Putkisto?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Noniin, oma putkiston päivitys olis nyt tehty ja vähän jo testailtukin.
Eli rosteriputkistoon tuli nyt läpihönkivien tilalle kammiovaimentimet taka-akselin etupuolelle( linkki vaimentimiin aiemmin tässä keskustelussa).

Jos nyt jotenkin kuvailis muutosta, niin kokonaisuutena äänitaso ei hirveän paljoa laskenut. Äänet tyhjäkäynnillä muuttui mielestäni
aika lailla makeiksi. Rosteriputkiston jonkinlainen sävelien terävyys pehmeni kun jonkintasoinen kaikuefekti
tuli mukaan. Drone ei hävinnyt, mutta sen esiintyminen on nyt eri kohdassa kuin läpihönkivillä sijoittuen laajemmalle alueelle mutta pienempänä.
Näin matkamukavuus parani mukavasti, kun satasen ja vähän alle vauhdeissa on hiljaisempaa. Urku auki tallatessa äänissä ei voi sanoa olevan
juurikaan eroa yli 4 tonnin kierroksilla, mutta niillähän ei harvemman käytön takia ole juurikaan merkitystä.

Huomattavaa noista vaimentimista oli se, että lähtöpuolella putken koko erilainen kuin magnaflowin setin alkuperävaimentimissa. Tuon ratkaisin
sisähölkilla, jotta halutessa voi tuskattomasti palata vaikka alkuperäisiin vaimentimiin. Eivätkä muuten olleet ihan mainoskuvan mukaiset, vaan
suoraan hitsausten jäljiltä, mutta pienet puleeraukset auttoi tähänkin onkkelmaan kun sinisyydet sai siivoiltua.

Itse olen muutokseen tyytyväinen, mutta varsinaiseen äänitason alentamiseen nuo mun hommaamat kammiovaimentimet eivät suurta apua tuo.
Saundit puolestaan omasta mielestäni saivat huomattavan parannuksen ja edellä mainitsemieni ominaisuuksien kombinaationa ovat paremmat.
No, tuosta en mitään empiiristä tutkimusta suorittanu, mutta fiilispohjalta.
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Hopia »

kaara91 kirjoitti:Tuossa vielä drone textiä 2002mallin mustangiin.
Tuota vois kyllä kokeilla omassakin, tekemällä valmiit natsat valmiiksi seuraavan kerran kun ottaa putket alas.

http://forums.corral.net/forums/general ... -gone.html

For All You Mustang Guys With Exhaust Drone

http://truestreetcars.com/forums/genera ... drone.html
Mulla olis vastaavanlainen projekti varmaan tiedossa oman s197:n kanssa. Magnaflown x-putkisto autossa ja resonointi 2000 kierrosten paikkeilla matka-ajossa ihan jäätävä. Huutamalla menee viesti perille vierustoverille satasen vauhdissa, just ja just. Muuten ei kovat äänet autossa haittaa yhtään, muutakun ehkä naapureita, mutta tuo resonointi oikeesti häiritsee.

Mitä tutkailin noita jenkkifoorumeita vastaavista viritelmistä, niin tuonne 1800-2200 rmp paikkeille pitäs varmaan olla nuo noin 26-27" lisäputket oikeiden kylkiin. Mitä ootte mieltä, uskallanko "pilata" putkiston ihan vaan lähtemällä kokeilemaan että saisko resonoinnin loppumaan tuolla konstilla?

T. Matti
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siitä vaan, sit jos ei auta nii muuta ku uutta testiä vaan. Jos tuo kerran häiritsee nii sillonha asialle on tehtävä jotain.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Tässä tutkailin vielä vaihtoehtoja ja mietin että mistä kohtaa nuo lähdöt kannattais tehdä. On aika monenlaista variaatioo tuolla kokeiltu, vähä vaihtelevin tuloksin. En huomannu ainakaan että täysin vastaavanmalliselle putkistolle ois kukaan tuommosta väsänny, mikä minulla on. Eli eipä se varmaan auta kun testata ja yrityksen ja erehdyksen kautta todeta mikä on toimiva malli. Tuo säädettävyys ominaisuutena olis varmasti hyvä juttu, ainaki luultavasti vähentäis hieman eri kokeilujen määrää.

