Sytytyksen säätö

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tahavo kirjoitti:Poropeukalo täällä yrittää löytää syytä moottorin pätkimiseen, niin tuli yksi kysymys sytytyksen säätöön liittyen. Kun kokonaisennakon säätää 38 tuntumaan(hiuteli aiemmin yli 40), niin tyhjäkäynnillä ennakko putoaa melkein nollaan(normaalia??). Mites tuossa tilanteessa pitäisi toimia? Alipainekellosta säätää tyhjäkäyntiennakkoa?? Kuusiokoloavaimella säätö on tapissa eli ei kierry myötäpäivään enää yhtään. Samalla voisin kysyä vinkkiä pk-seudulla ja mielummin keski-uudellamaalla hyväksi havaittua pajaa joka voisi säätää moottorin.
Kuulostaa siltä että alipainesäädin on antanut lisää ennakkoa kun moottoria on kierrätetty maksimin löytämiseksi. Perusennakon säätö tehdään tyhjäkäynnillä, säädön ajaksi alipainesäätimestä letku irti ja tiivis tulppa siihen. Myös kokonaisennakon, eli perusennakon ja mekaanisen ennakon yhteismäärän tarkistus alipainesäätimen letku irti ja tulpattuna.

Dampperin ajoitusmerkkeihin ei voi luottaa mikäli dampperi on vanha, voi olla että ajoitusmerkit eivät ole oikealla paikallaan. Tarkistetaan tekemällä sytytystulpasta stopparityökalu 1-sylinteriin, jolla mäntä pysäytetään molemmista suunnista pyörittämällä varoen stopparia vasten. Kun mäntä stopparia vasten, merkitään ajoitusviisarin kohdalle viiva. Oikea nollakohta on aika tarkalleen näin syntyneiden kahden viivan puolivälissä.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos. Hävettää kysellä "tyhmiä" mutta olenko toiminut väärin kun olen säätäessä vain puristanut alipaineletkun lyttyyn irroittamatta sitä ollenkaan?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tahavo kirjoitti:Kiitos. Hävettää kysellä "tyhmiä" mutta olenko toiminut väärin kun olen säätäessä vain puristanut alipaineletkun lyttyyn irroittamatta sitä ollenkaan?
Ole hyvä. Saattaa olla että ei ole sulkeutunut kokonaan puristamalla.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vastaukset voivat olla. Ja tyhmää on olla kysymättä.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

kaara91 kirjoitti:Tuu Tahvo käymään, niin katellaan sitä sun autoas vähän, josko siitä saadaan toimiva.
Olisi hienoa. Sovitaan reffit vaan niin koitan päästä käymään.
PaLa
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 23 Syys 2008, 21:28
Auto: 289 HT -65
Paikkakunta: Salo

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja PaLa »

Mulla oma vakio 289 (ainakin se tuntuu tehottomalta :) ) muuten toimii ihan ok omien tuntemusten mukaan,mutta paukuttaa putkessa moottorijarrutuksessa välillä aika reippaasti. Kuulostaahan se ihan hyvälle,mut tuskin kaikki ihan kohallaan on.
Muuta "viriä" tossa ei käsittääkseni oo ku 600 edeli ja joku peltisarja....
Oliskohan kellään mielenkiintoa tutkia ja säädellä tässä Salon seudulla?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Moottoriguruille vähän kyssäriä, autossa noin 330hp (edellisen dynotuksen mittaus joku vuosi takaperin) edelbrockin virisettiä, msd ready-to-run jakaja, puristukset noin 10.5:1. MSD:n ohjekirjassa jousilla voi säätää ennakkokäyrää:

http://www.msdperformance.com/WorkArea/ ... 5032386255 (lataa pdf:n)

Mikä nuista käyristä olis ihan perussäätönä paras? Tällä hetkellä jakajassa on 2x light blue springs, onko se miten optimi katukäyttöön? Hyvin harvoin tuolla tulee vedätettyä 6000rpm:ään, eli lähinnä ajellaan "siivosti" ;)

Perusennakko on noin 18 tällähetkellä ja kierroksilla jossain karvan alle 40.

