Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Olen lueskellut useita viestiketjuja kardaanin värinöistä ja korjaus-/uusimissuunnitelmista ja katsellut myös korjausmanuaalia, jossa annettiin ohjeita tasapainoitukseen. Ketjuista en ole oikein saanut selvää, mikä on varmin korjaus, jolla värinät saadaan pois.
Omassa uushankinnassa, Mustang vm. 66, esiintyy tärinää alueella 45-55 mph, 60:ssä värinät vähenee huomattavasti. Renkaiden vaihdon ja tasapainoituksen yhteydessä tehtiin koemielessä takaristikon kääntö 180 astetta, jota ohjekirjassa ehdotetaan, ilman sen kummempaa tulosta. Asentaja sanoi offroad-puolella laittaneensa johonkin omaan vehkeeseen toisen nivelen heti peräristikon etupuolelle ja saaneensa värinät pois. Samalla todettiin, että eturistikossa alkaa olla pientä välystä laatikon perän välyksen lisäksi, lisäksi eturistikko vaikutti olevan aavistuksen huonosti keskitetty.
Kysymys siis: onko joku saanut jollain konstilla värinät pois?
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Minä luulen, että jatkan alkuun ohjekirjassa esitetyllä menetelmällä eli auto pukille, renkaat pois, ajetaan 50 mph ja merkataan kardaanin heittopaikka ja aletaan säätämään klemmareilla :). Overdrivessa löytyi vanha viestiketju asiasta.
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... la.131462/
...ja sitten ostan uuden kardaanin :(, uudet vanteetkin pitää laittaa hankintaan...ja....
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Tänään koeajettiin hieman ja alamäessä, kun heittää automaatin vapaalle, värinät häipyy. Niinpä plan A on etupään ristikon uusiminen (kannattaako uusia etupätkä?) ja onko laatikon hännässä jotain, jonka voi ja joka kannattaa/pitää uusia samalla?
Hm. Onko mahdollinen kardaanin takapään kaksinkertainen putkitus nähtävissä päälle päin? Pari kertaa alla käyneenä muistelen, että liitos näyttää kiinteältä hitsaukselta.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Kankkis kirjoitti: 23 Elo 2019, 09:30 Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Ei kai Earlyssa edes keskity muuten kuin muttereilla.
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

tomeri kirjoitti: 28 Elo 2019, 14:13
Kankkis kirjoitti: 23 Elo 2019, 09:30 Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Ei kai Earlyssa edes keskity muuten kuin muttereilla.
Mitenkä niin ei keskitä, samanlaiset navat ja vanteet niissä on kuin muissakin autoissa. Se on eriasia että lähes kaikista vanhoista jenkki autoista puuttuu vanteista keskitys renkaat
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Noin 60 mph ja iso myötänen ja laatikko vapaalle ja kun veto loppuu, loppuu värinät. Vois arvella, että renkaat ei ole syyllisiä. Ilman sen kummempaa selvittelyä tilauksessa on Saksasta uusi kardaani, laatikon hännän tiiviste ja pusla. Jenkeistä ponypartsilta ei näköjään kannata tilata, kuljetus, tullit ja alvit tekevät sen, että hinta nousee paljon kalliimmaksi, kuin valmiiksi eu-alueella olevan tavaran.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Päivitystä: uusi kardaani, laatikon häntään uusi pusla ja stefa, samalla laatikkoon uudet öljyt. Värinät väheni ja muuttui satunnaisiksi, useimmiten sitä esiinty 80:n (50mph) tienoilla, mutta ei välttämättä, hieman alle ei mitään ja hieman yli ei välttämättä mitään. Öljyn vaihdon jälkeen aluksi ykkönen ei vaihtunut ylöspäin, piti siirtää valitsin 2-3 asentoon. Alkaa tasaantumaan.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

IHan mielenkiinnostä kysyisin mistä saksasta tilaat näihin tavaraa?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

.... :lol: itäsaksasta? Eikös se ole kuopattu??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Velocity Group Saksassa.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
burton
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 00:23

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja burton »

Itsellä aiheutti -65:sessa julmeit tärinöitä
-polyuretaani vaihteiston tuki
-amerikan joe oli hukannu yhden neulan eturistikosta ku oli uuden laittanu. Tässä ei ollu ees välystä ku uusi ja täys vassua.
-eturistikossa toinen sokkarengas liian ohut, ei keskittyny.

Mut toi vaihteiston tuki kumi resonoi myös paikoillaa n.2000 rpm kohil ihan julmetusti.
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Päivitystä

Viesti Kirjoittaja KariO »

Uusi kardaani tasapainoitettiin Raskoneella Oulussa. Heittoa 0,8 mm, oikaistiin ja tasapainoitus hieman pielessä. Värinät väheni huomattavasti ja muuttui hieman ikäänkuin sykäyksinä tuleviksi. Talvirenkailla alkaa jo olla siedettävällä tasolla. Perä vollottaa ja hammasväli on liian suuri, lisäksi kuuluu jotain kahinaa joten seuraavana vaihdetaan perä ja vetoakselit kunnostettuihin. Velocity hyvitti Raskoneen laskun 200 €, johon sisältyi lisäksi kardaanin pois otto ja takaisin laitto.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itsellä tärisi uusi kardaani, kun oli ristikot liian kireillä lukkorenkailla. Ristikot eivät saa olla "jähmeät".

a
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät

Viesti Kirjoittaja KariO »

Perä ja vetoakselit meni siis vaihtoon. Värinöistä ei nyt oikein osaa sanoa mitään, kun alla on talvirenkaat ja tiet tuiskun jälkeen huonohkossa kunnossa. Poistetussa perässä kardaanin ja ison hammaspyörän välys oli reilun kokoinen ja molempien vetoakseleiden laakerit kahisi ja takerteli, siis uusimiskunnossa. Ensi kokemus vaikuttaa hyvältä.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Vastaa Viestiin