jarruongelmia
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
En ole vielä ehtinyt uudelleen ilmata, mutta huomenna olis tarkoitus.
Satuloissa on kaksi nippaa. Ylhäällä ja alhaalla rungon puolella. Mietin voisko ulkopuolen kanaviin jäädä ilmaa lukkoon. Ei ehkä alakanavaan kuitenkaan. Täytyy varmaan ottaa satulat irti ja käännellä varulta.
En usko, että tässä tapauksessa toimii takaisin päin nesteen työntäminen. Säiliön reikä kun on alempana takana ja lähtöreikä edessä ylempänä. Hommasin bilteman käsin pumpattavan alipainepumpun. Muuten hyvä paitsi imee kierteiden välistä ilmaa. Vaikka laitoin hylomaria kierteisiin, niin hetken päästä tuli taas.
Juu tuossa jarru venttiilin ruuvin päässä on nuoli vastapäivään ja teksti less brake.
Satuloissa on kaksi nippaa. Ylhäällä ja alhaalla rungon puolella. Mietin voisko ulkopuolen kanaviin jäädä ilmaa lukkoon. Ei ehkä alakanavaan kuitenkaan. Täytyy varmaan ottaa satulat irti ja käännellä varulta.
En usko, että tässä tapauksessa toimii takaisin päin nesteen työntäminen. Säiliön reikä kun on alempana takana ja lähtöreikä edessä ylempänä. Hommasin bilteman käsin pumpattavan alipainepumpun. Muuten hyvä paitsi imee kierteiden välistä ilmaa. Vaikka laitoin hylomaria kierteisiin, niin hetken päästä tuli taas.
Juu tuossa jarru venttiilin ruuvin päässä on nuoli vastapäivään ja teksti less brake.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: jarruongelmia
Moro
Mulla on neljä nippaa per wilwood satula ja kaikki on ilmattava jos haluaa saada jarrut toimimaan.
Ihan samoja ongelmia oli ennenkuin ilmailin kaikki yksitellen.
Ensin imuja pumpulla ja sit vielä pumppaamalla niin rupes pelaan.
Mulla on neljä nippaa per wilwood satula ja kaikki on ilmattava jos haluaa saada jarrut toimimaan.
Ihan samoja ongelmia oli ennenkuin ilmailin kaikki yksitellen.
Ensin imuja pumpulla ja sit vielä pumppaamalla niin rupes pelaan.
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
Tänään sitten pumppailtiin taas huonolla menestyksellä. Ensin testattiin edessä pelkästään työntämällä palat takaisin. Ei apua. Sitten otin aapparin satulan irti ja ohut riman pätkä väliin ja varovasti palat rimaan kiinni ja ilmausta. Muutama pieni kupla tuli, mutta edelleen ekalla joustaen pohjaan polin. Taakaa ei muuta kuin ilmattiin taas. Ei ollut apua, mutta huomasin takaa aapparin männän vuotavan keskeltä vähän nestettä. Täytyy infota myyjää. Tämän ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa jarrutehoon. Hermo menee kohta.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
Taas on ilmailtu. Pääsylinteriä ilmattu irrallaan ruuvipenkissä niin, että letkut menee kuppeihin upoksiin ja taas ilmailtu. Vuotava taka sylinteri vaihdettu ja ilmailtu. Otettu etusatulat irti ja kopisteltu, jos sattuisi kanavissa olemaan ilmaa taskussa. Taas ilmailua, mutta kun ei tule ilmaa ja poljin vaan on pehmeä. Vasta melkein pohjassa jämäkämpi, mutta menee pohjaan asti kun voimalla painaa.
Mittasin sylinterien halkaisijat ja sain tuollaisia lukemia. Takana 52mm/satula. Edessä siis 6 mäntää/puoli. 2x42mm ja 4x34,5mm/satula. Pääsylinteri on vakiota vastaava 1 tuuman halkaisijalla. Voiko olla, että poljin painuu sen takia lähelle pohjaa koska tuotto ei riitä pääsylinterissä kuin ottamaan tyhjät pois? Eli kun pitäisi alkaa jarruttamaan niin poljin on jo lähes pohjassa. Hitto alkaa hermot jo mennä.
Ai niin. Kokeilin että käänsiin paineensäätöventtiilin takasille kiinni, niin vähän paremmin tuli tuntumaa etusille. Siltikin vähän pehmeä ja voimaa käyttämällä menee poljin pohjaan.
Mittasin sylinterien halkaisijat ja sain tuollaisia lukemia. Takana 52mm/satula. Edessä siis 6 mäntää/puoli. 2x42mm ja 4x34,5mm/satula. Pääsylinteri on vakiota vastaava 1 tuuman halkaisijalla. Voiko olla, että poljin painuu sen takia lähelle pohjaa koska tuotto ei riitä pääsylinterissä kuin ottamaan tyhjät pois? Eli kun pitäisi alkaa jarruttamaan niin poljin on jo lähes pohjassa. Hitto alkaa hermot jo mennä.

