Perävälityksen vaihto 8.8" perään

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
mikkok
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 12:44
Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä
Paikkakunta: Lpr

Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Kun tuota perävälityksen vaihtoa kaikki tuntuvat kehuvan ja osatkaan ei ihmeitä maksa, niin ajattelin sen tehdä!
Onnistuuko tuo kotikonstein (ei en ole noviisi, näissä ropailuhommissa...) vai kannattaako teettää jossain osaavalla pajalla?
Eräs Suomalainen paja mainostaa 1200€ osat ja työ sis . tasauspyörästön lukon "pitävyyden lisäämisen"! Jos nyt jättää tuon pitävyyden lisäämättä ja tilaa osat shimmeineen ja tiivisteineen suoraan jenkeistä ja öljyt sekä kitkanmuuntimet Suomesta ja käy toimeen niin tulee mielestäni edullisemmaksi tehdä itse :wink:
Onko tässä jotain vaikeuksia tai muuta huomioitavaa, mitä ei nyt tule mieleen!? :roll:

Kuva

http://www.latemodelrestoration.com/ite ... -End-Gears
- shine can never replace attitude -
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja TPN »

No eihän siinä kun vaan saa kosketukset kohdilleen, se on ainoa mikä tulee mieleen hankalana hommana. Muuhan on vaan ruuvaamista. :)
1998 GT
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kannattaa ilman muuta ottaa se kit, missä on kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, shimmit, öljyt, lisäaine jne. Itse ostin sen tuumacidiltä, 250e maksoi koko setti, Jm-garage Ylöjärveltä heitti sen paikoilleen 300e:llä, ja ihan siis kuitilla, 6 tunnin työ. Tuli äänetön, ja suuta vetää virneeseen kun ajaa, sen verran tuntuu saaneen "lisäpotkua". Ei ole oikein perusteita mun mielestä millekkään yli tonnin hinnoille, jos osat maksaa ton verran. Se lukon kiristyskin on vaan ilmeisestikin, yhden lisälevyn laitto, ja levyt eri järjestykseen?

Se säätäminen siinä vaikeinta on, kun täytyy saada se pinioniakselikin oikealle syvyydelle, ja tosiaan hammaskulma oikeaksi. Johonkin topikkiin postasin linkin missä oli kuvattuna vaihtotyö step-by-step.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
heppa
Aktiivi
Viestit: 86
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 19:09
Auto: Mustang GT -94 avo
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja heppa »

Itse ostin Ford racing:in täydellisen perän 3.73 1200€ ja siihen vetarit 250€ ja vaihdoin vanhan tilalle,jonka voi myydä tai jättää varalle.
Mustang gt avo -94
MB E 320CDI 4Matic
Volvo V70 D5 Lunastukseen
BMW 316 MYYTY
Scania R 470
Scania R 500 (V8)
billyray
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Syys 2009, 23:58

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja billyray »

Kannattaa unohtaa se lukon kiristys ihan suosiolla, tulee pirun puskeva autosta. nimeltä mainitsematon performace myöntää sen itsekin.
Jos sä oot stara, mä oon koko vtun GALAXI!
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

billyray kirjoitti:Kannattaa unohtaa se lukon kiristys ihan suosiolla, tulee pirun puskeva autosta. nimeltä mainitsematon performace myöntää sen itsekin.
Kannattaa miettiä tarkkaan mitä virityksiä autoonsa haluaa, ettei vain viritä virittämisen ilosta koska "niinhän ne muutkin on tehny". :roll:
Jollei pääasiallinen auton käyttö ole poljenta, kuminpoltto tai sen viimeisen sekunnin pois metsästys rata-ajasta niin jättäisin tekemättä. Täällä ollaan parikesää (ja talvi) poljettu täysin vakiota sn95.sta ja hyvin on riittänyt vakio lukko. Slalomissa on välillä tullut tilanteita ettei se ole pitänyt, mutta pääasillisen käyttötarkoituksen perusteella täytyy olla tyytyväinen vakioon !!
Virittäkää poijjaat, että pysytte perässä... hihi. :twisted: :mrgreen: :LMAO:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

juu noinhan se on muttaku muttaku ei meninaa paikat kestää (muuallaki ku hampaissa) ku polkee kaassuu roosarkeriin :mrgreen:
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Avatar
Jones
Mega-addikti
Viestit: 613
Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
Auto: GT -94
Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Jones »

tuossa linkki:
http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

2.73 vaihtui Ford Racingin 3.55:een jo pari talvea sitten ja olen todella tyytyväinen auton luonteen muutokseen. (työ tehtiin tuolla aiemmin tässä ketjussa mainitussa pajassa)
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Clupea Harengus
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2009, 12:12
Auto: -96 SVT SC

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Clupea Harengus »

Miten ootte tehny perävälityksen vaihdon jälkeen nopeusmittarin kalibroinnin? Tarkotus olis vaihtaa 4.30 välitys, niin löytyykö tolle välitykselle käypästä nopeusmittarin ratasta vai joutuuko ostaan sen kalibrointi boksin?
-96 SVT SC
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Clupea Harengus kirjoitti:Miten ootte tehny perävälityksen vaihdon jälkeen nopeusmittarin kalibroinnin? Tarkotus olis vaihtaa 4.30 välitys, niin löytyykö tolle välitykselle käypästä nopeusmittarin ratasta vai joutuuko ostaan sen kalibrointi boksin?
23-hampainen ratas on lähinnä, muttei osu sinnepäinkään kohdalleen. Lisäksi tuo on eri jaolla kuin laatikon akselilla oleva, joten molemmat kuluvat nopeasti. Viisaampaa on laittaa esim. 21-hampainen ratas ja korjausboksi. Itse tein näin.
Clupea Harengus
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2009, 12:12
Auto: -96 SVT SC

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Clupea Harengus »

Mistä SamiM otit tuon korjaus boksin ja köyhtykö siitä paljonkin? Ootko ollu tyytyväinen tuohon 4.30 valintaan? Itse olen päätymässä em. välitykseen että saa 5. vaihteellakin remmin hyödyn irti :D
-96 SVT SC
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Clupea Harengus kirjoitti:Mistä SamiM otit tuon korjaus boksin ja köyhtykö siitä paljonkin? Ootko ollu tyytyväinen tuohon 4.30 valintaan? Itse olen päätymässä em. välitykseen että saa 5. vaihteellakin remmin hyödyn irti :D
Tuumacid toimitti korjaimen, en muista hintaa. Taisi olla peräisin Late Model Restorationilta.

Välitys oli paikallaan kun hankin auton. Cobra-moottorin kanssa 4.3-perä on varttimaililla just sopiva. Normiajossa vaihdekeppiä saa selata esim. risteyslähdöissä aika tiuhaan, ellei sitten kiekauta vaikka kakkosella vähän ylemmäs ja hyppää siitä neloselle (50 km/h) tai vitoselle (60 km/h).

Veikkaan että remmiahtimen kanssa 4.3 on jonkin verran liian tiuha, ykkönen on jo ahtamattomanakin normiajossa tosi lyhyt. Lähinnä niin, että ykkösellä vain liikkeelle ja heti kakkonen sisään. Onpa tuohon kyllä tottunut. Vitosvaihdehan on taas tarpeettoman paljon loikkari, joku 0.8 vois olla sopivampi, jolloin perä vois olla harvempi ja näin normiajon mukavuus paranisi.

Ei silti, en valita. Nyt kun voi ajaa ikkuna auki on vaihteita selatessa pakonuotin kuuntelu pelkkää herkkua. :D
Clupea Harengus
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2009, 12:12
Auto: -96 SVT SC

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Clupea Harengus »

Tarviiko nopeusmittarin ratasta muuttaa mikäli laittaa ton sähkösen korjaus poksin? Moniko hampainen ratas siellä on vakiona?
-96 SVT SC
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Clupea Harengus kirjoitti:Tarviiko nopeusmittarin ratasta muuttaa mikäli laittaa ton sähkösen korjaus poksin? Moniko hampainen ratas siellä on vakiona?
Ei tarvi ratasta muuttaa, pitää vain huomioida kun asettelee korjaimeen muutoskoodia. Joka perustuu autossa aiemmin olleeseen ja vaihdettuun välitykseen, joiden avulla määritellään taulukosta sopiva koodi korjaimeen.

Paikallaan oleva ratas riippuu perävälityksestä.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään

Viesti Kirjoittaja Fastback »

SamiM kirjoitti:Veikkaan että remmiahtimen kanssa 4.3 on jonkin verran liian tiuha, ykkönen on jo ahtamattomanakin normiajossa tosi lyhyt. Lähinnä niin, että ykkösellä vain liikkeelle ja heti kakkonen sisään. Onpa tuohon kyllä tottunut. Vitosvaihdehan on taas tarpeettoman paljon loikkari, joku 0.8 vois olla sopivampi, jolloin perä vois olla harvempi ja näin normiajon mukavuus paranisi.
Yleensä kun auto ahdetaan, niin peräruuvia voidaan harventaa ahtimen myötä lisääntyneen alaväännön ansiosta. Ei tarvita tihetää perää, jotta moottori on herkullisella alueella kun ahtimella vääntöä tulee läpi alueen. 4.30 perällä ahtimen tuoma lisäpotku menee savuna taivaalle tai jos kytkin kestäisi niin voisit lähteä liikkeelle suoraan kakkosella tai kolmosella. Ahtimen kanssa tuollainen 3,50-3,70 voisi olla käytännöllisempi.

4.30 perävälitys soveltuisi hienosti korkealle jenkaavan moottorin aisapariksi, joka herää henkiin kierroksilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin