FAQ Alusta
Lähetetty: 14 Marras 2010, 11:04
Alustan säätöjen vaikutus ajo-ominaisuuksiin.
Camber-kulma
- Tärkein renkaan kaarrepitoon vaikuttava säätö.
- Negatiivinen camber : sivuvoima kääntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin
- Kulma muuttuu sisäänjoustossa yleensä negatiivisemmaksi.
- Pito on paras kun ulkokaarteen puoleinen rengas on pystyssä täydellä korin kallistumalla.
- Lopullinen säätö koeajamalla ja rengaslämpömittarilla.
Jos autossa on erisuuret camber-kulmat eri puolilla, puoltaa se suuremman (positiivisen) camberin puolelle.
Caster-kulma ja jättämä
- Tärkein suuntavakavuuteen vaikuttava säätö
- Positiivinen casterkulma
+ vähäisin ohjausliikkein suoraan
+ palauttaa voimakkaasti kaarteen jälkeen
+ parempi ohjaustuntuma sivuttaisvoimista
+ ulomman pyörän sortokulman pieneneminen
- ohjausvoiman tarve kasvaa
- voimakkaat iskut ohjauspyörään
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä
Normaalisti kulma on välillä +1 ja – 5, yli 10 myös käytössä
Voidaan käyttää myös hieman toisistaan poikkeavia castereita, auto pyrkii kääntymään negatiivisemman casterin puolelle ( voidaan käyttää tiekallistuman aiheuttaman puoltamisen korjaamiseen ja radalla jos toiseen suuntaan on enemmän kaarteita. )
Ojaan päin puoltamista voi kompensoida pienentämällä kuskin puoleista casteria (max ero 0,5°).
Olkapoikkeama
Olkapoikkeama on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna. Olkapoikkeama on positiivinen, jos pyörän keskilinja on ulompana kuin ylä- ja alapallonivelten kautta kulkeva linja. Olkapoikkeaman suuruus vaikuttaa auton ohjausgeometriaan. Yleensä positiivista olkapoikkeamaa pidetään parempana ja turvallisempana.
Olkapoikkeamaan vaikuttavat mm. olkatapin kallistuma edestä päin katsottuna sekä renkaan leveys ja offset.
Olkapoikkeama on negatiivinen jos kääntoakselin ja tien leikkauspiste on renkaan kosketuskeskiön ulkopuolella.
Jarrujen puoltaessa voimat osaksi kumoutuvat ja puoltaminen pienenee.
Olkapoikkeaman pienetessä negatiiviseen suuntaan kääntämiseen tarvittava voima pienenee ja iskut ohjauspyörään heikkenevät.
Pienenee positiivisemmalla camberilla
Auraus
Auraus positiivinen, haritus negatiivinen
Aurauksen säädöllä korjataan muiden säätökulmien aiheuttamaa puoltamista ja renkaan epätasaista kulumista.
Suurentaminen (+) parantaa suuntavakavuutta ja muuttaa hallittavuutta aliohjaavampaan suuntaan.
Aurauksen laskukaava erikokoisille pyörille
Uusi = alkuperäinen mm x (uusi halkaisija/vanha halkaisija)
Ominaisauraus/jousitusauraus
Aurauskulman muutos sisään ja ulosjouston aikana
Johtuu raidetangon ulko- ja sisäpään korkeusmuutoksista toisiinsa nähden.
Pyrittävä saamaan mahdollisimman pieneksi, yleensä ongelmana jos autoa on madallettu.
Ohjausvaihdetta siirrettävä.
Yli- ja aliohjautuvuus
Aliohjautuvuus, auto kääntyy ratin asentoa vähemmän (puskee, etupyörät luistaa)
Suuntavakaa ja ennakoitava
Takarenkaiden pitokyky huono, kaarrenopeus pienenee
Yliohjautuvuus, auto kääntyy ratinasentoa enemmän (takapyörät luistaa, spinnaa)
Huonommin ennakoitava
Taitavalle kuljettajalle nopeampi
Säätödiagnoosi
Epävakautta suurissa nopeuksissa :
Caster pieni
Auraus pieni
Väärät rengaspaineet
Iskunvaimentimet vialliset tai väärin säädetty. (Iskunvaimennus aina suhteessa jousien jäykkyyteen säätö pehmeästä kovempaan, oikea säätö on se jolloin pehmeimmällä säädöllä saadaan paras renkaan kontakti rataan/kierrosaika. Molempiin suuntiin säädettävä iskunvaimennin on paras)
Teho ei siirry kunnolla rataan (takaveto) :
Takajouset liian jäykät
Takakallistuksenvaimennin liian jäykkä
Takaiskunvaimentimen sisäänjousto liian jäykkä
Etuiskunvaimentimen ulosjousto liian jäykkä
Liian vähän takasiipeä
Huono jarrutusteho :
Kova jarrupalan materiaali
Väärä jarrujen tasapaino
Ylikuumeneminen
Jäykät jouset
Takana liian pieni ulosjoustovara
Korjaus :Lievemmät etujouset, pehmeämpi etupään sisäänjousto.
