Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Oli jo tiedossa, että TFI-jakaja vaatii taivutetun Monte Carlo Barin, mutta kokeilinpahan muutama päivä sitten kuinka vanha tanko ottaa kiinni:
Rakentelen jossain vaiheessa tuohon mutkan.
Rakentelen jossain vaiheessa tuohon mutkan.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Sähkötöitä ja erilaista sekalaista asennuspuuhaa tehty nyt kolme päivää ja sähköasennukset ovat valmiina. Jotain siistimistä pitää tehdä myöhemmässä vaiheessa.
Holleyn johtosarjaa piti avata metrin verran ja reitittää hieman eri tavalla johtolinjoja. Polttoaineen painemittaukselle piti johtoa jatkaa.
Holleyn johtosarjaa piti avata metrin verran ja reitittää hieman eri tavalla johtolinjoja. Polttoaineen painemittaukselle piti johtoa jatkaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Joo, mullakin oli suora tanko, ja mahtui 351malloryn jakajan kanssa. Piru kun vaan kantta ei saa kovin hyvin auki tanko paikallaan, niin katkaisin sitten hiilen jakajasta.. Liimasin sen pikaliimalla, ja ajoin oman atpni ennätyksen utan rehellisillä katurenkailla 11,997. Sinä vuonna oli kyllä uskomaton pito natikoissa. It loppu. Mites johtojen pituudet sattuu holleyn sarjassa?
Edit: Heh. Just kommentoitkin johtoja...
Fastin johtoja vähän purin ja totesin että haaroitukset puolan johdoille oli tehty laittamalla johdot ristiin ja kutistesukka päälle... Uusiks.
Edit: Heh. Just kommentoitkin johtoja...
Fastin johtoja vähän purin ja totesin että haaroitukset puolan johdoille oli tehty laittamalla johdot ristiin ja kutistesukka päälle... Uusiks.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 21 Kesä 2015, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Evap-pöntölle menevä huohotusputki kiertää mutkan tankkausreiän tasalla, jotta ylitankkaustilanteessa ei pääse polttoaine valumaan huohotusputkea pitkin.
Letkujen peitteeksi pitää rakennella jossain vaiheessa suojaa jonkin levyn muodossa.
Panhard-tankoasennus poisti mahdollisuuden kierrättää pakoputkia yläkautta, niin tuohon tuli tilaa:
Lopetan pakoputket taka-akselin etupuolelle ja mietin joskus saako niitä jotain kautta kierrätettyä taakse.
Letkujen peitteeksi pitää rakennella jossain vaiheessa suojaa jonkin levyn muodossa.
Panhard-tankoasennus poisti mahdollisuuden kierrättää pakoputkia yläkautta, niin tuohon tuli tilaa:
Lopetan pakoputket taka-akselin etupuolelle ja mietin joskus saako niitä jotain kautta kierrätettyä taakse.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ecu tuli lopullisesti tuohon sijoitettua. Peltiruuveilla kiinni lattiamattoon ja pysyy hyvin.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Joo, hakkasin monta viestiä tuohon putkeen.Antti66HT kirjoitti:Edit: Heh. Just kommentoitkin johtoja...Fastin johtoja vähän purin ja totesin että haaroitukset puolan johdoille oli tehty laittamalla johdot ristiin ja kutistesukka päälle... Uusiks.
Johtojen purku on melko helppo toimenpide, mutta älli meinasi mennä kun oli yhtä sillisalaattia koko konehuone (irtojohtohässäkkää).
Kasauksessa käytin itsevulkanoituvaa teippiä ja aika siistiin pakettiin nuo johdot saa.
Jos olisi halunnut hifistellä, niin johtosarjaa olisi voinut myös lyhentää. Liitoksia olisi tullut kymmeniä ja aikaa olisi mennyt taas pari päivää lisää - en kokenut vaivan arvoiseksi.
edit: typoja
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Inertiakytkimen laitoin kiinni perään. Katkaisee polttoainepumpun releen ( vieressä) ohjausjännitteen perään-/katolleenajotilanteessa:
Fuel Pump Cut-Out Switc, inertiakytkin
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
ja siihen oma liitin Pico Wiring Connector Pigtails 5756PT
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Tuota ei toivottavasti koskaan tarvitse.
