Kokemuksia nokka-akseleista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
suab
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 12:17

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja suab »

Joo 3316 näyttäisi olevan profiili eli sama mikä on xtreme energy sarjassa esim 282 pakopuolella. Kollektoreista tulee merget. Jousiin varmaan samanlaiset paineet kuin tuolle 282 nokalle ilmoitetut? Nokkakortissa kun ei ole mainintaa. Täytyy tuota victoria harkita.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mää pitäisin RPM-imarin tuossa ja 170 TFS TW riittää, tuostahan tulee vain n. 6000rpm kone. Se mikä tuossa ensimmäisenä jää pieneksi on tuo kaasari, se nippa nappa jaksaa tälläisen 450hp pannun kanssa eli 700/750:llä voisi saada vähän enemmän, mutta ajettavuudeltaan 670 on ehkä optimi. Motti käyttää sen just eikä melkein.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Auto tule kai enemmän niin kuin katu käyttöön?

Ja jos kadulle niin "miedompi" comp cams 35-452-8 aina parempi. 1:6 vipusuhteella 0.544" nostoa riittää ja on jopa turhanpaljon.

Moottori 347cid
10.6:1 puristukset (vähempikin riittäisi)
170cc trick flow kannet (ihan OK)
RPM imusarja (oikein hyvä)
Holley 670 Street avenger kaasari (katukäyttöön oikein hyvä)
msd sytkäosat ilman alipainesäätöjä (katukäyttöön ja viikonloppu kisoihin alipaine säätöinen olisi parempi)
1 5/8" pitkät peltisarjat 2,5" kollektoreilla (toimii tuollaisenaan en muuttaisi en laittaisi Merg kollektoria (kallis ostaa, kallis teettää, hankala tehdä itse))

Automaatilla C4 perävälitys 3.50 ei oikein matka-ajo ystävällinen, mutta sopii koneen luonteelle hyvin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
suab
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 12:17

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja suab »

Ihan katuajoon tuo on tulossa tällä hetkellä. Ajattelin nyt kokeilla tuota 290 nokkaa ja tarvittaessa sitten vaihtaa johonkin toiseen jos toiminta ei miellytä..Mites tuo nokan ajoitus. Laskeskelin, että jos laitan annettuihin arvoihin niin dynaaminen puristussuhde olisi 8.00:1. Mielipiteitä kannattaisiko jo heti lähtökohtaisesti aikaistaa esim 4 astetta, jolloin ollaa 8.28:1? Ajattelin että tuolla turbiinilla ei varmaa haittaisi vaikka vetoalue alkaisikin hieman aikaisemmin jo.
Avatar
Dyna
Aktiivi
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja Dyna »

Nyt, kun näyttää olevan asiantuntijoita paikalla, nin olisin kysynyt mitkä ovat vakio modular 2005 koneen nokkien asteet?
Avatar
Dyna
Aktiivi
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kokemuksia nokka-askelista

Viesti Kirjoittaja Dyna »

Kiittää ja kumartaa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tällähetkellä koneessa:

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-7122

Ja mietin tuossa toisessa ketjussa jo miedompaan nokkaan siirtymistä.

Olisikohan tämä vieläkin hieman raju:

https://www.summitracing.com/int/parts/cca-31-242-3

Vai kannattaisiko siirtyä suoraan XE262:seen?

Ja käyttö lähinnä cruisailua ja koneessa muut palikat 10.4:1 pattimännät, Edelbrock RPM kannet ja RPM Air-Gap imari sekä Quick Fuel 600 vacuumikaasari.

