302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti: 22 Huhti 2017, 12:44 Kuuluuko näihin se bakeliittipala kopan ja pumpun väliin.
Oma Holleyn pumppu oli ainakin perus parin millin tiivisteellä.
kaara91 kirjoitti: 22 Huhti 2017, 12:44
Kannattaa ainakin tarkastaa, ettei mekaaninen vipu pohjaa pumpun lataustahdilla. Se kyllä syö, jos liikevara loppuu kesken.
Muistan näitä kinnereissä ja muissa autoissa ropanneena, kun osassa vielä joutui mittailemaan, että tuli oikean paksuinen, kun eri malleissakin käytettiin vähän eri paksuisia välipaloja.
Alkuperäinen Joen asentama pumppu oli omassa koneessa lähes jumissa kun vipua käytti käsipelillä. Uuden pumpun varsi liikkui melko pienellä voimalla.

Pohjaaminen pitäisi jotenkin saada testattua esim. pyörittämällä epäkesko juuri maksimi kohtaansa ja pumppua ilman kiinnitystä nitkauttaa käsin ja päätellä onko varrella painumisvaraa. Varteen voisi ehkä väliaikaisesti kiinnittää myös ehkä jotenkin fylliä ja kokeilla meneekö laippa tiiviisti.
pumppu2.JPG
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Taidan ostaa uuden pumpun. Pumpun akselin liike oli kyllä tosi pieni silloin kun tuon nykyisen pumpun ostin ja sitä koittelin. No hetken sitä ihmettelin ja laitoin kiinni.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

starsky kirjoitti: 22 Huhti 2017, 06:36
Tahavo kirjoitti: 21 Huhti 2017, 18:20 No voi pahus. Pumppu on muutama vuosi sitten uusittu, mutta lieneekö syynä Made in Taiwan kun tuolla tavalla on kuluttanut :(. Niin ja sama pumppuhan oli aiemmin rikkonut kaksiosaisen epäkeskon, siksi vaihdoin yksiosaisen tilalle ja nyt sitten pumpun akseli kuluu.
Suosittelen, että ostat uuden pumpun ja katsot parin ajokuukauden jälkeen miltä pumpun käyttövarsi näyttää. Jos on edelleen poikkeava tilanne, niin sitten on jossain muussa kuin pumpussa tai epäkeskossa vika. Vaihtoehtona on tietysti sähköinen polttoainepumppu, mutta kyllä perus mekaaninen pumppu on toiminut miljoonissa pikkulohkoissa ihan luotettavasti.
Nyt on Carterin pumppu. Ei tuossa käyttövarressa tosiaan kummoinen tuo liike ole. Muutaman millin. Täytyy vertailla uutta ja vanhaa kun on ottanut vanhan irti, onko akselin kulmassa sitten jotain eroa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Jakopään voitelusysteemiin liittyy paljon pikku detaljeja, jotka ainakin minulta menivät ohi harrastuksen alkuvaiheessa. Miten esim. öljy kuljetetaan jakopään rattaan etupuolelle rattaassa olevien urien kautta:
jakop_voitelu.JPG
urat1.JPG
urat2.JPG
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Mikäli thrust plate on väärin päin tai väärä, niin jääkö jakopään alue nimenomaan ilman voitelua eli ketju, rattaat ja pumpun epäkesko? Tuleekohan kuinka nopeasti vaurioita? Äsken ajoin moottorin lämpimäksi ja irroitin bensapumpun. Öljyä valui heti ulos pumpun reistä ja pumpun käyttöakseli oli öljyinen mutta ei suinkaan ihan valunut öljyä. Kuitenkin epäilyttää, että se voisi olla väärin päin ja siksi pumpun käyttöakseli kuluu. Kovasti tekisi mieli avaa jakopää taas kun tämä ketju selvitti tuota öljyn kiertoa ja kun jakopää vuotaa edelleenkin klygolia, mutta kun ajohalujakin olisi :) sen kyllä muistan, että thrust platen ulokkeen laitoin reiän päälle ura lohkoon päin, mutta oliko se kuitenkaan öljykanavan reikä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti: 29 Huhti 2017, 14:39 thrust platen ulokkeen laitoin reiän päälle ura lohkoon päin, mutta oliko se kuitenkaan öljykanavan reikä.
Otan itse aika paljon valokuvia omista remonteista ja helpottaa juurikin jälkikäteen kun miettii miten tuli mikäkin osa asennettua.

