Putkisto?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Tavalliselle kaduntallaajalle x- ja h-putken suurin ero tulee äänestä, h-putki on se perinteinen lotkotus kun x-putkella äänimaailma muuttuu repivän kisamaiseksi. X:n soundi on hieno, nascarmaista karjuntaa riippuen toki myllystä, vakio 289 ei muutu nascar moottoriksi tuplaputkilla joissa x välissä. Mitä aiheeseen tuli joskus uppouduttua, niin ei voi yleistää taas mihinkään suuntaan, muiden kokemuksia kun kuunteli ja luki isojen poikien forumeita niin yleistäminen oli selkeän vaarallista, aina tulee joku tai useita ketkä vahvistavat säännön. Minulla oli stereotypia jossa x putken edut tulevat esiin vasta korkeammalla rpm alueella, tämä mutu vahvistuu edelläolevasta 90 vm taulukosta. Mutta poikkeavia esimerkkejä ja kokemuksia löytyi maailmalta joten piti vain mennä ja tehdä putkisto sen enempiä ihmettelemättä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Putkisto?
Tuohon tahavon kommenttin sen verran, että itselläni just nyt sama tilanne.
69-ssä luultavasti just samanlainen rosterinen magnaflow ja kyllä resonanssialueella vaan tahtoo sävelet olla sisällä
aikas lailla kovat.
Kun jollain saisi tuon vaimentimen ihan perään, niin äänimaailma olisi omien kokemuksieni mukaan aivan toisenlainen,
mutta kun...sitä tilaa ei oikein tankin viereltä löydy. Mulla oli aikaisemmin edellisessä mussessa vastaavanlainen omavalmisteputkisto
H:lla, ongelma oli sama siinäkin, mutta lievempänä. silloin tuli kokeiltua kaikenlaisia versioita mm. olemattomia bullet vaimentimia
eri kohdissa putkea. Bulleteista ei juurikaan hyötyä ollut paikasta riippumatta. Lopuksi tein itse loppupäähän sellaisen toispuoleisen
putken alla roikkuvan vaimentimen ja se leikkasi nuo resonanssit lähes kokonaan pois, vaikka vaimennusteho ei juuru bulleteja
kummempi vcarmaankaan ollut.
Tällä tai ensi viikolla oon ruuvaamassa magnaflowiin tuon läpihönkivän tilalle saman valmistajan rosterisen kammiovaimentajan ja
mielenkiinnolla uutta äänimaailmaa odottelen.Pönttö on tuo:
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Tuli aikanaan valittua tuo 2,5 tuumainen putkisto pussihoususyistä? mutta vastusten hieman nyt lisääntyessä tuo 3-tuumainen olis saattanut olla
järkevämpi, vaikka auton suhteellisen mataluuden takia tilaa onkin niukasti.
69-ssä luultavasti just samanlainen rosterinen magnaflow ja kyllä resonanssialueella vaan tahtoo sävelet olla sisällä
aikas lailla kovat.
Kun jollain saisi tuon vaimentimen ihan perään, niin äänimaailma olisi omien kokemuksieni mukaan aivan toisenlainen,
mutta kun...sitä tilaa ei oikein tankin viereltä löydy. Mulla oli aikaisemmin edellisessä mussessa vastaavanlainen omavalmisteputkisto
H:lla, ongelma oli sama siinäkin, mutta lievempänä. silloin tuli kokeiltua kaikenlaisia versioita mm. olemattomia bullet vaimentimia
eri kohdissa putkea. Bulleteista ei juurikaan hyötyä ollut paikasta riippumatta. Lopuksi tein itse loppupäähän sellaisen toispuoleisen
putken alla roikkuvan vaimentimen ja se leikkasi nuo resonanssit lähes kokonaan pois, vaikka vaimennusteho ei juuru bulleteja
kummempi vcarmaankaan ollut.
Tällä tai ensi viikolla oon ruuvaamassa magnaflowiin tuon läpihönkivän tilalle saman valmistajan rosterisen kammiovaimentajan ja
mielenkiinnolla uutta äänimaailmaa odottelen.Pönttö on tuo:
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Tuli aikanaan valittua tuo 2,5 tuumainen putkisto pussihoususyistä? mutta vastusten hieman nyt lisääntyessä tuo 3-tuumainen olis saattanut olla
järkevämpi, vaikka auton suhteellisen mataluuden takia tilaa onkin niukasti.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Putkisto?
