Sytytyksen säätö

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Dampperi vaihdettu, kyllä sai nyhtää melkosesti ainetta vesipumpusta että mahtui limppu paikalleen :x
Jotenki tuntuu että värinät koneessa vähenivät uuden myötä...
Ajotuslampulla kun katsottiin niin peruennakko näytti nyt 22 ja kierroksilla 38 :shock: , tiputettiin ennakoita alle 18 ja dynossa vasta selviää myöhemmin että mihin suuntaan konetta säädetään, ihmetyttää kyllä noi ajotukset vieläkin että mistä tommoset lukemat tuo kone taikoo...
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja porttari »

Itse kyllä nakkaisin näistä koneista mäkeen tuon perusjakajan ja korvaisin sytkäpuolen ohjelmoitavalla systeemillä. Jos konetta pikkuisenkaan muutettu vakiosta, niin helposti saa joissain olosuhteissa nakutusherkän lopputuloksen. Lisäksi kun sitä ennakkoa pitäisi muutetuissa koneissa saada pienemmäksi parhaan väännön alueella ja sen jälkeen taas lisättyä kohti maksimi tehoa.

Milläs tämän jollain normityyppisellä jakajalla toteuttaa? En ole itse vielä keksinyt. Joo, tietysti voisi jakajaa muutella siihen tarkoitukseen tehdyllä penkillä, tai paremminkin ajaa muutosten jälkeen uuden ennakkokäyrän ja taas muuttaa ja muuttaa....

Tuolla ohjelmoitavalla sytkäsysteemillä koneesta saa laaja-alaisemman toiminnallisesti ja vaikkei nyt niin kauhean merkityksellistä olisikaan, niin myös polttoaine taloudellisemman kaasutinta käytettäessäkin.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tuli mieleen tyhmä kysymys: Mitä nokan ajotus vaikuttaa ennakoihin? Eli jakopäässä on retard, keskikohta ja advance vaihtoehdot. Jos esim nokka on laitettu advance kohtaan niin mitä se merkitsee ajotuksessa? Kiitos ja anteeksi [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

ak72 kirjoitti:Tuli mieleen tyhmä kysymys: Mitä nokan ajotus vaikuttaa ennakoihin? Eli jakopäässä on retard, keskikohta ja advance vaihtoehdot. Jos esim nokka on laitettu advance kohtaan niin mitä se merkitsee ajotuksessa? Kiitos ja anteeksi [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei mitään. Sytytyksen ajoitus tehdään kampiakselin asteiden perusteella. Nokan ajoitus ei mitenkään vaikuta sytytyksen säätöön.

Huom! Tämä ei välttämättä koske kakkia tapauksia eikä kaikkien harrastajien vaatimuksia.
Damberin, vauhtipyörän / vetolevyn ja kytkimen vaihto ei takaa täysin tavoite tasapainotuista koneessa vaikka osasta ilmoitettaisiin esim. 28 oz. ei se välttämättä täsmää alkuperäisen osan tasapaino massaa. Tämä koskee kaikkia dambereita, vauhtipyöriä / vetolevyjä osaa kytkimistä oli valmistaja siten kuka hyväänsä.

Huom! välttämättä uusissakaan dambereissa ei ajoitusmerkit vastaa todellisuutta.

Selvitä aina damberin vaihdon jälkeen koneen todellinen "0" kohta!

Jakaja on yleensä mekaaninen (joissain malleissa elektroninen) laite eikä se taio noita ennakoita tyhjästä. Jos ennakot muuttuu mittaus kerrasta toiseen niin jakajan mekaniikka ei toimi halutulla tavalla tai mittaus tehdään väärin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu pitääpä alkaa selvittää tuo, luultavasti uuden dampperin asteikko ei pidä paikkaansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ak72 kirjoitti:Juu pitääpä alkaa selvittää tuo, luultavasti uuden dampperin asteikko ei pidä paikkaansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla on Summitin dampperi ja siinä on neljä eri nollakohtaa ja asteikkoa. Yksi niistä osuu vesipumpun ruuvinreiän kohdalle. Eli asteikko voi pitää paikkansa mutta pointteri on vaan eri paikassa. Merkin paikka on vaihdellut riippuen ties mistä muutoksista: v-hihnasta moniuraan, alavesiletkun lähtö ja vesipumpun suunta.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mullakin summitin dampperi ja viimein löytyi myös oikea yläkuolokohta kun tulpanreijästä stopparilla pyöritettiin konetta molempiin suuntiin. Sitten tehtiin uusi pointteri oikeaan kohtaan jossa oikeasti 0-kohta. Oli väärän pointerin takia sytty noin 30 astetta pielessä! :roll: Nyt rokkaa!! 8)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Oliko myöhäisellä vai aikaisella?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Myöhäsellä.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Parempi niin päin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin