Etupään säädöt -65:een

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
mussette
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja mussette »

Omassani on Arning muunnos etupäässä + paksumpi vakaaja ja jäykemmät jouset.
Tony D. Brandan kirjasessa 65 Shelbylle caster +2, camber 0 ja auraus 1/8" eli n. 3mm.
Originellissa -65:ssa samasen kirjasen mukaan caster -1/4, camber+1/2 ja auraus peräti 9/32" eli 7mm.

Mitäpä mieltä olette? Mielestäni säädöt pitäisi tehdä shelbyn säädöillä.
Onko ehdottaa jotain parempaa?
Vanhoja Fordeja
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.

Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea -2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Viimeksi muokannut Mexico65, 17 Loka 2011, 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Casteria niin paljon kuin saa ja camberia puoli astetta per puoli ja auraus 1/16-1/8". 65-66 ongelmahan on, että fordismin mukaan casteria ja camberia säädetään samoilla osilla, eli jonkinlainen kompromissi siitä tulee.

Lisäksi Shop manualin kirjoittamiseen aikaan oli käytössä vielä ristikudosrenkaat, liekö se selittämään nuo hassut tehdasarvot.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
mussette
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mussette »

Kiitos! Taidan käyttää Arton ohjeita.
Vanhoja Fordeja
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Arto65FB kirjoitti:Casteria niin paljon kuin saa ja camberia puoli astetta per puoli ja auraus 1/16-1/8". 65-66 ongelmahan on, että fordismin mukaan casteria ja camberia säädetään samoilla osilla, eli jonkinlainen kompromissi siitä tulee.

Lisäksi Shop manualin kirjoittamiseen aikaan oli käytössä vielä ristikudosrenkaat, liekö se selittämään nuo hassut tehdasarvot.
Tarkennus vielä, että negatiivista camberia puoli astetta. :!: :!:
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mexico65 kirjoitti:Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.

Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea 2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Mielenkiintoista oliko nämä säädöt radalle vai normaali liikenne käyttöön, kun erilaiset puolella ja toisella. Tuosta arton kasteri niinpaljon kuin saa niin siitähän tulee tankki joka menee vain suoraan, hiljaisessa ajossa on raskas kääntää, muuten suoraan ajossa hyvä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

ROKI kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.

Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea 2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Mielenkiintoista oliko nämä säädöt radalle vai normaali liikenne käyttöön, kun erilaiset puolella ja toisella. Tuosta arton kasteri niinpaljon kuin saa niin siitähän tulee tankki joka menee vain suoraan, hiljaisessa ajossa on raskas kääntää, muuten suoraan ajossa hyvä.
Kyllä noilla säädöillä ajettiin niin radalla kuin normaali liikenteessäkin. Noita säätöjä ei suuoraan voi soveltaa muihin mustangeihin koska ne on tarkoitettu juuri kyseistä autoa ja sen alustaa varten. Kyseiset arvot on useiden kokeilujen tulos. Noilla säätöarvoilla saatiin parhaat kierrosajat.
"Suurella" Caster kulmalla auton kulku rauhoittui suurilla nopeuksilla samoin jarrutus tapahtuma oli rauhallinen. Noin -2˚ Camberilla sain aliohjautuvuutta vähennettyä jne...
Jaa, että miksi vasen ja oikea puoli ovat eri mitoissa, yksinkertaisesti siksi, ettei ohjauskulmasäätöjä ihan helpolla saa saman suuruisiksi molemmille puolille. Mielestäni tuo tarkkuus riittää oikein hyvin.
Caster ero 0.06"
Camber ero 0,06"
Ero ei tunnu suurelta. Nuo digitaaliset laitteet kun antavat turhan tarkkoja lukemia.

Eiköhän tuo Casterin maksimi ole tuolla 2,5 asteen paikkeilla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Joo, eiköhän pancho villan arvot ihan pysy toleranssien sisällä. Täytyy ite kans tänään tehdä säätölevyt että sais vähän casteria lisää. On vähän uraherkkä, ja liian kevyt käännellä :)
Hellakopteri
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 22:21
Auto: 65 FB

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Hellakopteri »

Juuri tuli uusissa säädöissä takasin ajoon auto, ja täytyy sanoa että kyllä tuo säätöhomma pitäisi kaikkien tehdä/teettää aikalailla ensimmäisten hommien joukossa (minähän en tietenkään näin tehnyt). Muuttuipa auton ajettavuus reilusti paremmaksi. veljet, sehän on eri auto nyt!
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Nyky säädöt:

-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...

Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:Nyky säädöt:

-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...

Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Antti kokeile samalla muuttaa auraus 1-2 mm haritukselle! Voi autosi kääntyä hieman herkemmin mutkaan.
Tämän kesän olen ajellut suunnilleen seuraavilla etupään arvoilla:
-Camber: noin -3 astetta
-Caster: noin +6 astetta
Aurausta 1-2 mm harituksella.
Taka-akselin kulmista en sano mitään koska säätö hieman hankalaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kevyesti asiaa sivuten, en viitsinyt uutta aihetta alottaa. Katsastuksessa punnittiin samalla kulmien painot, kuskin npaikalla lojui n.90kg suomalista (sian?) lihaa :wink: .
Tässä vaa`n kertomat arvot: VE=410kg, OE=375kg, VT=368kg, OT=308kg. Ensi kesäksi takapäähän tulee lisää painoa 9" perän yhteydessä! Pitiskö coiloverit säätää noiden, läskin kanssa, punnittujen arvojen kanssa??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Homer65 kirjoitti:Kevyesti asiaa sivuten, en viitsinyt uutta aihetta alottaa. Katsastuksessa punnittiin samalla kulmien painot, kuskin npaikalla lojui n.90kg suomalista (sian?) lihaa :wink: .
Tässä vaa`n kertomat arvot: VE=410kg, OE=375kg, VT=368kg, OT=308kg. Ensi kesäksi takapäähän tulee lisää painoa 9" perän yhteydessä! Pitiskö coiloverit säätää noiden, läskin kanssa, punnittujen arvojen kanssa??
Oliko konttorilla nelipyörävaaka? Jos ne punnitsee akseli kerrallaan, niin ei välttämättä ole ihan exakt. Oliko vakaajat auki vai paikallaan? Nekin siirtää kuskin painoa. Kuskihan on painoa siinä missä akkukin, joten siinä mielessä kyllä.

Mutta jos toi säätö helppoa olisi, niin ei kai Nascarissakaan kesken kisan tarvitsisi säätää kulmapainoja.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Katsastuksen jälkeen, akseli vaa`lla, kärry oli kohtuullisen suorassa tosin ja vakaajat kiinni. Sitä just aattelin, että ajokunnossako vai jotenkin muuten? Tankissa ei ollut paljoa ainetta, kun en päässy kuin n.500m katsastuksesta, kun loppui. Ganiseteri oli onneksi takakontissa ja täynnä!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Etupään säädöt -65:een

Viesti Kirjoittaja NooB »

Antti66HT kirjoitti:Nyky säädöt:

-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...

Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Olisiko nämä arvot hyvät orkkis kutoselle?
Vastaa Viestiin