302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Hyödynnän vanhaa keskustelua. Kirjoitin jo omaan projektikeskusteluuni aiheesta, mutta kysytään täällä yleiselläkin puolella vielä.

Mulla kone ei saa enää bensaa, vaikka bensapumppu toimiikin. Se siis toimii ihan komeasti, kun sen ottaa jakokopasta irti ja painaa vivusta kädellä. Kopan sisään näkee huonosti, mutta pieni pelko on persuksissa, että epäkesko olisi irronnut. Isoa tai pientäkään tuhoa ei varmaan ole tapahtunut, kun auto hyytyi tyhjäkäynnillä tallin eteen.

Onko kenellekään tuttu tilanne, että epäkesko olisi livennyt irti sen verran, että se ei enää heiluta bensapumppua? Ehkä se pieni lukitustappi on joko ollut liian lyhyt tai kiristysmomenttini liian pieni. Todennäköisesti mun on avattava jakopää toisen kerran tänä keväänä ja tarkistettava tilanne sitä kautta. 8)
Powered by Kiromax
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Joo, siis on se epäkesko siellä ja näkyykin ihan, mut mietin jos ois ollut tuttu kuvio... Siitä reiästä näkee valokuvalla, mut ei oikein näe kunnolla pyöriikö se toivotusti. Jos se on pelkän pultin varassa, niin sithän se voi periaatteessa "roikkua", mut sit toki pitäis pultin olla huolestuttavan löysällä.

Mut toi epäkesko taitaa olla ainut mahdollinen syy siihen, että ehjä bensapumppu ei pumppaa bensaa.
Liitteet
IMG_20200422_211243.jpg
Powered by Kiromax
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Tappi oli juuri riittävän pitkä, mutta momenttiin en sitä vääntänyt vaan luotin ranteeseen. Mulla pitäis olla vielä toinen tappi siihen, jos pitääkin hienosäätää. Bensapumppu on varmaankin alkuperäinen, eikä vanhatkaan kamat ole ikuisia... Melkeen ois varmaan hyvä testata toisella bensapumpulla vertailun vuoksi.

Edit: löysin kuvan ennen kuin pistin jakokopan kiinni. Tapista ei tossa kuvassa saa hirveän hyvää selvyyttä siitä, onko se viimeisen päälle sopivasti vai ei.
Liitteet
IMG_20200406_183552.jpg
Viimeksi muokannut LSHT, 23 Huhti 2020, 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Powered by Kiromax
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Kyllä tää vahvasti näyttää siltä, että viikonloppuna alkaa kopan avaus – tai jos hyvin menee, niin myös kasauskin samana viikonloppuna. Toi hitsaaminen onkin hyvä vinkki helppoon pidennykseen. Kiitos.
Powered by Kiromax
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Jos se on löysällä, rekisteröidyn veikkauksen sivuille ja jätän kupongin. Ison voiton osuessa kohdalle teen lahjoituksen yhdistyksen tilille. :D

Ja kiitos vinkistä ton öljypohjan kanssa!
Powered by Kiromax
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Ei kannata se lottovoitto tuuri meni jo siinä :bileet:
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa kuvassa näkyy hyvin, miten nokka-akselin tapin pitäisi asettua polttoaine pumpun epäkeskoon. Kuva on vielä sovitus vaiheesta koska ketju ei ole vielä paikallaan. (On syytä tiettyjen osien kanssa tehdä esisovituksia ja mittauksia ennen lopullista asentamista. Tuossakin tapauksessa on nokka-akselin päittäisvälyksen säätö meneillään)
Toinen kuva käyttämäni jakopää ja cam thrust plate.

Ja tässä tarvittavat kiristys momentit.
Cam bolts 40-45 ft-lbs (tässä olen käyttänyt myös lukitetta. (Esim. Loctite 243 keskiluja kierrelukite))
Cam thrust plate bolts 8-10 ft-lbs (tässä olen käyttänyt myös lukitetta)
Harmonic damper bolts 70-90 ft-lbs
Liitteet
IMG_5239.JPG
IMG_5219.JPG
IMG_5228.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä toinen vaihtoehto ja kolmas.
Toisessa kuvassa vain nokka-akselin asento tunnistin jossa on pieni taite tapin koloon, tällöin käytetään lyhyttä tappia.
Toinen kuva jossa säädettävä jakopää jolloin käytetään pitkää tappia.

Tuossa näköjään näkyy päittäisvälys ja kiristysmomenttikin.
Liitteet
IMG_4806.JPG
IMG_1825.JPG
IMG_1765.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa vielä yksi vaihtoehto jolloin käytetään juuri sopivan pituista tappia. Kyseessä toisen lainen säädettävä jakopää.
Liitteet
IMG_5104.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vielä yksi jakopää joka poikkeaa hieman edellisistä. Tähän on sitten ihan omat asennusohjeet.
http://www.jeselonline.com/docs/instruc ... -34060.pdf

https://www.jesel.com/belt-drives

Jos nyt joku havittelee ko. jakopäätä, eli haluaa todella hyvän löytyy esim.
https://www.jegs.com/i/Jesel/549/KBD-34170/10002/-1

Tämä jakopää yli 500 hp katuautoon.
Liitteet
P1060346.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

kaara91 kirjoitti: 23 Huhti 2020, 18:46 Jos se todella on löystynyt, niin Lottoa samalla.
Lottokuponki on vielä jättämättä, mutta syy sen jättämiselle kyllä olisi. Löysällä oli, mut ei oo enää.
Powered by Kiromax
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 628
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja LSHT »

kaara91 kirjoitti: 27 Huhti 2020, 22:03 Varmaan seuraavan kerran ei unohdu. Hienoa että ei käyny kuinkaan.. :peukku:
Ei unohdu. Mut nyt osaan ton jakopäärempan hyvin, ku kahdesti tein. :lol:
Powered by Kiromax
Vastaa Viestiin