Keskustelua moottorin huohotuksesta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Keskustelua moottorin huohotuksesta

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Elikkä miten rakennan koneeseeni oikein toimivan huohotusjärjestelmän.
Vaihtoehtoja voisi olla esim:

-toiseen venakoppaan breather ja toisesta letku ilmanputsarin alalautaseen
-toiseen breather ja toisesta letku pakosarjaan
-toiseen breather ja toisesta letku purkkiin
-toiseen breather ja toisesta PCV ventt. kautta imusarjaan tai ilmanputsarille.
-molemmista kopista letkut johonkin...
-joku muu???miksi?
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Molemmista venakopista suoraan kannuun. Kannun täytyy tietysti olla myös vapaasti hengittävä, kannun tarkoitus on vain kerätä öljysumu talteen. Kannusta voi laitta letkun jonnekin suojaiseen paikkaan tai laittaa kannuun hengittävän korkin. Kannun koko voisi olla jotain 1-3 litran luokkaa.

Toinen ehkä vähäenemmän töitä vaativa ratkaisu on vetää huohotus pakosarjan kolektoriin, sarjaa valmistaa esim. Moroson. Tämä ratkaisu ei kärytä konehuoneessa ja öljy höyryt palaa putkissa eikä ole näin harmina.

Sinun tapauksessa en näe muita vaihtoehtoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

457 kirjoitti:Molemmista venakopista suoraan kannuun. Kannun täytyy tietysti olla myös vapaasti hengittävä, kannun tarkoitus on vain kerätä öljysumu talteen. Kannusta voi laitta letkun jonnekin suojaiseen paikkaan tai laittaa kannuun hengittävän korkin. Kannun koko voisi olla jotain 1-3 litran luokkaa.

Toinen ehkä vähäenemmän töitä vaativa ratkaisu on vetää huohotus pakosarjan kolektoriin, sarjaa valmistaa esim. Moroson. Tämä ratkaisu ei kärytä konehuoneessa ja öljy höyryt palaa putkissa eikä ole näin harmina.

Sinun tapauksessa en näe muita vaihtoehtoja.
Kävin moroson sivuilla mut en löytänyt kuvaa moisesta, kiinnostais nähdä mimmonen viritys jos tekis sit itte sen.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Sory :oops:
Valmistaja olikin Milodon.
http://www.milodon.com/main.htm

VAC-U-PAN
Highly effective method of achieving optimum power through significantly reducing internal pressures. Breather of the unit attaches to valve cover and probe is inserted into header. Exhaust scavenging pulls pressure and blow- by out of motor. Complete kit including chrome breathers. Not for use with street mufflers.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
HighPsi5O
Aktiivi
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja HighPsi5O »

Mulla oli 65:sessa tuo Milodonin systeemi kiinni. Se imee kyllä tehokkaasti. Hitsataan vaan kollektoriin kiinni suulake, jonka läpi pakokaasut virtaavat ja aiheuttavat alipainetta. Suulakkeeseen tulee kiinni takaiskuventtiili ja siitä letku venakoppaan. Yksinkertainen ja tehokas. Myös mr.Gasket myy samoja palikoita, ja hinta on puolet Milodonista. Itse huomasin tuo liian myöhään aikoinaan noita ostaessa.

http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp

Vähän niin kuin köyhänmiehen alipainepumppu, mutta erittäin toimiva ja hyötysuhdekin on hyvä, kun imee "itsestään". :lol:
- 1998 GT Convertible - Procharged and 6-Speeded
- 2007 Harley Nighster
- 2000 Corvette HT
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

