Takajousien natina

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
HT -66
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2007, 23:01

Takajousien natina

Viesti Kirjoittaja HT -66 »

Autooni asennettiin uudet 5 lehtiset jouset ja sakkelit joissa on uretaanipuslat. Olen muuten tyytyväinen, mutta toinen puoli ääntelee melkoisesti kun esim ajan talliin ja renkaat menevät kynnyksen yli. Sakkeleihin ovat laittaneet jotain rasvaa. Onko se vaan niin että tämä on se hinta jonka saa maksaa kun laittaa uretaanipuslat tällaiseen paikkaan? Itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta uretaanipuslista.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Yleensä noiden mukana tulee rasvat mukana ja sitä on syytä käyttää. Se natina osoittaa sen, mitä esim. Adamsin Chassis Engineering -opus väittää uretaani ei sovellu pusliin. Uretaani ei luista hyvin, jos vertaa esim. nailoniin. Rasvalla koitetaan luoda liukupintaa metallin ja uretaanin väliin. Itse en ole kuullut natinoita rasvauksen jälkeen.

Toinen vaihtoehto on luoda enemmän meteliä koneesta ja putkistosta, niin ei pienet natinat häiritse. :lol:

Kolmas kommentti on, että kaikki eivät pidä uretaanipuslista sakkeleissa. Mulla on uretaanipuslat etusilmukassa ja sakkelin alasilmukassa mutta yläsilmukassa on kumia. Syy on se, ettei taka-apurunko näytä yhtä tukevalta sakkelin kohdalla kuin se näyttää etusilmukan kohdalla. Ajatus on, että etusilmukka hoitaisi ihan riittävästi akselin sivuttaista tukea. Vaan seuraavaksi etsin kumipuslia molempiin päihin, kun sivutukeen tulee Panhard.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
HT -66
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2007, 23:01

Viesti Kirjoittaja HT -66 »

Kiitos kommentista. Tuo kuulosti ihan loogiselta. Tuota apurungon kestävyyttä en ole ajatellutkaan. Olisi tarvinnut ottaa vain ne kumiset sakkelit joita kauan pähkäilin. No onhan taas jotain puuhaa tiedossa :) Kyllä sakkeleissa muuten on rasvaa, vaan onko riittävästi? Auto on muuten kyllä tasapainoisen tuntuinen, sillä edessä on tehtaan jäykemmät jouset ja 13/16" vakaaja. Laittoivat tällaisia ainakin tänne tuotaviin. Alkuperäiset takajouset taas olivat vetelät. Eniten odotan sitä kun saan 15x7 vanteet ja 205/70 renkaat alle. Tällä hetkellä on 5" peltivanteet ja 195/75 renkaat jotka ovat melkoiset donitsit näillä vanteilla.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nyt kun olen etupään muuttanut niin, ettei sillä ole enää yhtään puslaa (ei kumia, uretaania, eikä nylonia) vaan pelkkää metallia. Niin muuttuipa meno kilpa-automaiseksi. Vaikka renkaat on tasapainotettu ja ohjauskulmat kohdillaan niin jatkuvasti ohjauspyörä kertoo mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu, se esiintyy jatkuvana tärinänä ja vatkaamisena ohjauspyörässä. Äijämäistä menoa muistuttaa mikroauton ohjaustuntumaa, tosin mustangissa noin 2,5 kierrosta enemmän ohjauspyörässä.

Takapäässä olen säilyttänyt vielä uretaanipuslat. Lehtijousissa, reaktiotangoissa tavalliset kumipuslat (suositus). Panhard tanko on un-ball nivelillä. Ilmeisesti tuon panhard tangon välityksellä on myös takaosan äänet saatu mukaan koska aiemmin se oli hiljaisempi. Lehtijouset olisi syytä rasvata aika-ajoin muuten ne natisevat.

Ajossa tuntuu, ettei mikään ole kunnolla kiinni ja meteli on sen mukaista, lääkkeeksi olen pyrkinyt lisäämään muita auton ääniä lähinnä moottori puolella, lisäksi käytän ajaessa kuulosuojaimia. Silti meteli on joskus sietämätön, varsinkin pitkillä siirtymillä kuten Kirkkonummi Kalajoki tai vastaavat. Kylillä ei enää kehtaa ajella vaikka meteli ulospäin saataisi olla mukava.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
HT -66
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2007, 23:01

Viesti Kirjoittaja HT -66 »

Noniin nyt on alla uudet Mangnum 500 vanteet 15x7 ja renkaina 205/70. Uretaani sakkelit vaihdettiin kumisiin ja natina loppui siihen. Ajettavuudessa ei huomaa eroa. Etupyörät suunnattin uudelleen ja olihan siellä tapahtunut hiukan muutosta kun uudet osat ovat hakeneet paikkaansa. Ohjauksen ylimääräinen välys poistui, kulkee kuin juna suoraan ja mutkiin taittuu kuin ajatus. Nyt on kiva ajella :D
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Arto65FB kirjoitti:Yleensä noiden mukana tulee rasvat mukana ja sitä on syytä käyttää. Se natina osoittaa sen, mitä esim. Adamsin Chassis Engineering -opus väittää uretaani ei sovellu pusliin. Uretaani ei luista hyvin, jos vertaa esim. nailoniin. Rasvalla koitetaan luoda liukupintaa metallin ja uretaanin väliin. Itse en ole kuullut natinoita rasvauksen jälkeen.
Mitähän se rasva sitten on? Käviskö ihan tavallinen alustarasva?

Energy Suspensionin ohjeessa kehotetaan näin: Install and maintain with
your favorite grease.

Tommosen löysin: KLIK
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

SamiM kirjoitti: Mitähän se rasva sitten on? Käviskö ihan tavallinen alustarasva?

Energy Suspensionin ohjeessa kehotetaan näin: Install and maintain with
your favorite grease.

Tommosen löysin: KLIK
http://www.energysuspension.com/pages/comquest.html

What kind of grease should I use before product installation?

Answer: We recommend our Formula 5 Prelube. This is included in the kits that require lubrication and can also be purchased at your local Energy Suspension ® dealer.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Mexico65 kirjoitti:
SamiM kirjoitti: Mitähän se rasva sitten on? Käviskö ihan tavallinen alustarasva?

Energy Suspensionin ohjeessa kehotetaan näin: Install and maintain with
your favorite grease.

Tommosen löysin: KLIK
http://www.energysuspension.com/pages/comquest.html

What kind of grease should I use before product installation?

Answer: We recommend our Formula 5 Prelube. This is included in the kits that require lubrication and can also be purchased at your local Energy Suspension ® dealer.
Tätä vähän odotinkin. :)

Tuossa Addcon kitissä olevaa rasvaa laitoin ja tuli liukasta. Vaikutti normaalilta yleisvaseliinilta. Läpikuultavaa ja punaista. Pitää varmaan huoltoa varten hommata tommosta suositeltua rasvaa.

End linkkien kumipuslista näki, että oli ollut kovasti hommia vakaajalla. Kaikissa oli jäljet puristumisesta liiskaksi. Mitään ei ollut rikki, käytön jälkiä vain. Panin uretaaniset tilalle kokeilumielessä.
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Mulla oli Subarussa kuivana asennettuja uretaanipuslia, Wurthin HHS:ää suihkin niin meni reilun puoli vuotta ennenkuin alkoi taas ääntää.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Mitä mitäs tämä MIDOLYNE on ? näkyy olevan tollasiakin puslia tarjolla.