Fuel Pump Cut-Out Switc, inertiakytkin
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
ja siihen oma liitin Pico Wiring Connector Pigtails 5756PT
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Tuota ei toivottavasti koskaan tarvitse.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Tankattu 5 litran erissä ja samalla talletettu polttoainemittarin näyttämä:
5 litran kohdalla pumppu ei vielä imenyt mitään. 10L ja pelasi jo ok. Nollaa kun lähenee, niin on jo kiire tankille.
20 litran kohta on sopivasti puolivälissä näyttämää ja lopputankkaus mittanäyttöineen pumpulla kun auto liikkuu omin voimin. Mittari ei ole näyttämältään lineaarinen.
Pumpu pyörimään erillisellä akulla - ei vuotoja havaittavissa. 9,5A 43 PSI:n paineen ylläpitoon. Säätö toimi hyvin, tarkistus vielä kuitenkin EFI:n omalla mittauksella.
5 litran kohdalla pumppu ei vielä imenyt mitään. 10L ja pelasi jo ok. Nollaa kun lähenee, niin on jo kiire tankille.
20 litran kohta on sopivasti puolivälissä näyttämää ja lopputankkaus mittanäyttöineen pumpulla kun auto liikkuu omin voimin. Mittari ei ole näyttämältään lineaarinen.
Pumpu pyörimään erillisellä akulla - ei vuotoja havaittavissa. 9,5A 43 PSI:n paineen ylläpitoon. Säätö toimi hyvin, tarkistus vielä kuitenkin EFI:n omalla mittauksella.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Efi perusasetuksia syötetty ennen koneen herättelyä.
Pohjakartaksi ladattu aikaisemminkin mainittu TBI85SB225HE.
"Engine parameters"-asetuksissa tarkistetaan/valitaan "system type"-kohdilleen, jolloin "Fuel Injector"-alue täyttyy ko. tuotteen oletusarvoilla.
Oma TBI paketti tyyppiä 550-405 (406 on mattamustaversio).
AFR-anturin tyyppi tarkistettava samassa näkymässä ja kuutiotilavuus kohdilleen.
"Ignition parameters"-määrittelyihin muutettu oletuksista:
-TFI (Inductive delay mitataan alkutesteissä)
-Kierrosluvun rajoitus arvoon 6krpm.
"Basic I/O"-puolella asetettu:
-FAN1 aktivoituu 90 asteessa ja sammuu 85 asteessa (termostaatti 82 astetta) tämä ohjaa syylärin puhallinta. Säädellään jos ei ole kohdillaan.
-FAN2 ja A/C Shutdown ohjaavat yhdessä EVAP-ilmastointia. Kun molemmat päällä, niin ilmaventtiili avautuu ja evap-laatikko ilmastoituu ported-lähdön vakuumiliitännän kautta.
Muihin asetuksiin (bensa ja syttykartat yms.) ei tehty muutoksia
Pohjakartaksi ladattu aikaisemminkin mainittu TBI85SB225HE.
"Engine parameters"-asetuksissa tarkistetaan/valitaan "system type"-kohdilleen, jolloin "Fuel Injector"-alue täyttyy ko. tuotteen oletusarvoilla.
Oma TBI paketti tyyppiä 550-405 (406 on mattamustaversio).
AFR-anturin tyyppi tarkistettava samassa näkymässä ja kuutiotilavuus kohdilleen.
"Ignition parameters"-määrittelyihin muutettu oletuksista:
-TFI (Inductive delay mitataan alkutesteissä)
-Kierrosluvun rajoitus arvoon 6krpm.
"Basic I/O"-puolella asetettu:
-FAN1 aktivoituu 90 asteessa ja sammuu 85 asteessa (termostaatti 82 astetta) tämä ohjaa syylärin puhallinta. Säädellään jos ei ole kohdillaan.
-FAN2 ja A/C Shutdown ohjaavat yhdessä EVAP-ilmastointia. Kun molemmat päällä, niin ilmaventtiili avautuu ja evap-laatikko ilmastoituu ported-lähdön vakuumiliitännän kautta.
Muihin asetuksiin (bensa ja syttykartat yms.) ei tehty muutoksia
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Target AFR-taulukko on:
Rikkaanpuoleiselta näyttää cruisealuekin, mutta tällä nyt lähdetään liikkeelle.
Syttykartta on:
Rikkaanpuoleiselta näyttää cruisealuekin, mutta tällä nyt lähdetään liikkeelle.
Syttykartta on:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Asetin ajoituksen kiinteään arvoon 20 astetta (tuon saa laitetua vasta kun EFI kiinni softassa = Enable Static Timing Set) - Auto käynnistyi hetken starttailun jälkeen ja virranjakaja kohdistettu. Sähköistä korjausta ei tarvinnut tehdä, niin pieni heitto 4krpm kierrätyksessä, että en alkanut muuttamaan sähköistä hienosäätöä.
Ajoitus takaisin Efin hallintaan karttapohjaiseen säätöön (+ tyhjäkäynnin "Idle spark") ja ajoituslampun näyttämä täsmäsi noin asteen tarkkuudella sähköiseen mittaukseen.
Polttoainepaine säädetty 45 psi arvoon (Efi mittauksena näyttää 45 psi ja mekaaninen näyttää melko samaa)
Tyhjäkäynti jätetty oletusarvoon (750 rpm) ja kone kun lämpesi pihassa, niin efi ei saanutkaan enää säädettyä tyhjäkäyntimoottorilla käyntiä pienemmäksi. Piti hieman säätää läppiä ja kuristaa ilmansaantia, jotta IAC pääsi säätämään tyhjäkäynnin asetusarvoon (ja säädön jälkeen uudelleenkalibrointi kaasuläpän liikeradalle).
Infoa IAC säätöön holleyn foorumilla mm tässä.
Tyhjäkäynnillä öljynpaine 3 bar (myös lenkiltä tullessa, kun öljyn lämpötila oli 100 astetta) ja ajossa 4 bar.
Vaikka tyhjäkäynti on noin pieni (en alkanut muutella oletusta), niin kone kävi tasaisesti vaihde päällä ja parkissa jne. (automaatti C4).
Laatikon öljyntarkistuksen jälkeen (parkissa kone tyhjäkäynnillä) ja takana noin 7 käynnistystä lähdettiin tankkausreissulle. Tankilla koetettiin kalibroida vielä lisää polttoainemittaria, mutta koho ei alkanut jostain syystä yhteistyöhön. 60 L tankki ainakin vetää kokonaisuudessaan ( tankattiin tankissa olleen 20 litran lisäksi 40 lisää) ja kun lähdettiin tankilta liikkeelle, niin mittarikin heräsi henkiin ja näytti täyttä tankkia.
Oli hieman käynnistysvaikeuksia tankkauksen jälkeen. Akku ei ole parhaassa terässä ja flekti kulutti tankatessa virtaa pyöriessään (pitää säätää manuaalinen termostaattiohjaus sen verran korkealle, että EFI varmasti huolehtii normaalitilanteiden puhallinohjauksen). Alkoi jo starttaus hyytyä ja kun Efissä vielä ei oikein saa kaasua painella (tai siitä ei ole hirveästi apua)...
Pientä kakomista esiintyi muutaman ensimmäisen kilometrin ajon jälkeen ja märkä tienpinta esti WOT-testaukset, mutta meno parani selkeästi ajon edetessä. parin kilometrin ajon jälkeen ja parin pikkukiihdytyksen jälkeen kakomiset katosivat. Ainoa ongelma oli oikeastaa opetella taas painamaan kaasua sukkasillaan käyttiksen jälkeen.
Jätin toiseen kollektoriin Innovaten mittarin ja melko tasaisia kartanmukaisia lukemia alkoi näyttää ajon aikana alkupätkän jälkeen.
Ajo- ja mittarivalot (saman sulakkeen takana) lakkasivat toimimasta loppumatkasta, mutta en alkanut tänään ihmetellä mistä johtuu.
Parikymmentä kilometria ajoa takana ja testailu jatkuu huomenna jos kelit sallivat ja sähköongelmat (ajovalot) saadaan korjattua.
Bensanhajuhommasta sen verran, että yllätys yllätys, parina aamuna tallissa on haissut bensa. Liitoksista en löytänyt ongelmia, mutta polttoaineletkut haisevat selkeästi bensalle! Vahva epäilys on, että nitriililetkujen läpi haihtuu läpi.