Nyt cruisailu on aika tuskaa kun tuolla nokalla kone ei tahdo toimia alle 2000rpm ja haluaisin autoon lisää leppoisampaa ajattavuutta, toki ei kuitenkaan ihan että mopoksi muuttuu ;-)
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mun entisessä cobrassa ainakin compin 270xe hydy rullanokka toimi oikein mainiosti. Se oli manuaali ja 3,73 perävälityksellä.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Molemmille ilmoitetaan 224 intake duration 0.05" nostolla. Toiselle 268 ja toiselle 290 adv. duraatiota, olkoon vaan kuinka nopea ramppi mutta kyllä noi adv. asteet ilmoitetaan ties millä nostoilla. Toisella lobe separaatio 110 ja toisella 112 astetta. Tuottaiskohan toi X enemmän voimaa kuin tuo RPM, kun asteet suunnilleen samat ja enemmän viisitahtisuutta tuossa Compissa.

Kun menet pienempään nokkaan, niin mieti samalla, mikä on vielä detonaation kannalta turvallinen dynaaminen ruttu.

Onko kone ollut penkissä säädettävänä?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Arto65FB kirjoitti:Molemmille ilmoitetaan 224 intake duration 0.05" nostolla. Toiselle 268 ja toiselle 290 adv. duraatiota, olkoon vaan kuinka nopea ramppi mutta kyllä noi adv. asteet ilmoitetaan ties millä nostoilla. Toisella lobe separaatio 110 ja toisella 112 astetta. Tuottaiskohan toi X enemmän voimaa kuin tuo RPM, kun asteet suunnilleen samat ja enemmän viisitahtisuutta tuossa Compissa.

Kun menet pienempään nokkaan, niin mieti samalla, mikä on vielä detonaation kannalta turvallinen dynaaminen ruttu.

Onko kone ollut penkissä säädettävänä?

Juu on ollu säädössä, tosin ei ollut asialla sellainen kaveri joka on jenkkikaasareitten kanssa pelannut.
Oisin halunnut että toimii paremmin tosiaan myös cruising ajelussa mutta kun ajelee kylillä niin 3-vaihteella liian isot kiekat koneessa ja nelosella sitten alkaa rötäämään tuolla nokalla. Myös tuntuu että kone käy pirun rikkaalla vaikka miten säätää ja bensaa palaa.
Tuosta dynolapusta vielä sen verran että mulla oli rajotin noin 5700rpm:ssä siks käyrä "tökkää" tuollain.

Kaasariin vaihdettiin dynossa 66 --> 62 pääsuuttimet ja 74 ---> 76 toisio, tosin jouduin vaihtamaan parin päivän päästä 64:set primaareihin koska auto nyki tasakaasulla.
Liitteet
dyno.jpg
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ak72 kirjoitti: Juu on ollu säädössä, tosin ei ollut asialla sellainen kaveri joka on jenkkikaasareitten kanssa pelannut.
Oisin halunnut että toimii paremmin tosiaan myös cruising ajelussa mutta kun ajelee kylillä niin 3-vaihteella liian isot kiekat koneessa ja nelosella sitten alkaa rötäämään tuolla nokalla. Myös tuntuu että kone käy pirun rikkaalla vaikka miten säätää ja bensaa palaa.
Tuosta dynolapusta vielä sen verran että mulla oli rajotin noin 5700rpm:ssä siks käyrä "tökkää" tuollain.

Kaasariin vaihdettiin dynossa 66 --> 62 pääsuuttimet ja 74 ---> 76 toisio, tosin jouduin vaihtamaan parin päivän päästä 64:set primaareihin koska auto nyki tasakaasulla.
Pintakaasulla mullakin nykii mutta voi olla sytkästäkin kiinni, perusennakko matala 7-8 astetta. Arvaat varmaan, miksi kehotin miettimään tuota dynaamista. :oops: :roll: :lol:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Arto65FB kirjoitti:
ak72 kirjoitti: Juu on ollu säädössä, tosin ei ollut asialla sellainen kaveri joka on jenkkikaasareitten kanssa pelannut.
Oisin halunnut että toimii paremmin tosiaan myös cruising ajelussa mutta kun ajelee kylillä niin 3-vaihteella liian isot kiekat koneessa ja nelosella sitten alkaa rötäämään tuolla nokalla. Myös tuntuu että kone käy pirun rikkaalla vaikka miten säätää ja bensaa palaa.
Tuosta dynolapusta vielä sen verran että mulla oli rajotin noin 5700rpm:ssä siks käyrä "tökkää" tuollain.

