Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Hellakopteri
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 22:21
Auto: 65 FB

Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Hellakopteri »

Kävin tänään aloittamassa juuri tuodun 65 fastbackin katsastuksen ja paperihin tuli muutamia mainintoja korjattaviksi asioksi (takajarrun säätöä, rekkarin valo taakse, peili(t) paikalleen, pissapoika...). Pieniä juttuja, Hyvä Hyvä!

No sitten tietenkin huomasi että autoon vaihdettu myös moottoriin palikoita, ja vaatii tehonmittaustodistuksen (ettei mene sen 20% yli kuin tehokkaimman vertailumoottorin tehot). Sinne on siis laitettu Edelbrockin imu- ja pakosarjat, kantta ja kaasari. Moottori siis 289 pari vuotta sitten laitettu. Eli kannen vaihdosta mainitsi erikseen ja näytti myös pykälät siitä (asiallinen katsastus näin ohimennen sanoen Espoon K1llä)

Ensimmäisenä mietityttää että mikä nyt on tehokkain vertailumoottori sitten, Hiposta kai lähti 271 hvtä, mutta kun shelbyn viritelmistä lähti kai vähän yli 300. Olen siinä luulossa, että pitää verrata Hipoon, kun autoni on C-koodi alunperin (eli alustassa ym ym. jo alunperin eroja K-koodi virityksiin)??

Myyjän mukaan autosta lähtisi 340hvtä, ja se ylittää silloin sen 20%. (jos vertailu shelbyn viritelmiin = ei ongelmaa). Yksi vaihtoehto on tietysti tukahduttaa tehoja moottorista dynolle mennessä - ja ehkäpä helpoinkin?

No nyt kun sinne dynolle pitäisi mennä niin olisko antaa vinkkiä missä tuon voi suorittaa suur-helsingin alueella? (auto pahus vähän myöhässä dyno-päivästä)

No jos tehot jää mittauksessa alle 20% eli alle 325hvtä, niin kaikki kai kunnossa?

Vähän jäi kyllä epäselväksi vielä täytyykö alustan muutoksia 'raportoida' leiman saamiseksi (pitää vielä soitella perään)? Autossa on kyllä 9 tuuman perä, edessä levyjarrut, antisway bar, monte carlo baria ja export braceä (vai mitä ne nyt oli?) ja uudempaa iskaria.

Tää on tämmöstä alottelevan Mustanginistin pärinää. Mitäpä tuumaatte?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla koskaan mitään kyselty alustamuutoksista!! Rekkarivalo siellä pitäisi mielestäni olla, takapuskurin "sisällä", näin ainakin HT-ssa on. Konetehoista tiedä, mutta on noista revitty huomattavasti kovempiakin tehoja. :shock: :shock: Multa ei ainakaan ole mitään dynotehoja kyselty, tosin parisataa väsynyttä kaakkia könyää pellin alla.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Harmittavasti on osunut asiansa osaava katsastusmies mutta noinhan se taitaa mennä ihan pykälien mukaan.
-Jukka-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Eikös niissä Shelbyissä ollu 350 kaakkia? Vai paljonko se nyt oli? Eli tehoja saisi olla 420 hp. Vai mitä se nyt oli? Olikos se Shelby tehokkain? vai mikä se nyt oli?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

tosta tehovertailusta...
siis saman mallisarjan tehokkain auto on vertailukelpoinen AINOASTAAN jos pystyy selvittämään millainen alusta vertailuautossa on ja että oma auto on päivitetty juuri tähän samaan alustaan
alusta= voimansiirto,välitykset,jarrut, pyörien tuennat jne jne sekä mm jaettu taka-akseli.... jotka siis pitää olla vastaavat... jos menee yli 7kg massa /teho ei enää saa siihen päälle sitä 20% ..
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Finlex linkki
5 §
Moottorin vaihto
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Itse tulkitsisin, ettei -65 selpy käy verrokiksi koska mieltäisin sen virityspajaksi enkä fordin alaiseksi. Tästä löytyy varmaan montaa mielipidettä, joista se painavin tulee varmaan konttorilta.

Jarrut ja alusta oltava verrokkimoottorin mukaan myös.

Hevosvoimat ei mene 1:1 tuossa painotehosuhteessa.

Mitä tuohon kannen vaihtoon tulee, niin pulliaisen korvaan se kuullostaa siltä, ettei kansi tuo mitään lisää jos on saman kokoisesta moottorista, mutta kun kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin joutuu sitten kuitenkin dynolla osoittamaan tehot. WAT?
Mustang -69 SR
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

No onpas oltu tarkkana.

Eiköhän se tuo 271hv ole.

En kyllä ymmärrä mitä arvoa jollain dynolapulla on tuossa. Kuinkas vaikea se on säätää esim. kaasu vivusto siten ettei läpät aukea kokonaan, tai jotain muuta vastaavaa...