Jos öljyä valui pumpun reiästä kun otit pumpun pois, niin eiköhän sitä ole siihen pumpun vipuunkin roiskunut ja thrust plate on varmaan oikein asennettu.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Ilmeisesti omasta koslasta löytyi syy vinkuvalle äänelle. Eli rullanokan ja tuplaratas jakopään asennuksen jälkeen 1500-2000:rpm:llä kuuluu selkeästi vinkumista jonka taajuus muuttuu kun kaasua polkee. Otin kapulan ja kuuntelin eri kohtia koneesta ja vinkuminen kuuluu jakopäänkopasta. Onko tosiaan niin että Cloyes:n ratas/ketjut on nuin melukkaita? Edellinen Comp camssin oli ihan hiljainen vaikkakin ketju oli jo venynyt pilalle. En tiedä tottuuko tuohon ääneen mutta ei kyllä yhtään huvittas alkaa purkamaan jakopäätä...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Nokkaketju/jakopää/ajoitussetti -kysymys

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tilasin Chevyyn Edelin RPM-link -ajoitussetin. No, Joe lähetti ei vain väärää tuotelinjaa (Performer-link) vaan myös väärän merkkiseen autoon. Joen puolustukseksi voi sanoa, että loota on tarroitettu väärin eli siinä on oikea tuotenro, vain loota, sisältö ja asennusohje ovat väärät. No, oletan tämän olevan Fordin pikkulohkon setti? Voisiko käydä semmonen munkki, että sopisi jopa '95 rullakoneeseen?

Osaako kukaan tunnistaa? Googlasin kovasti ja vähän saman näköisiä löytyi mutta ei ihan identtistä settiä ja tuntuu, että kauppiaatkin käyttävät kuvia vähän miten sattuu eli ei välttämättä Summitilla tai JEGSilläkään ole oikea kuva tuotteen kohdalla.

Lootan mukaan on Performer-Link -sarjaa eli 78xx-numeroisia.
. Summitin ekassa kuvassa 7811-setille on jopa melkein samanlainen isompi ratas mutta toisessa kuvassa taas vastaa Edelin sivun tuotekuvaa.

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Nokkaketju/jakopää/ajoitussetti -kysymys

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tämä on kyllä hämärä. Toi isompi ratas löytyy kuvien perusteella Edelbrockin paristakin eri Performer-link Ford small block -sarjasta mutta tommosta 9 key wayn (+-8°) pikkuratasta taas ei mistään nykymalliston setistä. Cloyesilla tommonen 9-lovinen on valikoimissa.

Voipi olla, että Cloyes tekee Edelbrockin sarjat (joissain kaupoissa lukee Edel Performer link by Cloyes) mutta mikä ihme setti tämä sitten on onkin mysteeri. Ehkä joku vanha malli, joka on jo poistuntut Edelin valikoimista?

Joitain settejä myydään näköjään 62-84 ja joitain 85-95 ja toisaalta joitain 79-95 -yhteensopivuudella. Kysymys kuuluukin: voiko kaikissa 302:ssa käyttää samaa ajoitussettiä, jos koneessa on ruisku ja sähköpumppu? Eli jos toi osoittautuu Fordin pikkulohkon setiksi niin mahtaisiko sopia '95:seen? Ohjeita selaamalla on tullut semmonen fiilis, että samat setit paitsi epäkeskon osalta, onko näin?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nokkaketju/jakopää/ajoitussetti -kysymys

Viesti Kirjoittaja starsky »

ToniH kirjoitti: 07 Elo 2017, 21:01 Kysymys kuuluukin: voiko kaikissa 302:ssa käyttää samaa ajoitussettiä, jos koneessa on ruisku ja sähköpumppu?
Käsittääkseni tätä sinulle väärin tullutta settiä voi, mutta jotain settejä ei voi tai vaativat jotain lisäosia (esim. HiPo-koneeseen tarkoitettua).

Jos käyttöön tulee tosiaan mekaanisen bensapumpun epäkesko ja/tai mahdollisesti alarattaan eteen oil slinger, niin tarkistettava että kaikki liikkuu esteettä.

