289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Terve vaan,
Mulla on 66 fastbackki mihin on varmaan vuosien saatossa vaihdettu 302 kone ja siihen on pikkuhiljaa ilmaantunut koneen takaosaan pieni öljyvuoto. Kävin iltasella ottamassa kuvan auton moottorin alaosasta mistä näkyy öljyn tippumiskohta. Eli öljy valuu kuvassa olevaa sinistä pintaa pitkin keskeltä levyä.
Osaatteko antaa arvauksia mistä vuoto voisi johtua eli kannattaako tälläisen amatöörin kaljamahoineen edes tunkea auton alle selvittelemään lisää vai onko ammattilaisen hommia?
Mulla on 66 fastbackki mihin on varmaan vuosien saatossa vaihdettu 302 kone ja siihen on pikkuhiljaa ilmaantunut koneen takaosaan pieni öljyvuoto. Kävin iltasella ottamassa kuvan auton moottorin alaosasta mistä näkyy öljyn tippumiskohta. Eli öljy valuu kuvassa olevaa sinistä pintaa pitkin keskeltä levyä.
Osaatteko antaa arvauksia mistä vuoto voisi johtua eli kannattaako tälläisen amatöörin kaljamahoineen edes tunkea auton alle selvittelemään lisää vai onko ammattilaisen hommia?
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Arvataan: 1) takastefa vuotaa 2) kampiakselin pultinreiät menevät läpi ja vuotaa niistä
tai jos öljy jonkun ihmereitin keksii tuohon levyyn niin 3) imusarjan takatiiviste falskaa.
Jos ei lammikkoa tee, niin minä tyytyisin laittamaan jotain rättiä tms alle ja laittamaan 20W/50 öljyä. Kaksi ensimmäistä vikaa vaativat vähintään laatikon poisoton.
tai jos öljy jonkun ihmereitin keksii tuohon levyyn niin 3) imusarjan takatiiviste falskaa.
Jos ei lammikkoa tee, niin minä tyytyisin laittamaan jotain rättiä tms alle ja laittamaan 20W/50 öljyä. Kaksi ensimmäistä vikaa vaativat vähintään laatikon poisoton.
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Kaksiosaisen takastefan saa vaihdettua irrottamatta laatikkoa. Tuossa kuvassakin näkyvä runkoputki irti, öljypohja irti ja takimmainen runkopunkki irti, jolloin pääsee käsiksi takastefaan. Kasaaminen käänteisesti uudella takatiivisteellä ja öljypohjantiivisteillä.
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Tuli semmoinen mieleen, että mitens kampikammion paine? Onko PCV-venttiili kunnossa tai Kaaran tapaan ilmapumpulla parannettuna?
Niinpä, kattelin vaan, että säilytyspaikka välttämättä ole korjausystävällinen, kun näyttää parkkihallilta, niissä kun ei välttämättä saa korjata mitään. Vaihtaa sitten, kun pääsee rauhallisempaan paikkaan tai vie jollekin Corralissa mainostavista mainioista pajoista.SamiM kirjoitti:Kaksiosaisen takastefan saa vaihdettua irrottamatta laatikkoa.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16 Heinä 2012, 22:30
- Auto: Ford Mustang "GT" Convertible -69
Ford Mustang Sportsroof 429 Cobra Jet -71 - Paikkakunta: Kiiminki
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Itellä sama vika, pari tuhatta kilsaa kesän aikana tuli ajeltua ja ihmeteltyä samaa. Ne tipat (2 kpl) alko muutua pieniksi lammikoiksi kun jätti parkkiin mutta ei tarvinnu lisätä vielä öljyä(20w-50). Niemensivun Sepolta sain jo 2-osaisen takastefan, vielä ennen hommaan ryhdyttyäni mietityttää että riittääkö jos vain takimmaisen runkopukin irrottaa ilman että laatikon puottaa alas? Pääseekö akseli liikkumaan alaspäin riittävästä, vai pitääkö muitakin runkopukkeja irrotella?
Mulla pcv-venttiili toimii OK, mutta huohottava öljykorkki on tiukassa kun hillopurkin kansi. Hommasin nyt öljykorkin, missä on letkulähtö ja ajattelin ekaks värkätä ilmanputsarin alalautasesta letkun öljykorkkiin. Voiko olla että on liikaa painetta toisessa venttiilikopassa ja puskee siksi ölppää takastefan kautta pihalle?
Mulla pcv-venttiili toimii OK, mutta huohottava öljykorkki on tiukassa kun hillopurkin kansi. Hommasin nyt öljykorkin, missä on letkulähtö ja ajattelin ekaks värkätä ilmanputsarin alalautasesta letkun öljykorkkiin. Voiko olla että on liikaa painetta toisessa venttiilikopassa ja puskee siksi ölppää takastefan kautta pihalle?
Ford Mustang 302 Convertible 1969
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Akselia ei tarvitse liikuttaa mihinkään päin, tiivistepuolikas menee työntämällä paikalleen vanhan tilalle. Tai vanha ensin pois toisesta päästä työntämällä ja toisesta vetämällä. Muista jättää tiivisteen liitoskohta n. 10 mm eri kohdalle kuin laakeripukin jakotaso. Ja tiivisteen huuli sisäänpäin öljyttynä.Avo-69 kirjoitti:Itellä sama vika, pari tuhatta kilsaa kesän aikana tuli ajeltua ja ihmeteltyä samaa. Ne tipat (2 kpl) alko muutua pieniksi lammikoiksi kun jätti parkkiin mutta ei tarvinnu lisätä vielä öljyä(20w-50). Niemensivun Sepolta sain jo 2-osaisen takastefan, vielä ennen hommaan ryhdyttyäni mietityttää että riittääkö jos vain takimmaisen runkopukin irrottaa ilman että laatikon puottaa alas? Pääseekö akseli liikkumaan alaspäin riittävästä, vai pitääkö muitakin runkopukkeja irrotella?
Hyvä juttu tuo aikomuksesi laittaa ilmanputsarin sisältä ilmanotto moottorin kampikammioon. Paine-eroa ei pääse syntymään venakoppien välille, eli ei ole siitä kyse.Avo-69 kirjoitti:Mulla pcv-venttiili toimii OK, mutta huohottava öljykorkki on tiukassa kun hillopurkin kansi. Hommasin nyt öljykorkin, missä on letkulähtö ja ajattelin ekaks värkätä ilmanputsarin alalautasesta letkun öljykorkkiin. Voiko olla että on liikaa painetta toisessa venttiilikopassa ja puskee siksi ölppää takastefan kautta pihalle?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16 Heinä 2012, 22:30
- Auto: Ford Mustang "GT" Convertible -69
Ford Mustang Sportsroof 429 Cobra Jet -71 - Paikkakunta: Kiiminki
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Homma on edenny siihen vaiheeseen takastefan vaihdon osalta, että takimmainen runkolaakeripukki pitäis irroittaa. Lähteekö ihan räikällä vai tarviiko pulttipyssyä? Pitikö stefan asennuksen jälkeen tuo runkolaakeripukin tiivistyspinta lohkoon liimata? Entäpä oikeaoppinen kiristys, momentti taisi olla 60-70 ft-lbs? Tiivisteliimana takastefan puolikkaiden päihin & öljypohjan tiivisteisiin(korkki+kumi palaset) olen aikonut käyttää Permatexin Ultra Black:iä.
