Keskustelua moottorin huohotuksesta
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Täytyy muuttaa noitten letkujen paikkaa ja jos ei riitä niin sit on laitettava se kerääjä säiliö väliin.
pcv venttiili
moottori 289 1966 ja näyttäisi pcv venttiili olevan auki tyhjäkäynnillä..suhina vaan kävi kun nostin venttiilikopasta irti..tukin sormella sen ja tyhjäkäynti hieman muuttui tasaisemmaksi ja kierrokset laski hieman. Pitäisikö sen olla tyhjäkäynnillä auki vai kiinni?
Sitten huomasin kun nostin venttiilin pois kopasta niin kopan sisällä oli todella paljon savua..onkos se normaalia
Sitten huomasin kun nostin venttiilin pois kopasta niin kopan sisällä oli todella paljon savua..onkos se normaalia
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Kiinni tai lähes kiinni. Lukaise tämä koko ketju alusta saakka. Löytyy useita kuvia huohotuksen toimintaperiaatteesta ja myös pcv-venttiilin toiminnasta.zeizei kirjoitti: ↑14 Touko 2017, 13:57 moottori 289 1966 ja näyttäisi pcv venttiili olevan auki tyhjäkäynnillä..suhina vaan kävi kun nostin venttiilikopasta irti..tukin sormella sen ja tyhjäkäynti hieman muuttui tasaisemmaksi ja kierrokset laski hieman. Pitäisikö sen olla tyhjäkäynnillä auki vai kiinni?
pcv-venttiili on niin halpa hankkia, että kannattaa hankkia uusi jos toiminnan suhteen on vähänkään epäilyksiä
Täysin normaalia. Kaikki moottorit vuotavat palaneita/palamattomia palokaasuja männänrenkaiden ohi ja huohotusjärjestelmän tarkoitus on ohjata ne hallitusti takaisin kiertoon.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Vähän aiheen vierestä, eli kun sattui olemaan imusarja irti, niin näytti vähän miten virtaukset menee. Weiand 8006 ja PCV käytössä. 1,4,5 ja 8 imukanavat oli mustana sisäreunasta aina kanteen asti ja ulkokaarre oli puhdas. Sisimmät sylinterien kanavat puhtaat paitsi 7 sisäkurvissa pieni läikkä.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Mulla menee letkut näin. Onko tuo bensanpaine säätimelle menevä letku oikeassa paikassa?
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Kysytään neuvoa kun en ossaa. Pellin alla hieman piristetty 390 (overdrivellä ketju 390 remppa tämän koneen syntyhistoriasta). Ko. kone ollut alkuperäisessä asussaan C6:n edessä , nyt manuaalin edessä. Kaasariksi päivetty edelin 750 tuon aikasemmin olleen 670 VAC hollikan tilalle. Olen tuossa ihmetellyt kun edelillä pitää avata tyhjäkäyntiseosruuveja kierrostolkulla (samaa vaivaa oli hollikallakin) jos meinaa liikkua alle 1500 rpm ja tyhjäkäynti on kovin vaikean oloista. Rouva varsinkin valittaa kun tyhjäkäynnin yläpuolella lipuminen kovin epävakaata ja kyllä se itseäkin nolottaa. Tyhjäkäynti luokkaa nyt 800 rpm ja alipaine-ennakko kytkettynä luokkaa 15 ast. Mekaaninen täysi ennakko n.35 ast vajaalla 3000 rpm:llä. Tyhjäkäyntialipaine noin 12-13 Hg. Kun nostaa tyhjäkäynnin tonnin luokkaan niin saa pelaamaan paremmin mutta kyllähän tuon tuntuis saavan käyvän nätisti hiljempaakin kun tukkii väliaikasesti PVC-letkun.
Viikkojen pähkäilyn jälkeen huomasin että vetää tyhjäkäynnillä PVC-venttiilin kautta rajusti ilmaa, kokeilin tallista löytyviä jostain peräisin olevia vaihtoehtoja ja vaikuttavat käyttäytyvän samoin. Pitäísikö johtaa huohotinkaasut ilman PVC:tä ulkoilmaan (ilmanputsarikoteloon) kuten tuolla ketjun aikiasemmissa vaiheissa on esitetty vai olisiko mahdollista tuunata tuohon sopivasti toimiva PVC-ventiili. Keventää jousta tms että menisi tyhjäkäyntiasentoon pienemmällä alipaineella ja sitten cruisella/kiihdytettäessä kuitenkin imisi höyryt imusarjaan?
