3.55 vai 3.73 välitys?
3.55 vai 3.73 välitys?
Fox-Mustanki kaipais vähän järkevämpää perävälitystä tahmean 2.73:n tilalle, nythän tuo vitonen ei oikeastaan ole ollenkaan käyttökelpoinen vaihde kuin pohjanmaalla tai moottoritienopeuksissa. Suurin osa ajosta tulee olemaan maantie ajoa tapahtumiin, joissa olis tarkoitus vierailla myös radalla. Eli välityksen pitäis olla jonkinlainen kompromissi kiihtyvyyden ja järkevien matka-ajokierrosten välillä. Nyt kaivattais niitä plussia ja miinuksia, että osaisin tehdä päätöksen kumpaa perävälitystä aletaan hommaamaan, kummastakaan ei ole itsellä minkäänlaisia kokemuksia. Rengastus autossa on 225/55/16 ja laatikko vakio T5 0.64 vitosella.
Minkälaiseksi menee ajaa, miten esim. kiihdytys 0-100 km/h, montako vaihtoa ym? Tolla nykysellähän ei tarvi nollasta sataan kuin yhden vaihdon, ja mitä on kelloteltu kiihtyvyysmittarilla niin n. 6.7-6.8 sekkaa menee aikaa. Entäs kierrokset satasen vauhdissa vitonen silmässä? Nyt n.1500 ja hakusessa ehkä n. 2000r/min, kumpi välitys osuu paremmin?
Minkälaiseksi menee ajaa, miten esim. kiihdytys 0-100 km/h, montako vaihtoa ym? Tolla nykysellähän ei tarvi nollasta sataan kuin yhden vaihdon, ja mitä on kelloteltu kiihtyvyysmittarilla niin n. 6.7-6.8 sekkaa menee aikaa. Entäs kierrokset satasen vauhdissa vitonen silmässä? Nyt n.1500 ja hakusessa ehkä n. 2000r/min, kumpi välitys osuu paremmin?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
3.73 tai tiheämpi, en näe mitään järkevää syytä 3.55 välitykseen sinun kohdalla.
Perustelut:
- varttimailin ajossa tulee pystyä selvästi käyttää 4 vaihdetta vaikkakin loppunopeus jäisi noin 150 km/h pintaan.
- rata-ajossa pitkien suorien päässä tulisi 4 vaihteella päästä lähelle moottorin maksimi tehon kierroslukua, joka tapauksessasi on jossain 5500 rpm kohdalla.
- silti 5 vaihde ei ole mitenkään liian lyhyt maantie ajoon
- ripeät ohitukset tapahtuu kuitenkin 4 vaihteella muutoin 5 vaihteella
- 0 - 100 km/h taittuu harvinaisen ripeästi mutta 2:sta joutuu tarjoamaan jo noin 80 km/h nopeudessa
- oleellista muutosta poltonaineen kulutukseen ei tapahdu
- sutii helpommin ja vielä 2 vaihteellakin
Perustelut:
- varttimailin ajossa tulee pystyä selvästi käyttää 4 vaihdetta vaikkakin loppunopeus jäisi noin 150 km/h pintaan.
- rata-ajossa pitkien suorien päässä tulisi 4 vaihteella päästä lähelle moottorin maksimi tehon kierroslukua, joka tapauksessasi on jossain 5500 rpm kohdalla.
- silti 5 vaihde ei ole mitenkään liian lyhyt maantie ajoon
- ripeät ohitukset tapahtuu kuitenkin 4 vaihteella muutoin 5 vaihteella
- 0 - 100 km/h taittuu harvinaisen ripeästi mutta 2:sta joutuu tarjoamaan jo noin 80 km/h nopeudessa
- oleellista muutosta poltonaineen kulutukseen ei tapahdu
- sutii helpommin ja vielä 2 vaihteellakin
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Juuri sellaisia perusteluja mitä kaipailinkin. Nythän tuo ei kakkosella jaksa jauhaa kuin märällä, varttimaililla ei saanut nelosta edes vaihdettua, ja fomocodayn sprinttikisassa tiukemmat mutkat vaati ykköstä... 

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Mulla on foxissa 3.73 välitys ja on oikeen kiva kepitettävä, ja matka ajossa 5:lla 2000 kierrosta 100 nopeudessa. ilkeesti vaan just ittellä putkisto resonoi just sillä kierrosalueella eniten 120 menee jo hiljasemmin..... 

Mustang Cobra Mystic -96 #1016
http://1996mysticcobra.com/cars/1016.htm
http://1996mysticcobra.com/cars/1016.htm
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Ok, Sain sähköpostillakin jo yhden excelin, jolla voi noita laskeskella, kyllä se nyt vahvasti näyttää siltä, että se tulee olemaan tuo 3.73 mikä tilataan! Kiitos kaikille osallistuneille 

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
3.73 tuli itsellekin laitatettua tuossa vast'ikään 3.55 tilalle...
Joku uusi parannettu hammastus tuossa ford racingin välityssetissä kait oli..
Joku uusi parannettu hammastus tuossa ford racingin välityssetissä kait oli..
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
No niin minäkin lueskelin, että koneistetaan nykyään jotenkin eri tavalla. Onko niissä vanhoissa sitten ollut jotain ongelmia?Dervish kirjoitti:3.73 tuli itsellekin laitatettua tuossa vast'ikään 3.55 tilalle...
Joku uusi parannettu hammastus tuossa ford racingin välityssetissä kait oli..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Mulla oli aikoinaan foxissani 3:55 välitys ja sama resonointi oli myös tuolla välityksellä, nykyisessä sn:ssä 3:73 ja sama resonointi suomen maantienopeuksilla 90-100km/h.-92 GT kirjoitti:Mulla on foxissa 3.73 välitys ja on oikeen kiva kepitettävä, ja matka ajossa 5:lla 2000 kierrosta 100 nopeudessa. ilkeesti vaan just ittellä putkisto resonoi just sillä kierrosalueella eniten 120 menee jo hiljasemmin.....
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Teillä autot pitää niin hiljasta ääntä, että resonoinnit häiritsee. Yhdellä yhteisellä pöntöllä ja kyljistä ulos puhaltavilla putkilla, ei juuri resonointeja huomaa.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Sen verran pitää vielä jatkaa keskustelua, että tuossa mun autossa on kuitenkin se satanen lähes maksimi matkanopeus ilman korvatulppia muutenkin, niillä nurkilla tuulen suhina yltyy jo sellaiseksi, ettei matkan teko ole enää mukavaa. Joten tuskin haittaa ne resonoinnitkaan... 

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Onko mulla sitte huonot renkaat kun sutii niin perhanasti kolmosellakin vaikka ei oo kuin pakoputkiviritteinen. Mutta kyllä ittelleki pitääs molempiin autoihin vaihtaa tiheämpi ruuvi. Jos jollain olis tommonen edukas 3.55 niin sen vois vaimon autoon nakata.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Joko niin, tai sitten vaan lapinlisää puheissaPappacosworth kirjoitti:Onko mulla sitte huonot renkaat kun sutii niin perhanasti kolmosellakin vaikka ei oo kuin pakoputkiviritteinen.

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Kaverin foksissa on tuo 3,55 välitys ja tiheämpää toivoisi, loikkariviitosella satasta ajettaessa kierrokset alta paritonnia vaikka renkaat on vakiota pikkasen pienemmät. Kumminkaan lukkoa ei kannata kiristää liikoja, tulee melko puskeva käytökseltään.
Jos sä oot stara, mä oon koko vtun GALAXI!
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
3,73 on havaittu yleisimmin sopivimmaksi välitykseksi ja lisälevyt lukkoon niin tulee niin hyvä kuin kitkalukosta voi tulla monenlaiseen ajoon.
Billyrayn tarkoittaman liika kireyden voi välttää oikein tehdyllä lukkolevyjen shimmauksella.
Ford racingin välityksissä on ollut ongelmia hammaskuvion ja äänen suhteen. Lukuisien välitysmerkkien asennuskokemusksella voisi sanoa että Motive Gear on helpoiten hiljainen.
Billyrayn tarkoittaman liika kireyden voi välttää oikein tehdyllä lukkolevyjen shimmauksella.
Ford racingin välityksissä on ollut ongelmia hammaskuvion ja äänen suhteen. Lukuisien välitysmerkkien asennuskokemusksella voisi sanoa että Motive Gear on helpoiten hiljainen.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
- Jones
- Mega-addikti
- Viestit: 613
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
- Auto: GT -94
- Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
ja ääniä vaimentamaan marjapuuroa peräölpäksi...
- Liitteet
-
- 1684.jpg (11.8 KiB) Katsottu 4003 kertaa
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
1/4 Endurance BMW E36 - #8