Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

Viesti Kirjoittaja Jarzu »

Hei,

Mussessani vm. 2012 ilmenee hienoista värinää 100 km/h nopeudessa (vain veto päällä). Kardaani tasapainotettiin juuri ja se hieman lievensi värinää, mutta ei ihan kokonaan. Kardaanin ja automaattivaihteiston, joka on 6 vaihteinen 6R80, kiinnityksessä on havaittavissa pientä välystä, joka aiheutunee vaihteiston neulalaakereista. Mekaanikon mukaan niiden vaihtaminen on vaan tehty pirun hankalaksi. Ilmeisesti niitä ei voi vaihtaa laatikon takakautta, vaan ne saa irti vain purkamalla kaikki osat sen edestä :oops: ? Lisäksi mekaanikon mukaan tämän uuden laatikkomallin rakenne näyttäisi siltä, että se voi herkästi aiheuttaa värinöitä. Ongelma olisi siis lähtöisin jo suunnittelupöydältä. Jos näin on, niin onko teillä, joilla on sama paketti, tällaisia värinöitä autoissanne? Onko siis tyyppi- vai yksilövika?

- Jarzu
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Moi,

nämä värinät ja tutinat saattaa olla tooodella pirullisia paikallistaa ja poistaa.
Ihan ensiksi tarvitsee luonnollisesti paikallistaa ilmiön esiintymiskohde ja löytää siitä ilmiön aiheuttaja.

3 mahdollisuutta, lähdetään liikkeelle helpoimmasta vaikeampaan:

1. Moottori. Ilmeneekö mitään kun nostaa kierroksia auto paikallaan ja vaihde vapaalla.

2. Vanteet ja renkaat. Mekaaninen heitto korkeus- tai sivusuunnassa. Aja autoa peräpää pukeilla nähdäksesi esiintyykö ilmiö edelleen.Poista takarenkaat ja tee sama testi uudelleen. Vaihda etupyörät taakse ja toista testi.

Pyörät voi ja kannattaa testauttaa ja tasapainottaa rengasliikkeessä.

3. Voimansiirto.
Todennäköisin syy on juurikin kardaani. Missä tasapainotit...toivottavasti et Tammerdieselissä Tampereella ainakaan. Siellä ei ammattitaito riitä. Mitenkään mainostamatta olen itse käyttänyt ja suosittelen Lahden Kansityötä.Vanhan liiton ammattimiehiä.
Nivelten kunto on tärkeä.
Vetoakseli saattaa olla kiero.

Olen itse taistellut ja taistelen edelleen saman ilmiön kanssa, kyseessä nuo omat -66 ja -80 Fordit...työvoiton saaminen asiassa on edelleen tavoite !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

Viesti Kirjoittaja Jarzu »

Hei,

Kiitos vastauksesta!

Kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa on poissuljettu. Moottorivärinät ilmenee tietyllä kierrosluvulla. Renkaan epätasapaino taasen tuntuu tietyssä nopeudessa myös silloin, kun veto ei ole päällä. Jäljelle siis jää laatikon takapää ja sen jälkeiset osat. Kuten todettu kardaanin tasapanoitus, jonka suoritti ammattitaidostaan kiitelty Ko-Met Oy, vaimensi jo värinää huomattavasti. Aiemmin se ilmeni 90-110 nopeuksissa, mutta nyt vaimenneena vain tasan 100 km/h:ssa. Kardaanin ja laatikon kiinnityksessä on kuitenkin edelleen havaittavaa välystä, joten onko se vika vai ominaisuus?

- Jarzu
Avatar
Dyna
Aktiivi
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

Viesti Kirjoittaja Dyna »

Takarenkaiden vaihdon jälkeen myös pientä värinää.
Ajettuani muutaman sata kilsaa on värinäkin nyt poistunut.
Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Värinää 100 km/h. Onko tyyppi- vai yksilövika?

Viesti Kirjoittaja Jarzu »

No-niin, nyt värinä on saatu poistettua lähes huomaamattomaksi vaihtamalla tomaatin neulalaakeri kardaanin puolelta. Tosiaan vaihto-operaatio oli ollut yhtä työläs operaatio kuin edellä kuvasin. Kaiken kaikkiaan kyse on suunnittelu- eli tyyppiviasta. Nimittäin Bemussa kuulemma käytetään samaa boxia, mutta siinä konstruktio on toteutettu kestävämämmin kuulalaakerilla. Fordin pojat ovat siis yrittäneet säästää tässä kohtaa muutaman dollarin kestävyyden kustannuksella. Vika on periytynyt ihan uusimpaankin malliin. Olkaapa tarkkoja tässä asiassa, kun hankitte näitä uudempia Musseja!
Vastaa Viestiin