Kokemuksia retroasennus TBI EFI järjestelmistä?
- starsky
- Aina äänessä
- Auto: 1966 ht
Kokemuksia retroasennus TBI EFI järjestelmistä?
Onko jollain asennettuna joku uudempi (alle 5 vuoden ikäinen) TBI (Throttle Body Injection) EFI ja haluaisi jakaa käyttökokemuksia?
Lueskeltu on monenlaista artikkelia ja viestiketjua mm.
http://www.carcraft.com/techarticles/14 ... _efi_test/
http://forums.vintage-mustang.com/vinta ... ssion.html
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... rottle-up/
http://www.offroadxtreme.com/engine-tec ... rky-carbs/
Näyttää toisilla pelaavan ok ja toisilla ihmeellisiä ongelmia. Jotenkin tuntuu, että jos polttoaine- ja sähkönsyöttö on hoidettu asiallisesti, niin on auto pelannut EFI-siirtymän jälkeen ilman ongelmia.
Omaan autoon on tarkoitus ensi kevääksi tehdä tarvittavat modaukset, jotta slalomissa ei sammuile teknisistä syistä. Oma sähellys on sitten eri asia.
Itsellä on vielä semmoinen ongelma, että hellasärö alkoi vaivata kun ajon jälkeen kaasuttimesta haihtui aina enempi tai vähempi bensahuuruja talliin. Jos tallin poistopuhallin ei ole täysillä, niin nuo huuruset kulkeutuivat saunaosastolle ja aiheutti tuota säröä.
Nyt pitäisi nuo molemmat kärpäset saada hengiltä ja tuo EFI-päivitys on alkanut kiinnostaa.
Lukemani perusteella nuo TBI EFI-systeemit ovat kehittyneet muutaman viime vuoden aikana isoin harppauksin.
Jos jollain on jokin ihmekikka tiedossa miten kaasarikoneen saa pysymään hajuttomana tallissa, niin kiinnostaa toki sekin. Tuon vaan on huomannut, että kumpikaan ruiskukäyttis ei haise bensalle tallissa käydessään, öljylle ja muulle kyllä.
Lueskeltu on monenlaista artikkelia ja viestiketjua mm.
http://www.carcraft.com/techarticles/14 ... _efi_test/
http://forums.vintage-mustang.com/vinta ... ssion.html
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... rottle-up/
http://www.offroadxtreme.com/engine-tec ... rky-carbs/
Näyttää toisilla pelaavan ok ja toisilla ihmeellisiä ongelmia. Jotenkin tuntuu, että jos polttoaine- ja sähkönsyöttö on hoidettu asiallisesti, niin on auto pelannut EFI-siirtymän jälkeen ilman ongelmia.
Omaan autoon on tarkoitus ensi kevääksi tehdä tarvittavat modaukset, jotta slalomissa ei sammuile teknisistä syistä. Oma sähellys on sitten eri asia.
Itsellä on vielä semmoinen ongelma, että hellasärö alkoi vaivata kun ajon jälkeen kaasuttimesta haihtui aina enempi tai vähempi bensahuuruja talliin. Jos tallin poistopuhallin ei ole täysillä, niin nuo huuruset kulkeutuivat saunaosastolle ja aiheutti tuota säröä.
Nyt pitäisi nuo molemmat kärpäset saada hengiltä ja tuo EFI-päivitys on alkanut kiinnostaa.
Lukemani perusteella nuo TBI EFI-systeemit ovat kehittyneet muutaman viime vuoden aikana isoin harppauksin.
Jos jollain on jokin ihmekikka tiedossa miten kaasarikoneen saa pysymään hajuttomana tallissa, niin kiinnostaa toki sekin. Tuon vaan on huomannut, että kumpikaan ruiskukäyttis ei haise bensalle tallissa käydessään, öljylle ja muulle kyllä.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Re: Kokemuksia retroasennus TBI EFI järjestelmistä?
MIkä ihmeen hellasärö? Kaasuttimen alle lämpöeristävää spaceria, niin ei käy niin kuumana.
-
- Mega-addikti
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Veikkaisin akkojen päpätystäAntti66HT kirjoitti:MIkä ihmeen hellasärö? Kaasuttimen alle lämpöeristävää spaceria, niin ei käy niin kuumana.

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
-
- Mega-addikti
- Auto: Galaxie -61
Antti66HT kirjoitti:MIkä ihmeen hellasärö? Kaasuttimen alle lämpöeristävää spaceria, niin ei käy niin kuumana.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- starsky
- Aina äänessä

Edelbrockin puukuituinen spaceri oli asennettuna kaasuttimen alle ja poisti kuumakäynnistysongelmat, ei hellasäröä.
Päätin auton hankkiessani, että ei kotona ollessaan joudu ulkona yöpymään, aina tallissa. Em. lauseella tarkoitan autoa, en itseäni

- starsky
- Aina äänessä
Jaaha, nyt löyty tämä ketju:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=10447
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=10447
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Modet voisi ehtiessään nämä kaksi ehkä yhdistää. Otsikkoon voisi sisällyttää ton efi:n niin löytyisi silläkin.
Ai sellasta Hellasäröä, itse olisin veikannut päänsärkyä, mutta en siis kovin kaukana ollut
Mähän en näistä mitään ymmärrä eli nyt on hyvä testi menossa. Ilman minkäänlaista kokemusta ruisku systeemeistä, asentelen omaan autoon fastin xfi ruiskua, ja toivottavasti pian nähdään mitä siitä tulee. Tuon hommasin viime syksynä, ja syynä fastin valintaan oli että sai ns. bolt on sarjan sisältäen kaiken imusarjaa myöten. Paketti hinta on mielestäni kohtuu edullinen. Ensin suunnitellin tuollaista TBI systeemiä, mutta totesin että pakettina ostettuna tuo ei tullut merkittävästi kalliimmaksi. Kun laskelmiin ottaa vielä eteenpäin myytävät komponentit, imusarja, kaasutin, pumppu, niin alkaa näyttää jo halvalta!
Hyvä puoli näissä on, että monilla näistä on omat helppi forumit, fastilla esim. cpgnation.com, jonne voi mennä avautumaan kun ei toimi. Apujakin sieltä tuntuu löytyvän melko hyvin. Mitään ongelmia ei ainakaan piilotella, eli en ole huomannut että mitään kirjoituksia sieltä olisi poistettu.
MSD Atomic, Edelbrock E-Street ja FAST EZ-Efi ainakin toimivat. Fastilla tuo 2.0 on vielä melko uusi tuote, joten päivityksiä on vielä luvassa. Tuo Carcraftin artikkeli tuntuisi olevan aika lähellä mitä olen webistä itse löytänyt tietoa.
Ai sellasta Hellasäröä, itse olisin veikannut päänsärkyä, mutta en siis kovin kaukana ollut

Mähän en näistä mitään ymmärrä eli nyt on hyvä testi menossa. Ilman minkäänlaista kokemusta ruisku systeemeistä, asentelen omaan autoon fastin xfi ruiskua, ja toivottavasti pian nähdään mitä siitä tulee. Tuon hommasin viime syksynä, ja syynä fastin valintaan oli että sai ns. bolt on sarjan sisältäen kaiken imusarjaa myöten. Paketti hinta on mielestäni kohtuu edullinen. Ensin suunnitellin tuollaista TBI systeemiä, mutta totesin että pakettina ostettuna tuo ei tullut merkittävästi kalliimmaksi. Kun laskelmiin ottaa vielä eteenpäin myytävät komponentit, imusarja, kaasutin, pumppu, niin alkaa näyttää jo halvalta!
Hyvä puoli näissä on, että monilla näistä on omat helppi forumit, fastilla esim. cpgnation.com, jonne voi mennä avautumaan kun ei toimi. Apujakin sieltä tuntuu löytyvän melko hyvin. Mitään ongelmia ei ainakaan piilotella, eli en ole huomannut että mitään kirjoituksia sieltä olisi poistettu.
MSD Atomic, Edelbrock E-Street ja FAST EZ-Efi ainakin toimivat. Fastilla tuo 2.0 on vielä melko uusi tuote, joten päivityksiä on vielä luvassa. Tuo Carcraftin artikkeli tuntuisi olevan aika lähellä mitä olen webistä itse löytänyt tietoa.
- starsky
- Aina äänessä
Antti66HT, pistä ihmeessä asennusketju pystyyn, saadaan vinkkejä ja käyttökokemustietoa. Omasta asennuksesta laitan talvella ketjun. Vaaka alkaa itsellä kallistua voimakkaasti ruiskupuolelle, tuo Galaxien näkymä pitää saada pois harrastetoiminnasta 

