Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
POR15 on ihan ok kamaa. Kannattaa huomioida, että tuotteen nimi (Paint Over Rust) ei viittaa siihen, että sillä voi maalata ruosteen päälle vaan sillä pitää maalata ruosteen päälle. POR15 tarvitsee pohjalleen pintaruosteen tai hapotuksen, jotta se tarttuu kunnolla. Ja oikein tehtynä se on niin hiton kovaa kiinni, että huhhuh. Jos pinta on kirkas niin sen pitää antaa kerätä se ruostehuntu päälleen tai sitten pohjakäsitellä saman firman Metal Readyllä. Suoraan kirkkaalle maalattuna POR tuppaa irtoamaan levyinä (oma kokemus).
EDIT: Metal Ready on vaihtanut nimeä ja on nyt Metal Prep.
Olen käyttänyt POR15:sta auton pohjaan, tukirautoihin, peltivanteisiin, pari bensatankkia vedetty sillä ja ajoleikkurin leikkuupöytäkin tuli vetästyä ympäriinsä.
Musta POR15 ei kestä auringonvaloa vaan muuttuu harmaaksi ajan mittaan. Joten päälle joku pintamaali. En tiedä mikä on yhteensopiva mutta leikkuupöytään vedin Miranolia ja sitä sai sutia sikana, että se peitti. Se jotenkin liukui pois POR15 päältä, ei kuitenkaan keittänyt. Sain sen lopulta peittämään ja on pysynyt siinä hyvin jo monta kesää.
Auton pohjaan epoksipohjamaali on myös erittäin hyvä vaihtoehto: vesitiivis ja kova pinta. Ei ruostu kunhan on maalattu peittävästi. Viime kesänä Mustangin lokareiden paikkamaalaukset pohjustettiin epoksilla. Mainittakoon, että epoksi käy hyvin myös lasikuidun päälle.
EDIT: Metal Ready on vaihtanut nimeä ja on nyt Metal Prep.
Olen käyttänyt POR15:sta auton pohjaan, tukirautoihin, peltivanteisiin, pari bensatankkia vedetty sillä ja ajoleikkurin leikkuupöytäkin tuli vetästyä ympäriinsä.
Musta POR15 ei kestä auringonvaloa vaan muuttuu harmaaksi ajan mittaan. Joten päälle joku pintamaali. En tiedä mikä on yhteensopiva mutta leikkuupöytään vedin Miranolia ja sitä sai sutia sikana, että se peitti. Se jotenkin liukui pois POR15 päältä, ei kuitenkaan keittänyt. Sain sen lopulta peittämään ja on pysynyt siinä hyvin jo monta kesää.
Auton pohjaan epoksipohjamaali on myös erittäin hyvä vaihtoehto: vesitiivis ja kova pinta. Ei ruostu kunhan on maalattu peittävästi. Viime kesänä Mustangin lokareiden paikkamaalaukset pohjustettiin epoksilla. Mainittakoon, että epoksi käy hyvin myös lasikuidun päälle.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Jep tilasin tuota metal prep:iä, tuleepahan tehtyä kerralla kunnolla. Ollapa autonosturi kuin paljo sen helpottas pohjan kanssa touhuamista [emoji30]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Jos POR pitää joskus jostain syystä poistaa niin se ei ole kiva homma. Kantsii siis tehdä kerralla kunnolla ja asennoitua niin, että toista kertaa hommaan ei ruveta.
Ja käsistä se ei lähde millään liuottimella vaan vain viikkojen aikana kulumalla, joten hanskat on hyvä idis.
Ja käsistä se ei lähde millään liuottimella vaan vain viikkojen aikana kulumalla, joten hanskat on hyvä idis.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Tässä esimerkki kuinka käy kun pohja vain maalataan alla näyttäisi olevan jotain röpelömassaa. 17 vuotta on tehnyt tehtävänsä. Ei varmaan kestä enää pitkään kun menee ruvelle kun ei ole tervassa. Tuo väri ei sovi pohjaan kun se näyttää aina likaiselta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Laitoin just tonne sisäpuolelle Inertan A mastic nimistä kakskomponenttimaalia jossa on pieniä alumiinihiukkasia .Kylän maalari sano että on sellasta mikä tunkeutuu vähän jokapaikkaan . Käyttävät sitä kuulemma raskaissa ajoneuvoissa ja vetureissa pohjamaalina jos ei pysty kunnolla kaikkia ruostetta putsaamaan,muuta kun harjalla.Ainakis talli haisee ihan hemmetisti myrkylle,ei voi mennä kun maskit naamassa.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Aiheeseen liittyen, tuossa on kuva oman autoni sisälokarin sisäpuolelta. Pitäisikö tuonne laittaa kotelosuoja-aineet vai por15 sively tai jotakin muuta? Ennen ajokauden alkuahan on hyvä jotain laittaa, kun paikat ovat kuivia jne.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Jöö sinnehän vois sumauttaa vaikka Dinitroolin sellasen pirun ohkasen litkun, ja antaa sen imeytyä vuorokausi, ja sitten perään tuuttaa Tectyl ML vahamaisen suojan.
