Kokemuksia nokka-akseleista
Kokemuksia nokka-akseleista
Ois 302 eldebrock e-street kansilla isoilla venttiileillä 670 holley Nokkaan nyt laahaava compsi 268 . Oisko kokemuksia 262 nokasta samoilla kansilla.ennen oli 288 ford racingin rullanokka ei ollut vääntöjä kuin korkeilla kierroksilla. 268:lla korjautui vedot tosi hyvin ,vaihdettiin vielä matkaperä 2.78 eli vääntö ois tarpeen,mitenköhän se 262 pelasi
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Comp XE274, FR303Y kannet (kotisiivotut), Airgappi, BG650, 347cid, 10.8:1 kantti, 0,8mm squish (männät 0,2 yli).
Melko siisti käppyrä vaikka ajettu tosi luttuisilla ja huonoilla/pienillä pakosarjoilla (uudet eivät ehtineet tulla), olen kyllä miettinyt samaa että olisiko Comp XE268 ollut fiksumpi, vähempi ränttätänttää.
Melko siisti käppyrä vaikka ajettu tosi luttuisilla ja huonoilla/pienillä pakosarjoilla (uudet eivät ehtineet tulla), olen kyllä miettinyt samaa että olisiko Comp XE268 ollut fiksumpi, vähempi ränttätänttää.
Viimeksi muokannut MONTTU, 03 Elo 2017, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1966 HT 347 Stroker
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Mikä vaihteisto autossa on? 2,78 perävälitys tappaa tollaisen pikkkumoottorin aika helposti. Jos on vielä automaatti vakioturbiinilla, niin se on rauhallisen miehen auto. Olisi helpompi osoittaa mahdollisia ongelmakohtia jos tuntisi autoa enempi, nyt kun puhutaan vain pelkästä nokka-akselista niin menee helposti osaoptimoinnin puolelle, eli vaihdetaan jotain tiettyä osaa ristiin rastiin, vaikka todellinen ongelma olisi jossain muualla.lokomo14 kirjoitti:Ois 302 eldebrock e-street kansilla isoilla venttiileillä 670 holley Nokkaan nyt laahaava compsi 268 . Oisko kokemuksia 262 nokasta samoilla kansilla.ennen oli 288 ford racingin rullanokka ei ollut vääntöjä kuin korkeilla kierroksilla. 268:lla korjautui vedot tosi hyvin ,vaihdettiin vielä matkaperä 2.78 eli vääntö ois tarpeen,mitenköhän se 262 pelasi
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Ainiin, ei tullut edes mieleen, 4 v manuaali kolmosen perällä ja 235/60-14 on ihan eri juttu kuin automaatti.
1966 HT 347 Stroker
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Autossa on c4 automaatti,perän vaihdolla oli tarkoitus saada paremmat matkaominaisuudet ei tarvii huudattaa maantiellä.auto kyllä lähtee herkästi liikkeelle ,stalli nyt 1200 ,ennen 2400 .mutta kyllä se 268 nokalla rengasta polttaa ilman jarrua vaikka on 2.78 perä.taidan pitäytyä siinä jos 262 sella ei hirveästi muutu.kiitos!
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Tuossa nuo Ford 5.0 koneiden nokat, hydrauli rullat.
Eipä tarvitse arvailla mikä on vakiona.
270 astetta noin yleisesti.
Eipä tarvitse arvailla mikä on vakiona.
270 astetta noin yleisesti.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Ainakin venttiilin nosto kasvaa.
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Lainataan vanhaa topikkia:
Käytin autoa penkissä säädössä ja hieman petyin tuloksiin niinpä meinasin kysellä kuuluuko tällä kokoonpanolla olla noin mopo vai mikä mättää jos jollain kokemusta, lähinnä nokka ilmeisesti...
Moottorina 302 0.03" ylikoossa joka juuri kasattu uusilla osilla. Puristukset n.9,5:1, Trickflown 170cc kannet, edelbrockin RPM imusarja, carterin 600AFB kaasari, pitkät peltisarjat 2,5" x-haaraisella putkistolla, MSD billet jakaja (ei alipainesäätöä)+msd sytkäboksi, Compcams xe274 laahuri nokka (ajoitettu nokkakortin mukaan), scorpionin 1.65 rullakeinut. Perusennakko 20astetta ja 35 astetta 2500rpm ylöspäin. Seokset läpi kierrosalueen pysyy 12.5-13afr läpi kierrosalueen. Vaihteistona C4 ja TCI 2400-2600 stall turbiini. Peränä 8" lukollinen n3.00 välityksellä.
Moottori siis tuntuu pelaavan ihan hyvin, mutta voimaa siitä ei juurikaan irtoa isommilla.. Reilu 170kw tuli takapyöriltä 5500rpm kohdilla eli c4 vaihteiston tehohäviö laskien konetehot jossain 280 hevosvoiman tietämillä. Odotin kyllä tehojen asettuvan yli 320konin, mutta ei siis lähellekään sitä mennyt. Tuolla 5500rpm kohdilla jokin hydraulinostaja alkoi kyllä tyhjenemään ja pitämään räpinää. Rajottaja oli säädetty 6100rpm, mutta sinne asti ei siis voinut kierrättää. Tehojen suhteen ei kyllä 5000-5500 kierroksen välillä juurikaan eroa tullut. Ilmeisesti compcamssin hydraulinostajat ei kestä kierroksia? Pitäisikö tuolla kombinaatiolla tulla enemmän voimaa? Eli siis vaihdanko ensitöikseni toisen merkkisiin nostajiin vai rupeanko suoraan paremman nokka-akselin vaihtoon, rullanokka? Kellään hyviä nokka suosituksia, jolla päästäisiin 350hp tehoihin ja mielellään ylikin? Tarkoitus pitää tuo kuitenkin ihan katuautona eli alhaaltakaan ei aivan hengetön saisi olla. Nykyisenä sellainen kruisailumoottori, joka vetää alhaalta asti hyvin, mutta missään vaiheessa ei oikein sellaista voiman tunnetta tule. Perävälitys oli 3.5 aiemmin, mutta ilman peltoreita sillä ei 20km työmatkaa edes viittinyt ajaa.
Käytin autoa penkissä säädössä ja hieman petyin tuloksiin niinpä meinasin kysellä kuuluuko tällä kokoonpanolla olla noin mopo vai mikä mättää jos jollain kokemusta, lähinnä nokka ilmeisesti...
Moottorina 302 0.03" ylikoossa joka juuri kasattu uusilla osilla. Puristukset n.9,5:1, Trickflown 170cc kannet, edelbrockin RPM imusarja, carterin 600AFB kaasari, pitkät peltisarjat 2,5" x-haaraisella putkistolla, MSD billet jakaja (ei alipainesäätöä)+msd sytkäboksi, Compcams xe274 laahuri nokka (ajoitettu nokkakortin mukaan), scorpionin 1.65 rullakeinut. Perusennakko 20astetta ja 35 astetta 2500rpm ylöspäin. Seokset läpi kierrosalueen pysyy 12.5-13afr läpi kierrosalueen. Vaihteistona C4 ja TCI 2400-2600 stall turbiini. Peränä 8" lukollinen n3.00 välityksellä.
Moottori siis tuntuu pelaavan ihan hyvin, mutta voimaa siitä ei juurikaan irtoa isommilla.. Reilu 170kw tuli takapyöriltä 5500rpm kohdilla eli c4 vaihteiston tehohäviö laskien konetehot jossain 280 hevosvoiman tietämillä. Odotin kyllä tehojen asettuvan yli 320konin, mutta ei siis lähellekään sitä mennyt. Tuolla 5500rpm kohdilla jokin hydraulinostaja alkoi kyllä tyhjenemään ja pitämään räpinää. Rajottaja oli säädetty 6100rpm, mutta sinne asti ei siis voinut kierrättää. Tehojen suhteen ei kyllä 5000-5500 kierroksen välillä juurikaan eroa tullut. Ilmeisesti compcamssin hydraulinostajat ei kestä kierroksia? Pitäisikö tuolla kombinaatiolla tulla enemmän voimaa? Eli siis vaihdanko ensitöikseni toisen merkkisiin nostajiin vai rupeanko suoraan paremman nokka-akselin vaihtoon, rullanokka? Kellään hyviä nokka suosituksia, jolla päästäisiin 350hp tehoihin ja mielellään ylikin? Tarkoitus pitää tuo kuitenkin ihan katuautona eli alhaaltakaan ei aivan hengetön saisi olla. Nykyisenä sellainen kruisailumoottori, joka vetää alhaalta asti hyvin, mutta missään vaiheessa ei oikein sellaista voiman tunnetta tule. Perävälitys oli 3.5 aiemmin, mutta ilman peltoreita sillä ei 20km työmatkaa edes viittinyt ajaa.
Viimeksi muokannut suab, 26 Syys 2014, 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Niin ajattelin myös, että enempi pitäisi irrota. Joo tuo nokka, mutta tarkoitettu 351 eli eri sytkäjärjestyksellä http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=879&sb=2kaara91 kirjoitti:Onko se tämä akseli
http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=801&sb=2
Ettei vaan venttiilinjouset lopu kesken, tai sitten yksi nostaja on risa. Moottori on edelleen kokonaisuus johon vaikuttaa kaikki. Mutta kyllä tuolla nokalla pitäisi parempaan päästä. Se kuuluu uusisuunnittelu nokkiin jossa muotoilulla on haettu parempaa vääntöä ja tehoa vakuumin pysyessä kuitenkin parempana vanhoihin malleihin verrattuna.
Yksi syy on harva perävälitys, joka varastaa hieman kiihtyvyyttä.
Jukka BB motorssista sanoi penkityksessä, että compin nostajat ei niitä parhaita ole eli voisi johtua niistä. Venttiilijousista sanoi, että voisi olla liian jäykätkin. Tiedä sitten... En mistään löytänyt\löydä miten jäykät jouset pitäis olla? Venttiilijouset ovat kansien mukana tulleet eli tuollaiset tuplajouset. http://www.trickflow.com/partdetail.asp ... toview=sku
Räplätys kuului selkeästi apukuskin puolelta ja hiljeni kun käytti hetken aikaa eli nostaja täyttyi taas. Osaako noista nostimista sanoa mikä on selkeästi rikki jos käsissä pyörittelee? Tapahtuuko jotain katastrofaalista jos vain vaihdan uudet nostajat tuolle vajaa 1000km ajetulle nokalle? 500km sitten tarkastin, että nokka on ok eli nostajat pyörii ja heittokellolla tarkastin, että nostot tasaisia.
Perävälitys on tosiaan harva, että kai sekin parantaisi tuloksia jos vaihtaisin takaisin tuon tiheämmän välityksen, mutta en sitä viitsi vaihtaa kun pääsääntöisesti tulee ajettua muuta kun tuollaista kylillä pyörittelyä.
Re: Kokemuksia nokka-askelista
kaara91 kirjoitti:Hyvillä hydraulisilla nostimilla pitäisi päästä 6500 kierroksille ilman ongelmaa. Ei nuo jouset ainakaan liian tiukat ole. Kannattaa kuitenkin tarkastaa että simmaus on kohdallaan, ettei joku ole jäänyt löysemmälle. XE nokkien rampit on jyrkemmät jotka vaatii jäykempää venttiilijousta esim. magnum nokkiin verrattuna. Kyllähän onnistuneessa koneessa pitää pystyä kierrättämään yli max tehojen kierrosluvun noin 500 kiekkaa ennenkuin mitään sivuääniä saa syntyä. Yleensä tähän myös säädetään rajoitin. Jos näin ei ole mahdollista, tulee varmasti jossain vaiheessa ennenaikainen remontti.
Uudet nostajat voi vaihtaa, mutta se vaatii uuden sisäänajon rasvoineen/ öljyineen.
Voiko tuollaiseen nenään laittaa mekaaniset nostajat?
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Ok kiitos neuvoista. Taidan ensimmäiseksi ihmetellä tota venttiilikoneistoa yleensäkin. Jos en muuta keksi niin kokeilen uusilla nostajilla, kun ne ei kuitenkaan juuri 100€ isompi investointi ole. Mitkähän olisi hyvälaatuisia laahurinostajia, jotka kestää kierroksiakin? Jos ei vieläkään sysää kunnolla niin sitten taidan laittaa rullanokkaa moottoriin. Onko kellään tällaisesta nokasta kokemusta vai olisko pykälää miedompi järkevämpi? http://www.trickflow.com/partdetail.asp ... toview=sku
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Ei pidä paikkaansa. Fordin kirjainsarjalaiset ovat osittain vanhentuneita, esim. E ja B -nokat, joista ainakin E toimii vieläkin ihan kelvollisesti 302:ssa. F, Z ja X ihan hyvän oloisia, mutta ovathan ne vielä aikas poloisia...arvoiltaankaara91 kirjoitti:mutta vanhenneita malleja, perustuen Fordin vanhoihin kirjain malleihin E303 eteenpäin.

TFS Stage 1 ja Stage 2 ovat toimineet dynoissa erinomaisesti, ja esim. jo tuo Stage 1 on aikas agressiivinen rampeiltaan vaikkei ole kovin paljon asteitakaan. Stage 2:lla tehty 347 pienillä puristuksilla meni dynossa aika lähelle toista 347:aa, jossa n. 20 astetta pidempi XE-nokka ja reilu numero enemmän puristusta. Vai oiskohan ollut kansilla jotain osuutta asiaan, "heikommassa" oli hassuun kulmaan poratut venttiilit...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Tuohon tehottomuuteen vaikuttaa myös paljon kollektorien koko. Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tässä ne ovat kokoluokkaa 2,5"? Tuo koko riittäisi jonnekin +600 hepan moottorille ja kun eihän sieltä tule kuin 2 pulssia peräkkäin ( ei yhtäaikaa), niin motti ei hyödynnä ns. ejektoria laisinkaan. Mäntä on ainut mikä sysää kaasut liikkeelle. Pakosarja ei oikeastaan osallistu mihinkään muuhun isolla kollektorilla, kuin kaasun ulospoistoon.
Vaikka overlapp oiskin pieni, niin silti pakosarjalla on helposti saavutettavissa lisää tehoa, sekä vääntöä käytettäessä mietojakin nokkia. Minkä kokoista halkaisijaltaan mahtanee olla primäärit? Sarjojen kokonaispituuskin vaikuttaa.
Vaikka overlapp oiskin pieni, niin silti pakosarjalla on helposti saavutettavissa lisää tehoa, sekä vääntöä käytettäessä mietojakin nokkia. Minkä kokoista halkaisijaltaan mahtanee olla primäärit? Sarjojen kokonaispituuskin vaikuttaa.
Anti -Histamiini 65
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Noiden pikkulohkojen pakosarjat on yleensä 1 5/8" (41 mm) - 1 3/4" (44,5 mm), primäärien pituus noin 30" (762 mm) jonkin verran vaidellen. Ja kollektorit on perus Jenkki laatua 3" tai 3,5 " ja pituus yleensä epämääräinen eli liian isoja mutta liian lyhyitä.
The results of our test were impressive. With the standard collectors, power peaked at 517 hp at 6,300 rpm and 475 lb-ft of torque at 5,000 rpm. With no other changes than slipping on the merge collectors, power increased to 528 hp at 6,300 rpm and 482 lb-ft at 5,000, a gain of 11 hp and 7 lb-ft of torque at the peaks, and more testing would likely improve on this. Finding more than 10 hp with a simple bolt-on in an engine already making nearly 1.5 hp per cubic inch is truly remarkable in our book.
Read more: http://www.carcraft.com/techarticles/03 ... z3ES7kbxgp
Tässä hyvä syy ajaa putket irotettuna ilman collektoria ja taas mennään metsään.
The results of our test were impressive. With the standard collectors, power peaked at 517 hp at 6,300 rpm and 475 lb-ft of torque at 5,000 rpm. With no other changes than slipping on the merge collectors, power increased to 528 hp at 6,300 rpm and 482 lb-ft at 5,000, a gain of 11 hp and 7 lb-ft of torque at the peaks, and more testing would likely improve on this. Finding more than 10 hp with a simple bolt-on in an engine already making nearly 1.5 hp per cubic inch is truly remarkable in our book.
Read more: http://www.carcraft.com/techarticles/03 ... z3ES7kbxgp
Tässä hyvä syy ajaa putket irotettuna ilman collektoria ja taas mennään metsään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Tuosta sarjojen halkaisijoista sen verran, että monesti liian suuri koko tappaa koneen terävyyden. Paljon on kiinni myös siitä, millainen pakokanava kannessa on. Jos lattia ja sisäkurvi eivät juurikaan toimi, vaan kaikki kaasu ohjautuu suurimmaksi osaksi katon kautta, laitetaan tällaisiin konstruktioihin monesti suuret pakosarjat. Kaasunnopeus hidastuu ja kaasu saavuttaa hitaammin kollektorin, jonka tehtävä olisi osallistua jälkitäytökseen jo miedommillakin nokilla.
Puristussuhteen nostaminen jonkin verran parantaa asiaa, muttei sitäkään voi nostaa liiaksi. Kovempi ruttu> kovempi kaasun lähtönopeus sylinteristä.
Jos miettii vaikka AFR kansia, joissa n.38mm pakovena, niin se kanava on täynnä tosi hyvin, koska lattia on paljon korkeampi, kuin vastaavasti rautakansissa. Toki näissäkin kansissa on pakopuolella, kuin imupuolellakin parantamisen varaa, mutta ero huomattava rautakansiin. Näissä AFR:ssä esiintyy pyörrettä jonkin verran pakopuolen venturilla. Mitä paremmin kanava tulee täyteen, sitä pienemmällä pakoventtiilillä pärjää ja vastaavasti huonolla kanavalla joutuu lautasen kokoa kasvattamaan.
Jos tuommoisen pikkulohkon vaikka stroukkaa liki 7L:aan, niin 44,5mm sarjan koko riittää tuottamaan kevyesti +100hp/L. Tietysti niin, että kaikki muutkin osaset keskustelee mainiosti keskenään.
Puristussuhteen nostaminen jonkin verran parantaa asiaa, muttei sitäkään voi nostaa liiaksi. Kovempi ruttu> kovempi kaasun lähtönopeus sylinteristä.
Jos miettii vaikka AFR kansia, joissa n.38mm pakovena, niin se kanava on täynnä tosi hyvin, koska lattia on paljon korkeampi, kuin vastaavasti rautakansissa. Toki näissäkin kansissa on pakopuolella, kuin imupuolellakin parantamisen varaa, mutta ero huomattava rautakansiin. Näissä AFR:ssä esiintyy pyörrettä jonkin verran pakopuolen venturilla. Mitä paremmin kanava tulee täyteen, sitä pienemmällä pakoventtiilillä pärjää ja vastaavasti huonolla kanavalla joutuu lautasen kokoa kasvattamaan.
Jos tuommoisen pikkulohkon vaikka stroukkaa liki 7L:aan, niin 44,5mm sarjan koko riittää tuottamaan kevyesti +100hp/L. Tietysti niin, että kaikki muutkin osaset keskustelee mainiosti keskenään.

Anti -Histamiini 65