Kyllä nämä jälkiasenneltu ruiskumoottoritkin haisee aika pahasti bensalta.
Tietenkin on mahdollisuus kerätä kaikista mahdollisista paikoista hönkäputket ja viedä ne johonkin aktiivihiili kanisteriin.
Näin ne ilmeisesti noissa tehtaalaisissa ruiskuautoissa on toteutettu.
Mielestäni bensan katku tallissa ei laantunut yhtään kun kone muuttui EFI:si.
Tankin huohotus!
Tietenkin on mahdollisuus kerätä kaikista mahdollisista paikoista hönkäputket ja viedä ne johonkin aktiivihiili kanisteriin.
Näin ne ilmeisesti noissa tehtaalaisissa ruiskuautoissa on toteutettu.
Mielestäni bensan katku tallissa ei laantunut yhtään kun kone muuttui EFI:si.
Tankin huohotus!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- MrFairlane
- Aktiivi
Vaihtaa E85:een, jos vaikka mamma tykkäis enemmän viinanhajusta. -niksipirkka
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Fastin EZ-efi toimii todistetusti kotimaassa blowerin päällä tuplaläppä/suutinrungoilla. Tuohon Fastin minä kaatuisin jos ostaisin täydellisen setin. Muuten harkitsisin edelleen VIPECiä, kun tuki & rullat löytyisivät 15km päässä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Drummer
- Mega-addikti
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Mulla MSD Atomic Cleven ruokintaa hoitamassa, ja enpä edes harkitse takaisin kaasariin siirtymistä. Aika monilla on ollut ongelmia Atomicin kanssa, mutta yleensä on käynyt niin että ohjeita ei ole noudatettu tai ne on kokonaan jätetty lukematta. Sekin, että ruiskupakettia on asenneltu sellaisiin comboihin joissa sillä ei edes ole mahdollisuutta menestyä, on herättänyt turhaa pöhinää foorumeilla.
Itse koitin noudattaa asennusvaiheessa ohjeita tarkasti. Joitain aivopieruja ohjeisiinkin oli päässyt, mutta Atomicin omalta foorumilta sai tiedot korjattua ja sieltä löytyy muutenkin mukavasti tietoa ohjelipareen tueksi. Myös softapäivitykset hoituu helposti sitä kautta.
Omaan Atomikkiini olen todella tyytyväinen. Pientä viilailua säädöissä piti alkuun tehdä, ja yksi softapäivityskin heitti oikeastaan kaiken perseelleen, mutta korjattu päivitys tuli parin päivän sisällä, joten siitäkään ei tarvinnut haloota nostaa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo "kaasarin näköinen ruiskusysteemi joka on vain kaasari ruiskusuuttimilla"
on aika hemmetin paljon parempi kuin pelkkä kaasari. Jokainen tekee näitä itselleen, ja jos haluaa ajaa kaasarilla niin sitten ajaa ja hyvä niin, minä en halua. Systeemin kontrollerista näkee myös aika paljon mitä konehuoneessa tapahtuu, ja vaikka tieto lisääkin tuskaa, on koko ajan kärryillä tilanteesta ja ongelman kohdatessa voi ratkaisu löytyä helposti ilman tuntikausien vianetsintää.
Itse asennus oli aikatavalla suoraviivaista touhua, piuhat ja anturit oikeisiin paikkoihin, polttoainepumppu sopivaan paikkaan, kaiken tehdyn tarkistus pariin kertaan, bensaa tankkiin, virrat päälle ja kone tulille. Jos kaikki on tehty niinkuin pitää palkitsee työ tekijänsä välittömällä käynnistymisellä ja tasaisella tyhjäkäynnillä, eikä tarvii mennä polkemaan kaasua kabiiniin vaan vääntää avainta vaikka avoimesta kuskin ikkunasta
Tämä on minun kokemukseni aiheesta. Joillakin muilla voi olla toisenlainen, puhukoot he puolestaan. Mut toivottavasti ne joilla ei itsellään ole henk.koht. kokemusta näistä, eivät dissauslinjalle ainakaan lähtisi. Tuntuu olevan enemmän kuin maan tapa rusikoida kaikki uutuudet ja kehitelmät maanrakoon siksi koska "jos tuollaisen haluaa niin sen voi tehdä itsekin ja paljon paremman saat..."
Itse koitin noudattaa asennusvaiheessa ohjeita tarkasti. Joitain aivopieruja ohjeisiinkin oli päässyt, mutta Atomicin omalta foorumilta sai tiedot korjattua ja sieltä löytyy muutenkin mukavasti tietoa ohjelipareen tueksi. Myös softapäivitykset hoituu helposti sitä kautta.
Omaan Atomikkiini olen todella tyytyväinen. Pientä viilailua säädöissä piti alkuun tehdä, ja yksi softapäivityskin heitti oikeastaan kaiken perseelleen, mutta korjattu päivitys tuli parin päivän sisällä, joten siitäkään ei tarvinnut haloota nostaa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo "kaasarin näköinen ruiskusysteemi joka on vain kaasari ruiskusuuttimilla"