Letku jota olen käyttänyt on tämä:
http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... 2/10002/-1
En tiedä tapahtuuko jotain muutoksia ajan kanssa (ainakin viimevuotiset polttoainesiirrossa käytössä olleet letkut ovat selkeästi kovettuneempia kuin uusi letku, joka ei ole ollut vielä polttoainekäytössä), mutta selvitellään mistä johtuu. Kyseessä siis uudet letkut (ja muutama pätkä vanhaa).
Efistä jäi tältä päivältä aika muikea maku. Melkein voisi todeta, että toimii luvatusti. Kakomisten katoaminen muutassa ajokilometrissä viittaa systeemin opetteluvaiheeseen ( kuten myös Innovaten lukemien tasoittuminen ajon aikana). Ainoa klikki oli starttaus tankilta lähdettäessä kun ei meinannut käynnistyä.
Ajoitus takaisin Efin hallintaan karttapohjaiseen säätöön (+ tyhjäkäynnin "Idle spark") ja ajoituslampun näyttämä täsmäsi noin asteen tarkkuudella sähköiseen mittaukseen.
Polttoainepaine säädetty 45 psi arvoon (Efi mittauksena näyttää 45 psi ja mekaaninen näyttää melko samaa)
Tyhjäkäynti jätetty oletusarvoon (750 rpm) ja kone kun lämpesi pihassa, niin efi ei saanutkaan enää säädettyä tyhjäkäyntimoottorilla käyntiä pienemmäksi. Piti hieman säätää läppiä ja kuristaa ilmansaantia, jotta IAC pääsi säätämään tyhjäkäynnin asetusarvoon (ja säädön jälkeen uudelleenkalibrointi kaasuläpän liikeradalle).
Infoa IAC säätöön holleyn foorumilla mm tässä.
Tyhjäkäynnillä öljynpaine 3 bar (myös lenkiltä tullessa, kun öljyn lämpötila oli 100 astetta) ja ajossa 4 bar.
Vaikka tyhjäkäynti on noin pieni (en alkanut muutella oletusta), niin kone kävi tasaisesti vaihde päällä ja parkissa jne. (automaatti C4).
Laatikon öljyntarkistuksen jälkeen (parkissa kone tyhjäkäynnillä) ja takana noin 7 käynnistystä lähdettiin tankkausreissulle. Tankilla koetettiin kalibroida vielä lisää polttoainemittaria, mutta koho ei alkanut jostain syystä yhteistyöhön. 60 L tankki ainakin vetää kokonaisuudessaan ( tankattiin tankissa olleen 20 litran lisäksi 40 lisää) ja kun lähdettiin tankilta liikkeelle, niin mittarikin heräsi henkiin ja näytti täyttä tankkia.
Oli hieman käynnistysvaikeuksia tankkauksen jälkeen. Akku ei ole parhaassa terässä ja flekti kulutti tankatessa virtaa pyöriessään (pitää säätää manuaalinen termostaattiohjaus sen verran korkealle, että EFI varmasti huolehtii normaalitilanteiden puhallinohjauksen). Alkoi jo starttaus hyytyä ja kun Efissä vielä ei oikein saa kaasua painella (tai siitä ei ole hirveästi apua)...
Pientä kakomista esiintyi muutaman ensimmäisen kilometrin ajon jälkeen ja märkä tienpinta esti WOT-testaukset, mutta meno parani selkeästi ajon edetessä. parin kilometrin ajon jälkeen ja parin pikkukiihdytyksen jälkeen kakomiset katosivat. Ainoa ongelma oli oikeastaa opetella taas painamaan kaasua sukkasillaan käyttiksen jälkeen.
Jätin toiseen kollektoriin Innovaten mittarin ja melko tasaisia kartanmukaisia lukemia alkoi näyttää ajon aikana alkupätkän jälkeen.
Ajo- ja mittarivalot (saman sulakkeen takana) lakkasivat toimimasta loppumatkasta, mutta en alkanut tänään ihmetellä mistä johtuu.
Parikymmentä kilometria ajoa takana ja testailu jatkuu huomenna jos kelit sallivat ja sähköongelmat (ajovalot) saadaan korjattua.
Bensanhajuhommasta sen verran, että yllätys yllätys, parina aamuna tallissa on haissut bensa. Liitoksista en löytänyt ongelmia, mutta polttoaineletkut haisevat selkeästi bensalle! Vahva epäilys on, että nitriililetkujen läpi haihtuu läpi.
