Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
-70 Sportsroofin tehostettu vakioohjaus menee remonttiin ja hammastankoa mietitään. Olen lukenut aiemmat läpi ja kaipaisin asennus/ käyttökokemuksia TCP:n tai RRS:n tehostetusta ohjauksesta . Autossa on 351 W Hedmanin lyhyillä sarjoilla ja C4 automaatti.
Jollet jaksa kirjoittaa niin laita YV tai puhelinnumero tai soita 0500 254 889 Pasi Puntanen . Kiitokset etukäteen !
Jollet jaksa kirjoittaa niin laita YV tai puhelinnumero tai soita 0500 254 889 Pasi Puntanen . Kiitokset etukäteen !
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Muutamien TCP:n hammastankojen osalta on ollut erilaisia huolia niin asennuksessa kuin toiminnassa.
- epämääräistä väljyyttä
- osat ei meinaa pysyä kiinni
- ohjaksen palautuksessa ongelmia
Pienistä murheista huolimatta laitokset on saatu toimimaan. Ilmeisesti käyttäjät ovat myös yleisesti olleet tyytyväisiä tuotteeseen.
Onhan hammastanko tehostettuna huomattavasti mukavampi kuin tehostamaton tai tehostettu simpukka ohjaus. Mutta toistaiseksi pitäydyn simpukka mallissa.
Koskee vain 64½ - 66 V8 1.0” sektoriakseli malleja.
Syystä että:
- sen saa nopeammaksi kuin hammastangon, quick steer kit.
- alkuperäisen oloinen
Heikkoutena kuitenkin:
Quick steer kit on a 16:1 ratio steering box like the 65 Shelby Mustangs used, the turning effort will be very hard and make parking and slow maneuvering an unpleasant task. It was designed for use at speed where small movements of the steering wheel were all that was needed to negotiate a roadcourse. It was never intended for everday use and parking lot trolling.
- epämääräistä väljyyttä
- osat ei meinaa pysyä kiinni
- ohjaksen palautuksessa ongelmia
Pienistä murheista huolimatta laitokset on saatu toimimaan. Ilmeisesti käyttäjät ovat myös yleisesti olleet tyytyväisiä tuotteeseen.
Onhan hammastanko tehostettuna huomattavasti mukavampi kuin tehostamaton tai tehostettu simpukka ohjaus. Mutta toistaiseksi pitäydyn simpukka mallissa.
Koskee vain 64½ - 66 V8 1.0” sektoriakseli malleja.
Syystä että:
- sen saa nopeammaksi kuin hammastangon, quick steer kit.
- alkuperäisen oloinen
Heikkoutena kuitenkin:
Quick steer kit on a 16:1 ratio steering box like the 65 Shelby Mustangs used, the turning effort will be very hard and make parking and slow maneuvering an unpleasant task. It was designed for use at speed where small movements of the steering wheel were all that was needed to negotiate a roadcourse. It was never intended for everday use and parking lot trolling.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Olen ollut tyytyväinen TCP:n tehostamattomaan hammastankoon. Kiinni pysymisestä en tiedä, Locktite auttaa jos oireilee. Omassani ei väljyyttä ilmene.
Asennus vaiheessa kannattaa varoa ettei rakennetta kiristä mutkalle...
Asennus vaiheessa kannattaa varoa ettei rakennetta kiristä mutkalle...
- Sport 65
- Aktiivi
- Viestit: 59
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
- Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9" - Paikkakunta: Orimattila
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Mulla kuusvitosessa TCP: tehostettu. Asennus oli aika simppeli homma, eniten päänvaivaa tuotti orkkis simpukan poissaanti, oli ahdasta. Onnistuu tietysti helpommin ilman mottia tai peltisarjaa. Tehostetussa mallissa tietysti letkujen reittien valinta ja säiliön istutus aiheutti hiukan pohtimista. Asennukseen taisi mennä viikonloppu, tehostamattoman saattaa saada asennettua jopa päivässä. Kuten Antti mainitsi, asennuksessa kannattaa olla tarkkana kiristyksen suhteen, oikea järjestys selviää kyllä ohjeista...