Mulla on nyt talvirojektista taka-akseli irrallaan, jousen etupäähän tulee uuet kumipuslat, mutta onko mitään ideaa laittaa uretaanit sakkeleihin, vaiko vaan uudet gumit, ajettavuus on ollut kyllä ihan jämäkkää, ei mitään levottomuutta, joten ajattelisi että gumitus riittää edelleen, ehkä kuitenkin tuohon alkuperäiseen hassunohueeseen takavakaajaan voisi sitten panostaa uretaaniin :shock:
:krooh:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

PeteP kirjoitti:ajettavuus on ollut kyllä ihan jämäkkää, ei mitään levottomuutta, joten ajattelisi että gumitus riittää edelleen, ehkä kuitenkin tuohon alkuperäiseen hassunohueeseen takavakaajaan voisi sitten panostaa uretaaniin :shock:
Jos ajettavuus on jo nyt ollut hyvä ja jämäkkä niin MIKSI pitäisi mitään muuttaa tai uusia?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Mistä tuo tyrmäävä asenne mexico? Uusia laitetaan sen vuoksi kun entiset ovat wanhoja ja kuluneita! taisit tuon tietääkkin, luulisin... ja niinkuin olet varmaan huomannut että yli 30v tekee tehtävänsä, muutenkin kun jouset ja akseli puhalletaan ja maalataan niin eipä viitti wanhoja laittaa, jousien puslat ei aivan pahoja,mutta vakaajien kumit entiset. Lisää hyviä kysymyksiä ?
:krooh:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

PeteP kirjoitti:Mitä mitäs tämä MIDOLYNE on ? näkyy olevan tollasiakin puslia tarjolla.

Mulla on nyt talvirojektista taka-akseli irrallaan, jousen etupäähän tulee uuet kumipuslat, mutta onko mitään ideaa laittaa uretaanit sakkeleihin, vaiko vaan uudet gumit, ajettavuus on ollut kyllä ihan jämäkkää, ei mitään levottomuutta, joten ajattelisi että gumitus riittää edelleen, ehkä kuitenkin tuohon alkuperäiseen hassunohueeseen takavakaajaan voisi sitten panostaa uretaaniin :shock:
Midolyne taitaa olla humpuukia. Eli Canadian Mustang ja sen haaraliike American Pony mainostaa midolyne-puslia, muttei sellaista ainetta taida olla oikeasti olemassa. Mitä lie uretaania, joka on ehkä hieman pehmeämpää. Polyuretaania voit ostaa vaikka kilottain, mutta missäs myydään midolyneä, ei missään muualla kuin noissa em. ja niiden jälleenmyyjillä, kuten Laurel Mountain Mustangilla.

Laita takajousen etupäähän uretaanipuslat, se auttaa pikkaisen taka-akselin sivuttaishallinnassa. Älä laita sakkeleihin, koska apurunko on aika ohutta eikä tuo paikka ole tarkoitettu ottamaan vastaan sivuvääntöä.

Takavakaajaan voit laittaa uretaania.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

PeteP kirjoitti:Mitä mitäs tämä MIDOLYNE on ? näkyy olevan tollasiakin puslia tarjolla.
Enpä ole aiemmin törmännyt noihin midolyne pusliin mutta jenkkilän päässä käydään jonkinlaista keskustelua ko. puslista.

- ei natise toisin kuin polygrafitet
- vaikka toimitaja antaa ikuisen takuun niin rikkoutumisia on tapahtunut
- alustan toiminta on jäykempää kuin kumipuslilla mutta ei niin kova kuin uretaaneilla

A quick search says that PST polygraphite bushings have a very good reputation for not squeaking, not cracking and providing great suspension location.
The Milodyne bushings seem to have an issue with cracking after a year or two and the poly bushings squeak. However if you install a grease zerk in the outer shell of the bushing assembly, cut shallow grooves in the poly and grease occasionally it should be as quiet as the ones on my FFR which are now 6 years old, are still in great shape and never squeak.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tulee näitä hifistelyajatuksia välillä .. etupäähän on jo aiemmin ostetut uuet kumipuslat, (Terveisiä Janille 8) ) kumilla mennään jousipuoli, on muuten kalliitkin nuo urethan/ kikkelisalkuttimet ! Tuohon vakaajaan taidan sitten laitella urethaanit, sellaiset on etuvakaajassakin , ja alustahan on jo tehtaan Comp. :roll: ...mustalaismiehen auto oli aikaan hylätty katsastuksessa, oli kuulemma vakaamuksen kallistaja ollu poikki :o
:krooh:
Vastaa Viestiin