Ford Mustang 302 Convertible 1969
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Aiheeesta lisää ao. topikissa.Avo-69 kirjoitti:Homma on edenny siihen vaiheeseen takastefan vaihdon osalta, että takimmainen runkolaakeripukki pitäis irroittaa. Lähteekö ihan räikällä vai tarviiko pulttipyssyä? Pitikö stefan asennuksen jälkeen tuo runkolaakeripukin tiivistyspinta lohkoon liimata? Entäpä oikeaoppinen kiristys, momentti taisi olla 60-70 ft-lbs? Tiivisteliimana takastefan puolikkaiden päihin & öljypohjan tiivisteisiin(korkki+kumi palaset) olen aikonut käyttää Permatexin Ultra Black:iä.
351 C 2V ongelma
Räikällä saa vääntää jämerästi että aukeaa, varsinkin jos on kauan kun viimeksi runkopukkeja käytetty irti. Jatkovartta suosittelen niin säilyy ainakin rystyset ehjinä. Pulttipyssyt pidän ainakin itse poissa näkyvistä moottorihommissa.
Ruuvien momentti 60-70 ft lbs, johon kiristys kolmessa vaiheessa. Permatex Ultra Black sopii hyvin ja tosiaan runkolaakeripukin ja lohkon väliin. Noin millin palko kampuran tiivisteen ja öljypohjan tiivisteen väliselle osuudelle vaihteiston puoleiseen reunaan. Takastefan puolikkaiden päihin EI SAA laittaa mitään. Kuivana vaan paikalleen.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Tuossa paikka:SamiM kirjoitti:Ruuvien momentti 60-70 ft lbs, johon kiristys kolmessa vaiheessa. Permatex Ultra Black sopii hyvin ja tosiaan runkolaakeripukin ja lohkon väliin. Noin millin palko kampuran tiivisteen ja öljypohjan tiivisteen väliselle osuudelle vaihteiston puoleiseen reunaan. Takastefan puolikkaiden päihin EI SAA laittaa mitään. Kuivana vaan paikalleen.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=12266
Itse laitoin muistaakseni noihin stefan päihinkin pienet tipat ja olisikohan tuo aiheuttanut minulla vuodon?
Miksi ei saa laittaa tippoja stefan päihin?
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
No ei välttämättä ole aiheuttanut vuotoa, mutta jostain syystä tiivisteen valmistaja on kirjoittanut pakkaukseen että tiivisteen päiden väliin ei saa laittaa mitään asentaessa. Olen aina jättänyt liimat ja/tai öljyt pois tuosta tiivisteen päittäissaumasta. Ja hyvin ovat pitäneet. Toki uusikaan tiiviste ei välttämättä auta jos kampuran pinnassa on riittävästi uraa.starsky kirjoitti:Tuossa paikka:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=12266
Itse laitoin muistaakseni noihin stefan päihinkin pienet tipat ja olisikohan tuo aiheuttanut minulla vuodon?
Miksi ei saa laittaa tippoja stefan päihin?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Kokeilen omassa konerempassa jättää nyt nuo ylimääräiset tiivistemassat pois stefan päistä, kiitokset lisäinfosta.SamiM kirjoitti:No ei välttämättä ole aiheuttanut vuotoa, mutta jostain syystä tiivisteen valmistaja on kirjoittanut pakkaukseen että tiivisteen päiden väliin ei saa laittaa mitään asentaessa. Olen aina jättänyt liimat ja/tai öljyt pois tuosta tiivisteen päittäissaumasta. Ja hyvin ovat pitäneet. Toki uusikaan tiiviste ei välttämättä auta jos kampuran pinnassa on riittävästi uraa.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16 Heinä 2012, 22:30
- Auto: Ford Mustang "GT" Convertible -69
Ford Mustang Sportsroof 429 Cobra Jet -71 - Paikkakunta: Kiiminki
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Kiitokset Samille hyvistä vinkeistä
!
Ilmeisesti kiristys ensin 30, sitten 50 ja lopuksi 60-70?
Jenkit on kirjoitellu tuosta liimatäpän päihin laittamisesta, mutta jätän laittamata. Ja öljyttynä uraan+laakeripukin ulkoreunaan vaihteiston päätyyn hieman tiivisteliimaa.
