Käretön sytty 289

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
mustang68
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
Auto: mustang -68ht
mustang -66ht
Paikkakunta: Iisalmi

Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja mustang68 »

Mikä olis paras käretön sytty paketti -66 mussen 289 koneeseen.
Mitä kaikkea tarvii ostaa jakaja ja sytty boksi?
Missä hinnoissa liikutaan.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Varmaan ihan normikoneessa toimii esim. Pertronixin systeemi, jossa kärjet ja konkka vaan korvataan kärjettömällä systeemillä. Toimii ihan vakio puolallakin, eikä ole kauhean kallis investointi? Ehkä vähän päälle satkun. Virikoneeseen sitten eri palikoita, niistä en tiedä mitään.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
mustang68
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
Auto: mustang -68ht
mustang -66ht
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja mustang68 »

Kukas tuota pakettia myy?
Vakio koneeseen tulossa joten tollanen varmaan riittäis. Varmuutta ja käyttö mukavuutta vaan haetaan.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
JoSa
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 17:27
Auto: Mustang 1967 HT, 289 cid, C4 autom. väri acapulco blue
Paikkakunta: Suomusjärvi

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja JoSa »

Kärjille tulee noin 6 volttia ja pertronix tarvitsee 12 volttia joten virtalukolta (2 johdinta samassa liittimessä) ensimmäiselle liittimelle (kojelaudan alla, vasemmalla oven lähellä) tuleva paksu vaaleanpunainen (näyttää vaalean ruskealta mutta sähkökaavioissa pink) vastusjohdin pitää korvata normaalilla esim.1,5mm2 johdolla. Vanha 6V puola on myös vaihdettava esim.pertronix 12V puolaan. Näin saadaan paljon tehokkaampi kipinä alkuperäiseen sytytykseen verrattuna.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Esim. freetechnics; http://www.freetechnics.fi/ mutta veikkaan että iibeistä löytyy halvemmalla. Hyvin tuntuu kyllä vakiopuolallakin pelaavan, kun meillä on tossa kutosessa nyt Laten vakiopuola paikallaan :wink:
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Mulla 289:ssä MSD:n billet jakaja ja MSD 6AL syttyboksi. Tosin muuten konetta viritelty vähän sieltä ja täältä, itse ainakin tykkään kahden kesän kokemuksella. "Räjähtää" käyntiin ja tuossa boksissa on säädettävä kierroksen rajoitin.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja ROKI »

JoSa kirjoitti:Kärjille tulee noin 6 volttia ja pertronix tarvitsee 12 volttia joten virtalukolta (2 johdinta samassa liittimessä) ensimmäiselle liittimelle (kojelaudan alla, vasemmalla oven lähellä) tuleva paksu vaaleanpunainen (näyttää vaalean ruskealta mutta sähkökaavioissa pink) vastusjohdin pitää korvata normaalilla esim.1,5mm2 johdolla. Vanha 6V puola on myös vaihdettava esim.pertronix 12V puolaan. Näin saadaan paljon tehokkaampi kipinä alkuperäiseen sytytykseen verrattuna.
Ei muuten tarvitse vaihtaa piuhoja, mulla on ollut käytössä tuo petro versio jo 10 vuotta pelaa hyvin. Osti uuden alkuperäis jakajan ja viskasin siitä käki sässäkät roskiin ja laitoin petron tilalle, 10 minssa ja kävi ja kukku mitä parhaiten, edelleen samat vermeet paikoillaan. Ei etes säikkynyt kunnon oikarejakaan, puolakin on viellä sama joka oli tullessaan minulle ostohetkellä vuonna 82 , voorti on tehnyt jotain hyvääkin puolan meinaan. Itse auto onkin sitten jotakin muuta, piuhoja en ole vaihtanut tosiaankaan kaik on entisellänsä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Make67 »

mustang68 kirjoitti:Kukas tuota pakettia myy?
Vakio koneeseen tulossa joten tollanen varmaan riittäis. Varmuutta ja käyttö mukavuutta vaan haetaan.
Tuolta http://www.usparts.fi/ saa ainakin ostettua...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
JoSa
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 17:27
Auto: Mustang 1967 HT, 289 cid, C4 autom. väri acapulco blue
Paikkakunta: Suomusjärvi

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja JoSa »

