Paras/oikea liima kattoverhoilun asennukseen

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
mikkok
Aktiivi
Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä

Paras/oikea liima kattoverhoilun asennukseen

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Olisi tuohon meidän vanhempaan (-69) kattoverhoilun asennus edessä ja ajattelin kysellä millä liimalla onnistun parhaiten?
Mastonin spräy liimaa löytyy, bostik-siveltävää löytyy ja kaupasta saa jotain muuta tarvittaessa. Ajattelin
spräylla kokeilla, mutta mietityttää, että kestääkö?
- shine can never replace attitude -
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Re: Paras/oikea liima kattoverhoilun asennukseen

Viesti Kirjoittaja starsky »

Itse käytin tuubissa olevaa Bostik Contact A3 liimaa:
bostik.JPG
Liimailin pätkissä viikon ajan verhoilua ja sotkua ei tullut juurikaan. Ihan pelkkä liiman levitys ja suoraan nipistimillä pätkä kiinni, ei mitään odotteluja liiman pintakuivumisessa tms. Seuraavana päivänä taas talliin ja uusi pätkä liimaukseen.

Earlyn kattoverhouksen asennus

Kokonaisaika itse liimaustoiminnassa ehkä 2 tuntia.

Hyvin tarttui.
302TT
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Minä liimasin Pattexin transparent kontaktiliimalla. Mielestäni tosi hyvää kamaa tuohon hommaan! Levitin liimaa molemmille pinnoille tai reilusti toiselle, käytin yhdessä, otin irralleen ja painoin alle minuutin päästä uudestaan yhteen. Tarttui kuin tauti! Tein noin 15cm pätkissä ja apuna oli starskylta lainatut pikkupuristimet.

Kokeilin myös toista hitaammin kuivuvaa kontaktiliimaa, mutta ei ollut läheskään yhtä hyvää.

Ja sitten reilusti lämpöä kabiiniin (vähintään +30C) ja alkaa verhoiluvinyyli venyä, niin kuin pitääkin. Ilman lämpöä aika toivoton homma. Mulla oli 2kpl 3kW puhaltimia.
Mach1 -71
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itse laittelin ihan pikaliimalla. tais olla loctite. Hyvin on pysyny 15 vuotta. Ei ole niin sottasta.

a
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Semmoset muoviset pikkupuristimet ei paljon maksa. Ihan ehdottomat tohon hommaan.
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti:Tapahtuuko liimaus siis siten, että ensin klipseillä oikeaan tiukkuuteen rutut pois ja sitten klipsi kerrallaan auki ja liimaa väliin ja takaisin kiinni, kunnes kaikki on käyty läpi.
Itse laittelin siten, että ensin venyttelin seuraavaa liimattavaa kohtaa ja kun liiman levityskohta alkoi selvitä, niin liimaa ikkunan reunaan ja vinyyliin oikeaan kohtaan ja klipseillä kiinni vieri viereen. Tuommoiset pienetkin klipsit purevat yllättävän hyvin kun on useita kappaleita.

Videoissa näkee, että käyttävät noita u-profiilisia verhoilukiinnikepätkiä pitämään kiinni liimattavaa kohtaa, varmaan kanssa hyvä systeemi, jos on sopivia pätkiä käytettävissä.
302TT
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

kaara91 kirjoitti:Tapahtuuko liimaus siis siten, että ensin klipseillä oikeaan tiukkuuteen rutut pois ja sitten klipsi kerrallaan auki ja liimaa väliin ja takaisin kiinni, kunnes kaikki on käyty läpi.
Tein kutakuinkin noin.

Klipsien sijaan voi käyttää windlacea eli tuota U-profiilista nauhaa. Saa esim. Etolasta useampaa eri kokoa, niin ei tarvi ameriikasta tilailla eikä ole kallista.
Mach1 -71
mikkok
Aktiivi
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä

Kiitos vinkeistä!
Bostikilla olen aikaisemmin laittanut (ja joka kerta vituttaa yhtä paljon sen "sotkevuus/jotenkin epämiellyttävä käytettävyys", etenkin kankaisen verhouksen kanssa).
Taidan kokeilla tuota pikaliimaa tai pattexia.
pulkkla
Tulokas
Auto: Ford Mustang 1971 coupe, 351C

Viesti Kirjoittaja pulkkla »

Selvittelin tuota jonkin verran juuri hetki sitten ja itse päädyin liimaamaan katon 3M:n Scotch-Weld 1300L -kumiliimalla, eli samaa tavaraa millä mm. ovitiivisteet pystyvät paikallaan. Hädin tuskin edes tarvitsi puristimia pingotettuun kattoverhoiluun kun levitti molemmin puolin ja antoi kuivua muutaman minuutin ennen kontaktia. Samalla tavaralla ilmeisesti lentokoneiden tiivisteet liimataan paikalleen. Ainakin Helsingissä myy Hot Melt, http://www.hotmelt.fi/

Tässä muuten mainio kaksiosainen video kattoverhoilun asennuksesta:

mikkok
Aktiivi
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä

Laitoin tuolla Pattex Transparent liimalla (motonet) ja voin suositella!
Levittää liiman molempiin puoliin ja hetken kuivuttuaan ottaa tosi hyvin kiinni, pienet puristimet ja windlace pätkät apuna, mutta niille ei varsinaista tarvetta!
Vastaa Viestiin