E85

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Dyna
Aktiivi
Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
Viesti:

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Dyna »

Raitzille ensin. En tiedä mikä on 2013 GT:n vakiosuutinkoko. 2005 GT:ssä se on 28 lbs. Koska uusi uusi kojootti moottori on niin paljon tehokkaampi, niin tuo 47 lbs on varmasti lähellä. Kun tein omaani muutoksia imu- ja pakopuolelle + stage 2 nokat + uusi ohjelma + kaikkea muutakin, niin jo pensalla jäi suuttimet pieneksi. 35 lbs olisi ollut varmasti riittävät, mutta kun muutin etanolille, laitoin heti 42 lbs. Niillä toimii nyt hyvin.
Mielestäni sinun kannattaa käydä muutoksen jälkeen penkissä ja laittaa myös sytyskartat uusiksi. Itsellä se on vasta edessä vaikka E85 polttoaineella ajankin nyt kolmatta kesää. Laitoin varovasti 2° lisää koko alueen läpi, mutta vasta penkissä sen sitten näkee.

Nyt olen laivassa tulossa Ruotsista ja siellä sama juttu. E85 on sielläkin näköjään E76.

Sitten r.z. Mihin perustat sen, ettei sytyskarttoja kannata laittaa uusiksi, jos haetaan optimaalista tehoa ja pienempää kulutusta. Itse en näistä niin paljoa tiedä ja koitan hakea tietoa eri paikoista. Sanotaan, että tieto lisää tuskaa.😄
Dyna
Aktiivi
Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dyna »

Kaara91. Tuo puristussuhde asia on kyllä aivan totta, mutta se vaatisi taas isoja muutoksia moottoriin.👌
Raitzi
Hiljaisempi
Auto: 2013 GT automatic + brembo pack

Viesti Kirjoittaja Raitzi »

Dyna kirjoitti: 27 Touko 2018, 22:51 Raitzille ensin. En tiedä mikä on 2013 GT:n vakiosuutinkoko. 2005 GT:ssä se on 28 lbs. Koska uusi uusi kojootti moottori on niin paljon tehokkaampi, niin tuo 47 lbs on varmasti lähellä. Kun tein omaani muutoksia imu- ja pakopuolelle + stage 2 nokat + uusi ohjelma + kaikkea muutakin, niin jo pensalla jäi suuttimet pieneksi. 35 lbs olisi ollut varmasti riittävät, mutta kun muutin etanolille, laitoin heti 42 lbs. Niillä toimii nyt hyvin.
Mielestäni sinun kannattaa käydä muutoksen jälkeen penkissä ja laittaa myös sytyskartat uusiksi. Itsellä se on vasta edessä vaikka E85 polttoaineella ajankin nyt kolmatta kesää. Laitoin varovasti 2° lisää koko alueen läpi, mutta vasta penkissä sen sitten näkee.
Tietääkseni sytystyskartat menee tuossa ECU ohjelmoinnin mukana. Yleensä ovat vaatinee data loggausta tasaisilla kierroksilla ja muutamasta täyskaasu pullista. Tosin tämä ei kuulemma ole enää välttämätömtä kun jos autossa ei ole paljon modeja, niin heillä on aika hyvin hieotut ohjelmat valmiina. Mut joo ensi vuodelle jäänee, kun kaikkea muuta rahareikää on jo mielessä tälle vuodelle. Toinen juttu on että pitää löytää sopiva paja, joka tekisi, kun en itse rohkene ainakaan vielä vaihtamaan suuttimia ilman että joku osaava henkilö on valvomassa :D
r.z.
Aktiivi
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Dyna kirjoitti: 27 Touko 2018, 22:51 Raitzille ensin. En tiedä mikä on 2013 GT:n vakiosuutinkoko. 2005 GT:ssä se on 28 lbs. Koska uusi uusi kojootti moottori on niin paljon tehokkaampi, niin tuo 47 lbs on varmasti lähellä. Kun tein omaani muutoksia imu- ja pakopuolelle + stage 2 nokat + uusi ohjelma + kaikkea muutakin, niin jo pensalla jäi suuttimet pieneksi. 35 lbs olisi ollut varmasti riittävät, mutta kun muutin etanolille, laitoin heti 42 lbs. Niillä toimii nyt hyvin.

