FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Samaa mieltä, hieno tapahtuma ajoi hiljaa tai kovaa. Paikalla on aina hienoa kalustoa ja mukavia ihmisiä.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Tarkasti FOX Mustang 1:30.624 s.
Minä olen muistaakseni ensimmäisen kerran ajanut Ahvenistolla 2001 tai 02, ja silloin suoraan kisaan. Menestys ei ollut huima, mutta ajettiin kuitenkin jollain lailla kisaa. Joskus on tullut se luokkavoittokin.
Jotain tuon 19 vuoden aikana on tullut opittua. Suurin oppiminen on kuitenkin tullut muualla kuin Mustangin ratissa. Kai joskus 2006 perustetiin muutamien aktiivisten Mustang harrastajien kesken Endurance tiimi, ajokkina BMW e30 325 myöhemmin e36 323. Tätä lajia on nyt harrastettu tähän vuoteen saakka. Endurance on kohtuullisen halpa ratakilpailu muoto, tiimissä 4 -6 jäsentä, joten kustannuksetkin jakautuvat sopivasti. Tiimin jäsenet ovat siten lisänneet ajoaan Endurancen lisäksi erilaisiin muihin rata kisoihin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- aSSe
- Aktiivi
- Viestit: 58
- Liittynyt: 01 Heinä 2014, 21:51
- Auto: - 08 Mustang GT Edelbrock Supercharged
- 17 Mustang GT - Paikkakunta: Tuusula
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Morjens,
Hienoa, kun Ahvenistolla järjestetään FoMoCo päivä, hienoa ovat siis autot, rata sekä ihmiset tapahtumassa.
Itse nautin ajamisesta sen minkä fysiikka ja luonne sallii, kierrosajat ovat aina bonusta: aina voitto kun pääsee ehjänä maaliin asti.
Luontoa ja kaiteita kunnioittaen.
Tällä hetkellä oma terveystilanne asettaa melkoisia rajoituksia rattihommiin (vasen ranne jäykistetty 30%:n invaliditeetti, oikea hetki sitten leikattu ja käytössä ortoosi).
Mutta eipä silti, vaikka herra Salo lainaisi käsiään en pääsisi 1.30 aikoihin.
”460 hp/ 1760 kg”
Hienoa, kun Ahvenistolla järjestetään FoMoCo päivä, hienoa ovat siis autot, rata sekä ihmiset tapahtumassa.
Itse nautin ajamisesta sen minkä fysiikka ja luonne sallii, kierrosajat ovat aina bonusta: aina voitto kun pääsee ehjänä maaliin asti.
Luontoa ja kaiteita kunnioittaen.
Tällä hetkellä oma terveystilanne asettaa melkoisia rajoituksia rattihommiin (vasen ranne jäykistetty 30%:n invaliditeetti, oikea hetki sitten leikattu ja käytössä ortoosi).
Mutta eipä silti, vaikka herra Salo lainaisi käsiään en pääsisi 1.30 aikoihin.
”460 hp/ 1760 kg”
Jari Asell Rayden Racing #14
_______________________
"08 Mustang GT Supercharged
"17 Mustang GT
_______________________
"Fuel For Life"
http://www.facebook.com/raydenracing/
_______________________
"08 Mustang GT Supercharged
"17 Mustang GT
_______________________
"Fuel For Life"
http://www.facebook.com/raydenracing/
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Hah, mun ekan kierroksen sprintin mokaus tallentunut 13:50 eteenpäin...
Tuossa voisi todeta, että ahneella se kuuluisa loppu...

- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Haastava ja hauska rata näin ekaa kertaa Ahvenistolla
Kuuma tulee jo muutaman kierroksen jälkeen kabiinissa, jopa pelkääjän paikallakin. Jarrut saisivat olla paremmat ja ihan pieni tehonlisäyskään ei haittaisi menoa. Päätä vaatii kyllä ajella "oikeita" ajolinjoja pitkin. Seuraavaksi kymiring 
- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Alkaa tärisemään ratissa niin ei uskalla enää päästellä, loppuu luotto autoon siinä vaiheessa ainakin mulla. Haluun jarrupäivityksen ja samalla tehoo lisää 
- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
En tiiä mitä levyjä tehtaalla käyttävät. Brembon jarrut edessä ja takana taitaa olla samat kuin gtssä eli liian pienet levyt.puslat vaihdettu uretaanipusliin ja alusta oli kokonaan ford racingia ja laitoin sitten mm madallusjouset ja konin jäykkyyssäädettävät iskarit. Enenpää keulaa ei tonttiinsaa niin kuin tiedät
perässä joku sentti varaa.
- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Takana hawkin palat ja edessä ebc red stuffit jo käytössä. Juu ruuvipyörä ollut mielessä apupyörineen. Se on sit siinä. Sillä tulee sen 100-150 lisää.kaara91 kirjoitti: ↑01 Syys 2020, 23:16 OK. Eli lähde liikkeelle etujarruista. Ne ottaa 70 % hidastuvuudesta. Satsaa niihin 14in varmaan tai 15in löytyy jo nykyisin kun on tehoa lähellä 4 numeroa..Alusta on sitten jo planeetalla..Ja Hawkin palat on täällä jossain topiikissa niistä puhuttu.
Koneeseen pienempi ruuvipyörä ja ohjelmaan päivitys. Thats it.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Jonkun verran jarruista.
Opetelkaa ensin jarruttamaan oikein!
How to Brake Like a Professional Racing Driver
https://www.autoevolution.com/news/how- ... 82478.html#
How to Trail Brake
https://driver61.com/uni/trail-braking/
Kyllä levyt saa kieroiksi ja hajalle koosta tai laadusta riippumatta.
Ensimmäinen ohje: Jarrulevyt ja -palat pitää ajaa oikein sisään, tällä taataan jarrujen pitkäikäinen ja tehokas toimivuus.
Vain kokemuksen kautta löytyy oikeanlainen jarrupala juuri sinun käyttöösi, kunhan vain tiedät mitä jarruilta haluat.
Tuossa minun 65:ssa on vakio jarrut (levyt ja rummut), mutta sellaiset jarrupalat ja -hihnat joista pidän. Näillä olen ajanut vähän yli 2 tuntia kilpavauhtia eikä minkään laista häipymistä ollut havaittavissa. Uskaltaisin lähteä näillä jarruilla jopa 6 tunnin kisaan.
How To Bed In Your New Brakes: Bedding in Rotors & Pads to Break Them In
https://www.autoaccessoriesgarage.com/B ... our-Brakes
https://www.ferodoracing.com/products/c ... d-bedding/
Opetelkaa ensin jarruttamaan oikein!
How to Brake Like a Professional Racing Driver
https://www.autoevolution.com/news/how- ... 82478.html#
How to Trail Brake
https://driver61.com/uni/trail-braking/
Kyllä levyt saa kieroiksi ja hajalle koosta tai laadusta riippumatta.
Ensimmäinen ohje: Jarrulevyt ja -palat pitää ajaa oikein sisään, tällä taataan jarrujen pitkäikäinen ja tehokas toimivuus.
Vain kokemuksen kautta löytyy oikeanlainen jarrupala juuri sinun käyttöösi, kunhan vain tiedät mitä jarruilta haluat.
Tuossa minun 65:ssa on vakio jarrut (levyt ja rummut), mutta sellaiset jarrupalat ja -hihnat joista pidän. Näillä olen ajanut vähän yli 2 tuntia kilpavauhtia eikä minkään laista häipymistä ollut havaittavissa. Uskaltaisin lähteä näillä jarruilla jopa 6 tunnin kisaan.
How To Bed In Your New Brakes: Bedding in Rotors & Pads to Break Them In
https://www.autoaccessoriesgarage.com/B ... our-Brakes
https://www.ferodoracing.com/products/c ... d-bedding/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Lisätään tuohon jarru juttuun vielä jarrunesteet. Niistä on kanssa kirjoitettu täällä paljon. Mitä nestettä iknä käytättekin, niin ne on syytä vaihtaa vähintään kahden vuoden välein.
Lisäksi haluan ottaa kantaa tuohon liian monesti esiin tulleeseen asiaan "lisää voima pitäisi saada". Tämä mielestäni on se viimeinen vaihe. Mitä tehottomampi auto sitä helpompi oppia / opetella ajamaan oikein radalla. Liika tai suuri teho vain vaikeuttaa ajoharjoittelua. Mustangissa tuollainen 250 -300 hp on jo joissain tapauksissa liikaa.
Harjoittelemalla rata-ajoa riittävästi siten, että kellottaa kierrosaikoja ja edelleen niitä vertaamalla huomaa pian vauhdin lisääntyneen. Jos vielä mahdollista niin joku rata-ajo kurssi saataisi helpottaa pääsemään nopean ajon ytimeen.
Ajakaa paljon, tehkää autosta sellainen, että sillä voi ajaa useita kierroksia yhteen mittaan (10 - 20 kierrosta) kellotettuna. Näin näette, minkälaisia eroja kierrosajoissa syntyy. Kun erot ovat alle 0,5 sekunnin sisällä voi olla jo tyytyväinen.
Tuossa alla minun viime kisan yhden stintin ajat Kemorasta ja tämä on ajettu kilpailu tilanteessa jolloin erilaisia hidasteita tulee väistämättä vastaan ja käytössä vain 4 ja 5 vaihde ja kytkin rikki.
1:29.556
1:29.291
1:29.914
1:29.510
1:29.441
1:29.295
1:28.873
1:29.369
1:29.411
1:29.653
1:28.107
1:29.415
1:28.758
1:28.778
1:28.785
1:29.290
1:28.757
1:29.144
1:30.104
1:29.696
1:29.427
1:39.850
Lisäksi haluan ottaa kantaa tuohon liian monesti esiin tulleeseen asiaan "lisää voima pitäisi saada". Tämä mielestäni on se viimeinen vaihe. Mitä tehottomampi auto sitä helpompi oppia / opetella ajamaan oikein radalla. Liika tai suuri teho vain vaikeuttaa ajoharjoittelua. Mustangissa tuollainen 250 -300 hp on jo joissain tapauksissa liikaa.
Harjoittelemalla rata-ajoa riittävästi siten, että kellottaa kierrosaikoja ja edelleen niitä vertaamalla huomaa pian vauhdin lisääntyneen. Jos vielä mahdollista niin joku rata-ajo kurssi saataisi helpottaa pääsemään nopean ajon ytimeen.
Ajakaa paljon, tehkää autosta sellainen, että sillä voi ajaa useita kierroksia yhteen mittaan (10 - 20 kierrosta) kellotettuna. Näin näette, minkälaisia eroja kierrosajoissa syntyy. Kun erot ovat alle 0,5 sekunnin sisällä voi olla jo tyytyväinen.
Tuossa alla minun viime kisan yhden stintin ajat Kemorasta ja tämä on ajettu kilpailu tilanteessa jolloin erilaisia hidasteita tulee väistämättä vastaan ja käytössä vain 4 ja 5 vaihde ja kytkin rikki.
1:29.556
1:29.291
1:29.914
1:29.510
1:29.441
1:29.295
1:28.873
1:29.369
1:29.411
1:29.653
1:28.107
1:29.415
1:28.758
1:28.778
1:28.785
1:29.290
1:28.757
1:29.144
1:30.104
1:29.696
1:29.427
1:39.850
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Ihmettelen tuota laikkojen kieroksi menemistä. Jossain on jotain vikaa! Joko jarruissa tai jarruttajassa.
Olen pannut merkille, että tietynlaine jarrutus tekniikka saa aikaan levyjen kieroutumisen.
Sama auto samat jarrut toinen kuski saa levyt kieroksi muutaman kerroksen aikana ja toiset ajavat, no jaa tänä vuonna on samoilla levyillä (perus hyllykamaa a´42€ / kpl Brembo) ajettu noin 700-800 kierosta kilpailuvauhtia, eikä levyisää mitään vikaa, jarrupalatpalat ja -nesteet vaihdettu kerran.
Edessä Wilwood 4 mäntää superlite ja 12" levyt takana BMW e36 M3 vakio hilut, ja kyllä pysähtyy, palat ovat Ferodo DS 1.11 joka nurkassa ja nesteenä Motul RBF600, ei yleensä ongelmia.
Tuosta setistä on nyt muutaman vuoden (2013 ->) kokemus ja tuhansia ratakierroksia eri kuskeilla ajettuna.
Joo menestys ei ole ollut huimaa.
Kai noihin Mustikoihinkin saa jonkinlaiset jarrut, vaikka ovat kovin painavia.
Hei! Ne jarrujen jäähdytykset, Letkut ym. härpäkkeet!
Olen pannut merkille, että tietynlaine jarrutus tekniikka saa aikaan levyjen kieroutumisen.
Sama auto samat jarrut toinen kuski saa levyt kieroksi muutaman kerroksen aikana ja toiset ajavat, no jaa tänä vuonna on samoilla levyillä (perus hyllykamaa a´42€ / kpl Brembo) ajettu noin 700-800 kierosta kilpailuvauhtia, eikä levyisää mitään vikaa, jarrupalatpalat ja -nesteet vaihdettu kerran.
Edessä Wilwood 4 mäntää superlite ja 12" levyt takana BMW e36 M3 vakio hilut, ja kyllä pysähtyy, palat ovat Ferodo DS 1.11 joka nurkassa ja nesteenä Motul RBF600, ei yleensä ongelmia.
Tuosta setistä on nyt muutaman vuoden (2013 ->) kokemus ja tuhansia ratakierroksia eri kuskeilla ajettuna.
Joo menestys ei ole ollut huimaa.
Kai noihin Mustikoihinkin saa jonkinlaiset jarrut, vaikka ovat kovin painavia.