Mitään hifistely säätöä en pysty itse tekemään mutta jos perusasiat ois kunnossa ja dynossa sitten joskus vois taas katella hommat vimosen päälle kuntoon.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Fordin rautakansille (eikä liian hyvin tehdyille) 36 kokonaisennakkoa on universaalisti dynottu optimi. Hyvin polttavilla kansilla vähämpikin riittää, esim AFR:stä nähnyt 28-32 asteilla optimia. Monet motit tuntuvat tykkäävän isosta perusennakosta, jolloin mekaanista pitäisi vähentää. Mullakin jakajan pitäisi antaa 24 astetta mutta onneksi näyttää antavan vain 20 astetta mekaanista.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

kaara91 kirjoitti:Onko siellä sininen tai vihreä stoppariholkki. Jos perusennakko pidetään 18 asteessa pitäisi stopparin olla musta, jolloin max ennakot asettuu 36 ja sekin on vielä liikaa 34 astetta olisi varmaan tehojen/ nakutuksen kannalta kartalla ja tällöin perusennakko pitäisi olla 14-16 astetta.
Paukkamista ei saa välttämättä pois ilman alipainesäädintä, joka vetää ennakot moottorijarrutukseella 40-50 asteeseen kierroksista riippuen. Perussäätönä on vaikea sanoa mikä on paras, se selviää parhaiten kokeilemalla. Lähtökohtana tuo D on ok.


Siellä on sininen holkki, eli vakiona paikallaan ollut. Kävin äsken kattomassa ennakot lampulla niin 18 on perus ja 38 3500rpm:llä. Dynossa sanoi säätäjä että jopa enempikin vois olla perusennakkoa kun ei saanut konetta nakuttamaan millään. Siksi tuo 18. En sitten tiedä onko dynottajassa vika vai missä, mutta minustakin tuo kuullostaa aika paljolta. Pitäisi käydä vielä jossain toisessa paikassa rullilla ajamassa että onko asian tosiaan näin että ennakoita kone kestää reippaasti.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kannattaskohan hommata parempi dampperi jos asteikko näyttää minne sattuu, tuossa on semmonen vakio limppu? Oisko suositella jotain hyvää muttei mitään hirmu kallista?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu pitää tarkistaa tuo, muistaakseni tuo vakio on vähän jo rispaantunut vulkanoinnin osalta... Tämmöstä katoin Summitilta http://m.summitracing.com/parts/tfs-19006


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

kaara91 kirjoitti:Tuo on hyvä. Vakion tosin saa 70€ mikä toimii myös aikansa. Näissä alkuperäisissä huonoutena on vain se, että vulkanoinnin pettäessä painotus menee pieleen, kun ulkoinen vastapaino sijaitsee värinän vaimennin osassa.
Käykö tommonen uusi dampperi jonka linkkasin suoraa bolt-on periaatteella ettei tartte koko konetta alkaa purkaa ja viiä tasapainotukseen? :D
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep kiitosta vaa Kaara taas infopaketeista, ei muutakun uutta dampperia tilaukseen :peukku:
JYN85
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja JYN85 »

Omassa autossa 393W moottorin perusennakko 11 astetta ja kokonaisennakko 32 astetta alipainesäädin iroitettuna ja kokonaisenakko alipainesäätimellä 50 astetta 3000 kierroksella. Moottori toimii hyvin näillä asetuksilla. Onko saatavissa suorituskykyyn parannusta jos iroittaa ja tulppaa alipainesäätimen esim varttimailikisan ajaksi ? Jenkki foorumeilta olen lukenut, että vastaavalla tekniikka kokoonpanolla max tehot on löytynyt 32-34 asteen kokonaisennakolla, mutta ei mainintaa onko jakajassa alpainesäätöä vai ei. Omaa moottoria ei ole dynotettu.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tänään kuriiri toi uuden dampperin (Trick Flow TFS-19006), huomasin että uusi on kehältään leveämpi ja paino 5kg (alkup. 3kg) Mitä eroa on sillä että uusi on 2kg painavampi kuin alkuperäinen, vai onko painolla merkitystä?



EDIT: Huomasin myös että uusi on 7mm halkaisialtaan isompi, saapa nähä ottaako kiinni vesipumppuun, tulee nimittäin aika lähelle :shock:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

kaara91 kirjoitti:On varmasti, mutta ei varmaankaan tässä merkitystä. Todennäköisesti kun se on tarkoitettu näihin moottoreihin sen vaimentava taajuusalue kattaa vähintään alkuperäisen resonanssialueen. Voi olla hyvinkin, kun on kyse TFS damperista, niin sen vaimennuskyky on myös suunniteltu 6000 1/min ylittäville kierroksille, mihin vakiodamperia ei ole varmaankaan suunniteltu. Vaimennuskykyhän on riippuvainen vaimentimen värähtelijän massasta sen etäisyydestä keskipisteestä ja heilurin, eli värinänvaimennin aineen ominaisuuksista. Toivottavasti mahtuu....

Luultavasti joutuu pirraamaan vesimpumpusta vähän ainetta pois että mahtuu, niin tiukka rako tuossa on... mietin vaan että saakohan tuota asennettua vesipumppu paikallaan, ohjeessa lukee että se pitäisi poistaa :( En viittis millää alakaa laskea nesteitä ja uusimaan tiivisteitä jne...
Vastaa Viestiin