Tämäkin oli melko taistelu kun ko. katsastusmies ei kertonut noita perusteita tuohon vaatimukseensa, toisin kun topikin aloittajan tapauksessa.JXA-26 kirjoitti:Tätä mieltä minäkin olin, -ja voimakkaasti olinkin- kunnes käytin Kopan 2,0 välikoppa ekkeriä leimalla. Autoon oli vaihdettu vuonna sirppi ja vasara 2,0 OHC kaasariversiona. Kunnes keksittiin heittää weberillä kuikkaa ja laittaa edistyksellistä iS-Sierran pentsiinin suitsuttelu laitteistoa wanhan koneen kylkeen. Vuosileimalla tuli sitten painit... Tulipahan avauduttua kunnolla katsastuspäälliköitä myöten kun inssi meinas ruveta kanta-auto katsastamaan Escorttia. Aiemmat rosentit oli 0 ! Ei päässyt piällikkö helpolla, mutta... äääh, kertokoon Koppa lisää jos jaksaa, rupee taas pulssi nouseen !!!
Juu eli auto oli katsastettu 10v aikaisemmin 2.0 ohc:lle, minulle saapuessa siinä oli weber paikallaan mutta mm. bensalinjat oli tehty uusiks ja myös b-paluu oli jo hoidettu sekä koneessa oli ruiskun kansi eli paikallaan on varmaankin tuo ruisku ollut mutta papereihin sitä ei koskaan oltu laitettu.
Katsastus-setä siis halusi laskea nuo prosentit tuon ruiskuun vaihdon takia, siis vaikka itse kaasarin vaihto ruiskuun ei prosentteja hetkauta koska koneesta prosentit ei muuttuisi mutta silti vedottiin juuri tuohon ruiskun vaihtoon. Tämä tapahtui 2vko ennenkuin nuo prosenttien laskeminen muuttui viimeksi. Kun sitten tuon lain muuttumisen sain tietoon niin laskin itse prosentit jotka jäi alle 40%, tuossa vaiheessa siis oli jo mennyt herne nenään ja seuraavaan muutoskatsastukseen vaihtui mm. etupää korkeus ja jäykkyys säädettäväksi, etujarruiksi scorpion satulat ja cossun levyt sekä 15" pyörät alle. Pitihän sitä saada katetta muutoskatsastuksen hintaan

Tuossa siis oli jo aikaisemmin vaihdettu moottori, originaali moottorin muutoksista ei ole kokemusta. Selvittelin tuota asiaa tuolloin tarkemmin ja jos prosentteja ei ole merkitty mihinkään katsastusmies voi milloin tahansa vaatia muutoskatsastuksen vaihdettujen osien määrittämiseksi. Jos auto viedään muutoskatsastukseen niin prosenttilaskenta aloitetaan aina alusta, näin ollen esim. korinvaihto autoon ei enää voi mitään muutoksia tehdä kun prosentit kasvoi rungon osalta viime muutoksessa.
Seuraavaksi odotetaan mielenkiinnolla tuon turbo foxin katsastusta kun sen aika vain tulis..melkopaljon alustaa ja moottoria kun on/tulee vaihtumaan...Prosentit ei tule olemaan ongelma mutta kuinka tarkkoja papereita nuo nykyisin muutoksista haluavat...Noissa pykälissä kun on aina tuota tulkintavaraa jos ei kysy suoraan AKElta.