Letku jota olen käyttänyt on tämä:
http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... 2/10002/-1
En tiedä tapahtuuko jotain muutoksia ajan kanssa (ainakin viimevuotiset polttoainesiirrossa käytössä olleet letkut ovat selkeästi kovettuneempia kuin uusi letku, joka ei ole ollut vielä polttoainekäytössä), mutta selvitellään mistä johtuu. Kyseessä siis uudet letkut (ja muutama pätkä vanhaa).
Efistä jäi tältä päivältä aika muikea maku. Melkein voisi todeta, että toimii luvatusti. Kakomisten katoaminen muutassa ajokilometrissä viittaa systeemin opetteluvaiheeseen ( kuten myös Innovaten lukemien tasoittuminen ajon aikana). Ainoa klikki oli starttaus tankilta lähdettäessä kun ei meinannut käynnistyä.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Nyt vaikuttaa hyvältä, hienoa että pääset vihdoin ajamaan
siitähän ne lähtee, flektin ohjaus kuntoon ja kunhan kelit paranee ja kilsoja alle nii ei muuta ku hanaa!

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ajovalojen sulakkeen palaminen johtuu jarruvalopiiristä. Jaoin valoille, äänimerkille ja jarruvalolle menevän sähkön kolmeen eri sulakkeeseen erilleen toisistaan ja jarruvalosulake näyttää palavan.
Systeemi on releistetty ja releohjaus tulee jarrupainekytkimestä, helpompi tutkia kun ei tarvitse kaikkia sähköjä purkaa.
Orkkis valokytkimeen menee yksi paksu virtajohto ja kytkimestä lähtee jarruvalolle ja töötille sähkö. Nuo kaksi lähtöä katkaisin ja laitoin omien sulakkeiden kautta.
Flektin ohjausongelma selvisi pari päivää sitten. Jätin noteeraamatta jonkun ilmoituksen "unassigned pins..." ja kun aloin katsoa Efin asetuksia, niin noita flekti/AC ohjauksia ei oltu kytketty mihinkään fyysiseen lähtöön:
Kytkin manuaalissa ilmoitettuihin fyysisiin lähtöihin ja lisäksi AC-lähtö laitettu aktivoitumaan +12v tasolle (oletuksena veti maihin):
Sähköflektin ohjausarvoja muutin isommaksi, ettei turhaan puhise hitaassa ajossa:
Flekti käynnistyyy 99 asteessa ja sammuu 93 asteessa. Termostaattihan avautuu 82 asteessa, joten nyt flekti lähtee normiajotilanteissa päälle vasta paikallaan pyöritellessä.
Ohjaukset pelaavat nyt ok.
Systeemi on releistetty ja releohjaus tulee jarrupainekytkimestä, helpompi tutkia kun ei tarvitse kaikkia sähköjä purkaa.
Orkkis valokytkimeen menee yksi paksu virtajohto ja kytkimestä lähtee jarruvalolle ja töötille sähkö. Nuo kaksi lähtöä katkaisin ja laitoin omien sulakkeiden kautta.
Flektin ohjausongelma selvisi pari päivää sitten. Jätin noteeraamatta jonkun ilmoituksen "unassigned pins..." ja kun aloin katsoa Efin asetuksia, niin noita flekti/AC ohjauksia ei oltu kytketty mihinkään fyysiseen lähtöön:
Kytkin manuaalissa ilmoitettuihin fyysisiin lähtöihin ja lisäksi AC-lähtö laitettu aktivoitumaan +12v tasolle (oletuksena veti maihin):
Sähköflektin ohjausarvoja muutin isommaksi, ettei turhaan puhise hitaassa ajossa:
Flekti käynnistyyy 99 asteessa ja sammuu 93 asteessa. Termostaattihan avautuu 82 asteessa, joten nyt flekti lähtee normiajotilanteissa päälle vasta paikallaan pyöritellessä.
Ohjaukset pelaavat nyt ok.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Tänään selvitelty lämpimänä käynnistymisen ongelmaa.
Kun kone sammutetaan lämpimänä, niin 10 minuutin kuluttua käynnistettäessä sai sahata melko paljon.
Lämpö kerkiää tuossa ajassa lämmittää läppäkotelon tai jotain.
Holleyn foorumilla oli ohjeena kokeilla rikastaa cranking-aikana syötettävän polttoaineen määrää ko. lämpötila-alueella (lämmmin kone).
