Katsastusmiesten pätevyys
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Katsastusmiesten pätevyys
Onko kukaan koskaan miettinyt ovatko nykyiset katsastushenkilöt päteviä katsastamaan vanhoja autoja. Joka vuosi tuntuu enemmän ja enemmän siltä ettei osaaminen kohta riitä mihinkään muuhun kuin töpselin kiinnittämiseen autoon ja tulosten lukemiseen tietokoneruudulta. Yli 40-v. autoa ei saada käyntiin ilman omistajan apua ja parilla viimeisellä kerralla olen viime tipassa ehtinyt avaamaan konepellin juuri ennen kuin katsuri on ollut repimässä konepellin reunalistaa irti -73 Mach 1:stä. Onko kenellekään sattunut eteen katsastusmiesten tekemiä vaurioita? Pitäisikö ruveta vaatimaan, että jokaisella katsastuskonttorilla pitäisi olla vähintään yksi vanhoihin autoihin erikoistunut katsastaja??? Lopuksi mainitsen vielä ettei em. teksti johdu hylkäyksen aiheuttamasta katkeruudesta - päinvastoin minulla ei ole koskaan ollut mitään muita ongelmia katsastuksen suhteen. Joskus vaan kauhulla odottelen koska katsuri saa toimillaan aikaan ihan oikeaa vahinkoa jos oma tarkkaavaisuuteni katsastustilanteessa jostain syystä herpaantuu.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Tunnistan asian kanssa jo muutamien vuosien takaa. Nuo omat nykyiset kasariharrasteet on sen verran "moderneja" että niiden kanssa nitä ongelmia ei juuri ole. Mutta 60-70 -luvun vehkeiden kanssa näitä kyllä sattuu, itsellenikin aikasemmin. Itse olen ratkaissut asian sillä että olen harrasteautot käyttänyt jo vuosia samalla hyväksi todetulla harrastajaystävällisellä konttorilla. Homma toimii niinkuin pitääkin puolituttujen ukkojen kanssa hyvässä hengessä.
Alueelliset puskaradiot / kanssaharrastajat varmaan kertovat mitkä konttorit teilläpäin on hyviä valintoja.
Alueelliset puskaradiot / kanssaharrastajat varmaan kertovat mitkä konttorit teilläpäin on hyviä valintoja.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Kiesi
- Mega-addikti
- Viestit: 899
- Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
- Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man. - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Juuri näin. Tässä taas muutama pilaa kaikkien mainetta.Late kirjoitti: ↑09 Touko 2019, 14:00 Itse olen ratkaissut asian sillä että olen harrasteautot käyttänyt jo vuosia samalla hyväksi todetulla harrastajaystävällisellä konttorilla. Homma toimii niinkuin pitääkin puolituttujen ukkojen kanssa hyvässä hengessä.
Alueelliset puskaradiot / kanssaharrastajat varmaan kertovat mitkä konttorit teilläpäin on hyviä valintoja.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet
He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet
He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Re: Katsastusmiesten pätevyys
En ole havainnut minkäänlaista epäpätevyyttä katsastusmiehissä tai eri katsastuskonttoreiden välillä.
Nuo minun harraste autot ovat olleet 66 Amazon (katsastettu ajalla 1980 - 90) ja 65 Mustang FB (katsastettu ajalla 1990 - 2018) ja niitä on kastatettu vuosittain eri konttoreilla ilman mitään insinöörin epäpätevyys ongelmaa. Joissakin tapauksissa olen joutunut hieman ohjeistamaan tuon kilpurin kastatuksen yhteydessä auton erikoisia ratkaisuja esim. käynnistyksen osalta tai kytkimen käytön osalta.
Kukaan katsastus insinööri ei ole mitenkään tai miloinkaan toiminut niin, että autolle mahdollisesti olisi saattanut tullut jotain vaurioita.
Nuo minun harraste autot ovat olleet 66 Amazon (katsastettu ajalla 1980 - 90) ja 65 Mustang FB (katsastettu ajalla 1990 - 2018) ja niitä on kastatettu vuosittain eri konttoreilla ilman mitään insinöörin epäpätevyys ongelmaa. Joissakin tapauksissa olen joutunut hieman ohjeistamaan tuon kilpurin kastatuksen yhteydessä auton erikoisia ratkaisuja esim. käynnistyksen osalta tai kytkimen käytön osalta.
Kukaan katsastus insinööri ei ole mitenkään tai miloinkaan toiminut niin, että autolle mahdollisesti olisi saattanut tullut jotain vaurioita.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Ei minullakaan ole nykyisen katsastusasemani palvelussa mitään valittamista. Aion käyttää samaa asemaa jatkossakin. Tämä oli vaan tällainen ajatus joka tuli mieleen.
Re: Katsastusmiesten pätevyys
On tullut tuhoa, polki jarrutestissä vanhan Ekkerin takajarruputkeen reiän
Mutta ei se mitään, ei työmatkalla ehdi jarrutella, kun lähtee myöhässä.
No, toki käsijarrukahva on murtunut Mustangista, muuta ei nyt tule mieleen.




No, toki käsijarrukahva on murtunut Mustangista, muuta ei nyt tule mieleen.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- JVU/65-HT
- Addikti
- Viestit: 387
- Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
- Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe - Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula
Re: Katsastusmiesten pätevyys
N. 10 vuotta sitten käytin 65 ht n konttorilla ja hylky tuli nuorelta katsurilta " täs on liian huonot jarrut ja jäykkä ohjaus" . Kurvasin samatien lahteen ja vahalle kunnalliselle katsastusasemalle. Aseman päällikkö halusi henk koht tarkastaa mustin. Leima tuli kehujen kanssa loisto yksilö!! Totesi tosin että jarrut on huonot ja ohjaus jäykkä mutta ei ne silloin uutnakaan olleet sen parempia.



-Jarkki-
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE

Re: Katsastusmiesten pätevyys
Kyllä Hakuninmaalla oli 80- luvulla päteviä kavereita, vieläkin elävästi muistan yhden Leo Lastumäkeä muistuttavan suikkapään.



Kettu 
-
- Mega-addikti
- Viestit: 698
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Kovaa on pitäny polkea, jos ei aivan paska putki ollu

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Joo ja ennen kun nuo antaa periksi niin pääsylinterin tai jarrusatulan/sylinterin tiiviste voi pullahtaa. Siis ehjällä putkistolla.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Katsastusmiesten pätevyys
Mulla eräs katsuri kisko käsijarruvaijerin poikki ja toisella kertaa kahvan. Yks älypää taas kerran fiksuna yritti aukasta konepellin ja veti ryypyn täysin auki ja ihmetteli kun ei lähe käyntiin vaan rötää niin perkeleesti ja konttori täys mustaa savua. Ihme ettei motti särkyny...