Vaikka puhutaan "väännöllä ajamisesta" tuottaa moottori myös matalilla kierroksilla tehoa, siis voimaa joka liikuttaa autoa eteenpäin.
Teho = vääntömomentti x kierrosluku.
Asiaa yksinkertaistaa vesiputous-vertaus : putouksen leveys on vääntömomentti ja putouksen korkeus kierrosluku. Putouksessa virtaava vesimäärä eli teho on näiden kahden tekijän tulo.
Moottorit tuottavat itse asiassa aika vähän vääntöä, ajatellaan vaikkapa normihenkilöauton 2-litraista jonka huippuvääntö olkoon 200 Nm. Tämähän tarkoittaa että huippuväännön kierrosluvulla vääntövoimaa kehittyy metrin kangella väännettäessä 200 Nm eli 20,4 kgm. Tarkoittaa että joka jätkä vääntää metrin kangella huomattavasti enemmän kuin normimoottori.
Mutta koska moottori tuottaa sen vääntömomentin vaikkapa 5000 kierroksella 42 kertaa sekunnissa ( nelitahtimoottorissa joka toisella kampiakselin kierroksella ),liikuttaa moottori autoa ihan eri tavalla kuin ihminen

Selityksenä välitykset. Olkoon vaikka ykkösvaihteen välitys 3, perävälitys 4 ja pyörän säde 35 cm.
Tällöin vetoakselin päästä pyörän ja maan kohtaamiskohtaan kohdistuu 20,4 kg x 3 x 4 x 2,85 = 698 kg vääntövoima "35 cm kangella" väännettäessä. (Jos auto painaa 1400 kg antaa tämä teoriassa silloin hetkellisesti maksimissaan 0,5 G kiihtyvyyden ).
Samoilla välityksillä ja takapyörän halkaisijalla, jos motti olisikin vaikkapa 5,0 jonka max vääntö on 500 Nm, on max "vääntövoima" tällöin 1745 kg. Eipä ihme että ykkösvaihteella ei oikein pito riitä.
Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi tehosta eikä väännöstä. Kuitenkaan mitään ei tapahdu ellei ole olemassa sekä vääntöä että kierroslukua. Väännön maksimointi käytettävällä tehoalueella on edelleen kaikkein tärkeintä.
Tosta Kaaran oheistamasta formulan teho/ vääntögraafista asia näkyy selkeästi. Moottori tuottaa vain 320 Nm, mutta kun sitä kierrätetään lähes 20 000 kierrokseen kulkee auto aivan järjettömästi. Ja vaikka vääntökäyrä on laakea ei moottoria ajeta 11 000 kierroksella vaikka vääntö onkin sama kuin 17 000 kierroksessa. Tehoa eli autoa kiihdyttävää voimaa löytyy yläkierroksilla aivan eri tavalla.