Ai niin. Kokeilin että käänsiin paineensäätöventtiilin takasille kiinni, niin vähän paremmin tuli tuntumaa etusille. Siltikin vähän pehmeä ja voimaa käyttämällä menee poljin pohjaan.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: jarruongelmia
Onhan se mahdollista että satuloiden männät nyt uutena palauttaa niin hyvin että ei pääsylinterin tilavuus riitä liikuttamaan kuin juuri ja juuri "tyhjät" pois
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: jarruongelmia
Tostahan joku näppärä äkkiä laskee minkä on tilavuus mitä männät palauttaa, arvo vois olla jotain 0.5mm/mäntä. Tollai mutu tuntumalta tuntuu hirveen isolta määrältä mäntiä orkkis kokoseen pääsylkkyyn. Koska tosiaan kun levyjarrun sylinterin männän perustuu ainoastaan männäntiivisteen taipumaan ja palautuvuuteen. Tästä päästään siihen et mitä enemmän mäntiä/pinta-alaa sitä enemmän tulee "palautus" tilavuutta
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
Ei ole vinkupaloja missään, vaan mäntä vastaan pala ja kaikki uusia satuloita. Jarrun kun vapauttaa niin pyörii laahaten, mutta ei paljoa. Futuragen kamulla on samanlainen setti ja on kuulemma hyvät. Onkohan pantava tilaukseen astetta isompi pääsylinteri ja katsottava miten sillä käy. Tai mennään noilla, jos ne nyt edes sen verran pysäyttää mitä vanhatkin. Ja vaihtaa taaempi ristikko. Pääsis edes ajelemaan ja näkis miten pysähtyy. Tai leimattava pikkukakkonen, josta on sittenkin tulossa Ratstang. 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: jarruongelmia
Millainen käsijarrusysteemi on toteutettu noissa takajarruissa? Ainakin noissa missä käsijarru toimii suoraan mäntien kanssa, automaattisäätö säätyy kun käsijarrusta vedetään. Eli vetää sylinterit ns. pintaan ja jos ei automaattisäätö toimi, niin sylinterit palautuu sisään. Jolloin saa pumppailla taas muutaman kerran, että palat nappaa kiinni.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
Ei ole päässyt vielä kokeilemaan, kun mennyt aina eka polkaisulla pohjaan. Ja semmoinenkin vielä tuli, että jakajasta hajosi pyörijä. Ei ihma ettei lähtenyt käyntin. Pyörijöitä odotellessa.
Käsijarru on sellainen vipu käyttöinen. En ole vielä testannut, kun oli säätö löysällä. Kirin sitä, mutta eikös se pitäis säätyä polkemalla? Vai muistanko väärin? Voi olla, että muistan. Mondeossa oli samanlaiset. Tuo että menee ekalla pohjaan vähän viittaisi siihen, että männät vetää vähän irti levyistä. No täytyy sitäkin katsoa, kun Sami tulee keskiviikkona kaveriksi. Kokeillaan ilmailla taas parin kikan kera.
Käsijarru on sellainen vipu käyttöinen. En ole vielä testannut, kun oli säätö löysällä. Kirin sitä, mutta eikös se pitäis säätyä polkemalla? Vai muistanko väärin? Voi olla, että muistan. Mondeossa oli samanlaiset. Tuo että menee ekalla pohjaan vähän viittaisi siihen, että männät vetää vähän irti levyistä. No täytyy sitäkin katsoa, kun Sami tulee keskiviikkona kaveriksi. Kokeillaan ilmailla taas parin kikan kera.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: jarruongelmia
Tuossa voisi olla sitten mahdollinen syy, kokeile ensin laittaa se käsijarru kuntoon ja käytellä sitä muutaman kerran.
Kaverin rodissa on sn95:n perä ja samanlaisen ongelman kanssa painittiin. Oli käytetyt takajarrut ja siellä nimenomaan tuo käsijarru hoitaa tuota automaattisäätöä. Vanhemmiten säätötapinreikä kuluu soikeaksi eikä automaattisäätö enää toimi.
Kaverin rodissa on sn95:n perä ja samanlaisen ongelman kanssa painittiin. Oli käytetyt takajarrut ja siellä nimenomaan tuo käsijarru hoitaa tuota automaattisäätöä. Vanhemmiten säätötapinreikä kuluu soikeaksi eikä automaattisäätö enää toimi.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: jarruongelmia
Käkkäri kirraa, ainakin mulla, muutamalla vedolla sopivaksi eli säätyy ite, jos on kaikki kohillaan. Voisi kyllä epäillä, että pääsylkky loppuu kesken, mutta VAROVAISTA testilenkkiä suosittelen.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia
Jarrut löytyi viimein. Samin kanssa kokeiltiin pari juttua, mutta ei ollut vaikutusta. Tai Sami teki. No sitten tuli mieleen polkimen käyttötanko. Tämä on oma tekemä, mutta se että onko se liian lyhyeksi säädetty? Nythän poljin painui aina lähes pohjaan, ja voimalla sitten pohjasi. No säädin tankoa 5mm pidemmäksi niin yhtäkkiä olikin jarrut! Jo eka polkaisulla puolessa välissä oli hyvä tuntuma, ja ei pohjaa voimallakaan enää. Olisin luullut, että jää vain 5mm ylemmäksi kuin aiemmin eli ei ehkä pohjaisi. No, hyvä näin. Eli alun perinkin olin säätänyt tangon liian lyhyeksi. Eli juuri kuin alkoi jarruja löytymään, niin loppui jo liikevara.
Nyt sitten vaan kuluttamaan maalit pois etulevyistä ja säätämään takapaino sopivaksi. Ja muutakin testausta, kun ajelee. Esim. mittari virhe ja perän sisäänajo. Alkaa löytyä kahta viivaa tiestä.
Nyt sitten vaan kuluttamaan maalit pois etulevyistä ja säätämään takapaino sopivaksi. Ja muutakin testausta, kun ajelee. Esim. mittari virhe ja perän sisäänajo. Alkaa löytyä kahta viivaa tiestä.