Jotkin lohko- ja jakopääkombot saattavat vaatia myös lohkosta ketjun linjalta tarkistuksen ainakin joidenkin jenkkifoorumeilla olevien kuvien perusteella.

Yhdistän tämän viestiketjun jakopääaiheiseen keskusteluun.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Hyvä, kiitos. Teinkin muutaman haun mutten löytänyt sopivaa ketjua, vaikka olinkin varma, että olin jo joskus semmosen nähnyt.

Setin myyjäliike ei ole vielä vastannut reklamaatiooni, joten en tiedä jääkö ketju mulle. Jos jää niin onni onnettomuudessa, jos se sopii mun autoon niin ei ole ihan turhaa rompetta.

EDIT: liikkeeltä tuli viesti ja lähettävät minulle sen oikean setin ja saan pitää tämän väärän. Hyvin paikattu.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tämä farssi jatkuu. Nyt tuli JEGSiltä uusi jakopää. Simsalabim...ihan sama juttu. 7332 -tarrat 7800-laatikossa, sisällä 7800-setti ja ohjeet. Olen näköjään nyt Ford -ajoitussettirikas mutta Chevy-settiköyhä ;) Taitaa olla Edelillä pieni eräkohtainen pakkausongelma?

En tiiä itkeäkö vai nauraa. Saa nähdä mitä JEGS sanoo tällä kertaa, alkaa käydä vähän kalliiksi keikka heillekin.
jakoketjut.jpg
Viimeksi muokannut ToniH, 30 Elo 2017, 18:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ai sori, kirjoitin epäselvästi. tuotenro 7800 varmaan onkin Chevyn mutta 7800-sarja sisältää jenkkimerkeille, mm. Ford ajoitussettejä. Myös tossa käyttöohjeessa käsitellään asennus Chevyyn ja Fordiin. Jos katot tota isompaa ratasta niin kiinnitys on selvä Ford (Chevyssä on 3 pultilla) mutta hämärää onkin se, ettei pilkulleen tämmöstä settiä löydy Edelin sivuilta ollenkaan (isompi ratas vissiin sillä vanhemmalla epäkeskojutulla ja pikkuratas 9-asentoisena).

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ ... ains.shtml

Tosta sun 7800-linkistäkin näkyy, että se on ihan erilainen kuin nämä mun saamat setit (eikä mitään yhteistä sen SBC billetti-setin kanssa).

No, eipähän tarvii Musseen enää ajoitussettejä ostaa, jos nämä siihen istuu ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ja tässä Edelbrock 7820, jossa pilkulleen sama iso ratas (merkintöjä myöten), kuva ekana. Tolle setille annetaan speksiksi Performer-Link Timing Chain Set for 1962-1984 Small Block Ford 255-351W V8. Pikkuratas on erilainen eli enempi asentoja ajoitusta varten, kuva alimpana. Edelbrockin saitti ei tosiaan tätä kombinaatiota tunnista.

Siis: Engine Applications: 1962-1984 V8 255, 289, 302, 302 Boss, and 351-W with one-piece fuel pump eccentric.

Jos olen oikein käsittänyt niin two-piece fuel pump eccentric = kaksi noita pieniä uria. Ja toisaalta EFI-koneiden kanssa niillä ei ole mitään väliä(?).
Liitteet
350-7820_1.jpg
pikkuratas.jpg
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

JEGS on nyt viikon selvitellyt tota keissiä Edelbrockin kanssa ja nyt tuli viesti: "valitettavasti Edelbrock ilmoitti, että heidän koko varasto tätä mallia on pakattu väärin. :shock: Otamme sinuun heti yhteyttä, kun saamme oikean tuotteen ja katsotaan sitten miten toimitamme sen sinulle. "

Aika huima kämmi noinkin isolta firmalta kuin Edelbrock. Meinaan ekan boksin tarran mukaan se on pakattu huhtikuussa 2016 ja jälkimmäinen kesäkuussa 2017. Eikä kukaan ole tässä välissä huomannut, että ne on kaikki pakattu väärin!? Vai olenko tilannut niin epäsuositun kitin, että olen itseasiassa ainoa asiakas jolle niitä on toimitettu? ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin