Sivu 1/1
Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 27 Huhti 2011, 21:04
Kirjoittaja jusku1
Nokat vaihtokunnossa...
Mitä suosittelette katukäyttöön yhdistelmälle:
351C-4V + Holley 650DP + Edelbrock Performer imus. + Hooker peltisarjat + MSD sytkä jne.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 27 Huhti 2011, 23:32
Kirjoittaja Arto65FB
Nokat vaihtokunnossa? Siis niitähän on vain yksi pikkulohkossa vai tarkoitit ilmeisesti, että useampi nokka nokka-akselilla on kulahtanut.
Ihan pikaisesti vain: Perfomer-imis DP:n ja 4V-kansien kanssa ei vaikuta optimaaliselta kombolta. Mikä laatikko sulla on? Tuohon kun lisätään automaatti, niin millään alueella ei ole sellaista tähtihetkeä, kun 4V, DP, manuaali ja 1-tasoimari ja +7000rpm.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 28 Huhti 2011, 14:31
Kirjoittaja harmi80
Pari kuukautta simuloinut Dynomation -ohjelmalla erilaisia 4v-kombinaatioita, ja Lunatin mekaaniset rollerit vaikuttaisivat aika päteviltä.
Re: Mikä nokka, 351C + muuta
Lähetetty: 30 Huhti 2011, 11:52
Kirjoittaja jusku1
Joo, siis nokka vaihtoon.
Etsin KATUkäyttöön sopivaa nokkaa, en radalle, enkä todellakaan ulvota 40v wanhusta 7000rpm
Vaihteisto on C6 automaatti. Perä 9".
Kannet vaihtuu 4V:stä Trick&Flow tai Edelbrockin 61629, koska noi 4V:t on käytännössä aivan loppu ja persilleen portattu.
Enemmän kiinnostaa 2V:n alavääntö, ei niinkään 4V:n "huudatus".
Sitäpaitsi tuo Performer imusarja toimii ihan OK.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 30 Huhti 2011, 14:18
Kirjoittaja Fastback
tässä on nyt ensimmäisenä pari perusasiaa, mitä täytyy tietää, ennenkuin kukaan oikeasti voi neuvoa sinua.
1) perävälitys
2) automaatin limpun stallspeed
3) paljonko koneessa on puristuksia nyt ja paljonko tulevilla kansilla?
4) aiotko pitää tämän dualplanen?
Clevelandikin on juoppo kone, se tykkää 750 vacuumista, ehkä 650 tuplapumpperikin voi riittää.
Käyttötarkoitusta tuossa jo hieman rajailitkin tarkemmin. Arton 7000 rpm tulee puhtaasti siitä, että 4V Cleveland on kierroksia janoava moottori vakio iskuisella kampuralla, sitten jos sulla on vielä vakio turbiini ja 3.00 tai 3.25 perävälitys eivät auta asiaa. Pisti ohimennen silmään, että myyt T56 laatikkoa overdriven puolella. Onko tähän autoon tulossa manuaali vai säilyykö tässä C6:n - sekin vaikuttaa suosituksiin ja paljon.
Mitä enemmän tiedetään mitä haetaan ja mitä on olemassa sitä paremmat edellytykset on löytää moottorille joku nokka-akseli. Näitä kysymyksiä sulta kyselee myös muiden firmojen edustajat jos kyselet sieltä nokka-akselia.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 03 Touko 2011, 15:40
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Joten en suosittele kadulle mitään 3000 1/min lähtevää nokka-akselia. Litratehojen noustessa yli 70hp/L vanhemmissa moottoreissa alkaa kadulla päivittäiseen ajoon muodostumaan polttoaineen kulutuksen turhaa nousua ja alaväännön häipymistä, ellei kaikkia komponentteja ole rakentelussa otettu huomioon. Nykyaikaisissa moottoreissa tehon ja väännön yhtäaikainen olemassa olo on hoidettu muuttuva ajoitteisella nokka-akseleilla. Niin kauan kun vanhoihin moottoreihin ei ole saatavana nokka-akselin säätyvyyttä ohjaavaa toimintoa on karkeasti sanottuna tyydyttävä vapareissa, joko tyhjäkäynniltä, keskialueelta tai yläpäästä vääntäviin kombinaatioihin. 400hp pikkulohko kone on helppo valmistaa, mutta sitä ei ole helppo säätää semmoiseksi, mikä kuluttaa vähän ja toimii kuin unelma jokapäiväisessä käytössä, ellei kaikkia moottoriin liittyviä asioita ole otettu huomioon rakentelussa.
