Generaattorin kipinöinti?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Generaattorin kipinöinti?

Viesti Kirjoittaja EP »

Ei nyt sentään kipinöi koko generaattori. Mutta huomasin tossa, että kun katsoo päältä roottorin hiilipintaa, niin siinä kiertää kipinä noin 1/4 kierroksen roottorin pinnan mukana. Onko normaalia?

Kuukausi sitten putsasin roottorin kontaktipinnan, kun se oli aivan musta, ja latauksenkin se silloin oli lopettanut.
Eli olisikohan tuolla kipinällä yhteyttä mustumiseen? Jos ei ole normaali toiminto.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Omassani oli samanlaisia oireita,kunnes särkyi. Kuulemma kipinöintiä esiintyy aina tasavirtalaturissa kierroksilla jonkin verran. Oireet viittaavat myös hiilien vastapinnan epäpyöreyteen,jollon hiilet pomppivat kierroksilla. Kannattaisi käyttää laturi autosähkökorjaamossa ennen suurta tuhoa. Itselläni kyseinen oire johti totaaliseen ankkuriosan tuhoon ja nyt odotellaan uutta laturia.
Hämeenlinnassa ainakin Autosähkö Puputti hallitsee tasavirtalaturien kunnostuksen. Puh.03-6121780
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ei ole normaalia muttei ihan uuttakaan.

Sillon kun korjautin tuon EP:n mainitseman laturin niin vanha autosähkäri piti mulle melkoisen esitelmän asiasta.
Ei saa kipinöidä ja vanhat laturit tarvitsevat huoltoa tämäntästä.
Tuossa EP:n laturissa oli juurikin tuo kontaktipinta kulunut soikeaksi.
Kipinöinti johtui todennäköisesti juurikin siitä koska vika korjaantui uusilla hiilillä ja sorvauksella.
-Jukka-
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja EP »

Avomusse kirjoitti:nyt odotellaan uutta laturia.
Mistä hommasit uuden laturin? Ei oo sattunut silmään miltään valmistajalta muita kuin vaihtovirta latureita ja sellaselle ei jaksa alkaa väsätä kiinnikkeitä. Vaikka taisi jollain valmistajalla olla vastaaviin kiinnityksiin sopivaa malliakin?

Eli vika löytyi. Roottori paketilta hiilipinnalle tulevista kuparijohdoista yksi on poikki koko näkyvältä osaltaan. En tiedä mihin on hävinnyt (ja miten)kun ei näy missään. Ja sen puuttuvan johdon kohdalta hiilipinta oli sitten iskenyt jotenkin kipinää toisen hiillen kanssa (hiilen pää oli ruosteen värinen?) Nyt en muista kumpi hiili oli, varmaan maadoitettu.

Ei kyllä ainakaan latauksen valoja sytyttänyt eli kaipa se tollakin toimii.
Ei vaan pitkälle uskalla ajaa eli uutta tarvii.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Laturi tulossa edellisessä viestissä mainitsemastani Autosähkö Puputista.
Pitäisi olla huomena torstaina Hämeenlinnassa. Pessimistinä pikkuisen epäilen laitteen sopivuutta,mutta aika näyttää. Soitin myös Niemensivulle,joka lupasi toimittaa laturin parissa viikossa. Toivottavasti Puputin kautta tulossa oleva sopii,silla muutoin Forssan reissu Sunnuntaina jää haaveeksi :cry:
Palaan asiaan heti nähtyäni uuden laturin.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Nyt on uusi (takuu huollettu) laturi paikoillaan ja hyvin pelaa :D
Autosähkö puputti hoiti homman hienosti ja kaiken lisäksi laturi löytyi suomesta. (Hki) Laturi koeajettiin testipenkissä ja samalla tarkistettiin/säädettiin vanha säädin. Laturi on tarroista päätellen korjattu Kanadassa Wilson nimisessä pajassa. Kuulemma toimittaa latureita aina 30-luvun autoihin asti.
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja EP »

Pahalta näyttää, että jää forssa väliin ainakin mun mustangilta, ellen keksi äkkiä jotain tilalle tai saa paskaa toimimaan.

Yritin ite juottaa tänään puuttuvan johdon tilalle uuden, ja muutenkin huolsin sen, no nyt ei ainakaan toimi, kun latausvalokin syttyy.
Saattaa olla että sieltä on mennyt muutakin, kuin puuttuva 5cm pätkä lankaa.

Vika oli lähtenyt siitä, että kun hiilipintaa on joskus sorvattu, niin sorvari on vetänyt vähän liian alas, missä johdot on tinattu hiilipintaan. Muutama oli aika heikon näköisesti kiinni. Toi oli auennut siitä yläpäästä ja pyörinyt vähän aikaa mukana repien käämien eristeitä, ennen kuin oli katkennut alapäästäkin.

Taidan kohta ostaa Camaron.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

EP kirjoitti:Pahalta näyttää, että jää forssa väliin ainakin mun mustangilta, ellen keksi äkkiä jotain tilalle tai saa paskaa toimimaan.

Yritin ite juottaa tänään puuttuvan johdon tilalle uuden, ja muutenkin huolsin sen, no nyt ei ainakaan toimi, kun latausvalokin syttyy.
Saattaa olla että sieltä on mennyt muutakin, kuin puuttuva 5cm pätkä lankaa.

Vika oli lähtenyt siitä, että kun hiilipintaa on joskus sorvattu, niin sorvari on vetänyt vähän liian alas, missä johdot on tinattu hiilipintaan. Muutama oli aika heikon näköisesti kiinni. Toi oli auennut siitä yläpäästä ja pyörinyt vähän aikaa mukana repien käämien eristeitä, ennen kuin oli katkennut alapäästäkin.

Taidan kohta ostaa Camaron.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... e3cdc6a676
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja EP »

No niin, nyt on "uusi" generaattori kiinni.
En kyllä uskonut että löytyisi mistään kovinkaan nopeasti, soiteltuani läpi "isot nimet".

No päätin sitten kokeilla tuota Autosähkö puputtiakin, ja niiden
kautta sellainen sitten sattui löytymäänkin tunnin etsimisen
jälkeen Tampereelta jostain tukku firmasta Pirkkahallin läheltä.
Ei muutakuin itse hakemaan sieltä niin kerkisi saamaan
vielä viikonlopuksi. Eli ei ihan turha firma.

Ei tosin käynyt paikalle suoraan, vaan joutui vaihtamaan
vanhasta etupään laakerikilven uuteen, kun kiinnike reiät
oli erilaiset.
Myös jänniteen säädin yksikkö meni uusiksi, kun sitä
ei enää saanut säätöihin.

Sitten kun sai auton käyntiin, niin meinasi usko loppua, kun
latauksen valo vain paloi. No se sammui sitten lopulta itsestään,
eli todennäköisesti toimii.

Nyt kun vaan olisi kelit suht hyvät, niin pääsee tonne Forssaankin päin. Jos ei mitään hajoa sitä ennen!
Avatar
MarkkuJ
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 12:39
Paikkakunta: Tampere, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuJ »

EP kirjoitti:No päätin sitten kokeilla tuota Autosähkö puputtiakin, ja niiden
kautta sellainen sitten sattui löytymäänkin tunnin etsimisen
jälkeen Tampereelta jostain tukku firmasta Pirkkahallin läheltä.
Ettei vaan olis kyseessä Joukon Auto, kiva tukkuliike (joka myy myös suoraan) siinä Pirkkahallin kupeessa. Itse kävin siellä mukanani Foxin parkkilyhty kysymässä että löytyykö tuohon sopivaa lampunpohjaa (joku nääs oli Ruotsissa raksinut liittimet pois tarpeettomina). Ja hetken etsimisen jälkeen kaveri tuli mukanaan Fiestan vilkku ja totes että tämä tuntuis toimivan, ostin sit parin Fiestan vilkkuja ja kohta on valot taas kohdallaan (eikä pimeällä enää näe :-) ).
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja EP »

Saattaapa hyvinkin olla tuo mainitsemasi firma, en muista enää nimeä, mutta joku JA Tools tai tämmönen se oli.
Toisella puolella kuin Pirkkahalli ja vähän hallilta Tampereenkesustaan päin.
Ainakin noi tuol, Autosähkö Puputissa sano, et siel ei voi ostaa suoraan kun se on joku tukku, mutta jos sulle on myyty, niin taisipa Puputti kusettaa pahemman kerran ja vetää rahaa välistä.
Avatar
EP
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja EP »

Kestotesti "uudella" generaattorilla suoritettiin tänään Ahvenistolla Glamour päivillä "tutustumisajo kierroksilla", hyvin kesti ja autokin pysyi ehjänä, mitä nyt viimeisellä kierroksella oli noin 3 cm päässä hiekalta pääsuoralle tulo mutkassa. Kilsa lisää vauhtia ja ei olisi enää pysynyt.
No mainehan siinä olisi kasvanut.

Ei siellä sitte muita ollutkaan ainakaan aamupäivällä kuin allekirjoittanut ja Dervish pitämässä Mustang mainetta yllä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

EP kirjoitti:Kestotesti "uudella" generaattorilla suoritettiin tänään Ahvenistolla Glamour päivillä "tutustumisajo kierroksilla", hyvin kesti ja autokin pysyi ehjänä, mitä nyt viimeisellä kierroksella oli noin 3 cm päässä hiekalta pääsuoralle tulo mutkassa. Kilsa lisää vauhtia ja ei olisi enää pysynyt.
No mainehan siinä olisi kasvanut.

Ei siellä sitte muita ollutkaan ainakaan aamupäivällä kuin allekirjoittanut ja Dervish pitämässä Mustang mainetta yllä.
Hyvä että nyt toimii.

Oli tuolla Ahvenistolla teidän lisäksi ainakin yksi FMOC:n jäsen paikalla.....Ooppelilla. :shock:
-Jukka-
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Laturi

Viesti Kirjoittaja ROKI »

mitävarten te virittelettä niitä tasavirta kun on vaihtovirta pelejä hyllystä saatavilla eikä hinta ole esteenä eilkä kiinnitykset ole ongelma yksi pitkä pultti pari mutteria ja säätö rauta joko suora tai käyrä siinä koko komeus tietenkin säädin yksin kertaista kun sen osaa!!
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Jukka »

ROKI kirjoitti:mitävarten te virittelettä niitä tasavirta kun on vaihtovirta pelejä hyllystä saatavilla eikä hinta ole esteenä eilkä kiinnitykset ole ongelma yksi pitkä pultti pari mutteria ja säätö rauta joko suora tai käyrä siinä koko komeus tietenkin säädin yksin kertaista kun sen osaa!!
Heitän arvauksen.
Auto on tuollaisena tehtaalta lähtenyt,niin sellaisena se myös pidetään?
Vaihtoehtoisesti voipi olla vaikka museoajoneuvo joka halutaan säilyttää alkuperäistä vastaavana?
-Jukka-
Vastaa Viestiin