Itse asennus oli aikatavalla suoraviivaista touhua, piuhat ja anturit oikeisiin paikkoihin, polttoainepumppu sopivaan paikkaan, kaiken tehdyn tarkistus pariin kertaan, bensaa tankkiin, virrat päälle ja kone tulille. Jos kaikki on tehty niinkuin pitää palkitsee työ tekijänsä välittömällä käynnistymisellä ja tasaisella tyhjäkäynnillä, eikä tarvii mennä polkemaan kaasua kabiiniin vaan vääntää avainta vaikka avoimesta kuskin ikkunasta

Tämä on minun kokemukseni aiheesta. Joillakin muilla voi olla toisenlainen, puhukoot he puolestaan. Mut toivottavasti ne joilla ei itsellään ole henk.koht. kokemusta näistä, eivät dissauslinjalle ainakaan lähtisi. Tuntuu olevan enemmän kuin maan tapa rusikoida kaikki uutuudet ja kehitelmät maanrakoon siksi koska "jos tuollaisen haluaa niin sen voi tehdä itsekin ja paljon paremman saat..."

-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
- MrFairlane
- Aktiivi
Tämä.Drummer kirjoitti: Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo "kaasarin näköinen ruiskusysteemi joka on vain kaasari ruiskusuuttimilla"on aika hemmetin paljon parempi kuin pelkkä kaasari.
En tiedä mitään noista bolt on-ruiskuista, mutta TBI/CFI-systeemi on varsin pätevä.
Toimii optimaalisesti alhaalta ylös asti. toisin kuten joku Holleyn nelikurkkuinen missä on pari hassua säätömahdollisuutta, venturiputkien koko määrää parhaan toimintaalueen ja ilman lämpötila ei vaikuta seossuhteisiin.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Oletteko koskaan ajatelleet mitä saisi jos investoisi oikeaan kaasuttimeen sopivasti suutimia ja hankisi vähän kirjallisuuta aiheesta.
Ei tarvitse odotella päivityksiä eikä roikua netissä.
Mutta tuohan ei ole tätäpäivää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
- MrFairlane
- Aktiivi
Pääsisi varmaan joskus ajamaan ja jäisi kiroilu ja itsetuhoajatukset vähemmälle. Jäisi myös rahaa etelänmatkaan tai pariin, joten parisuhdekin piristyisi.Mexico65 kirjoitti:Oletteko koskaan ajatelleet mitä saisi jos investoisi oikeaan kaasuttimeen sopivasti suutimia ja hankisi vähän kirjallisuuta aiheesta.

Harrastus siis kärsisi ajamisen kustannuksella.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292