Ja mulla tietysti putkiasentaja joutui hitsaamaan pöntöt putkiin, kun ne eivätkään sopineet vastakkain
Ei voi kokeilla eri vaihtoehtoja. Täytyy tyytyä vaan tuohon meteliin. Ainoa vaihtoehto olisi loppupätkiin (tankin viereen) jotkut vaimentajat?

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Tämä mitä nyt kirjoitan ei poista ongelmaa, tätä ei myöskään kohdenneta kehenkään, mutta tuleepahan sanottua. Jos meteli, kumia, resonanssi häiritsee niin Amerikan kasit kannattaa unohtaa ja ostaa Toyota Prius, siinä voi kuunnella kuinka tuuli suhisee ja linnut laulavat puissa ohi ajellessa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Putkisto?
Ei niitä ameriikan kaseja tartte melun takia hylätä, mut yleensä jostain on tingittävä, joko se on melu , paino, virtaavuus, ahtaus, hinta... Joku kompromissi on lähes pakko ottaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Putkisto?
Eikös näihin 64 1/2 - 2015 Mustangeihin vielä saa alkuperäisiäkin putkistoja?
Silloin kun oman 65 fb:n Hankin niin siinä oli alkuperäisen mallinen pakoputkisto. Se oli kaikin puolin hiljainen mutta paikalla käytettäessä hyvin erotti V8:n pulputuksen.
Eikös viritys putkiston tarkoitus ole hieman tehostaa koneen kaasunvaihtoa, eikä niinkään hiljentää ulkoista tai sisäistä melua.
Mitäs laitatte noita viritys putkistoja.
En oikein ymmärrä jos ensin ostetaan kallis putkisto ja sitten siihen lisäillään kaikenlaisia lisä härpättimiä, eikös silloin jo lähtökohtaisesti putkiston suunnitelu ja toteutus ole mennyt pieleen.
Silloin kun oman 65 fb:n Hankin niin siinä oli alkuperäisen mallinen pakoputkisto. Se oli kaikin puolin hiljainen mutta paikalla käytettäessä hyvin erotti V8:n pulputuksen.
Eikös viritys putkiston tarkoitus ole hieman tehostaa koneen kaasunvaihtoa, eikä niinkään hiljentää ulkoista tai sisäistä melua.
Mitäs laitatte noita viritys putkistoja.
En oikein ymmärrä jos ensin ostetaan kallis putkisto ja sitten siihen lisäillään kaikenlaisia lisä härpättimiä, eikös silloin jo lähtökohtaisesti putkiston suunnitelu ja toteutus ole mennyt pieleen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Putkisto?
Ei ehkä alkuperäisiä enään, tai alkavat ainakin olemaan hintavia.
Reprona kyllä, ja ehdottomasti paras vaihtoehto mikäli hiljaista autoa haetaan.
Dronesta pääsee tosiaan eroon tuollaisella resonanssi putkella parhaiten. Putkien vienti taka-askelin yli/ali vaikuttaa tuohon kuminaan myös. (edit: siis se että on viety taakse, ei se attä onko se akselin yli vai ali...)

Dronesta pääsee tosiaan eroon tuollaisella resonanssi putkella parhaiten. Putkien vienti taka-askelin yli/ali vaikuttaa tuohon kuminaan myös. (edit: siis se että on viety taakse, ei se attä onko se akselin yli vai ali...)
Viimeksi muokannut Antti66HT, 17 Huhti 2015, 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Putkisto?
En nyt tiedä mihin tuo Mexicon viimeinen kommentti kohdistui, mutta vaikka puhuinkin pussihousuilusta niin mun tapauksessa vakioputkisto ei ollut vaihtoehto kun kone on performanssihenkinen. Enkä oikein usko että kenenkään keskustelussa olleen ensisijainen prioriteetti putkistoa tehdessä olisi hiljaisuus, vaan pikemminkin valitun putkiston kohdalla haettu lisäominaisuus. Tässä voin toki olla väärässä, mutta puhunkin nyt vain omasta puolestani.