Kiitos,
Jari
Viikkojen pähkäilyn jälkeen huomasin että vetää tyhjäkäynnillä PVC-venttiilin kautta rajusti ilmaa, kokeilin tallista löytyviä jostain peräisin olevia vaihtoehtoja ja vaikuttavat käyttäytyvän samoin. Pitäísikö johtaa huohotinkaasut ilman PVC:tä ulkoilmaan (ilmanputsarikoteloon) kuten tuolla ketjun aikiasemmissa vaiheissa on esitetty vai olisiko mahdollista tuunata tuohon sopivasti toimiva PVC-ventiili. Keventää jousta tms että menisi tyhjäkäyntiasentoon pienemmällä alipaineella ja sitten cruisella/kiihdytettäessä kuitenkin imisi höyryt imusarjaan?
Kiitos,
Jari
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Itsellä kokeilussa nyt tämmöinen versio. Pikkusen ollut ongelmana, kun kerää öljyä imusarjaan. Tämä mallia Motonet / IKH, eli kompuran vedenerotin. Nyt ajelin sunnuntaina Botniarinkiä läppä pohjassa ja ei ainakaan aiheuttanut mitään ongelmia. Öljyä keräsi reissun aikana noin ruokalusikallisen. Itse mietin, miten mahtaa toimia talvikäytössä, mutta minulle se ei ongelma.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Kuulostaa siltä että kaasuläppien perussäätö saattaisi olla lääke tähän vaivaan. Eli ensiöläpät siten että tyhjäkäyntipiirin rakoa näkyy pieni neliö (kaasuttimen alapuolella). Säädä lisäksi toisioläpät täysin kiinni siten että säätöruuvi toppaa ensimmäisenä, eivätkä läpät osu kurkkuihin mutta menevät täysin kiinni. Jos/kun moottori tarvitsee enemmän ilmaa kuin ensiöpuolelta pääsee läpi (tyhjäkäyntinopeus laskee liikaa), aukaise toisiopuolen läppiä vähän kerrallaan kunnes tyhjäkäyntikierrosluku on sopiva ja seossätö vaikuttaa halutulla tavalla.ikiliikkuja kirjoitti: ↑06 Kesä 2017, 08:16 Kysytään neuvoa kun en ossaa. Pellin alla hieman piristetty 390 (overdrivellä ketju 390 remppa tämän koneen syntyhistoriasta). Ko. kone ollut alkuperäisessä asussaan C6:n edessä , nyt manuaalin edessä. Kaasariksi päivetty edelin 750 tuon aikasemmin olleen 670 VAC hollikan tilalle. Olen tuossa ihmetellyt kun edelillä pitää avata tyhjäkäyntiseosruuveja kierrostolkulla (samaa vaivaa oli hollikallakin) jos meinaa liikkua alle 1500 rpm ja tyhjäkäynti on kovin vaikean oloista. Rouva varsinkin valittaa kun tyhjäkäynnin yläpuolella lipuminen kovin epävakaata ja kyllä se itseäkin nolottaa. Tyhjäkäynti luokkaa nyt 800 rpm ja alipaine-ennakko kytkettynä luokkaa 15 ast. Mekaaninen täysi ennakko n.35 ast vajaalla 3000 rpm:llä. Tyhjäkäyntialipaine noin 12-13 Hg. Kun nostaa tyhjäkäynnin tonnin luokkaan niin saa pelaamaan paremmin mutta kyllähän tuon tuntuis saavan käyvän nätisti hiljempaakin kun tukkii väliaikasesti PVC-letkun.