Hei! Ne jarrujen jäähdytykset, Letkut ym. härpäkkeet!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Rata-ajon opetteluun hyvä keino:
Peugeot 206 GTI (näitä saa tonnilla), Ford Fiesta ST150 (näitä parilla tonnilla), Citroen Xsara VTS tai joku vastaava auto, siihen jotkut 50e hintaset EBC jarrupalat eteen, uudet dot5.1 jarrunesteet ja jotkut alle 5v vanhat kesäpyörät vanteille (tai jos haluaa panostaa ni nankang NS-2R uudet on 300e kierros ja kestää ikuisesti 1000kg 150hp autossa).
10Hz GPS puhelimeen kiinni (puhelimen omalla ei tee juuri mitään) ja radalle treenaan. Ajaa autolla 3-4 ratapäivää ja yhteensä 500+km rata-ajoa, myy auton ostohinnalla pois ja siirtyy takaisin mustangin puikkoihin. Tollaset autot on niin hyviä ajaa vakiona että radalla voi keskittyä ajolinjoihin.
Peugeot 206 GTI (näitä saa tonnilla), Ford Fiesta ST150 (näitä parilla tonnilla), Citroen Xsara VTS tai joku vastaava auto, siihen jotkut 50e hintaset EBC jarrupalat eteen, uudet dot5.1 jarrunesteet ja jotkut alle 5v vanhat kesäpyörät vanteille (tai jos haluaa panostaa ni nankang NS-2R uudet on 300e kierros ja kestää ikuisesti 1000kg 150hp autossa).
10Hz GPS puhelimeen kiinni (puhelimen omalla ei tee juuri mitään) ja radalle treenaan. Ajaa autolla 3-4 ratapäivää ja yhteensä 500+km rata-ajoa, myy auton ostohinnalla pois ja siirtyy takaisin mustangin puikkoihin. Tollaset autot on niin hyviä ajaa vakiona että radalla voi keskittyä ajolinjoihin.

Ford Escort 1.6 Laser '89. Keskuslukitus, digitaalikello, sävylasit ja punainen raita puskurissa.
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
No nyt, kuunnelkaa järjen ääntä kerrankin. Ja kyllä sillä kutos automaatilla pärjää aivan hyvin. Tutki vaikka slalomin tuloslistoja. Ja varmaan helppo parantaa jos aika ja kiinnostus riittäis edes jonkuntasoiseen harjotteluun

Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Löysin tämmöisen linkin, jossa TM käynyt Ahvenistolla ajamassa eri autoilla. Punainen Fiesta pistää listaa aika lailla uusiksi tuolta yläpäästä
Samoin Escort. Moni voi yllättyä, mille autoille ne antaa turpaan Ahveniston radalla
https://tekniikanmaailma.fi/kierrosaikapankki/


https://tekniikanmaailma.fi/kierrosaikapankki/
Re: FoMoCo Day 2020 29.8 Ahvenistolla
Sorry Kaara. En huomannut tuota linkkiä sivulla kolme, vaikka luen tätä ihan koneelta, pahoittelut. Lupaan nyt, että en enää koskaan kommentoi tänne mitään.kaara91 kirjoitti: ↑02 Syys 2020, 20:53Tässä se nähdään..Ihan sama mitä tänne kirjoitetaan, kun näyttää monasti siltä, että tänne kirjoittelu menee taivaan tuuliin.simppa 73 kirjoitti: ↑02 Syys 2020, 19:53 Löysin tämmöisen linkin, jossa TM käynyt Ahvenistolla ajamassa eri autoilla. Punainen Fiesta pistää listaa aika lailla uusiksi tuolta yläpäästäSamoin Escort. Moni voi yllättyä, mille autoille ne antaa turpaan Ahveniston radalla
![]()
https://tekniikanmaailma.fi/kierrosaikapankki/
Toi sama linkki on jo sivulla 3 eikä oo kuin korkeintaan muutaman päivän vanha kirjoitus..Näin vähän näitä tekstejä lueskellaan..Suurin syy on nää saatanan kännykät..Puolet teksteistä jää lukematta. Siksi mä käytän pöytä konetta ja ainoastaanpöytä konetta..
Tossa juttelin muutama tunti sitten tästä rata-autoilusta. Ihan sama paukutatteko henkseleitä ja selittelette. Noi ajat joita noissa taulukoissa lukee on meidän kerholaisten mahdoton päästä..Tätä ratahommaa ei opi ikinä, jos vain käyt kerran pari vuodessa ajamassa.
Se on ajettava täys tankillinen bensaa ja käytävä syömässä ja taas tankki täyteen ja ajamaan. Ahveniston radankin kuulemma oppii pääpiirteittäin ajamaan, kun sen on kiertänyt 500-1000 kierrosta.
Ja ikävä kyllä minäkin kuulun tohon turisti ryhmään...On tainnu tulla käytyä useammin Tallinnassa kuin ahvenistolla..