Renkaat kuumenevat liikaa :
Liian pienet paineet
Pehmeä seos
Liikaa siipeä
Jarrujen jäähdytys huono
Eturenkaat kuumenevat liikaa
Jarrujen etupainoisuus
Väärä auraus
Iskunvaimennuksen säätö (mistä aloittaa)
Perussäädöt
Katukäyttö 60% sisään / 40% ulos
Rata-ajo 50% / 50%
Kiihdytys 40% / 60%
Liiallinen korin kallistelu sisäänjoustossa
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Vähentää myös niiaamista jarrutuksessa
Haittana korin äänet kovenevat
Liialllinen korin kallistelu ulosjoustossa
Ulosjoustoa jäykemmälle
Vaikuttaa eniten painon siirtymiseen jarrutus / kiihdytys / kaarre tilanteissa.
Jos ajoneuvon painonsiirtymä / kallistelu tapahtuu äkkinäisesti tai heilahtelu jatkuu toistuvana, jäykistä ulosjoustoa.
Ei vaikuta painon siirtymään pitkään kestävässä kaarteessa.
Jousitus pohjaa, kaarre / jarrutus / kiihdytys
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Jos jousitus pohjaa silti pitkässä sisäänjousto-tilanteessa niin jousta on jäykennettävä.
Aliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi takana, lievemmäksi edessä
Pientä määrää aliohjautumista pidetään helpoiten hallittavana ja vähentää spinnauksen riskiä.
Yliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi edessä, lievemmäksi takana
Lisää spinnauksen riskiä. Yliohjautuvaa alustasäätöä
ei kokemattomille ajajille.
Aihetta voidaan jatkaa esim. hyviksi todetuilla säätöarvoilla. Kerro auton tiedot ja säätöarvot rengaspaineineen ja mihin lajiin säädetty (slalom, rata, drag, katu)
Camber-kulma
- Tärkein renkaan kaarrepitoon vaikuttava säätö.
- Negatiivinen camber : sivuvoima kääntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin
- Kulma muuttuu sisäänjoustossa yleensä negatiivisemmaksi.
- Pito on paras kun ulkokaarteen puoleinen rengas on pystyssä täydellä korin kallistumalla.
- Lopullinen säätö koeajamalla ja rengaslämpömittarilla.
Jos autossa on erisuuret camber-kulmat eri puolilla, puoltaa se suuremman (positiivisen) camberin puolelle.
Caster-kulma ja jättämä
- Tärkein suuntavakavuuteen vaikuttava säätö
- Positiivinen casterkulma
+ vähäisin ohjausliikkein suoraan
+ palauttaa voimakkaasti kaarteen jälkeen
+ parempi ohjaustuntuma sivuttaisvoimista
+ ulomman pyörän sortokulman pieneneminen
- ohjausvoiman tarve kasvaa
- voimakkaat iskut ohjauspyörään
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä
Normaalisti kulma on välillä +1 ja – 5, yli 10 myös käytössä
Voidaan käyttää myös hieman toisistaan poikkeavia castereita, auto pyrkii kääntymään negatiivisemman casterin puolelle ( voidaan käyttää tiekallistuman aiheuttaman puoltamisen korjaamiseen ja radalla jos toiseen suuntaan on enemmän kaarteita. )
Ojaan päin puoltamista voi kompensoida pienentämällä kuskin puoleista casteria (max ero 0,5°).
Olkapoikkeama
Olkapoikkeama on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna. Olkapoikkeama on positiivinen, jos pyörän keskilinja on ulompana kuin ylä- ja alapallonivelten kautta kulkeva linja. Olkapoikkeaman suuruus vaikuttaa auton ohjausgeometriaan. Yleensä positiivista olkapoikkeamaa pidetään parempana ja turvallisempana.
Olkapoikkeamaan vaikuttavat mm. olkatapin kallistuma edestä päin katsottuna sekä renkaan leveys ja offset.
Olkapoikkeama on negatiivinen jos kääntoakselin ja tien leikkauspiste on renkaan kosketuskeskiön ulkopuolella.
Jarrujen puoltaessa voimat osaksi kumoutuvat ja puoltaminen pienenee.
Olkapoikkeaman pienetessä negatiiviseen suuntaan kääntämiseen tarvittava voima pienenee ja iskut ohjauspyörään heikkenevät.
Pienenee positiivisemmalla camberilla
Auraus
Auraus positiivinen, haritus negatiivinen
Aurauksen säädöllä korjataan muiden säätökulmien aiheuttamaa puoltamista ja renkaan epätasaista kulumista.
Suurentaminen (+) parantaa suuntavakavuutta ja muuttaa hallittavuutta aliohjaavampaan suuntaan.
Aurauksen laskukaava erikokoisille pyörille
Uusi = alkuperäinen mm x (uusi halkaisija/vanha halkaisija)
Ominaisauraus/jousitusauraus
Aurauskulman muutos sisään ja ulosjouston aikana
Johtuu raidetangon ulko- ja sisäpään korkeusmuutoksista toisiinsa nähden.
Pyrittävä saamaan mahdollisimman pieneksi, yleensä ongelmana jos autoa on madallettu.
Ohjausvaihdetta siirrettävä.
Yli- ja aliohjautuvuus
Aliohjautuvuus, auto kääntyy ratin asentoa vähemmän (puskee, etupyörät luistaa)
Suuntavakaa ja ennakoitava
Takarenkaiden pitokyky huono, kaarrenopeus pienenee
Yliohjautuvuus, auto kääntyy ratinasentoa enemmän (takapyörät luistaa, spinnaa)
Huonommin ennakoitava
Taitavalle kuljettajalle nopeampi
Säätödiagnoosi
Epävakautta suurissa nopeuksissa :
Caster pieni
Auraus pieni
Väärät rengaspaineet
Iskunvaimentimet vialliset tai väärin säädetty. (Iskunvaimennus aina suhteessa jousien jäykkyyteen säätö pehmeästä kovempaan, oikea säätö on se jolloin pehmeimmällä säädöllä saadaan paras renkaan kontakti rataan/kierrosaika. Molempiin suuntiin säädettävä iskunvaimennin on paras)
Teho ei siirry kunnolla rataan (takaveto) :
Takajouset liian jäykät
Takakallistuksenvaimennin liian jäykkä
Takaiskunvaimentimen sisäänjousto liian jäykkä
Etuiskunvaimentimen ulosjousto liian jäykkä
Liian vähän takasiipeä
Huono jarrutusteho :
Kova jarrupalan materiaali
Väärä jarrujen tasapaino
Ylikuumeneminen
Jäykät jouset
Takana liian pieni ulosjoustovara
Korjaus :Lievemmät etujouset, pehmeämpi etupään sisäänjousto.
Renkaat kuumenevat liikaa :
Liian pienet paineet
Pehmeä seos
Liikaa siipeä
Jarrujen jäähdytys huono
Eturenkaat kuumenevat liikaa
Jarrujen etupainoisuus
Väärä auraus
Iskunvaimennuksen säätö (mistä aloittaa)
Perussäädöt
Katukäyttö 60% sisään / 40% ulos
Rata-ajo 50% / 50%
Kiihdytys 40% / 60%
Liiallinen korin kallistelu sisäänjoustossa
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Vähentää myös niiaamista jarrutuksessa
Haittana korin äänet kovenevat
Liialllinen korin kallistelu ulosjoustossa
Ulosjoustoa jäykemmälle
Vaikuttaa eniten painon siirtymiseen jarrutus / kiihdytys / kaarre tilanteissa.
Jos ajoneuvon painonsiirtymä / kallistelu tapahtuu äkkinäisesti tai heilahtelu jatkuu toistuvana, jäykistä ulosjoustoa.
Ei vaikuta painon siirtymään pitkään kestävässä kaarteessa.
Jousitus pohjaa, kaarre / jarrutus / kiihdytys
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Jos jousitus pohjaa silti pitkässä sisäänjousto-tilanteessa niin jousta on jäykennettävä.
Aliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi takana, lievemmäksi edessä
Pientä määrää aliohjautumista pidetään helpoiten hallittavana ja vähentää spinnauksen riskiä.
Yliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi edessä, lievemmäksi takana
Lisää spinnauksen riskiä. Yliohjautuvaa alustasäätöä
ei kokemattomille ajajille.
Aihetta voidaan jatkaa esim. hyviksi todetuilla säätöarvoilla. Kerro auton tiedot ja säätöarvot rengaspaineineen ja mihin lajiin säädetty (slalom, rata, drag, katu)