Itselläni kriteereinä putkistoa valittaessa oli virtaavuus, soundit, ulkonäkö, sopivuus, hinta ja kestävyys. Tuo magnaflown rosteriputkisto täytti varsinkin taalan silloisella kurssilla kriteerit mitä mainioimmin. Huomattavaa on, että em. kriteereistä yksikään ei ollut ehdoton eikä välttämättä em. järjestyksessä, vaan hakusessa oli parhain mahdollinen kompromissi. Onhan autokin omalla tavallaan käytön kannalta kompromissi, osaksi katuauto, osaksi performanssiharraste, osaksi näyttelykapine ja ehkäpä joltain osin myös alkuperäisen tyylin (hengen) säilyttämisen yritys? Tyytyväinen olen hankintaani ollut, mutta kriteerien painotus on muuttunut jälkeenpäin, kun nyt 4-vuotias jälkikasvu alkoi pidemmillä siirtymillä moittia äänimaailmaa. Tuolloin en nähnyt itsekään pahana asiana tuon kriteerin nostamista edes jonkin verran, joten päädyin toisten pönttöjen valintaan. Tätä tuki se, että ainoa josta edes jollain tasolla joutui antamaan tasoitusta oli tuo virtaavuus, mutta kone on osoittautunut tähänastisilla kokemuksilla omaan käyttööni onnistuneeksi, joten tuosta tehopuolesta voin parista heposesta luopuakin (jos sillä nyt sitten käytännössä on edes eroa muualla kuin vartilla sekunnin osissa mitattuna). Tietty vähän lisäeukkoja piti hankintaan käyttää.
Eikös se näiden keskusteluiden idea olekin, että voidaan esittää erilaisia ratkaisuja erilaisiin ongelmiin eikä tyytyä lakonisuuteen ja yleistämiseen? No joo, tämä on kyllä ihan ystävällismielinen kommentti ja puheenvuoro.....
Itselläni kriteereinä putkistoa valittaessa oli virtaavuus, soundit, ulkonäkö, sopivuus, hinta ja kestävyys. Tuo magnaflown rosteriputkisto täytti varsinkin taalan silloisella kurssilla kriteerit mitä mainioimmin. Huomattavaa on, että em. kriteereistä yksikään ei ollut ehdoton eikä välttämättä em. järjestyksessä, vaan hakusessa oli parhain mahdollinen kompromissi. Onhan autokin omalla tavallaan käytön kannalta kompromissi, osaksi katuauto, osaksi performanssiharraste, osaksi näyttelykapine ja ehkäpä joltain osin myös alkuperäisen tyylin (hengen) säilyttämisen yritys? Tyytyväinen olen hankintaani ollut, mutta kriteerien painotus on muuttunut jälkeenpäin, kun nyt 4-vuotias jälkikasvu alkoi pidemmillä siirtymillä moittia äänimaailmaa. Tuolloin en nähnyt itsekään pahana asiana tuon kriteerin nostamista edes jonkin verran, joten päädyin toisten pönttöjen valintaan. Tätä tuki se, että ainoa josta edes jollain tasolla joutui antamaan tasoitusta oli tuo virtaavuus, mutta kone on osoittautunut tähänastisilla kokemuksilla omaan käyttööni onnistuneeksi, joten tuosta tehopuolesta voin parista heposesta luopuakin (jos sillä nyt sitten käytännössä on edes eroa muualla kuin vartilla sekunnin osissa mitattuna). Tietty vähän lisäeukkoja piti hankintaan käyttää.
Eikös se näiden keskusteluiden idea olekin, että voidaan esittää erilaisia ratkaisuja erilaisiin ongelmiin eikä tyytyä lakonisuuteen ja yleistämiseen? No joo, tämä on kyllä ihan ystävällismielinen kommentti ja puheenvuoro.....
Re: Putkisto?
Niin, ja toiset ajelee suurimmaksi osaksi radalla, ja toiset koko kesän ajelut myös käyttöautona! Silloin tuosta äänimaailmasta voi olla erimieltä.
Re: Putkisto?
Selvennys edelliseen.
25 vuotta Mustangilla on tullut ajeltua suurimmaksi osaksi kadulla ja siitä 3 vuotta meni myös ympäri maata työmatkojen ajossa.
Asteitaan siirryin performance henkiseen ajeluun ja lopulta lähes vain kilpa-ajoon.
