Kokemuksia nokka-akseleista
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Ihan mielenkiintoinen artikkeli nokka-akseleista.
Camshaft Shootout: Lobe-Separation Angle Tested and Explained
http://www.hotrod.com/articles/camshaft ... 57802279=1
Luulisi, että kyseessä aivan eri asteilla olevat nokat, mutta asteet on samat vain LSA muuttuu 101 - 107 - 113.
Camshaft Shootout: Lobe-Separation Angle Tested and Explained
http://www.hotrod.com/articles/camshaft ... 57802279=1
Luulisi, että kyseessä aivan eri asteilla olevat nokat, mutta asteet on samat vain LSA muuttuu 101 - 107 - 113.
Viimeksi muokannut Mexico65, 01 Maalis 2017, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Juu nuilla on ihan mielenkiintoisia testailuja.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Joo, nämä erilaiset asia kuten keinuvipujen suhde, lobe separation angle, rampin nopeus, nosto jne. Vaikuttaa lähes yhtä paljon nokan valinnassa kuin jokin epämääräinen mainos aste luku. Jotain muutakin pitäisi tietää, mutta jos tietoa ja halua on niin miksi ei teetäisi noka-akselia kokonaan tai edes custom nokka valmistajan nokka profiileista koostettuna tai valmistajalle tiedot mitä haluaa koneesta / autosta niin ne kyllä tekee sopivan nokan.
Nuo lista nokat on aika kesyjä kaikki joten niiden käyttö on kyllä turvallista kunhan edes perus asiat on koneessa kunnossa eli vastaavat käytettävän nokan tarpeita.
Opiskelu kannattaa tälläkin alalla.
Nuo lista nokat on aika kesyjä kaikki joten niiden käyttö on kyllä turvallista kunhan edes perus asiat on koneessa kunnossa eli vastaavat käytettävän nokan tarpeita.
Opiskelu kannattaa tälläkin alalla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Aika rapsakat rampit tuossa nokassa tuolla myöhemmällä videolla, kun välykset vain 0,008" (0,20mm). Siinä alkaa olla kiihtyvyys varmaankin ihan maksimissa, kun välyksenpoistorampin jälkeen voi tuoda noin nopeasti kosketuksen nokan ja nostimen kautta. Sinikäyrät varmaan aika hauskat
Siinä ei turhaan hukata puristuspaineita avaamalla venttiiliä pikkuhiljaa ensimmäistä milliä kampiakseliasteina... Tulee kerrasta terävä pata, kun muutkin jutut ovat kohdallaan.

Anti -Histamiini 65
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Tuossa ei pidä mennä vipuun ja valita käyttöautoon vääntö nokka LSA 101, vaan normaalikäyttöön mieluimmin LSA 113 tai jotain tuohon suuntaan.Mexico65 kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen artikkeli nokka-akseleista.
Camshaft Shootout: Lobe-Separation Angle Tested and Explained
http://www.hotrod.com/articles/camshaft ... 57802279=1
Luulisi, että kyseessä aivan eri asteilla olevat nokat, mutta asteet on samat vain LSA muuttuu 101 - 107 - 113.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Mulla oli tuossa edellisessä nokassa 112 LSA ja silti aika paska normi cruisailussa, asteita oli 224/230 ja nostoa .498/.520 Alkoi toimia vasta 2000 rpm:llä. Uudessa rullanokassa on sitten 110, tosin asteet 050 220/220 ja nosto .544/.544.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Miten / mihin tuo nokat on ajoitettu?ak72 kirjoitti:Mulla oli tuossa edellisessä nokassa 112 LSA ja silti aika paska normi cruisailussa, asteita oli 224/230 ja nostoa .498/.520 Alkoi toimia vasta 2000 rpm:llä. Uudessa rullanokassa on sitten 110, tosin asteet 050 220/220 ja nosto .544/.544.
Tuollaisten pitäisi alkaa toimia noin 1000 - 1500 ylöspäin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Tuota Edel RPM nokkaa ei ole ajoitettu sen kummemmin, jakopäässä on 3 vaihtoehtoa ja se on keskellä. Muistaakseni 4 astetta voi aikastaa tai myöhästää.
1500-6500 ilmottavat että pitäs olla toiminta-alue (ja 290/300 mainosasteet). Tuo uus nokka mikä laitetaan ois tarkotus tarkastaa sen ajoitus kun yhdellä tutulla ois siihen vehkeet, mutta edelleen jakopäässä ei ole säätöjä ja meikäläinen on sen verta amatööri ajoitushommissa että keskelle kun laittaa niin toimii edes jotenki.
1500-6500 ilmottavat että pitäs olla toiminta-alue (ja 290/300 mainosasteet). Tuo uus nokka mikä laitetaan ois tarkotus tarkastaa sen ajoitus kun yhdellä tutulla ois siihen vehkeet, mutta edelleen jakopäässä ei ole säätöjä ja meikäläinen on sen verta amatööri ajoitushommissa että keskelle kun laittaa niin toimii edes jotenki.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
kaara91 kirjoitti:-10 astettakin voi käyttää riippuen tapauksesta. toi maaginen -4 mitä nokan hiojat käyttää on ns. kompromissi, jolla selviää onko nokkavalinta osunut oikeaan. senjälkeen joko dyno tai persus sanoo kumpaan suuntaan halutaan hienosäätää, vai tarvitaanko kääntää mihinkään. Vaikutus on noin 50 1/min / aste. Eli 4 asteen siirto vaikuttaa vetoalueeseen noin 200 1/min. jompaan kumpaan suuntaan. Aikaistamalla aikaisemmin ja myöhästämällä möhempään.