En tietenkään kehoita epärehellisyyksiin, mutta kuulostaa erikois tarkalta toiminnalta...
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

juu katsastus inssi on ottanu asiat pilkulleen , harmi . montakohan tuhatta "kiesiä" poistus rekisteristä tästäkin maasta jos otettas autoja syyniin . ei yksistään tehojen vaan korimuutostenkin osalta ? on tää suomessa yhtä pullikointia :roll-roll:
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Mitenkäs muistelisin et toi mallisarja käytännössä tarkottais lähinnä peruskoria. Esim. vm.52 Fordia voi verrata vm.54 Mercuryyn, edellyttäen et alustan osat on vaihdettu vastaaviin.
Ja ite vertaisin sitä kyllä siihen Shelbyyn, hankkii jostain vaikka kopion FIA:n luokitustodistuksesta. Siihen luokitustodistukseen taidettiin vaatia jonkinlainen "sarjatuotanto".
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

munmummu69 kirjoitti:moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
Tätä kohtaahan voi olla vaikea täyttää. Esmes -69 otteessa omamassa on 1330kg --> max. 190kW = 254hp {1hp=746w}.

Tuosta hepat SAE brutto hepoiksi 254hp/0,7=363hp niin vielä pysytään vaikkapa 428:lle ajan hengen mukaisesti ilmoitetun 335hp:n yläpuolella. Kansia ei ketjun alun perusteella voi tällaiseen mennä vaihtamaan, eikä oikein pienempiinkään voimanpesiin. Kohta on Suomenniemi pullollaan halpaa vähänkäytettyä AFR:ää tai hyvin huonosti hyvin dynottuja lappuja. Arvata saattaa kumpi on ihmisen luontoa lähempänä.
Sulkava kirjoitti:... jos menee yli 7kg massa /teho ei enää saa siihen päälle sitä 20% ..
Eli jos -65 massa on kutakuinkin yllämainittua luokkaa, niin vertailuluvut on joko hipon 271hp tai selpyn joku-hp, ilman sitä 20%:ia

Joskus aikoinaan katsuri otti kolleegan autosta henkilölukua pienemmäksi, koska erinäisten askareiden jälkeen puntari näytti liikaa ja otteen omamassa nousi. Pitääkö näitä vehkeitä alkaa leimata lisäpunttien kanssa kaksipaikkaisiksi, jolloin saa lisätä tehoa 1kW/7kg... ja saada sitten punttien poiston jälkeen poliisilta sakot liian kevyellä autolla ajamisesta. :?:

Edit: onpa tuossa lakitekstissä huomioitu tuo punttihommakin kun punnitus tulee vasta muiden jälkeen...
Mustang -69 SR
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Miten se sitten menee, jos kansien vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ja 302.sen kansiksi vaihtaa esimerkiksi ne AFR.n 302 kannet. Koneen vaihtaminen tapahtuisi siis 302.sta toiseen 302.seen, eihän siinä ole mitään onkelmaa...tä. On tää niin vaikeeeta, tyhmän, ymmärtää. :roll-roll:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Homer65 kirjoitti:Koneen vaihtaminen tapahtuisi siis 302.sta toiseen 302.seen, eihän siinä ole mitään onkelmaa...tä. On tää niin vaikeeeta, tyhmän, ymmärtää. :roll-roll:
Vaikuttaa juuri tuohon tehorajaan sekä rosentteihin. Sama juttu jos vaihtaa kaasarin tilalle ruiskun = Moottorinvaihto !! :evil:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja 302TT »

JXA-26 kirjoitti: Sama juttu jos vaihtaa kaasarin tilalle ruiskun = Moottorinvaihto !! :evil:
Tästä olisin eri mieltä. Eikös tuossa se sanota, että on sallittua:

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Mach1 -71
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Tätä mieltä minäkin olin, -ja voimakkaasti olinkin- kunnes käytin Kopan 2,0 välikoppa ekkeriä leimalla. Autoon oli vaihdettu vuonna sirppi ja vasara 2,0 OHC kaasariversiona. Kunnes keksittiin heittää weberillä kuikkaa ja laittaa edistyksellistä iS-Sierran pentsiinin suitsuttelu laitteistoa wanhan koneen kylkeen. Vuosileimalla tuli sitten painit... Tulipahan avauduttua kunnolla katsastuspäälliköitä myöten kun inssi meinas ruveta kanta-auto katsastamaan Escorttia. Aiemmat rosentit oli 0 ! Ei päässyt piällikkö helpolla, mutta... äääh, kertokoon Koppa lisää jos jaksaa, rupee taas pulssi nouseen !!!
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Juu, siis kyllähän ne käsittääkseni voi prossat laskea uudelleen melkein milloin haluaa, jos esim. moottori on vaihdettu vuonna miekka ja kypärä ja siitä ei ole merkattu prosentteja otteeseen. Mutta mielestäni tuo minun mainitsema kohta tarkoittaa, että jos auton orkkismoottoriin vaihdat ruiskun, niin sitä ei rinnasteta moottorinvaihtoon. Tämä on siis minun tulkinta pykälästä. Jos jollain on toisenlaista kokemusta asiasta, niin kertokaa toki.
Mach1 -71
Vastaa Viestiin