302 stroke /dart

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

onko käyttökokemuksia tästä,, http://www.ebay.com/itm/DART-SHP-Ford-3 ... 0831908466 aattelin vaan tulevaisuutta,,,,,,
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ei käyttökokemuksia, mutta joskus itsekin tämmösistä haaveillu! Varmasti hyvä alakerta ahtomoottoriksi, mutta vapariksi liian vähän puristuksia. Kullähän tommonen 6-litranen olis poikaa!!! 8)
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2110
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

http://www.fordstrokers.com/dart-based- ... rt-blocks/

Ei ole paljon kalliimpi, mutta itsellä on ainakin positiivista kokemusta.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tuohon lohkoon rakennettu 347 RE85 koeponnistetaan tänäkesänä eli käyttökokemuksia sitten syssymmällä...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

Topias74 kirjoitti:Ei käyttökokemuksia, mutta joskus itsekin tämmösistä haaveillu! Varmasti hyvä alakerta ahtomoottoriksi, mutta vapariksi liian vähän puristuksia. Kullähän tommonen 6-litranen olis poikaa!!! 8)
juu tarkotus olis et kestäis pikkupaineet,,eikä tarvis pelätä alakertaa koko ajan. jos alkaa porailemaan ja osteleen mäntiä kankia ja mutkarautoja ,,ni hintoihin tulee sekin,,tossa ois "ikunen" lohko medium virityksillä. kone vaan osina täl hetkel,,ni funtsia mitä sille tekee vaan ostasko tommosen,,,
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

No jos täältä kysytään niin purattaahan kaikki sen uudenkin alakerran, että tarkistaa että kaikki on kunnossa ja kanavat puhtaat! Että varmaan osiks menee sekin ennen kuin sitä keulille uskaltaa laittaa. Mitähän tommonen valmis alakerta kustantais tuolla Tuumacidillä? Kysyppäs piruuttas! :wink:

Mullakin olis kampuraa vaille 347 romut kasassa, tai tuosta nurkassa olevasta koneesta vaan ei vielä tiedä mitä se on syöny kun en ole kerennyt sitä vielä purkaa, että onko siitä edes aihioks. Mielellään sitä tekis jo valmiiks rolleri lohkoon, mutta toistaiseksi mennään näillä. :?
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

vaihtoehtona on myös ,et porautan lohkon 0,030 ja laitan sinne 347 "romut" pyörimään. ,,mut ku nälkä kasvaa syödessä ni mitä varmuudella vois sanoo paljonko kestää,,,ahtamalla ei tarvii kyl kierrättää nii paljon . tietty pultit ja kanget pitää olla laatukamaa. ku köyhän ei oo varaa "paskaa" laittaa,, :peukku: no samaan syssyyn vois kysyä ,et ku joudun dampperin uusimaan ja flyweelin ,,ni kumpiko ois paree alumiini tai teräs ? nii ja kumpi on parenpi scat vai eagle vai,,?
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Mikä lohko kestää hyvin ahtamisen? Entä sitten vapari käytössä esim. jos pyöritetään +9000rpm? Siis tarkennan, että kysymykset koskevat pikkulohkoa.

Ja saako mistään näihin koneisiin venyviä kannenpultteja? Onko kukaan käyttänyt sellaisia? Jotenkin ei vain tajunta riitä, että pitäsi tunkea arppeja ( ARP) joka paikkaan. Kumminkin jos käyttää rautalohkoa ja alumiini kansia, niin venyviähän niiden pulttien pitäsi olla. Kansi kuitenkin kiristyy koneen lämmetessä aina vaan tiukemmalle ja pystyy aikaansaamaan esim. vuotavat venttiilit ( kansi antaa periksi ja istukkarenkaat vetävät soikeiksi).

Jos vielä miettii sylinterikohtaisia tehoja/työpaineita niin vaparina, kuin ahdettunakin (näin harraste tasolla), niin venyvät pultit olisi kyllä hyvä asia.