Eli aika pieni vaikutus on muutamalla asteella? Jos ei halua hifistellä niin keskelle vaan?
Tietty hyvä on tarkistaa että nokka on oikea tekemällä ajoitus oikeilla mittalaitteilla.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Ei se ole hifistelyä!ak72 kirjoitti: Eli aika pieni vaikutus on muutamalla asteella? Jos ei halua hifistellä niin keskelle vaan?
Tietty hyvä on tarkistaa että nokka on oikea tekemällä ajoitus oikeilla mittalaitteilla.
Noiden nokkien ongelma on yleensä se, että ne harvoin ovat tarkasti tehty eli keskikohta on jossain muualla kuin keskellä. Asia jotka voivat vaikutta siihen, että nokan ajoitus ei ole kohdallaan on.
- kapiakselin kiilaura ei ole kohdallaan
- jakopään kiilaurat ei ole kohdallaan
- nokan tappi ei ole kohdallaan
Parhaimmillaan olen mitannut yli 10 asteen heittoja keskiasennossa, yleensä nuo nokat ovat olleet myöhäisellä eli voima siirtyy korkeammille kierroksille.
Oletetaan, että sinulla nokka on tuon 10 astetta myöhäisellä niin vetoalue on siirtynyt noin 500 rpm ylöspäin.
Menikö oikein?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Hyvä video, vieläkö olis vermeet tehdä tuo ja nuin näppärästi 
Pitää yrittää löytää joku moottoriguru täältäpäin tekemään tuo, en luota omiin taitoihin.

Pitää yrittää löytää joku moottoriguru täältäpäin tekemään tuo, en luota omiin taitoihin.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Tietysti jos aletaan ajoittaa nokkaa oikein kunnolla, niin täytyy huomioida imukanaviston pituus ja pakosarjojen pituus, sekä oikea sytkäennakko. Tietysti nämä ovat v8:ssa haastavia juttuja, kun harvalla on aikaa, sekä muutenkaan muunneltavia osia, joita hienosäätää moottorille sopiviksi.
Esim. imukanavan ei tarvitse olla kuin vähän liian suuri, niin akselia joutuu monesti ajoittamaan aikaisemmalle, mitä valmistaja suosittaa. Ja silti teho voi kasvaa kierroksilla. koska imuventtiilin sulkemisajankohta tulee määrääväksi tekijäksi. Kuten on jo useasti tullut todettua, moottori on suuri kokonaisuus, jonka voi toteuttaa monin eritavoin.
Esim. imukanavan ei tarvitse olla kuin vähän liian suuri, niin akselia joutuu monesti ajoittamaan aikaisemmalle, mitä valmistaja suosittaa. Ja silti teho voi kasvaa kierroksilla. koska imuventtiilin sulkemisajankohta tulee määrääväksi tekijäksi. Kuten on jo useasti tullut todettua, moottori on suuri kokonaisuus, jonka voi toteuttaa monin eritavoin.
Anti -Histamiini 65
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Jep mun pitää tehä tuo ajotus ja sen jälkeen hommata semmonen jakopään ratas jos tarvii jossa voi säätää 2 asteen välein, tuossa nykyisessä comp cam rattaassa on vain 3 vaihtoehtoa, -4, 0 ja +4
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Kyllä tuo +/- 4 astetta riittää kun peliin ottaa hampaalla siirron ylärattaalla. Tarkoitushan on vain saada nokka oikein ajoitettua. Jos lopputulos olisi vaikka 2- 4 astetta ennakkoa niin peruskoneesta tulee hyvä kunhan puristussuhde (SCR) on maltillinen 9 - 10:1 (huomioin noi sun nokat).ak72 kirjoitti:Jep mun pitää tehä tuo ajotus ja sen jälkeen hommata semmonen jakopään ratas jos tarvii jossa voi säätää 2 asteen välein, tuossa nykyisessä comp cam rattaassa on vain 3 vaihtoehtoa, -4, 0 ja +4
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Hyvä huomio, mitataan eka ja tilataan sitte vasta jos tarvii kalliita uusia osia. Tilasin nyt kuitenki itelle astelevyn Motonetistä, kaverilla on sitte heittokello. Ja tehdään säätö ilman kansia niin kätemämmin käy kun on noi korkeemmat nostajat eikä niitä saa paikalleen/pois ilman kannen irroitusta.
Viimeksi kaveri ajoitti sprintti starletin missä joku Yamahan twincam kannella oleva kisamotti niin eiköhän se jotain näistä länsimaisistakin ymmärrä
Viimeksi kaveri ajoitti sprintti starletin missä joku Yamahan twincam kannella oleva kisamotti niin eiköhän se jotain näistä länsimaisistakin ymmärrä