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: jarruongelmia
Niin se on aina välillä pienestä kiinni
.
Kohta pääsee polliisisedät kyseleen Kerkolta: "tunnetko sen mustalla Mustangilla ajavan Kaa....?"


Kohta pääsee polliisisedät kyseleen Kerkolta: "tunnetko sen mustalla Mustangilla ajavan Kaa....?"


Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: jarruongelmia




Olen käynyt vähän ajelemassa, niin jarrut on nyt hyvät. Ainoa vaan, että 80 nopeudessa on 3100rpm. Äkkiä saatava se aod. Mutta nopeusmittari näyttää melkein oikein esim. 40 nopeudessa näyttää n. 41ml, 60 nopeudessa näyttää n. 62ml ja 80:ssä n.82-83ml.

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: jarruongelmia
"Jarrut löytyi viimein... No sitten tuli mieleen polkimen käyttötanko... No säädin tankoa 5mm pidemmäksi niin yhtäkkiä olikin jarrut!"
Pitää omasta foxista tarkistaa tuo. Levyt, palat, punosletkut ja nesteet vaihdettu, ilmattu, eikä vieläkään oikein kunnolla jarruta...
---
Sieltähän ne jarrut alkoivat löytyä! En uskaltanut kauheasti pidentää, pitää tarkkailla ajossa ja tarvittaessa säätää lisää.
Tähän on joku joskus vaihtanut taakse levyjarrut, joten lienee mitta muuttunut(?).
Kiitos taas, arvon kerholaiset. Onnistumisen riemua!
Pitää omasta foxista tarkistaa tuo. Levyt, palat, punosletkut ja nesteet vaihdettu, ilmattu, eikä vieläkään oikein kunnolla jarruta...
---
Sieltähän ne jarrut alkoivat löytyä! En uskaltanut kauheasti pidentää, pitää tarkkailla ajossa ja tarvittaessa säätää lisää.
Tähän on joku joskus vaihtanut taakse levyjarrut, joten lienee mitta muuttunut(?).
Kiitos taas, arvon kerholaiset. Onnistumisen riemua!

Fiesta Sport Van 1.6 TDCi