Lopultahan se kesto on myös kiinni ammattitaitoisesta säätäjästä. On vaan tullut nähtyä niin monta konetta, jotka ovat särkyneet nakutuksesta yms. johtuen. Jakajalla jää kone lähes poikkeuksetta vajaa säätöiseksi, kun ennakkoa olisi kuitenkin pudotettava parhaan vääntömomentin kohdalta ja sen jälkeen taas nostettava lähestyttäessä huipputehoja.

Onko kellään korkealta kiertävää pikkulohkoa autossaan tässä porukassa? Enkä nyt tarkoita että puhutaan Nascar pohjaisista moteista , tms :)
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Nuo edellä mainitut lohkot ovat siis rautalohkoja. Tuleeko painoa seinämien paksuudesta ja dekin muuttuneesta seikoista johtuen noin paljon verrattuna vakioon?

Mitä tuommoiset kustantaa? Entä olikos näihin jollain saatavana alumiinista lohkoakin? Entä sen hinta, paino ja kestävyys? Ja onko alulohkokin korkeammalla dekillä?
Anti -Histamiini 65
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Fastback »

porttari kirjoitti:Mikä lohko kestää hyvin ahtamisen? Entä sitten vapari käytössä esim. jos pyöritetään +9000rpm? Siis tarkennan, että kysymykset koskevat pikkulohkoa.

Ja saako mistään näihin koneisiin venyviä kannenpultteja? Onko kukaan käyttänyt sellaisia? Jotenkin ei vain tajunta riitä, että pitäsi tunkea arppeja ( ARP) joka paikkaan. Kumminkin jos käyttää rautalohkoa ja alumiini kansia, niin venyviähän niiden pulttien pitäsi olla. Kansi kuitenkin kiristyy koneen lämmetessä aina vaan tiukemmalle ja pystyy aikaansaamaan esim. vuotavat venttiilit ( kansi antaa periksi ja istukkarenkaat vetävät soikeiksi).

Jos vielä miettii sylinterikohtaisia tehoja/työpaineita niin vaparina, kuin ahdettunakin (näin harraste tasolla), niin venyvät pultit olisi kyllä hyvä asia.

Lopultahan se kesto on myös kiinni ammattitaitoisesta säätäjästä. On vaan tullut nähtyä niin monta konetta, jotka ovat särkyneet nakutuksesta yms. johtuen. Jakajalla jää kone lähes poikkeuksetta vajaa säätöiseksi, kun ennakkoa olisi kuitenkin pudotettava parhaan vääntömomentin kohdalta ja sen jälkeen taas nostettava lähestyttäessä huipputehoja.

Onko kellään korkealta kiertävää pikkulohkoa autossaan tässä porukassa? Enkä nyt tarkoita että puhutaan Nascar pohjaisista moteista , tms :)
Minulla ei ole 302 DART lohkoa, joten en uskalla siitä mitään sanoa, kun en sellaista omista. Jos nyt kumminkin uskallun kertomaan erään Fairlanen motista hieman. Lohkon vuosimalli on arvoitus, löytyisi kyllä lohkon kyljeästä, mutta se on saanut +8000 rpm liikkuvilleen '80-luvulta asti. Se on vakiolohkolla ja nokkakorteissa on lukenut "pro stock" useasti. En enää muista tarkkoja jenkoja, mutta tämä lohko tuntuu kestävän. Auto on kevennetty street race faikku. Galaxie61 saattaisi tietää enempi ehkä ko. autosta.

Jämyjä pultteja on ohenneltu läpi vuosien aina tarpeen tullen, eräs tuttu kisatiimi pääsi kansipahvi ongelmista ohentamalla 9/16" pultteja vakio 454 letukan mittaan keskeltä - tällä aikaansaatiin venymä & puristusvoima "clamping force".
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mave »

Ford racingin new boss lohko on toistaiseksi kestänny lähes 9000rpm/30psi ahtoa. 4 kesää ollu nipus, pukit meinaa vähän tanssahdella kyllä. Viime kesän lohkos oli myös tukiranka, en oo viel tarkistannu on caps walk loppunnu..
Pukkien elämistä n.800hp vapari motis ollut myös vuosia myös Ford Racin R-lohkossa, muuten pysynyt lohko kunnossa 15v. (Kyseinen vapari motti ei minun vaan Suomen Ykkös Windsor miehen, jos muuten joskus tarvitte oikeeta tietoa (kokemusta,ei teoriaa) tehokkaista ford pikkulohkoista niin jutelkaa Suojasen Timpan kanssa. On ottannu jo 80-luvun puolivälissä semmosia voimia näistä moteista että olis tänä päivänäkin hurjia tuloksia.
Itellä ollu vm.68 vakio lohko ja vakio kampura 3.00" iskulla, painavilla sisuskaluilla niin kesti 7v katua/kisaa ja lähes 8000rpm kierroksia säännöllisesti ja myin semmosenaan eteenpäin vielä..
Sit taas ford racing uusi stanu 5.0 sportman block ja tukisilta, hyvillä osilla niin kesti 3 kesää ja lohko halki, sitä mottii huudatettiin säännöllisesti 7500rpm..
Sitten taas kaveri vakio 5.0 tukisillalla kesti jokusen kesän ahdettuna hienosti, mut loppuvaihees n.800hp ja reipas 7000rpm hajotti lohko täysin palasiksi..
Seuraavaksi olis tarkotus ottaa New boss lohkoll Turbolla 1500+/8000+rpm ja toivoo että kestäis edes yhden kesän.. 8)
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Nythän alkoi tulla tietoa, kiitos!! Tuo alakerran tukijuttu itseäkin vähän mietitytti. Sellainen tuli yhteen ei amerikkalaisen alakertaan. Aiemmin runkolaakerit värisivät normi pukeilla ja kiilottuivat selkäpuolelta. Mutta korsetin kanssa ( runkopukit samassa palassa ja vielä ulkoreunoilta kiinnitys öljypohjan kiinnitys reikiin) ongelmat siltä osin loppuivat. Kierrokset noin 10000rpm käytössä ahdettuna.

Lopulta sylinteriputki oli se, josta antautui. Sitten tuli alubilletti lohko. Nyt kansi ei meinaa kestää kuosissa millään, joten seuraavaksi tehdään billetti hattu.

Tuota venyvää pultti hommaa siis on koitettu myös näissäkin koneissa hyvällä menestyksellä. Onko nuo kisa kampurat kuinka paljon painavampia suhteessa saman iskun omaavan vakion kanssa? Euro puolella käytetään painavia, jotta akseli sitoo itseensä värinöitä.

Kysynpä vielä, saako ja onko käytetty koskaan 180 asteisia kampuroita? Hieno nimi tälle tais olla joku flat plane tms. Ts, pystyykö sellaista käyttämään suoraan missään lohkossa?
Anti -Histamiini 65
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Lisätään vielä Kaaran "suht perusteelliseen" selostukseen: 351 windsor on 9.5" dekkikorkeudella ja 351 Cleveland 9.2" dekkikorkeudella. 351w:ssa runkolaakerikaulat suuremmat halkaisijaltaan, kuin 351c:ssa, mutta 351w aftermarketlohkoja ja kampiakseleita saa Clevelandin runkolaakerikauloilla, jos laakerikaulan kehänopeudet alkaa huolestuttaa.

Aika kovia Clevepohjaisia vaparimotteja ovat viimevuosinakin tehneet. Osavalikoima aika paljon rajoitetumpi, kuin windsoriin.
Mach1 -71
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 695
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Pertti »

mussekakkonen kirjoitti:ettei vaan sattuis näin :D http://smg.photobucket.com/user/74couri ... u.jpg.html
Sialla kiinni ja myyntiin :otahuikka:

Tuossa ei valehtele pätkääkään, jos sanoo jotta halkes pata...
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Vastaa Viestiin