Samallahan pääsee nyt näkemään kampilaakerin kunnon, mulla kun orkkis öljynpainemittarin mukaan lämpimänä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet alhaiset...nousee kun saa kierroksia, mitään sivuääniä ei kyllä kuulu. Öljypohjassakaan ei ollut "mujua" eikä vieraita esineitä, mikä oli positiivinen yllätys(koneesta ei mitään tietoa jenkkilän päästä millon lie avattu). Tyhjäkäyntikierrokset on hiukan liian alhaiset, öljypumppu pyörii vissiin verkkaisesti näissä alhaisilla kierroksilla?

Ilmeisesti kiristys ensin 30, sitten 50 ja lopuksi 60-70?
Jenkit on kirjoitellu tuosta liimatäpän päihin laittamisesta, mutta jätän laittamata. Ja öljyttynä uraan+laakeripukin ulkoreunaan vaihteiston päätyyn hieman tiivisteliimaa.
Samallahan pääsee nyt näkemään kampilaakerin kunnon, mulla kun orkkis öljynpainemittarin mukaan lämpimänä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet alhaiset...nousee kun saa kierroksia, mitään sivuääniä ei kyllä kuulu. Öljypohjassakaan ei ollut "mujua" eikä vieraita esineitä, mikä oli positiivinen yllätys(koneesta ei mitään tietoa jenkkilän päästä millon lie avattu). Tyhjäkäyntikierrokset on hiukan liian alhaiset, öljypumppu pyörii vissiin verkkaisesti näissä alhaisilla kierroksilla?
Ford Mustang 302 Convertible 1969
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Ollos hyvä.Avo-69 kirjoitti:Kiitokset Samille hyvistä vinkeistä!
Ilmeisesti kiristys ensin 30, sitten 50 ja lopuksi 60-70?
Jenkit on kirjoitellu tuosta liimatäpän päihin laittamisesta, mutta jätän laittamata. Ja öljyttynä uraan+laakeripukin ulkoreunaan vaihteiston päätyyn hieman tiivisteliimaa.
Samallahan pääsee nyt näkemään kampilaakerin kunnon, mulla kun orkkis öljynpainemittarin mukaan lämpimänä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet alhaiset...nousee kun saa kierroksia, mitään sivuääniä ei kyllä kuulu. Öljypohjassakaan ei ollut "mujua" eikä vieraita esineitä, mikä oli positiivinen yllätys(koneesta ei mitään tietoa jenkkilän päästä millon lie avattu). Tyhjäkäyntikierrokset on hiukan liian alhaiset, öljypumppu pyörii vissiin verkkaisesti näissä alhaisilla kierroksilla?

Laakeripukki paikalleen laakeri öljyttynä toinen sivu edellä ja vastakkaiselta sivulta alkaen paikalleen naputtelu pienellä vasaralla. Pukki on hieman tiukka lohkossa olevaan syvennykseen, joka ohjaa sen oikealle linjalle. Pultteihin moottoriöljyä kierteeseen ja kannan alle. Kiristys noin kun kirjoitit.
Orkkis öljynpainemittari saattaa näyttää alhaista lukemaa, vaikkei siinä numeroita olekaan, vaikka paine on oikeasti ihan ok. Tyhjäkäynnin kierrosluvulla on suuri merkitys öljynpaineeseen kun mennään sopivan alas. Tyhjäkäynti vähintään 600 jos on suht vakio moottori ja hieman viritetyssä saa olla 700-800. Ja automaatilla tyhjäkäynnin kierrosluku säädetään vaihde päällä. Jos on painemittari, jolla tarkistaa öljynpaine, on tyhjäkäynnillä hyvä olla 1,5-2,0 bar (20-30 psi) painetta ja paineen pitää nousta heti kun lisää kierroksia.
Re: 289/302 moottori merkkailee öljytipoilla
Hyvä tavara on aina vähän kostea! 