Kaasariin vaihdettiin dynossa 66 --> 62 pääsuuttimet ja 74 ---> 76 toisio, tosin jouduin vaihtamaan parin päivän päästä 64:set primaareihin koska auto nyki tasakaasulla.
Pintakaasulla mullakin nykii mutta voi olla sytkästäkin kiinni, perusennakko matala 7-8 astetta. Arvaat varmaan, miksi kehotin miettimään tuota dynaamista. :oops: :roll: :lol:

Mulla perus 17 ja 38 kierroksilla. Dynossa säätäjä kuunteli konetta koko ajan ja sanoi ettei nakutusta ilmennyt missään vaiheessa.
Ehkä se tuo XE268 vois olla seuraava nokka, kun ei ole rullaan oikeen nyt varaa. Mut tuo RPM ei kyllä sovellu kadulle...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Koneen aneeminen käyttäytyminen alakierroksilla ei aina ole nokka-akselin syy, varsinkin kun kyseessä kuitenkin mielestäni miedot nokat.
Näyttää osin myös siltä, että kannet, imusarjat ja kaasuttimet ovat ylimitoitettuja ja välitykset valittu väärin. Usein myös nokka-akseli on ajoitettu väärin!
Parhaan cruising koneen saa vakio osilla, vakio kone on suunniteltu juuri normaaliin käyttöön niin kaupunkiin kuin kadullekin.

Varmaan cruising nokaksi olisi jokin 210 - 220 asteinen (180 -190 0.050" nostolla)aikalailla kohdillaan, vakio rautakannet, esim Edelbrock Performer tai ford 4v tai Ford 2V lisäksi pääle 2V tai 4V Autolite niin johan menee siististi noin 800 rpm alkaen, kone kyllä kirmaa hyvin noin 5500 rpm asti.

Sutii ainakin Mustangiin asennettuna vaikka perä ruuvi olisi 2.79:1 tai 3.00:1 lukolla tai ilman (tämä on omakohtainen kokemus vakio 302 2V koneella).

Lisäys: alaväännön ja ajettavuuden parantamisen osalta kun mennään alle 3000 rpm olisi syytä käyttää alkuperäistä tai lähes alkuperäistä pakoputkistoa. Lienee 5 litraisessa koneessa riittävä noin 2 - 2,5" putki (yksi putki) tai 1,75 - 2" tuplaputkena.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jossain oli juttua tuosta RPM nokasta että 1500-6500 toiminta-alue olisi väärin. 2000+ on paljon lähempänä totuutta. Summitracing kertoo tuota nokasta:

"Although the advertised RPM range for these camshafts is 1,500 to 6,500 rpm, for best performance we recommend a minimum 3,000 rpm stall torque converter be used in applications with automatic transmissions."

Eli tuokin kertoo ettei nokka ole tarkoitettua oikein matalille kierroksille?

Nokkaa ei ole mitenkään erityisesti ajoitettu, jakopään rattaassa on Retard, keskikohta ja Advanced niin muistaakseni se on keskikohdaassa.

Tällähetkellä halvin ratkaisu omalla kohdalla taitaa olla tuo nokan miedontaminen, loota ois kiva T5 mutta budjetti ei anna periksi nyt.
Muutenkin tässä kun ikää alkaa tulla niin alkaa arvostamaan rauhallisempaa ajoa enempi kuin repivää kierrättämistä :wink:

Edit: Tosiaan tälle kesää mulle tuli Magnaflown 2.5" tuplaputkisto, sekin saattaa heikentää vääntöä, lisäksi tuli tuo Quick Fuel slayer kaasari (vanha oli Edelbrock 600 vacuumi myös)
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja starsky »

Yhdistin viestiketjut.

Korjasin alkuperäisen otsikon typon, toivottavasti oikein :)
Vastaa Viestiin