Viikkojen pähkäilyn jälkeen huomasin että vetää tyhjäkäynnillä PVC-venttiilin kautta rajusti ilmaa, kokeilin tallista löytyviä jostain peräisin olevia vaihtoehtoja ja vaikuttavat käyttäytyvän samoin. Pitäísikö johtaa huohotinkaasut ilman PVC:tä ulkoilmaan (ilmanputsarikoteloon) kuten tuolla ketjun aikiasemmissa vaiheissa on esitetty vai olisiko mahdollista tuunata tuohon sopivasti toimiva PVC-ventiili. Keventää jousta tms että menisi tyhjäkäyntiasentoon pienemmällä alipaineella ja sitten cruisella/kiihdytettäessä kuitenkin imisi höyryt imusarjaan?
Kiitos,
Jari
PCV-venttiilin pitää toimiakin niin että se päästää tyhjäkäynnillä kampikammion kaasut moottoriin poltettavaksi, eli tyhjäkäynnin alipaine aukaisee venttiilin. Kun kaasua avataan pienenee alipaine ja PCV-venttiili sulkeutuu kun venttiilissä oleva kara laskeutuu ja tukkii reiän. Se on siis hallittu imuvuoto, jonka tehtävä on poistaa kampikammiosta sinne vuotavat palokaasut ja kosteus/vesi. Tämän vuoksi myös moottorin kampikammiooon menevän ilman on syytä olla suodatettua.
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Googlaamalla internetin ihmeellisessä maailmassa vahvistui käsitys että tällä moottorikombolla "normi" pcv venttiili ei oikein pelaa aiheuttaen tyhjäkäynnin tuntumassa ilmeneviä ongelmia. Yksi lääke olisi varmaan kaupallisena tuotteena löytyvä säädettävä pcv-valve. Kun nyt cruisingiin ajellessa oli hyvä tilaisuus poiketa Partsilla niin ostin V220 pcv-venttiilin kun jossain jenkkipalstalla ehdotettiin sen toimivan vähän raikkaammassa kombossa. Ylläri pylläri, liikkelle lähtö alakierroksilla onnistuu helposti eikä ala nykimään tyhjäkäynnin tuntumassa lipuessa. Eli minulla tämä pcv ventiili natsaa koneen alipaineisiin just sopivasti.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Minkä näköinen tuo uusi pcv venttiili on? Ja mitä maksaa?
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Tämä on ihan normaali vanhan liiton venttiilikoppaan asennettava 90 asteen mutkalähdöllä oleva pcv-venttiili. 5.80€
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Ok. Mä luulin että se on joku erikoisempi malli.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Mää hommasin tämmösen PCV hässäkän:
http://mewagner.com/?p=444
Hyvin on kyllä pelannut ja saa säädettyä juuri oman auton moottoriin sopivaksi.
http://mewagner.com/?p=444
Hyvin on kyllä pelannut ja saa säädettyä juuri oman auton moottoriin sopivaksi.
Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?
Kyllä sitä savua tulee molemmilta puolilta, mutta miks ihmeessä? Tää liittyy nyt jotenkin tuohon huohotus järjestelmään. Ja kyllähän sieltä konehuoneesta melkoinen suhina kuuluukin kun alkaa enemmän painaa kaasua. Eilisen jäljiltä kun päivällä kurkistin kaasuläpän taakse, niin siellähän oli öljylammikko, tai no öljytippa, iso. Täytyy alkaa sitä tutkimaan. 
edit starsky 150518: siirretty huohotusketjuun viestejä toisesta ketjusta.

edit starsky 150518: siirretty huohotusketjuun viestejä toisesta ketjusta.
Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?
Voisko olla huohotussysteemi ja/tai PVC epätasapainossa tai väärin mitoitettu koneeseen? Vakio PVC-venathan tuppaa olemaan vähän erilaisia eri moottoreihin mutta rakennettuihin tarjonta on vähän ohkasta ja useimmat varmaan valitsevatkin vain jonkun venan ihan arvaamalla (tai pyytämällä tarvikeliikkeestä ihan vaan PVC-venaa, johon myyjä vastaa kysymällä: "mihin autoon" ja se siitä valistuneesta valinnasta).

Mutta, onhan markkinoilla kuitenkin tämä säädettävä PVC-vena: Dual Flow Adjustable PCV Valve, jonka pitäisi ratkaista ongelma. Ei tosin ihan halpa mutta...

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73