Kadulla parhaiten toimi alkuperäinen yhden putken ratkaisu, eikä lapset tai vieraat valittaneet sisämelusta. Silti kumi suli ihan hyvin tarvittaessa.
Ensimmäinen performance putkisto oli alussa minullekin liian äänekäs ja näin ollen lisäsin siihen resonaattori vaimentajat päävaimentajien lisäksi, tulos oli lähes siedettävä.
Kun ajo alkoi enemmän siirtyä radalle niin sisämelusta ei ollut enää väliä, kunhan vaan kaasut vaihtui.
Tosin yllättävää oli huomata maantie ajossa tiheämmän perävälitysten muutoksella, jolloin maantieajon kierrosluku nousi 3000 - 4000 alueelle niin auto muuttui hiljaiseksi. Lisäksi koneessa oli aina paras alue käytössä. Polttoaineen kulutukseen tuo muutos ei juuri vaikuttanut.
Nyt on ihan sama mitä auton sisällä kuulostaa kunhan se vain kulkee hyvin, tosin kun vetää tuollaista +6000 rpm alueella niin ääni on erittäin mukava ja kertoo koneen tekevän oikeasti töitä.
Eli putkiston tulisi olla auton pääkäyttötarkoituksen mukainen.
Eiköhän nuo keskitason putkistot kestä riittävän pitkään oli ne siten mitä materiaalia tahansa. Onhan se huomattu, että nykyaikaisen korkealaatuisen auton putkisto kestää lähes koko auton käyttö iän. 300 000 km ja kahdeksan vuotta ajettuun käyttö autooni jouduin vaihtamaan putken loppuosan uuteen kun kyseessä oli vain keskinkertainen Espanjassa tehty paketti auto. Lienee tuollainen perus putkisto Mustangissakin kestänee noin 100 000 - 200 000 km kesä ajoa. Vai pitääkö ajatella, ettei pojan pojan pojan tarvitse kajota iso iso vaarin asentamaan putkistoon?
Minulle riittää se , että se kestää edes sen aikaa kun itse sillä jaksan ajella eli arvion mukaan noin 20 - 30 vuotta.
25 vuotta Mustangilla on tullut ajeltua suurimmaksi osaksi kadulla ja siitä 3 vuotta meni myös ympäri maata työmatkojen ajossa.
Asteitaan siirryin performance henkiseen ajeluun ja lopulta lähes vain kilpa-ajoon.
Kadulla parhaiten toimi alkuperäinen yhden putken ratkaisu, eikä lapset tai vieraat valittaneet sisämelusta. Silti kumi suli ihan hyvin tarvittaessa.
Ensimmäinen performance putkisto oli alussa minullekin liian äänekäs ja näin ollen lisäsin siihen resonaattori vaimentajat päävaimentajien lisäksi, tulos oli lähes siedettävä.
Kun ajo alkoi enemmän siirtyä radalle niin sisämelusta ei ollut enää väliä, kunhan vaan kaasut vaihtui.
Tosin yllättävää oli huomata maantie ajossa tiheämmän perävälitysten muutoksella, jolloin maantieajon kierrosluku nousi 3000 - 4000 alueelle niin auto muuttui hiljaiseksi. Lisäksi koneessa oli aina paras alue käytössä. Polttoaineen kulutukseen tuo muutos ei juuri vaikuttanut.
Nyt on ihan sama mitä auton sisällä kuulostaa kunhan se vain kulkee hyvin, tosin kun vetää tuollaista +6000 rpm alueella niin ääni on erittäin mukava ja kertoo koneen tekevän oikeasti töitä.
Eli putkiston tulisi olla auton pääkäyttötarkoituksen mukainen.
Eiköhän nuo keskitason putkistot kestä riittävän pitkään oli ne siten mitä materiaalia tahansa. Onhan se huomattu, että nykyaikaisen korkealaatuisen auton putkisto kestää lähes koko auton käyttö iän. 300 000 km ja kahdeksan vuotta ajettuun käyttö autooni jouduin vaihtamaan putken loppuosan uuteen kun kyseessä oli vain keskinkertainen Espanjassa tehty paketti auto. Lienee tuollainen perus putkisto Mustangissakin kestänee noin 100 000 - 200 000 km kesä ajoa. Vai pitääkö ajatella, ettei pojan pojan pojan tarvitse kajota iso iso vaarin asentamaan putkistoon?