Sarja on kyllä laadukkaan oloinen ja istui hyvin paikoilleen. TCP:n sivuilta voi vakoilla etukäteen asennusohjeita.
Mulla ollut tuota Jyrin mainitsemaa palauttamisongelmaa, samoin ohjaustuntuma on hiukan heikko. Luultavasti ongelma on pyöränkulmissa, eli vähän kokeilua. Samoin "tehtaalla" asennettu putkenliitos vuoti vähän öljyä, sekin tuli talvella laitettua, kun oli moottori pois tieltä. Ostin sarjan Tepon kautta ja teknistä tukea on saanut mukavasti.
Sarja on kyllä laadukkaan oloinen ja istui hyvin paikoilleen. TCP:n sivuilta voi vakoilla etukäteen asennusohjeita.
Mulla ollut tuota Jyrin mainitsemaa palauttamisongelmaa, samoin ohjaustuntuma on hiukan heikko. Luultavasti ongelma on pyöränkulmissa, eli vähän kokeilua. Samoin "tehtaalla" asennettu putkenliitos vuoti vähän öljyä, sekin tuli talvella laitettua, kun oli moottori pois tieltä. Ostin sarjan Tepon kautta ja teknistä tukea on saanut mukavasti.
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Kiitos kommenteista . Onko muutos ajotuntumaan ollut homman väärtti, nyt puhutaan tehostetusta mallista. Ainakin omassa orggis tehostettu ohjaus on aika hankala vaikka kulmat,iskarit ym on kohdallaan . Matalat renkaat ei varmaan paranna asiaa uraherkkyyden suhteen ja monttuisella tiellä saa tähtäillä tarkkaan. Onko RRS tehostettua kellään ? Lähinnä kiinnostaa ohjausakselin nivelten toiminta (linjaus,takertelu) sekä se pelittääkö nämä orggis pumpulla tai tuoreemmalla Ford versiolla (ainakin TCP : tarjoaman pumpun hinta on aika suolainen )
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
TCP.n pumpun hinta on enemmän ku suolanen. Harkinnassa joku muu kuin TCP, juurikin ton pumpun hinnan takia. Tikkukätisenä ei voi harkitakkaan muuta, ku tehostettua mallia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Omaan Fastbackiin odottelee TCP:n tehostettu hammastanko laatikossa. Pumpun hommasin suoraan valmistajalta, niin jäi halvemmaksi mitä TCP:n kautta.
http://www.krcpower.com/
http://www.krcpower.com/
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
TCP:n erittäin suuri etu on että se tulee todella tukevasti kiinni koriin neljästä kohdasta eikä jousta kaksipiste kiinnikkeitten varasta niin kuin monet muut versiot. Monissa hammastangoissa on todellisena ongelmana lisäksi raidetankojen sisäpäiden ”kiinnityspalkki” joka on kiinni keskeltä hammastankoon hyvin lähekkäin olevilla hennoilla pulteilla jotka joustavat em palkin kanssa hengenvaarallisen näköisesti! Yhdessä nämä kaksi epäkohtaa saavat joissakin hammastangoissa melkoisen epämääräisen ohjaustuntuman.
TCP muodostaa lisäksi tavallaan etupalkin alatukivarsien kiinnityksen välille. TCP:n kiinnityksessä pitää olla erityisen tarkkana kiinnityskohtien tasaisessa shimmaamisessa ettei tankoa väännetä väkisin bindingiin mutta suoraviivainen ja sinänsä selkeä homma asennus on. Kaikki on ok jos voima on sama laidasta laitaan käännettäessä. Joskus vääntyneet alatukivarren kiinnikkeet ja muut korin muodonmuutokset ovat aiheuttaneet lisätoimeliaisuutta.
TCP:n tanko on myös varsin suurihalkaisijainen ja tarkoitettu toimimaan erittäin pienillä välyksillä jotta saavutettaisiin hyvä ohjaustuntuma. Ensimmäisen 1000-2000km aikana ohjaus saattaa olla tahmea ja siihen tulee pienen hioutumisen aikana vähän välystä joka säädetään säätöruuvista pois jonka jälkeen se onkin sitten välyksetön. Itse asiassa on vaikea kuvitella sisäänajossäädön jälkeen parempaa tarkkuutta ja herkkyyttä ohjaukseen. Osien löystyminen ei ole meillä koskaan tullut eteen vaikkei olla liimaa käytettykään.
