Sivu 1/4
Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 04 Marras 2009, 12:29
Kirjoittaja Bullitt67
Fastback 67 työn alla, alustasta on molemmin puolin poistettu massat ja muut tökötit ja muut alustan korjaustyöt tehty. Pintaan pitäisi laittaa jotain ruostumisen ja käytön varalle. Autoa käytetään cruisailuun, ei ajoa talvella, mutta jonkin verran heikkatietä.
Minkälaisen pintakäsittelyn laittaisitte alustan alapuolelle ja sisätilaan yläpuolelle ?
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 04 Marras 2009, 13:38
Kirjoittaja Ville K
Peltikirkkaalle pinnalle mun mielestä hyvä vahva kerros epoksia molemmille puolille. Alapuolelle sitten lisäksi päällemaalattavaa kiveniskumassaa niille kohdin mihin hiekkasuihkut osuu, ja sitten pintamaali esim. auton värillä, tai mustalla tai millä haluaa.. Sisäpuoli menee varmaan ihan tolla epoksilla, tai jos haluaa niin voihan sen vielä maalata jollain sopivalla värillä.
EPoksi istuu pohjassa todella lujassa, eikä siitä mene kosteus läpi. Joskus vuosia sitten rakensin yhden mk1 escortin, joka hiekkapuhallettiin ja maalattiin silloin epoksilla heti puhalluksen jälkeen, ny jokunen aika sitten auton nykyinen omistaja alkoi rakentamaan siitä historic-kilpuria, ja kyseli millä se on maalattu, kun ei meinannut lähteä korkeapainepesussakaan..
Näin tekisin itse toistamiseenkin, mutta mielipiteitä on varmaan monia.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 04 Marras 2009, 16:12
Kirjoittaja JooSexSex
Ajankohtainen aihe myös mulla. Näin aion edetä:
Lattian yläpuoli epoksilla ja sen päälle pintamaali korin värisenä.
Eihän se mihinkään valmiissa näy, mutta on kivempi katella tallissa projektin ajan.
Osan alapuolen lattiasta, eli ne osat missä on uutta ja kaunista ameriikan peltipalaa, haluaisin jättää massaamatta.
Massaa ajattelin laittaa niihin osiin joissa rapa roiskuu tai jotka on muuten vaan ruman näköiset kuten pyörän kotelot.
Alapuolelle ensin epoksi. Näin on kaikki jututtamani ammattilaiset suositelleet.
Sitten onkin vaihtoehtoja, joista kommentteja kaivataan:
a) massa ensin ja pintamaali päälle: Miksi massa pitäisi maalata yli ? Vain ulkonäon vuoksi ?
b) pintamaali ensin + massa sitten: Tarttuuko massa pintamaaliin ? Pitänee karhentaa kuitenkin ensin ?
c) onko tossa suunnittelemassani osittaisessa massauksessa mitään järkeä ?
d) tai sitten vien kopan ruosteenestoputiikkiin ja ne ruiskii massaa mihin parhaaksi näkevät
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 12:44
Kirjoittaja Mexico65
Jos ja kun harraste auto on vain tilapäisesti kesäkäytössä, niin kovin monimutkaisia alustan maalausoperaatioita ei kannata tehdä. Yleensä hyvin riittää normaali maalaus, kuitenkin voisi mielen rauhan vuoksi suorittaa jonkinlaisen kotelosuojauksen.
Tuolla tavalla tehdyt harraste autot ovat kestäneet erinomaisesti kesäkäytössä täällä hetkellä yli 20 vuotta. Koska tässä ajassa ei ole vielä syntynyt ruostevaurioita niin oletettavaa on, ettei niitä jatkossakaan synny. On kuitenkin syytä huolehtia paikka maalauksista ja varattava kuiva talvisäilytys paikka.
Olen edelleen sitä mieltä, ettei liiallisia ruostesuojauksia kannata tehdä harraste autoihin. Se mikä on mielestäni riittävä, on se arvioitu auton käyttö aika kullakin auton omistajalla osalta. Näin taataan varaosatoimittajille tulevaisuus ja uusille harrastajille tekemistä. Koska näin menetellen pohjan maalaus on inhimillisesti poistettavissa voi seuraava harrastaja taas elvyttää auton uuteen eloon.
Kaikki tämä koskee vain kesäisin satunnaisesti käytettäviä harrasteautoja jotka ajon ulkopuolella säilytetään asian mukaisissa olosuhteissa.
Olen pannut merkille, että täällä Suomessa on ilmeisesti isiltä perittyä tuo järjetön auton ruostesuojaaminen joka on siirtynyt myös tilapäisesti harraste käytössä oleviin autoihin.
Järjetöntä ajan ja rahan haaskausta.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 14:18
Kirjoittaja Antti66HT
Aivan samaa mieltä!
Omakin oli ruoste suojattu aikanaan... Helvetillinen työ siivota massat pois, kun alkoi niitä ruosteisia peltejä korjaamaan.
Omassa ollut nyt muutamia vuosia epoksi pohja maali, ja reiluhko kerros akryyli mustaa, hyvin on pysynyt ehjänä.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 14:34
Kirjoittaja paltant.ponitalli
2 K epoksilla oon kans vetäny oman sekä sisältä et alta 2-3 kerrosta mulla.päälle vedin candy apple red säv.siltamaalia.epoksista tulee tosi kova pinta ja seurasin tarkkaan uudelleen ja päälle maalaus ohjeet.pelkkä epoksi ei kestä oikeen suoraa päivän valoo.kyllä silee pinta on kiva pitää puhtaana röpöön verrattuna.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 18:24
Kirjoittaja Ville K
Tässähän nyt oli se pointti topikin aloittajalla, että hän joutuu ajamaan myös hiekkatietä, silloin mun mielestä on perusteltua laittaa jotain kiveniskumassaa niin sanotuille "kivilinjoille'", kivet ja hiekka kuitenkin kuluttavat maalipinnan puhki..
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 19:11
Kirjoittaja Bullitt67
Jotenkin toi epoksihomma tökkii, muovipohjaista tavaraa alle ja päälle, pelti jää väliin ? Mitenköhän epoksin saa myöhemmmin pois muutosten ja korjausten edessä ?
Miten olisi alapuolelle ruosteenestomaali (happomaali), päälle pohjamaali ja pintamaali sekä pyöräkoteloihin ja helmoihin kotelosuoja, jonka päälle kiveniskumassa. Tietenkin kotelosuoja kaikkiin rungon sopukoihin.
Yläpuolelle ruosteenestomaali, peltisaumoihin korimassaa ja päälle pohjamaali ?
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 19:47
Kirjoittaja munmummu69
Ilman sen tarkempia kannanottoja täytyy todeta omien havaintojen pohjalta, että yli 40v autoissa löytyy ruosteetonta kohtaa parhaiten sellaisesta paikasta johon on vedetty massaa kirkkaalle pellille (esim. takaloksujen saumat lattiaan) ja sitten vedetty väri päälle. Väri ei varmaan mitään lisäarvoa tuo, mutta eipä sen kanssa massaa tartte varoakaan. Näin on näemmä tehtaallakin harrasteltu (eipä se siitä silti parasta tapaa tee).
Parhaiten löytyy ruostetta sellaisesta paikasta, johon on joku vuosien varrella vetänyt jotain löysää kamaa (=minun käsitykseni 'massasta') maalin päälle. Massa on sitten hautonut maalin irti ja väliin jää hyvä tasku ruosteelle muhia. Kosteuden peijakas kun näemmä löytää tiensä perille ennemmin tai myöhemmin.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 20:12
Kirjoittaja paltant.ponitalli
kait se epoksikin rälläkälle nöyrtyy,happomaalia en kyllä laittais priimeri litkut ei ainakaan oo mulla pysyny ku pari vuotta ni läpi tulee.nimeen omaan epoksi puree kiinni ja on kova pintanen.onhan sitä tosiaan ns.ruiskutettavaa massaakin jota mm -90 luvun taitteen lankkukylkien pohjissa notkean ja nätin värisen näköstä ainakin.tuolla overdriven puolella on jokunen oikee automaalarikin laita sinne otsikko

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Marras 2009, 22:19
Kirjoittaja Drummer
POR 15 alle ja päälle, hiekalle ja kiville alttiisiin kohtiin kiveniskumassaa jos sille tuntuu. Tuo Porri ei edes pala ja saapi rälläkälläkin ajella tarkoituksella, ei vahinkopyyhkäisystä oo moksiskaan

Tietysti puhtaalle pinnalle tämäkin vaihtoehto, käyttöohjeen mukaan kun tekee niin pitäisi pysymän.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 06 Marras 2009, 10:28
Kirjoittaja musse67
Porria pintaan. Oon kans oman 67fb:n pohjan vetäny sillä molemmin puolin. toisella maalauskerralla kyllä muisti laittaa hanskat käteen. Viikon oli sormet mustana ennen kun kulumalla lähti.
http://www.mobitive.com/por.html
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 06 Marras 2009, 11:26
Kirjoittaja Sulkava
meillä Sulkavalla on hiekkatietä aika tavalla..... six oon laittanut MUSTAG- roiskeläpät sellaset aika pienet eteen ja kyllä ne auttaa...
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 12 Marras 2009, 20:42
Kirjoittaja Ile 65FB
Ääni Porrille täältäkin. Riittoisaa,levittyy helposti ja jos toimii (näyttää kestävän) kuten lupaavat on hyvää kamaa.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 27 Helmi 2010, 21:06
Kirjoittaja lasse78
Eiköhän tuota Zinkimaalia (temazink 99, tai muuta vastavaa) olis parasta pohjaan? sehän korjantuu itestään jos tulee pieni naarmu..ja 2K epoxi pohjamaalia päälle ja sitte 2K epoxi pintaväri loppuksi. Ja tietenkin "kivilinjaan" jotain pehmosta massaa joka kestää iskuja. korjatkaa jos on väärässä..