Minulle riittää se , että se kestää edes sen aikaa kun itse sillä jaksan ajella eli arvion mukaan noin 20 - 30 vuotta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Putkisto?
Meillä on kruisailukäyttöön muokkautunut (so. laitettu, mitä on halavalla saanu) -65 ja siinä on kaksi 2" putkea perään asti.
Vaimentimina on motonetin läpinäkymättömät pikkupöntöt.
Mukavan matala hörinä, viittii kylilläkin ajella, mutta kuulee että käy.
Sisälle kuuluva melu tulee pääsääntöisesti ikkunoiden suhinoista.
Hevosia luultavasti alle 300....
Vaimentimina on motonetin läpinäkymättömät pikkupöntöt.
Mukavan matala hörinä, viittii kylilläkin ajella, mutta kuulee että käy.
Sisälle kuuluva melu tulee pääsääntöisesti ikkunoiden suhinoista.
Hevosia luultavasti alle 300....

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Putkisto?
Porukan olisi hyvä erottaa toisistaan resonaatio (drone), hyvät soundit, huipputeho ja alavääntö. Nämä kaikki voivat olla saman putkiston tuloksena tai vain osa näistä. Hyvin suunniteltu putkisto toimii aina ilman resonaatiota mutta antaen hyvät soundit ja huipputehon tai huippuväännön.
Olen pelannut harrasteautojen kanssa 30+ vuotta ja Corvettejen kanssa 26+ vuotta. Siinä on tullut jokunen putkisto testattua. Esim. noin 10 vuotta sitten menin ostamaan pikkulohkovetteen Dynomaxin kiillotetun ja rosterista väännetyn Ultraflo -cat backin vanhan ja ruostuneen patarauta Monza -setin tilalle. Seuraavat muutokset olivat välittömät: alavääntö putosi tuntuvasti (wtf?! -fiilis) ja huipputeho kasvoi. Vartilla siis loppunopeus pomppasi mutta kadulla ei ollut enää niin kivaa. Ja kaupan päälle aivan helvetillinen resonaatio, joka sattui kivasti minun kalloni tai korvieni kanssa samalle tasolle. Kun ajoin 80-90kmh niin 10min jälkeen meinasi tulla yrjöt - kirjaimellisesti huono olo. Kun nostin nopeuden 97kmh niin helpotti ja 106kmh resonaatio poistui kokonaan. Käytännössä siis jouduin ajamaan normia pienemmillä vaihteilla tai ylinopeutta. Ja resonaatiohan ei ole sama kuin moottorin ääni vaan siinä kuunnellaan auton korin, pakoputkiston tms. värinää. Ääni oli niin kova, ettei moottorin ääni kuulunut sisään ollenkaan eikä ääntä korottamatta keskustelu onnistunut.
Korjaamaan asiaa: Ensin purin koko sisustan veks ja vuorasin auton Dynamat Extremellä, paksulla bitumimatolla ja lumppueristeellä. Rengasmelut häipyivät, ovet vaimenivat ja resonaatio vaimeni muttei häipynyt. En lopulta enää kestänyt vaan muiden remonttien yhteydessä myin Dynomaxit pois ja tilasin Vettessä resonaationattomaksi tunnetun Corsan rosteri cat-backin tilalle. Ei vähäistäkään resonaatiota mutta loistavat soundit, hyvä vääntö eikä katuajossa merkittävää pudotusta tehoissa (alle 10hp huipulta pois). Rahaa paloi joka vaiheessa, mutta en todellakaan voi nauttia resonaatiosta ja sen luonnehtiminen jenkki-V8:en ominaisuudeksi kertoo vain siitä, ettei ole vielä hyvää ehtinyt kokea - tai ei ole konenut sitä oikeasti epämiellyttävää resonaatiota (drone ei ole kolikoiden särinä tuhkakupissa vaan jotain ihan muuta).
Pahasti resonoivaan settiin ei kannata tyytyä, jos se (taajuus) häiritsee. Mutta, mikä putkisto toimii resonoimatta omassa autossa? No, vakio ihan varmasti. Mutta performance-putkistojen kanssa menee homma vaikeammaksi. Otti minkä tahansa niin huipputehojen erot niiden välillä eivät ole niin merkittäviä, että kannattaa kärsiä aina, kun ajaa. Ja muiden kokemukseen kannattaa nojata. Ihan salettiin kaikki versiot on jo kokeiltu, pitää vain löytää oikea tieto.
Olen pelannut harrasteautojen kanssa 30+ vuotta ja Corvettejen kanssa 26+ vuotta. Siinä on tullut jokunen putkisto testattua. Esim. noin 10 vuotta sitten menin ostamaan pikkulohkovetteen Dynomaxin kiillotetun ja rosterista väännetyn Ultraflo -cat backin vanhan ja ruostuneen patarauta Monza -setin tilalle. Seuraavat muutokset olivat välittömät: alavääntö putosi tuntuvasti (wtf?! -fiilis) ja huipputeho kasvoi. Vartilla siis loppunopeus pomppasi mutta kadulla ei ollut enää niin kivaa. Ja kaupan päälle aivan helvetillinen resonaatio, joka sattui kivasti minun kalloni tai korvieni kanssa samalle tasolle. Kun ajoin 80-90kmh niin 10min jälkeen meinasi tulla yrjöt - kirjaimellisesti huono olo. Kun nostin nopeuden 97kmh niin helpotti ja 106kmh resonaatio poistui kokonaan. Käytännössä siis jouduin ajamaan normia pienemmillä vaihteilla tai ylinopeutta. Ja resonaatiohan ei ole sama kuin moottorin ääni vaan siinä kuunnellaan auton korin, pakoputkiston tms. värinää. Ääni oli niin kova, ettei moottorin ääni kuulunut sisään ollenkaan eikä ääntä korottamatta keskustelu onnistunut.
Korjaamaan asiaa: Ensin purin koko sisustan veks ja vuorasin auton Dynamat Extremellä, paksulla bitumimatolla ja lumppueristeellä. Rengasmelut häipyivät, ovet vaimenivat ja resonaatio vaimeni muttei häipynyt. En lopulta enää kestänyt vaan muiden remonttien yhteydessä myin Dynomaxit pois ja tilasin Vettessä resonaationattomaksi tunnetun Corsan rosteri cat-backin tilalle. Ei vähäistäkään resonaatiota mutta loistavat soundit, hyvä vääntö eikä katuajossa merkittävää pudotusta tehoissa (alle 10hp huipulta pois). Rahaa paloi joka vaiheessa, mutta en todellakaan voi nauttia resonaatiosta ja sen luonnehtiminen jenkki-V8:en ominaisuudeksi kertoo vain siitä, ettei ole vielä hyvää ehtinyt kokea - tai ei ole konenut sitä oikeasti epämiellyttävää resonaatiota (drone ei ole kolikoiden särinä tuhkakupissa vaan jotain ihan muuta).

Pahasti resonoivaan settiin ei kannata tyytyä, jos se (taajuus) häiritsee. Mutta, mikä putkisto toimii resonoimatta omassa autossa? No, vakio ihan varmasti. Mutta performance-putkistojen kanssa menee homma vaikeammaksi. Otti minkä tahansa niin huipputehojen erot niiden välillä eivät ole niin merkittäviä, että kannattaa kärsiä aina, kun ajaa. Ja muiden kokemukseen kannattaa nojata. Ihan salettiin kaikki versiot on jo kokeiltu, pitää vain löytää oikea tieto.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Putkisto?
Aamen!!ToniH kirjoitti:Porukan olisi hyvä erottaa toisistaan resonaatio (drone), hyvät soundit, huipputeho ja alavääntö.

Täyttä asiaa koko teksti. Ja täysin samaa mieltä.
Muuten me suvaitsevaiset autoharrastajat kyllä ymmärretään virittämisen tai korin rakentelun päälle, mutta auta armias kun joku yrittää saada v8:niin kuulostamaan omaan korvaansa hyvältä, niin lynkataan kaveri porukalla ja tarjotaan vakioputkea ratkaisuksi.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Putkisto?
Ompa ollut mukavaa mielipiteen vaihtoa
. Kiva on ollut lueskella ... TÄH?? 



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Putkisto?
Lainaan tätä topiccia kysymykseeni. Olen seuraillut kun takapöntöstäni valuu vettä saumasta aina ajon jälkeen. Ajattelin että vesi häviää ajamalla, mutta ei näytä siltä. Onko nyt niin että tarvisi äänenvaimentajat uusia?