Mikään ohjausjärjestelmä ei voi varsinaisesti vaikuttaa paljoakaan ohjauksen palautukseen alkuperäistä jousitusta käytettäessä. Heikon palautuksen pääongelma on alkuperäisessä jousitusgeometriassa. TCP:n tarkkuus tosin sietäisi huomattavan casterin lisäämisen ja sitä kautta kyllä saadaan lisää ohjauksen palautusvoimaa ja keskitystä sekä halukkaampaa kääntymistä mutkiin ilma muita ongelmia mutta se on jo toisen jutun aihe.
KRC:n pumpun käyttö on suuri etu. Joissakin hammastangoissa voi käyttää myös alkuperäistä pumppua mutta sillä ei voi saavuttaa samaa käytöstä. Valitse siis KRC mihinkä tahansa hammastankoon.
KRC:n ja TCP:n hinnat ovat samoille yksittäisille KRC osille molemmissa samat mutta pakettien kombinaatiot ovat erilaiset ja siten eri hintaisia.
TCP muodostaa lisäksi tavallaan etupalkin alatukivarsien kiinnityksen välille. TCP:n kiinnityksessä pitää olla erityisen tarkkana kiinnityskohtien tasaisessa shimmaamisessa ettei tankoa väännetä väkisin bindingiin mutta suoraviivainen ja sinänsä selkeä homma asennus on. Kaikki on ok jos voima on sama laidasta laitaan käännettäessä. Joskus vääntyneet alatukivarren kiinnikkeet ja muut korin muodonmuutokset ovat aiheuttaneet lisätoimeliaisuutta.
TCP:n tanko on myös varsin suurihalkaisijainen ja tarkoitettu toimimaan erittäin pienillä välyksillä jotta saavutettaisiin hyvä ohjaustuntuma. Ensimmäisen 1000-2000km aikana ohjaus saattaa olla tahmea ja siihen tulee pienen hioutumisen aikana vähän välystä joka säädetään säätöruuvista pois jonka jälkeen se onkin sitten välyksetön. Itse asiassa on vaikea kuvitella sisäänajossäädön jälkeen parempaa tarkkuutta ja herkkyyttä ohjaukseen. Osien löystyminen ei ole meillä koskaan tullut eteen vaikkei olla liimaa käytettykään.
Mikään ohjausjärjestelmä ei voi varsinaisesti vaikuttaa paljoakaan ohjauksen palautukseen alkuperäistä jousitusta käytettäessä. Heikon palautuksen pääongelma on alkuperäisessä jousitusgeometriassa. TCP:n tarkkuus tosin sietäisi huomattavan casterin lisäämisen ja sitä kautta kyllä saadaan lisää ohjauksen palautusvoimaa ja keskitystä sekä halukkaampaa kääntymistä mutkiin ilma muita ongelmia mutta se on jo toisen jutun aihe.
KRC:n pumpun käyttö on suuri etu. Joissakin hammastangoissa voi käyttää myös alkuperäistä pumppua mutta sillä ei voi saavuttaa samaa käytöstä. Valitse siis KRC mihinkä tahansa hammastankoon.
KRC:n ja TCP:n hinnat ovat samoille yksittäisille KRC osille molemmissa samat mutta pakettien kombinaatiot ovat erilaiset ja siten eri hintaisia.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Manuaali TCP vuodesta 2002. Asennus on helppo. "Vaativin" homma on lyhentää rattiputkea ja porata kaksi reikää. Muuten pelkkä kiinnittämistä.
Jos nyt olisi 2001 ja sama tieto ja kokemus kuin nyt, niin olisin ottanut tehostetun, joka silloin maksoi $1599.
Jos nyt olisi 2001 ja sama tieto ja kokemus kuin nyt, niin olisin ottanut tehostetun, joka silloin maksoi $1599.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Kiitosta kommenteista. Mistä erottaa helpoimmin, onko spindle -69 vai -70 mallinen, ilmeisesti laakerikoko ja rt pää muuttuvat, onko muita eroja ? Vaikka auto on-70 on ennenkin tullut vastaan -69 komponenttejä tässä yksilössä. Näkyy ainakin TCP sarjat olevan eri numeroilla
-67-69 ja Boss-69ja -70.
-67-69 ja Boss-69ja -70.
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Jatkoa tarinaan, mitä nestettä järjästelmään, KRC suosittelee sivuillaan omaa nestettään josta ei sen tarkempaa erittelyä. TCP :n asennusohjeessa painoitetaan että nesteen tulee olla petroleum-based tiivisteiden takia, synteettistä tai ATF ei saisi laittaa.
Mitä käytätte ?
Mitä käytätte ?
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Olen KRCn pumpussa/TCP räkki combossa on käyttänyt Volkswagenin tehostin nestettä, toimii ja pysyy sisällä.
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Asennus ja ekat ajot TCP;llä suoritettu,"nyt jo". Sinällään homma meni ihan ok, pientä shimmaamista ja tarkkuuskiristelyä vaati jotta ei vääntyilisi mutkille. KRC:n pumppu ja kiinnikesarja tuli mukana, kiinnikesarjaa joutui muokkaamaan, hihnalinja oli tämän 351:n vesipumppuun sentin viassa . Ajotuntuma toki parani aika lailla, vähän klappia on tangossa mutta se ilmeisesti sisäänajovaiheen jälkeen säädöillä poistunee . Sarjan mukana tullutta säiliötä ei saanut asennusohjeiden mukaisesti tarpeeksi ylös, nestepinta säiliössä on kuitenkin n 10 cm pumppua korkeammalla ja hyvin tuntuu virtaavan . Gulfin psf:t laitoin nesteiksi. Muutamia kysymyksiä ;
- järjestelmä pitää molempiin suuntiin käännettäessä loivaa sihinää, ääriasennoissa tietysti kovenee, liekkö normaalia.
- ohjauksen palautus on olematon johtuneeko pyöränkulmista (auraus 3 mm, Camber -0,5 ast, Caster 0 )muutoin vakioripustus.
Terveisin Pasi
- järjestelmä pitää molempiin suuntiin käännettäessä loivaa sihinää, ääriasennoissa tietysti kovenee, liekkö normaalia.
- ohjauksen palautus on olematon johtuneeko pyöränkulmista (auraus 3 mm, Camber -0,5 ast, Caster 0 )muutoin vakioripustus.
Terveisin Pasi
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Manuaali TCP n. 2 asteen castereilla palauttaa hyvin. Sulla on joka tapauksessa aivan liian vähän casteria (näin siis muutenkin kuin palauttamisen puolesta, handling nääsSR 70 kirjoitti:- järjestelmä pitää molempiin suuntiin käännettäessä loivaa sihinää, ääriasennoissa tietysti kovenee, liekkö normaalia.
- ohjauksen palautus on olematon johtuneeko pyöränkulmista (auraus 3 mm, Camber -0,5 ast, Caster 0 )muutoin vakioripustus.
Terveisin Pasi

- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Kokemuksia TCP tai RRS hammastangosta
Mullakin jo tcp paikoillaan. Aikalailla sai temuta ennenkö sai kiinni niin ettei ahdistanut. Ohjaus on nyt tarkka. Mutta jotain ehkä on vielä tehtävä. Ohjauskulmista vain auraus saatiin ok. Muita oikeastaan ei. Eli täytyy laittaa erilaisia shimmejä ylätukivarren alle tai ottaa pois että saa muut kohdalleen. Nopeasti käännettäessä tuntuu että vähän tökkii eli ei voi veivata nopeasti. Hitaasti käännettäessäkin melkein käytettävä kahta kättä eli vähän on myös jäykähkö. Letkut pitäis olla oikein. Gulfin öljyt ja mielestäni pintaakin tarpeeksi. Kuiviltaan pukit alatukivarsien alla kääntyi ihan hyvin yhdelläkin kädellä. Mistäköhän etsisi vikaa? 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20