Jollain oli siihen jo aika hyvän olonen ratkasu kehitelty:

Kuva
Kuva

Ja sitten se paikka mihin nuo tulis... Kohta A) vaiko kohta B) Paintkuva havainnollistaa. :D Ehkä ne lähtis vähä luontevammin tuosta enemmänki putken kyljestä, ei sillon ainakaan pakokaasun virtaukseen pitäs vaikuttaa juuri? Kun taas jos lähtee tavallaan varsinaisen putken alkupään mukasesti umpikuja, luulis että se vaikuttaa jo virtaukseen jossain määrin. Ihan arvailuja ja pohdintaa vaan minun osalta, mutta ehkä joku muu osaa kertoo paremmin!

Kuva
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Kuva
tuossa tuo mun toteutus, ennen ekoja vaimentimia kiinni. Toimii todella hyvin, 80 vauhdissa on hiljaisempi kuin käyttömondeo vaikka alusta on kovaa puslaa täynnä. Tein reikäporalla reiän kylkeen ja pakoputkiklemmareilla kiinni. Toisen jouduin jo hitsaamaan kiinteäksi vuodon ja tilaongelman takia.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Kiitoksia vastauksista! Hyvä kuulla että kokemuksia on toimivasta systeemistä täälläki.

Mietinki sitä että onko sillä väliä kummin päin nuo putket olis. Tosiaan jos ei ole, muutenkun se että ne lähdöt sais kollektoreista etemmäs, niin varmaan olis parempi tehdä ne juurikin noin päin kun kaara ehdotit. Klemmarikiristys on varmasti molempien kiinnitysten suhteen kätevä ratkasu etenki tuon liikkuvuuden takia, nappaa sitten tarvittaessa kiinni hitsaamalla kun on saanu palikat sopivalle kohtaa. Pitääpä tässä alkaa askarrella ihan käytännössä, kunhan on vapaapäivinä paremmin aikaa.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Kiitos taas neuvoista. Tuon mitotustaulokon tuolta olin jo bongannukki, kun tuli tutkailtua just nuo 17 sivua corralin forumeilla läpi. Tuo Mexicon laittama linkki vaikuttaa aika mielenkiintoselta myös, jos toimii nii ois ainaki helppo ja halpa fiksaus!
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Näillä arvoilla on kiva cruisailla ja kuunnella Teijo Joutselan Jazztyttöä täysillä.
:shock: Sulla on purut kastunu?? :devilhehe:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mikähän olisi hyvä putkisto 96 gt malliin, jossa n. 300hv? Nyt on bbk peltisarja, x-putki ja jotkut super turbo vaimentajat ja 2.5" putket taakse asti. Ihan ok soundit mutta rupeaa olemaan niin laho että pitää vaihtaa kateilta taaksepäin.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tarkoitus olisi päästä samoilla putkilla sitten kojootin kanssa..
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja jyge »

+600hp BBC, niin halkaisija vaikuttaa jo vähän:
Tosin testissä ei ollu H- eikä X-putkea, eli niiden vaikutusta ei huomioitu.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Täällä ilmottautuu myös droneen tympääntynyt Magnaflow putkiston omistaja. Aivan järjetön resonanssi 2000-3000rpm:llä varsinkin maantiellä.
Kertokaas oisko tällaisesta apua

https://www.summitracing.com/int/parts/vpe-1792/


Ja oisko nuo paras asentaa X-putken perään ennen varsinaisia "vaimentajia"?
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Putkisto?

Viesti Kirjoittaja 91GT »

laita dynomax-vt läppä vimentimet. isäukolla on ne 99:ssä ja ne toimii. Ei resonoi ja on myös suoraan läpipuhaltavat. Ongelma on putkiston pituus. lisä vaimentimet hiljentää hiukan mutta ei poista resonanssia.

http://www.dynomax.com/mufflers/dynomax-vt-mufflers


Itsellä meni putkisto pilalle kun hitsasin 200 kennoset magnaflow metallicatit h-putkeen. putket loppuu taka-akselin eteen. ennen katteja oli paljon hiljaisempi tai sitten katit syö korkeat äänet pois niin tuli kamalat matalat jyrinät että pää halkee. Ainakin villa pöntöillä. itse ajattelin että tulee hyvä kun lisää katit kun vähän hiljenee. että joskus näin päin. tuntuu vaan että kammio pöntöt oli parempi vaihtoehto. voi olla että tarvii sovittaa akselin ylitykset paikalle. vaimentajia on niin että voi valita kammio, turbo tai läpihönkivä.
Vastaa Viestiin