Kokemuksia nokka-akseleista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jälleen pyöritty netin ihmeellisessä maailmassa, ei maksa köyhälle mittää ;)
Kun tuota nokkaa oon miettiny ja jos budjetti joskus sallii niin vois siirtyä ihan suoraa roller aikaan.
Eli tämmösiin törmäsin:

Nostajat: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Nokka: http://howardscams.com/i-24076876-howar ... shaft.html

Mietin vaan että nokan firing order on 1-3-7-2-6-5-4-8
Mitä käytännön vaikutuksia tuolla eri sytty järjestyksellä on vakio 289/302 verrattuna?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ak72 kirjoitti:Jälleen pyöritty netin ihmeellisessä maailmassa, ei maksa köyhälle mittää ;)
Kun tuota nokkaa oon miettiny ja jos budjetti joskus sallii niin vois siirtyä ihan suoraa roller aikaan.
Eli tämmösiin törmäsin:

Nostajat: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Nokka: http://howardscams.com/i-24076876-howar ... shaft.html

Mietin vaan että nokan firing order on 1-3-7-2-6-5-4-8
Mitä käytännön vaikutuksia tuolla eri sytty järjestyksellä on vakio 289/302 verrattuna?
Pistät vaan piuhat eri järjestykseen jakajalta. En tiedä, mikä syy tuohon muutokseen oli. Tuolla interwebissä on ehdoteltu, että tuo 1-5 pamaukset olisivat haitallisia milloin jakopäälle, milloin hihnapyörille. Ehkei nuo 4-8 pamahtelut ole sitten vaarallisia vaikka vauhtipyörän/vetolevyn pulteille.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu kiitti tiedosta, entäs tuo Howards cams merkkinä, kellään kokemusta tai mitään pahaa sanottavaa?
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja porttari »

Omaa kokemusta ei ole vielä kummemmin päässyt kertymään täysmoottorin nokista, mutta tuossa aiemmin juteltuani erään kollegan kanssa jenkkien nokka-akseleista (valmistaa kotimaassa cnc pohjaisella laitteella nokkia), tuumasi niiden monesti heittävän yllättävän paljon. Nehän on pääsääntöisesti hiottu kopiohioma koneella masterilta, jolloin kyseessä kopion kopio ja tarkkuus on välillä mitä sattuu.

Tätä samaa heittoa on kyllä esiintynyt paljon myös eurokoneen nokissa.

Toki saa sieltä rapakon takaa hyvääkin tavaraa, mutta hinta saattaa olla helposti kaksin, jopa kolminkertainen verrattuna sihen normaalisti kaupattavaan bulkkitavaraan.

Mutta mm. nokkien väliset kulmat saattavat olla( ja yleensä ovatkin) nokan etupäässä kohtuu kohdillaan, mutta loppupäähän mentäessä heittävät yllättävän paljon ( v8:ssa). Se jos mikä ainakin vaikuttaa koneen käyttäytymisen paljonkin.

Kerran taas nostan esiin sen virranjakajan, tai lähinnä siksi, kun vähänkin muuttaa vakio moottoria esim. nokalla, jakaja ei enää kykene niin hyvin toimimaan mitä vakio-osilla. Monestihan näitä haarakoneita rakennellaan periaatteela "pulttaa kiinni". Paljon vain jää piilossa olevaa potentiaalia käyttämättä, kun toiminta ei vastaa muutettujen osien kohdalla lähellekään vs. vakiokamat. Kun vaihdat nokan, pitäisi tehdä moneen muuhunkin kohtaan muutoksia, siis mikäli mielii saada se oma peli toimimaan hyvin.

Hytikkarulla keppi on varmaan myös hyvä vaihtoehto.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Oliko se niin että kannet täytyy irrottaa että tommoset "retro-fit" nostajat saa paikalleen? Tönärit pitää myös hommata lyhemmät jos siirtyy roller aikaan...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja starsky »

ak72 kirjoitti:Oliko se niin että kannet täytyy irrottaa että tommoset "retro-fit" nostajat saa paikalleen? Tönärit pitää myös hommata lyhemmät jos siirtyy roller aikaan...
Jep, välipuomilla toisissaan kiinni olevat retro-rullanostajat eivät mene ilman kansien irroitusta paikoilleen.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep näyttäs että roller muutokselle alkaa tulla hintaa kun tönärit ja venajouset pitää myös uusia sekä tietty tiivisteet. Noh ootellaan parempia uutisia duunista ja sen mukaan tilaillaan osia...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Hyvää matskua tuossa, aika jännä juttu kun kyselin Howards cam:lta nuista jousipaineista niin suosittelivat aika paljon pienempiä paineita mitä Summitracingin tech support. Tosin Howards kokemuksellaan juuri heidän nokistaan osaa kertoa tarkemmin, liika on liika myös jousipaineissa. Tämmöstä settiä suunnittelin:

http://howardscams.com/i-24079493-howar ... r-kit.html

ja jouset kun mulla on valmiiksi RPM kannet niin samanmerkkiset:

