Käretön sytty 289
-
- Aktiivi
- Viestit: 42
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
- Auto: mustang -68ht
mustang -66ht - Paikkakunta: Iisalmi
Käretön sytty 289
Mikä olis paras käretön sytty paketti -66 mussen 289 koneeseen.
Mitä kaikkea tarvii ostaa jakaja ja sytty boksi?
Missä hinnoissa liikutaan.
Mitä kaikkea tarvii ostaa jakaja ja sytty boksi?
Missä hinnoissa liikutaan.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
Re: Käretön sytty 289
Varmaan ihan normikoneessa toimii esim. Pertronixin systeemi, jossa kärjet ja konkka vaan korvataan kärjettömällä systeemillä. Toimii ihan vakio puolallakin, eikä ole kauhean kallis investointi? Ehkä vähän päälle satkun. Virikoneeseen sitten eri palikoita, niistä en tiedä mitään.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Aktiivi
- Viestit: 42
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
- Auto: mustang -68ht
mustang -66ht - Paikkakunta: Iisalmi
Re: Käretön sytty 289
Kukas tuota pakettia myy?
Vakio koneeseen tulossa joten tollanen varmaan riittäis. Varmuutta ja käyttö mukavuutta vaan haetaan.
Vakio koneeseen tulossa joten tollanen varmaan riittäis. Varmuutta ja käyttö mukavuutta vaan haetaan.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04 Helmi 2010, 17:27
- Auto: Mustang 1967 HT, 289 cid, C4 autom. väri acapulco blue
- Paikkakunta: Suomusjärvi
Re: Käretön sytty 289
Kärjille tulee noin 6 volttia ja pertronix tarvitsee 12 volttia joten virtalukolta (2 johdinta samassa liittimessä) ensimmäiselle liittimelle (kojelaudan alla, vasemmalla oven lähellä) tuleva paksu vaaleanpunainen (näyttää vaalean ruskealta mutta sähkökaavioissa pink) vastusjohdin pitää korvata normaalilla esim.1,5mm2 johdolla. Vanha 6V puola on myös vaihdettava esim.pertronix 12V puolaan. Näin saadaan paljon tehokkaampi kipinä alkuperäiseen sytytykseen verrattuna.
Re: Käretön sytty 289
Esim. freetechnics; http://www.freetechnics.fi/ mutta veikkaan että iibeistä löytyy halvemmalla. Hyvin tuntuu kyllä vakiopuolallakin pelaavan, kun meillä on tossa kutosessa nyt Laten vakiopuola paikallaan 

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Aktiivi
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
- Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E
Re: Käretön sytty 289
Mulla 289:ssä MSD:n billet jakaja ja MSD 6AL syttyboksi. Tosin muuten konetta viritelty vähän sieltä ja täältä, itse ainakin tykkään kahden kesän kokemuksella. "Räjähtää" käyntiin ja tuossa boksissa on säädettävä kierroksen rajoitin.
Re: Käretön sytty 289
Ei muuten tarvitse vaihtaa piuhoja, mulla on ollut käytössä tuo petro versio jo 10 vuotta pelaa hyvin. Osti uuden alkuperäis jakajan ja viskasin siitä käki sässäkät roskiin ja laitoin petron tilalle, 10 minssa ja kävi ja kukku mitä parhaiten, edelleen samat vermeet paikoillaan. Ei etes säikkynyt kunnon oikarejakaan, puolakin on viellä sama joka oli tullessaan minulle ostohetkellä vuonna 82 , voorti on tehnyt jotain hyvääkin puolan meinaan. Itse auto onkin sitten jotakin muuta, piuhoja en ole vaihtanut tosiaankaan kaik on entisellänsä.JoSa kirjoitti:Kärjille tulee noin 6 volttia ja pertronix tarvitsee 12 volttia joten virtalukolta (2 johdinta samassa liittimessä) ensimmäiselle liittimelle (kojelaudan alla, vasemmalla oven lähellä) tuleva paksu vaaleanpunainen (näyttää vaalean ruskealta mutta sähkökaavioissa pink) vastusjohdin pitää korvata normaalilla esim.1,5mm2 johdolla. Vanha 6V puola on myös vaihdettava esim.pertronix 12V puolaan. Näin saadaan paljon tehokkaampi kipinä alkuperäiseen sytytykseen verrattuna.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Käretön sytty 289
Tuolta http://www.usparts.fi/ saa ainakin ostettua...mustang68 kirjoitti:Kukas tuota pakettia myy?