"Ei muuten tarvitse vaihtaa piuhoja, mulla on ollut käytössä tuo petro versio jo 10 vuotta pelaa hyvin."
Eipä tarvitse vaihtaa jos sytytyspiirissä ei ole etuvastusta. Joissakin mustangien sähkökaavoissa on etuvastus ja joissakin ei. Omassa 67 mustangissa ainakin oli vastusjohto joka pudotti pertronixille tulevan jännitteen 6 volttiin jolloin se ei toimi eikä anna kipinää. Nyt vastusjohto on korvattu normaalilla johdolla jolloin pertronix saa 12V toimii. Tilasin yksikön Niemensivulta Porista. US parts on tässä lähellä mutta heillä ei ollut tätä merkkiä hyllyssä.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tuossa kutoskoneisessa on myös se etuvastus johdossa, joka tulee virtalukolta, ja yllättäen sitä ei ollut vaihdettu meidän autossa tavalliseksi johdoksi, vaikka oli laitettu pertronixin flamethrower puola. Toimi silti ihan täysin, mutta tuntuu tietty vakiopuolalla toimivan paremmin kun ei ole tupla-etuvastusta.. Eli jos laitan ton flamethrowerin takasin, niin täytyy tosiaan vetää johto uudestaan virtalukolta.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Late »

Käsittääkseni kaikissa 60-70-luvun Fordeissa (ja aika monessa GM:ssä ja euro Fordissa) on etuvastus virtalukon ja puolan välissä, suunniteltu nimenomaan pudottamaan jännite kärjille sopivaksi ilman mitään erillisiä puolan etuvastuksia. Pertronixin omien nettisivujen mukaan Ignitor toimii 8-16 V jännitteellä, ei tarvi 12V. Oman sähköteknisen tietämyksen mukaan Pertronixin oma Flame Thrower-puola, mitä suosittelevat Ignitorin kaveriksi, korvaa nimenomaan tuon vastusjohdon. Sen oma "primary resistance" on V8:in suositellussa mallissa 1,5 ohmia. Tämä vastusarvo on nimenomaan sama kuin esim. MSD Blaster puola (0,7ohm) + sarjan oma irrallinen etuvastus (0,8 ohm, käytetään jos auton johtosarjassa ei ole vastusjohtoa). Eli jos käyttää Fordissa Flame Throweria tai muuta etuvastuspuolaa , on järjestelmässä kaksinkertainen vastus ja saattaapi ongelmia ruveta esiintymään.

Eikä muuten yhdessäkään Mustangissa ole 6V puolaa, kyllä Ford siirtyi 12V sähköjärjestelmään jo 50-luvun alkupuolella.

Ja näin se omien kokemustenkin mukaan toimii, tuossa omassa miinassa kun on Ignitor ja aivan vakio puola, ja pelannut on jos toki hiukan nykien ja aivastellen. Epäilin puolan kuluneisuutta ja siksi sinne vaihdoin tänään uuden MSD Blaster puolan, ja alkoi pelittämään paremmin. Starttaa herkemmin ja alakierrosten empiminen väheni. Mittailin myös jännitettä puolan + navalla ja tyhjäkäynnillä putosi n. 9V ja oikein hyvin cleve vielä kävi. Myönnettäköön, että kone sammahti tyhjäkäynniltä kun laittoi puhaltimen täysille ja ajovalot päälle. Mutta tämä on ihan tiedossa oleva latausvaiva, latausjännite tippuu n. 12 V ja allekin kun on enemmän kuormaa. Samalla arvatenkin puolan jännite putoaa alle 8V.

Eli sanoisin Rokia kompaten ettei ihan suorilta kannata mennä teurastamaan alkuperäistä johtosarjaa vaan tutkia ensin muita komponenttejäkin. Puolanakaan ei auta olla ihan mikä tahansa yleismalli, nimittäin nuo tarvikeliikkeiden yleispuolat ei välttämättä jaksa kipinöidä tarpeeksi V8:ssa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastauksena täältäkin yksi ääni lisää Ignitorille oikeilla oheislaitteilla.
Late

-84 Mustang SVO
mustang68
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
Auto: mustang -68ht
mustang -66ht
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja mustang68 »

Toisessa mussessani 289 on näköjään entisen omistajan jäljilta toi Pertronixin systeemi ja puolalle ei tule kun hiukka yli 6v.
Latausjännte on juuri startin jälkeen 14,3v eli lataa ainakin ettei ole virran vähyyttä..
Ja käyntiin lähtö kylmiltään vaikeeta...
Mites onnistuisiko tuo 12v virran tulo puolalle releen kautta niin ei tarttis silputa omaa johtosarjaa?
Viimeksi muokannut mustang68, 04 Heinä 2010, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja PeteP »

ROKI kirjoitti:voorti on tehnyt jotain hyvääkin puolan meinaan. Itse auto onkin sitten jotakin muuta
Todella paha :nenu: :lol:
Avatar
Jone
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 20 Elo 2005, 18:33
Auto: Ford Mustang HT 1964½
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Käretön sytty 289

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla on Crane XR-i kärjetön systeemi ja joku Fireball puola + etuvastus. Oli helppo laittaa ja toimii.
Mustang HT 64½ 289 aut.
Vastaa Viestiin