Olen kyllä samaa mieltä, että moottorin kaikkien osioiden tulee pelata samaan pussiin. Tätä kun vie pykälää pidemälle, niin kokonaisuus ratkaisee. Pelkkä hienosti toimiva 400hv pikkulohko ei tee omistajaa onnelliseksi, jos auto painaa 1700 kg (kuten 71 Mach kuljettajan kanssa), perävälitys on 2,75 ja vaihteistona FMX vakioturbaanilla. Sehän lähtee kuin lehmä makuulta ja gasoa palaa mikäli se on jollekin kynnyskysymys.
351 Cleveland 4V kansilla ei tule ikinä olemaan mikään vääntöhirviö, vaikka alakerrassa on jo hieman kokoa ja 3.500" iskua, mutta se on kuin löisi mihin vaan 350 cid koneeseen mega horor viemärinputki kannet. Tämä ei vaan ole optimi paketti, pieni alakerta, isot kannet - ei virtausnopeudet nouse kauheen suuriksi. Tälläinen kombinaatio toimisi hienosti 3000 rpm alkaen nokka-akselillakin parilla ehdolla, autossa tiheä perä ja pieni halkaisijainen löysä turbiini n. 3000-4000 rpm stallspeedillä. Moderni löysä turbiinit toimivat hienosti ja auto jaksaa lähteä liikkeelle vielä melkein tyhjäkäynnillä. Sitten kun polkaisee lapun lattiaan niin motti jenkaa heti käyttöalueella 3000-4000 rpm ja sitten mennään.
Tämä ei tosin ole sitä mitä Jusku hakee. Katumoottorin määritelmiä on niin monta kuin on käyttääjäkin. Minä olin laittamassa jeesuksen vanhaan taunukseeni ennen armeijaan lähtöä 5500 rpm stallspeediä ja äreähkön clevelandin - sekin oli katuauto, ehkä jo extreme puolelle oltaisiin menty mutta kumminkin täytty määritelmä katuautosta. Olisin toki raksinut sen C6:n pois ja remontoinut Toploaderin kunnon kytkinhiluilla tuohon komboon.
Hydraulinen laahuri siellä varmasti on nyt paikallaan Juskulla. Minulla toimi Cranen hydraulic commander ihan hienosti Clevelandin kanssa, oli tosin 750 vacuumi, yksitasoinen imusarja, fmx (blääh) vakioturbiinilla ja 3.89 rattaat. No ei se vääntöhirviö ollut, mutta olin ostamassa jo Mikkelin seudulta C4:sta 3500 rpm stallspeedillä. Sillä olisi Cleveland räjäyttänyt pallot tuleen kaasun polkaisulla - tai oikeastaan vaan pallon kun ei ollut lukollista tasauspyörästöä... C4 jäi ostamatta kun joku työnsi Vanilla auton lokasuojan kasaan - siihen loppui Cleveland vaellukseni.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 03 Touko 2011, 19:09
Kirjoittaja Fastback
noi mun heitot turbiinista ja välityksestä on heitetty hatusta esimerkin vuoksi. Todennäköisesti ei kyllä heitä kauaksi Juskun autosta. 400hv 1700kg on ihan ok lukema, tosin nykyautolla tollainen on läpialueen ajettava ku ovat läpeensä optimoituna. Edeltävän viestini esimerkki lahna on kamala kombinaatio. Erilaisilla osavalinnoilla ja ylivaihde vaihteistolla ominaisuuksia saadaan lähemmäksi normaali autoa. Futuragen +500hv fairmontilla taidettiin päästä tonne 15l kulutuksiin powerissa vaikka se sai kenkää aika tunteella, ylivaihde on taikasana, matka-ajossa jengat alas.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 03 Touko 2011, 20:12
Kirjoittaja Galaxie61
olis montakin juttua liittyen kulutukseen ja kulkuun. mutta se on varma että kun muuttaa yhtä kohtaa niin pakko se on muuttaa toistakin. siinä se on sitte loputon kierre käsissä..