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-5825

nuissa on seat pressure 128lbs ja open pressure 338lbs @ .580 (nuo varmaan ne tärkeimmät tiedot)
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Aika race jouset nuo Compit, tuo nokka minkä valitsin on aika mieto enkä varmaan tulevaisuudessa tule laittamaan katu/cruising autoon enää rajumpaa.
Koitan mahdollisimman simppelinä pitää muutokset ettei tuu kovin paljoa yllätyksiä ;-)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tietenkin ja ei pelkästään retainerin ja lukkojen paino vaikuta venttiilijousiin, mukaan on otettava itse venttiilit, nostin, työntö tanko ja keinuvivullakin on vaikutusta jousen toimintaan.
Pikaisesti laskeskelin miten nuo massat tulee asettumaan huollon jälkeen tuossa 289 rally pannussa.
nostin 59g
työntötanko 49g
keinuvipu 92g
venttiilit, imu / pako 94g / 79g
venttiili jousilautanen 5,4g
lukot 3,9g

Eli huomataan helposti, että suurimmat ja hankalimmat massat on itse venttiili, venttiili nostin ja työntötanko. Keinuvivun vaikutus painosta huolimatta vähäinen.

Normaali nostin painaa noin 95 -100g
Normaali venttiilit imu 1,88"/ pako 1,60". 116g / 98g

Kaikella tuolla on vaikutusta Venttiili jousen toimintaan ja isommat massat vaatii enemmän voimaa liikuttamiseen. Toisaalta pieni massa vaatii vähemmän voimaa ja samalla voi käyttää hieman löysempää jousta ja näin myös vähentää kitkaa ja pintapaineita, -> saattaa kestää hieman pidempään, -> koneesta tulee herkempi -> enemmän jalalla.
Liitteet
IMG_4360.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kappas vaan nuissa mun RPM kansissa onkin jo valmiiksi #5825 jouset... tosin kannet on ollu autossa paikallaan jo 15 vuotta että oliskohan ne tarpeellista uusia silti jos tulee uusi roller nokka? Mistä tietää että venajouset on vaihdon tarpeessa, suurilla jengoilla eivät pysy enää mukana?
Avatar
VeePeeH
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 02 Loka 2016, 17:17
Auto: Mustang 2D HT 1968
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja VeePeeH »

Nyt kaivattais hieman ammattilaisten vinkkejä :D
Tarkoitus olis talven aikaan hieman päivittää myös tuon oman pirssin myllyä.
Kannet on orkkis rauta kannet, mutta kanavat pitäisi olla jo valmiiksi hiplattu.
Paikallaan on nyt vakio nokka jonka meinasin uusia, suunnitelmissa oli vaihtaa sinne tuo Ford Racing B303.
Tuohan varmaan vaatisi kansiin myös uudet venttiilin jouset, mitä suosittelisitte? :roll:
Tai olisiko muita hyviä nokka vaihtoehtoja? Muita muutoksiahan tuo ei taida välttämättä myllyyn tarvita? :|
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Nyt näyttäis siltä että tulee päädyttyä tähän Retro-fit kittiin:

http://howardscams.com/i-24079542-howar ... r-kit.html

Varmasti meikäläisen ajotyylille passeli, voipi cruisata ja sitten vähän oikaista suoraksi kaasujalkaa ettei kaikenmaailman bemarit hypi silmille ;-)

Työpaikka lähti alta mutta irtisanomispalkalla pitää jotain laittaa että pää ei sekoa ja saa jotain wärkättävää.


EDIT: Mitä käytännön eroa on sellaisten nokkien välillä jossa imu ja pako nosto/duration sama tai eri?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jännän äärellä, nokka ja hilippeet juuri lähteneet rapakon takaa pimeään härmään. :D

Mikähän mahtaa olla lopputulos kun vertaan vanhaa ja uutta nokkaa tehon väännön sekä katuajettavuuden välillä:

Nykyinen nokka: Edelbrock RPM flat tappet Duration @ .050 224/234, lift 0.496/0.52, Lobe separation 112 and intake centerline 107 (valm. ilm. 1500-6500range)

Uusi: Howards roller Duration @ .050 219/219, lift .544/.544, Lobe separation 110 and intake centerline 106 (valm. ilm. 1800-5800range)

Ja motissa ei muutu kuin noi rulla-nostajat tulee ja Trick Flown vakiota lyhemmän tönärit.

Viime syyskesällä dynottiin vanhalla nokalla tuo 311hp ja 440nm tosin rajotin oli 5700rpm:ssä mutta uudellakin nokalla rajotin jää johki 5800-6000 tasolle.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia nokka-akseleista

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Aika mahdoton sanoa. 2-4000 alueelle ehkä tulee vääntöä lisää. Keväällä selviää. Vie samaan paikkaan rullille niin tiedät.
Vastaa Viestiin