Vakio koneeseen tulossa joten tollanen varmaan riittäis. Varmuutta ja käyttö mukavuutta vaan haetaan.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04 Helmi 2010, 17:27
- Auto: Mustang 1967 HT, 289 cid, C4 autom. väri acapulco blue
- Paikkakunta: Suomusjärvi
Re: Käretön sytty 289
"Ei muuten tarvitse vaihtaa piuhoja, mulla on ollut käytössä tuo petro versio jo 10 vuotta pelaa hyvin."
Eipä tarvitse vaihtaa jos sytytyspiirissä ei ole etuvastusta. Joissakin mustangien sähkökaavoissa on etuvastus ja joissakin ei. Omassa 67 mustangissa ainakin oli vastusjohto joka pudotti pertronixille tulevan jännitteen 6 volttiin jolloin se ei toimi eikä anna kipinää. Nyt vastusjohto on korvattu normaalilla johdolla jolloin pertronix saa 12V toimii. Tilasin yksikön Niemensivulta Porista. US parts on tässä lähellä mutta heillä ei ollut tätä merkkiä hyllyssä.
Eipä tarvitse vaihtaa jos sytytyspiirissä ei ole etuvastusta. Joissakin mustangien sähkökaavoissa on etuvastus ja joissakin ei. Omassa 67 mustangissa ainakin oli vastusjohto joka pudotti pertronixille tulevan jännitteen 6 volttiin jolloin se ei toimi eikä anna kipinää. Nyt vastusjohto on korvattu normaalilla johdolla jolloin pertronix saa 12V toimii. Tilasin yksikön Niemensivulta Porista. US parts on tässä lähellä mutta heillä ei ollut tätä merkkiä hyllyssä.
Re: Käretön sytty 289
Tuossa kutoskoneisessa on myös se etuvastus johdossa, joka tulee virtalukolta, ja yllättäen sitä ei ollut vaihdettu meidän autossa tavalliseksi johdoksi, vaikka oli laitettu pertronixin flamethrower puola. Toimi silti ihan täysin, mutta tuntuu tietty vakiopuolalla toimivan paremmin kun ei ole tupla-etuvastusta.. Eli jos laitan ton flamethrowerin takasin, niin täytyy tosiaan vetää johto uudestaan virtalukolta.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Käretön sytty 289
Käsittääkseni kaikissa 60-70-luvun Fordeissa (ja aika monessa GM:ssä ja euro Fordissa) on etuvastus virtalukon ja puolan välissä, suunniteltu nimenomaan pudottamaan jännite kärjille sopivaksi ilman mitään erillisiä puolan etuvastuksia. Pertronixin omien nettisivujen mukaan Ignitor toimii 8-16 V jännitteellä, ei tarvi 12V. Oman sähköteknisen tietämyksen mukaan Pertronixin oma Flame Thrower-puola, mitä suosittelevat Ignitorin kaveriksi, korvaa nimenomaan tuon vastusjohdon. Sen oma "primary resistance" on V8:in suositellussa mallissa 1,5 ohmia. Tämä vastusarvo on nimenomaan sama kuin esim. MSD Blaster puola (0,7ohm) + sarjan oma irrallinen etuvastus (0,8 ohm, käytetään jos auton johtosarjassa ei ole vastusjohtoa). Eli jos käyttää Fordissa Flame Throweria tai muuta etuvastuspuolaa , on järjestelmässä kaksinkertainen vastus ja saattaapi ongelmia ruveta esiintymään.
Eikä muuten yhdessäkään Mustangissa ole 6V puolaa, kyllä Ford siirtyi 12V sähköjärjestelmään jo 50-luvun alkupuolella.
Ja näin se omien kokemustenkin mukaan toimii, tuossa omassa miinassa kun on Ignitor ja aivan vakio puola, ja pelannut on jos toki hiukan nykien ja aivastellen. Epäilin puolan kuluneisuutta ja siksi sinne vaihdoin tänään uuden MSD Blaster puolan, ja alkoi pelittämään paremmin. Starttaa herkemmin ja alakierrosten empiminen väheni. Mittailin myös jännitettä puolan + navalla ja tyhjäkäynnillä putosi n. 9V ja oikein hyvin cleve vielä kävi. Myönnettäköön, että kone sammahti tyhjäkäynniltä kun laittoi puhaltimen täysille ja ajovalot päälle. Mutta tämä on ihan tiedossa oleva latausvaiva, latausjännite tippuu n. 12 V ja allekin kun on enemmän kuormaa. Samalla arvatenkin puolan jännite putoaa alle 8V.
Eli sanoisin Rokia kompaten ettei ihan suorilta kannata mennä teurastamaan alkuperäistä johtosarjaa vaan tutkia ensin muita komponenttejäkin. Puolanakaan ei auta olla ihan mikä tahansa yleismalli, nimittäin nuo tarvikeliikkeiden yleispuolat ei välttämättä jaksa kipinöidä tarpeeksi V8:ssa.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastauksena täältäkin yksi ääni lisää Ignitorille oikeilla oheislaitteilla.
Eikä muuten yhdessäkään Mustangissa ole 6V puolaa, kyllä Ford siirtyi 12V sähköjärjestelmään jo 50-luvun alkupuolella.
Ja näin se omien kokemustenkin mukaan toimii, tuossa omassa miinassa kun on Ignitor ja aivan vakio puola, ja pelannut on jos toki hiukan nykien ja aivastellen. Epäilin puolan kuluneisuutta ja siksi sinne vaihdoin tänään uuden MSD Blaster puolan, ja alkoi pelittämään paremmin. Starttaa herkemmin ja alakierrosten empiminen väheni. Mittailin myös jännitettä puolan + navalla ja tyhjäkäynnillä putosi n. 9V ja oikein hyvin cleve vielä kävi. Myönnettäköön, että kone sammahti tyhjäkäynniltä kun laittoi puhaltimen täysille ja ajovalot päälle. Mutta tämä on ihan tiedossa oleva latausvaiva, latausjännite tippuu n. 12 V ja allekin kun on enemmän kuormaa. Samalla arvatenkin puolan jännite putoaa alle 8V.
Eli sanoisin Rokia kompaten ettei ihan suorilta kannata mennä teurastamaan alkuperäistä johtosarjaa vaan tutkia ensin muita komponenttejäkin. Puolanakaan ei auta olla ihan mikä tahansa yleismalli, nimittäin nuo tarvikeliikkeiden yleispuolat ei välttämättä jaksa kipinöidä tarpeeksi V8:ssa.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastauksena täältäkin yksi ääni lisää Ignitorille oikeilla oheislaitteilla.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Aktiivi
- Viestit: 42
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 14:35
- Auto: mustang -68ht
mustang -66ht - Paikkakunta: Iisalmi
Re: Käretön sytty 289
Toisessa mussessani 289 on näköjään entisen omistajan jäljilta toi Pertronixin systeemi ja puolalle ei tule kun hiukka yli 6v.
Latausjännte on juuri startin jälkeen 14,3v eli lataa ainakin ettei ole virran vähyyttä..
Ja käyntiin lähtö kylmiltään vaikeeta...
Mites onnistuisiko tuo 12v virran tulo puolalle releen kautta niin ei tarttis silputa omaa johtosarjaa?
Latausjännte on juuri startin jälkeen 14,3v eli lataa ainakin ettei ole virran vähyyttä..
Ja käyntiin lähtö kylmiltään vaikeeta...
Mites onnistuisiko tuo 12v virran tulo puolalle releen kautta niin ei tarttis silputa omaa johtosarjaa?
Viimeksi muokannut mustang68, 04 Heinä 2010, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mustang -68
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
mustang -66 "suomiauto"
mustang -66
Re: Käretön sytty 289
Todella pahaROKI kirjoitti:voorti on tehnyt jotain hyvääkin puolan meinaan. Itse auto onkin sitten jotakin muuta


- Jone
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 20 Elo 2005, 18:33
- Auto: Ford Mustang HT 1964½
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Käretön sytty 289
Mulla on Crane XR-i kärjetön systeemi ja joku Fireball puola + etuvastus. Oli helppo laittaa ja toimii.
Mustang HT 64½ 289 aut.