Alkuperäiset oletusarvot:
Nostin lämpimän koneen arvoja pari pykälää:
Säätö korjasi tilanteen, kone lähtee nyt lämpimänä melko hyvin pyörimään pienemmällä sahaamisella.
Kun kone sammutetaan lämpimänä, niin 10 minuutin kuluttua käynnistettäessä sai sahata melko paljon.
Lämpö kerkiää tuossa ajassa lämmittää läppäkotelon tai jotain.
Holleyn foorumilla oli ohjeena kokeilla rikastaa cranking-aikana syötettävän polttoaineen määrää ko. lämpötila-alueella (lämmmin kone).
Alkuperäiset oletusarvot:
Nostin lämpimän koneen arvoja pari pykälää:
Säätö korjasi tilanteen, kone lähtee nyt lämpimänä melko hyvin pyörimään pienemmällä sahaamisella.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Tällä hetkellä on seuraavanlainen ongelma vielä jäljellä säädöissä. Kun lämpimänä käynnistää, niin käynnistyy nyt hyvin, mutta kun IAC ajaa itsensä parkkikohdasta (eli tyhjäkäyntimoottori parkkeeraa itsensä ennen käynnistystä sellaisen kohtaan, että kone saa riittävästi ilmaa, säädettävä ja on kuumalla koneella arvossa 30%) normaalille säätöalueelle (kuumalla koneella muutamia prosentteja) koneen käydessä kone saattaa pari kertaa sammahtaa (vaihde P-asennossa tai vapaalla).
Kun kone käy sitten hyvin tyhjäkäyntiä parin käynnistyksen jälkeen, niin vaihteen kytkeminen pudottaa kierroksia ja IAC ei kerkiä kompensoida tilannetta ja kone saattaa keretä sammua.
IAC-toimintaa on helppo seurata läppärillä ja tein Holleyn foorumiohjeilla pari juttua:
Seokset olivat näissä tyhjäkäyntialueen soluissa arvossa 14,0 , asetin arvoon 13,5 (kehoitus laittaa hieman rikkaammalle):
Lisäksi nostin hieman tyhjäkäyntinopeutta lämpimälle koneelle, oli lämpimässä päässä arvossa 750 RPM, asetin arvoon 800 RPM:
Em. muutoksilla sai nyt jotenkin pelaamaan kuuman pään tuossa tilanteessa, kun käynnistää koneen ja laittaa vaihteen.
Luultavasti tuon IAC-moottorin PID-säädinasetuksia viilaamalla saa moottorin pelaamaan hieman nopeammin ja kone ei kerkiä sammahtamaan vaihdetta kytkiessä niin helposti.
Itse ajossa ja moottorin ollessa toiminnassa ei ole mitään ongelmia sammuilun kanssa (vaihdetta saa vaihdella ja laitella edes takaisin).
Seurataan tilannetta ja tehdään jossain vaiheessa pieni asetusmuutoksia.
Kun kone käy sitten hyvin tyhjäkäyntiä parin käynnistyksen jälkeen, niin vaihteen kytkeminen pudottaa kierroksia ja IAC ei kerkiä kompensoida tilannetta ja kone saattaa keretä sammua.
IAC-toimintaa on helppo seurata läppärillä ja tein Holleyn foorumiohjeilla pari juttua:
Seokset olivat näissä tyhjäkäyntialueen soluissa arvossa 14,0 , asetin arvoon 13,5 (kehoitus laittaa hieman rikkaammalle):
Lisäksi nostin hieman tyhjäkäyntinopeutta lämpimälle koneelle, oli lämpimässä päässä arvossa 750 RPM, asetin arvoon 800 RPM:
Em. muutoksilla sai nyt jotenkin pelaamaan kuuman pään tuossa tilanteessa, kun käynnistää koneen ja laittaa vaihteen.
Luultavasti tuon IAC-moottorin PID-säädinasetuksia viilaamalla saa moottorin pelaamaan hieman nopeammin ja kone ei kerkiä sammahtamaan vaihdetta kytkiessä niin helposti.
Itse ajossa ja moottorin ollessa toiminnassa ei ole mitään ongelmia sammuilun kanssa (vaihdetta saa vaihdella ja laitella edes takaisin).
Seurataan tilannetta ja tehdään jossain vaiheessa pieni asetusmuutoksia.