Nyt olen laivassa tulossa Ruotsista ja siellä sama juttu. E85 on sielläkin näköjään E76.

Sitten r.z. Mihin perustat sen, ettei sytyskarttoja kannata laittaa uusiksi, jos haetaan optimaalista tehoa ja pienempää kulutusta. Itse en näistä niin paljoa tiedä ja koitan hakea tietoa eri paikoista. Sanotaan, että tieto lisää tuskaa.😄
Jos moottori ei ole nakutusrajoitteinen niin ennakkoa lisäämällä ei välttämättä saa yhtään mitään hyötyä, kone voi toki sietää enemmän ennakkoa E85:llä mutta teho voi itseasiassa laskea eikä nousta. Mulla on melkein järjestään tullut sama huipputeho samalla ennakolla, oli sitten tankissa bensaa tai E85:ttä. Olen aikasta monta laitetta käyttänyt nyt dynolla sekä bensalla että viinalla ja kaikissa tulee enemmän puhtia viinan kanssa vaikka ennakkoon ei koske (ei tarvitse tai ei ole hyötyä) mitenkään. Osakaasualueen ennakot on tietty toinen juttu ja aina huomattavan tapauskohtaisia haettaessa parasta kulutusta, mutta sielläkään ennakon lisääminen ihan lisäämisen takia on turhaa. Tämä pätee siis vapaastihengittävissä korkeahko puristeisissa moottoreissa. Ahdetut on asia erikseen ja niissä tehonlisäys polttoaineen puristuskestävyyden ja sitäkautta nakutuskestävyyden kautta on usein huomattava vaikka ahtopaine pysyy samana. Ennakkoa ei pitäisi muutenkaan koskaan lisätä tai poistaa "hatusta", muutokset pitäisi aina perustaa johonkin ja Dyno onkin pakollinen varuste kartan tekemisessä vaikka "hoodeille" pääsee toki kokekemuksellakin jos moottorityyppi ja aiemmin saadut tulokset on käytettävissä.

Jos osakaasualueen, eli matkaajon kulutusta haluaa hieroa niin dyno on siinäkin aika ässä, vaatimus toki että pystyy steady-statena ajamaan eli asiallinen pyörrevirtajarru tms. käytettävissä. Toki voi myös istuttaa kaverin joko läppärin(tms) tai ratin taakse ja säätää ennakon ja seoksen livenä siten että auto kulkee samalla läpän aukiololla koviten. Pitää toki olla ratissa heppu joka pitää sen kaasun vakiona, tasainen tie, mahdollisuus livenä säätää karttaa, tarkka nopeustieto jne jne jne. Usein Moottorin saundikin, jos nyt ylipäätään kuuluu, kertoo myös jos käytetty ennakko maistuu koneen mielestä hyvältä tai ei. ..toki on vastaan tullut myös koneita jotka tuntuvat vähät välittävän mitä ennakkoa niille syöttää, sama teho saattaa tulla pihalla vaikka ennakkoa muuttaa 10 astetta..

Fairlanessa mulla on ecussa bluetooth moduli ja oon itte säätänyt osakaasualueen ennakot käyttämällä älypuhelinta säätötyökaluna. Kakkua palaa motarivauhdeissa nyt 19L / 100km @e85 , mikä on mielestäni erittäin kohtuullista ottaen huomioon antiikkisen koneen koon, yhtä antiikkisen rallinokan ja ajoittain vauhdikkaan ajotyylin. Tasaisen ajon kulutus ei itse asiassa muutu miksikään ajoi sitten 80km/h tai 130km/h.. pannu kun alkaa käydä kauniisti vasta likempänä 2000rpm jolloin vauhtia on vitosella 125km/h.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Vastaa Viestiin