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 06 Touko 2011, 16:46
Kirjoittaja Mexico65
Vaikka jo aiemmissa vastauksissa on tullut hyviä esimerkki vaihtoehtoja sopivasta nokasta, niin uskallan kuitenkin laittaa oman ehdotukseni. En kysymyksen asettelun vuoksi halua ottaa kantaa muuhun kokoonpanoon koska mielestäni siinä ei ole mitään pielessä jos itse ole sitä mieltä. Näin ollen ehdotukseni pohjautuu sinun antamiisi tietoihin ja oletettavaan käyttötarkoitukseesi.
#1
Comp Cams, Magnum, 270HR, # 32-421-8
HYDRAULIC ROLLER: Mild street performance. Slightly noticeable lope at idle. Works with stock converter and gears.
Tuo olisi sinun tapaukseen aika optimaalinen nokka!
Huom! HYDRAULIC ROLLER vaati roller nostajat ja ilmeisesti sopivan mittaiset työntötangot.
Jos kuitenkin nokan pitää olla laahuri niin sitten vaikka---
#2
Comp Cams, Xtreme Energy™, XE274H, # 32-246-4.
HYDRAULIC: Very strong mid-range and throttle response, 2400+ stall 3.73+ gears.
Tietenkin uudet nostajat samalla. Tämä saattaa olla hieman yläkanttiin, mutta...
No aloita kuitenkin nokan hakeminen siitä, että Rolleri nokalla tule koko alueelle lisää voimaa ja ajettavuus varmasti toista luokkaa kuin laahureilla. Asteita sinun tapauksessa ei saa olla kovin paljoa 260 - max 280 mainos astetta ja 215 - max 225 astetta 050" nostolla rolleri nokalla ja laahaavalla voi mennä vähän korkeammalle. Kuitenkin pidä mielessä, että max teho tulisi saavuttaa ennen 5500 rpm. Optimi lienneen jossain 4800 - 5300 rpm.
Re: Mikä nokka, 351C-4V + muuta
Lähetetty: 18 Kesä 2011, 14:05
Kirjoittaja jusku1
Mexico65 kirjoitti:Vaikka jo aiemmissa vastauksissa on tullut hyviä esimerkki vaihtoehtoja sopivasta nokasta, niin uskallan kuitenkin laittaa oman ehdotukseni. En kysymyksen asettelun vuoksi halua ottaa kantaa muuhun kokoonpanoon koska mielestäni siinä ei ole mitään pielessä jos itse ole sitä mieltä. Näin ollen ehdotukseni pohjautuu sinun antamiisi tietoihin ja oletettavaan käyttötarkoitukseesi.
#1
Comp Cams, Magnum, 270HR, # 32-421-8
HYDRAULIC ROLLER: Mild street performance. Slightly noticeable lope at idle. Works with stock converter and gears.
Tuo olisi sinun tapaukseen aika optimaalinen nokka!
Huom! HYDRAULIC ROLLER vaati roller nostajat ja ilmeisesti sopivan mittaiset työntötangot.
Jos kuitenkin nokan pitää olla laahuri niin sitten vaikka---
#2
Comp Cams, Xtreme Energy™, XE274H, # 32-246-4.
HYDRAULIC: Very strong mid-range and throttle response, 2400+ stall 3.73+ gears.
Tietenkin uudet nostajat samalla. Tämä saattaa olla hieman yläkanttiin, mutta...
No aloita kuitenkin nokan hakeminen siitä, että Rolleri nokalla tule koko alueelle lisää voimaa ja ajettavuus varmasti toista luokkaa kuin laahureilla. Asteita sinun tapauksessa ei saa olla kovin paljoa 260 - max 280 mainos astetta ja 215 - max 225 astetta 050" nostolla rolleri nokalla ja laahaavalla voi mennä vähän korkeammalle. Kuitenkin pidä mielessä, että max teho tulisi saavuttaa ennen 5500 rpm. Optimi lienneen jossain 4800 - 5300 rpm.
Kiitokset vastauksista.
Päädyin tähän Mexico65:n ehdotukseen:
Jos kuitenkin nokan pitää olla laahuri niin sitten vaikka---
#2
Comp Cams, Xtreme Energy™, XE274H, # 32-246-4.
HYDRAULIC: Very strong mid-range and throttle response, 2400+ stall 3.73+ gears.
Tietenkin uudet nostajat samalla. Tämä saattaa olla hieman yläkanttiin, mutta...
Kannet korjattiin, koneistettiin ja moottori säädettiin.
Tää nokka on erinomainen!
Nyt on potkua!
Kiitos vastanneille