jep! kollektoreihin asennettavat toimii parhaiten
kilpakäytössa, valmistajat eivät suosittele kadulle
koska pakosarjoissa ei ole alipainetta tarpeeksi pienillä
kierroksilla. Jos haluu todella toimivan huohotus järjestelmän
joka ei sotke moottoria sisältä ja toimii kaikilla kierrosalueilla on
alipaine pumppu säädettävällä imuventtiilillä ja kerääjäsäiliöllä .
tosin ei ole halvin ratkaisu muistaakseni jones racing tai performance
valmistaa valmista street sarjaa jos ei löydy kotitallista tarvittavia
kilkkeitä = TI miehille tarvittavat kilkkeet: Kampiakseliin lisä urapyöra
hihnalle, ehjä saastepumppu hihnapyörällä ,airpulse, thermactor, millä nimellä sitä kutsutaankin, käytetään käänteisesti
joka on lähes joka saaste moottorin kyljessä joka puhaltaa
pakosarjoihin ilmaa jotta saadaan päästöt pieniksi , tarvittava määrä
sopivaa letkua joko venakoppaan tai imusarjaan liittimet
kerääjä säiliö voi olla mikä tahansa missä on tyhjennys venttiili
alipaine mittari jotta näkee paljonko on vakuumia moottorin sisällä
kanteen tai johonkin kopan kohtaan säädettävä alipaine venttili
jos pumpun imu on liian voimakas sopiva vakuumi alue 10-15hg
sama kuin normaali moottorin imusarjan alipaine!
en muista paljonko baareissa mutta väityksillä voi myös pelata
jos on liikaa tai liian vähän ,loiske levy imupuolen eteen ettei hörppää
turhan paljoa öljysumua keinukoneistosta ja täytä säiliötä hetkessä
tämä systeemi on käytössä ainakin todellissä HIGH COMP moottoreissa
Race versiota en suosittele koska pumppujen laakerivoitelu ei ole
suuniteltu pitkiin periodeihin ja on liian tehokkaita kadulle 8)
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

tässä linkki valmis sarjan valmistajaan
ja muutakin infoa tästä asiasta
muitakin osia näyttää olevan tuotevalikoimassa 8)
ja jos sillä sais taas muutaman hepan lisää, tosin ei halvimpia... :wink:
http://www.gzmotorsports.com/
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

No nyt löyty kuvia, tuo on helppo tehdä ite kun löytyy sopivat kuumuutta kestävät takaiskut, aika arvokkaita nuo valmiit paketit, eikun tuumasta toimeen.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

saastelaitteiden takaiskut kestävät
ainakin räkreiskäytössa , 45 asteenkulmaan pituussuunnassa
kollektoriin , 2" pituus jos niitä käytetään
pumppu itse ei tarvi takaisku venaa
no perinteinen purkkihuohotus on varmasti ainakin edullisempi :wink:
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tapsa kirjoitti:tässä linkki valmis sarjan valmistajaan
ja muutakin infoa tästä asiasta
muitakin osia näyttää olevan tuotevalikoimassa 8)
ja jos sillä sais taas muutaman hepan lisää, tosin ei halvimpia... :wink:
http://www.gzmotorsports.com/
Noi oli aika asiallisen tuntusia laitteita mutta tosiaan melko hintavia.

Toissapäivänä sitten hain korkeat alukopat lyttyyn lyötyjen peltikoppien tilalle. Laittelin kopat kiinni ja toiseen pcv:n kiinni, josta letku kaasarin ap-liitäntään ja toiseen "K&N" tyylisen breatherin. Eli aloitin ns. alkeista.

Pienen testilenkin ja 2/3 kaasu vedätyksen perusteella öljyä ei näy enää tunkevan mistään, auto ei paljo savuta ja tikku pysyy paikoillaan.
Toisaalta vaikuttais siltä että tyhjäkäynti on vähän raskaampaa/huonompaa, ilmeisesti seoksia pitänee korjata vähän.

Eilen vetelin sellasen 100km lenkin ja öljyt pysyy nyt sisällä vaikka vähän kormuuttaiskin. Kuumana tyhjäkäynnillä näyttäis kyllä vieläkin öljy palavan, kierroksilla ei niinkään.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

457 kirjoitti:Sory :oops:
Valmistaja olikin Milodon.
http://www.milodon.com/main.htm

VAC-U-PAN
Highly effective method of achieving optimum power through significantly reducing internal pressures. Breather of the unit attaches to valve cover and probe is inserted into header. Exhaust scavenging pulls pressure and blow- by out of motor. Complete kit including chrome breathers. Not for use with street mufflers.
Toimiikos noi nyt sitten katukäytössä?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitenkäs pelkästään kahdella breatherilla? Ei ollenkaan pvc-kaasarisysteemiä? Tuleeko jotain ongelmia?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Mitenkäs pelkästään kahdella breatherilla? Ei ollenkaan pvc-kaasarisysteemiä? Tuleeko jotain ongelmia?
Ei tule, jos kone on miedosti viritetty eikä lähtökohtaisesti huohota kohtuuttomasti.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kiitos. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Miedossakin katuajossa käyttäisin kyllä PCV-venttiiliä kuten tehdas on alunperin suunnitellut. Toiseen koppaan hengittävä korkki ja toiseen PCV-venttiili josta alipaineletku kaasarille. Noin se ainakin toimii.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin