Modular 4.6 L 2V viritys

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Jostain 2001 tai uudemman mallin kannet, nokat ja imusarja, uutena oli pari vuotta sitten n. 1200euroa. Tietty kasa tiivisteitä ja muuta lisäks. Sillon nousee puristukset 10,5:1 :een ja tehot ainakin periaatteessa sinne 260hp paremmalle puolelle, mitä niissä uudemmissa on vakiona.

Tai sit tosiaan jotkut hyvät nokat vakiokansiin, PI imusarja, isompi läppärunko ja vähän imukanavien muotoilua, tehoissa varmaan aikalailla ollaan samoissa, rahaa mennyt n. 1000euroa?

Moottorinohjaukseen kannattaa ja varmaan on pakkokin sitten päästä jollain kajoamaan että saa ne muutamat viimeiset heposet vielä valajastettua.
1998 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

TPN kirjoitti:Jostain 2001 tai uudemman mallin kannet, nokat ja imusarja, uutena oli pari vuotta sitten n. 1200euroa. Tietty kasa tiivisteitä ja muuta lisäks. Sillon nousee puristukset 10,5:1 :een ja tehot ainakin periaatteessa sinne 260hp paremmalle puolelle, mitä niissä uudemmissa on vakiona.

Tai sit tosiaan jotkut hyvät nokat vakiokansiin, PI imusarja, isompi läppärunko ja vähän imukanavien muotoilua, tehoissa varmaan aikalailla ollaan samoissa, rahaa mennyt n. 1000euroa?

Moottorinohjaukseen kannattaa ja varmaan on pakkokin sitten päästä jollain kajoamaan että saa ne muutamat viimeiset heposet vielä valajastettua.
Monesta lähteestä löytyy tieto etteivät '92-'98 kannet ja PI-imusarja sovi yhteen.

Tässä '92-'98:
Kuva

Tässä '99-:
Kuva

Tässä tietoa mitä tämän päivän aikana löytyi, sisältää moniakin oletuksia päätelmissä, oikaiskaa sellaisen löytäessänne olkaa hyvät:
Sean Hylandin mukaan '92-'98-kansiin saa oikein porttaamalla lisää virtausta 29 cfm imupuolelle ja 20 cfm pakopuolelle, tarkoittaa käytettävien nokkien max nostolla 0.500" 156+29=185 cfm ja 117+20=137 cfm virtauksia. Siltikin suurin kuristus on kaasuläpän ja imusarjan välinen elbow ja sitten seuraavana tietenkin itse imusarja. Eli kuten kaara jo kirjoitti, vaihtolistalle menee MAF, läppärunko, elbow ja nokat. Pääsisikö sitten porttaamalla ja yo. osien vaihdolla alueelle 250-300 hv? Kierroslukualuekin saattaisi lisääntyä jonkin verran yläpäästään? Edellyttäen että moottorinohjaus kykenee yhteistyöhön, ohjelmaahan on jo muokattu, pitäisi vain tietää kuinka pitkälle EEC-V taipuu jouheasti.

Uusien osien hintoja '92-'98-kansien viritys:
BBK läppärunko & elbow 78 mm $270
BBK MAF 86 mm $270
Victor Jr imari $300
TFS nokat $500-610
TOTAL $1450

Uusien osien hintoja PI-kansisvapille:
Kannet $800
Imusarja $190
Läppärunko & elbow $270
MAF $270
Suuttimet $290
Nokat $500-610
TOTAL 2430

Eli budjetti riittäisi PI-kansiin asti kun käytetään osin käytettyjä osia, tällöin oltaisiin jo ehkä yli 300 hv? PI-kannetkin ovat perusmuodossaan aika nuhaiset, käyttöalue rajoittuu samaan kuin edeltäjillään. Pienillä ja keskialueen nostoilla on hyöty aiempaan kanteen verrattuna. Se taas on tässä käyttötarkoituksessa väärä paikka saada lisää jerkkua. Porttaamalla ehkä tilanne muuttuisi positiivisempaan suuntaan, tietoa aiheesta on niukasti nopeasti löydettävissä, johtuen ehkä TFS-kansien markkinoilletulosta...

Ebayssa on PI-kannet ilman keinuja & lash adjustereita osta-heti-hintaan $125...
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Niin ja tietenkin ne peltisarjat tulee ja ilmanputsarihan oli jo virivirimalli.
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Kyllä niitä vaan moni on laittanu ilman isompia ongelmia PI imusarjan NPI kansiin.. ja PI nokat NPI kansiin.

Nojoo, ite en ehkä laittais, enkä laittanu :)

MAFin vaihdon tarpeellisuutta en ymmärrä?

PI kansilla imuventtiilit menee tosi lähelle mäntiä, NPI kansiin saa siis nokkia pidemmillä aukioloajoilla ja pienemmällä lobe centerillä, eli jos tietää jonkun joka saa ne portattua niin, että ne tosiaan virtaa paremmin, niin se on hyvä vaihtoehto.
1998 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

TPN kirjoitti:Kyllä niitä vaan moni on laittanu ilman isompia ongelmia PI imusarjan NPI kansiin.. ja PI nokat NPI kansiin.

Nojoo, ite en ehkä laittais, enkä laittanu :)

MAFin vaihdon tarpeellisuutta en ymmärrä?

PI kansilla imuventtiilit menee tosi lähelle mäntiä, NPI kansiin saa siis nokkia pidemmillä aukioloajoilla ja pienemmällä lobe centerillä, eli jos tietää jonkun joka saa ne portattua niin, että ne tosiaan virtaa paremmin, niin se on hyvä vaihtoehto.
Voisitko selventää miksi et ymmärrä MAFin vaihtamista?
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Kuten Tpn tuossa jo mainitsikin, tuo PI-imarin laitto npi-kansiin on aika suosittu swappi ja parantaa vakiokoneen
hengitystä jo huomattavasti.Vaikka kanavien muoto onkin eri, kyllä se siinä vaan toimii (ainakin niillä sovitus-plateilla) ja Hhp:kin on tämän muistaakseni
vahvistanut toimivaksi jutuksi.Eihän tuolla toki ihmeitä saada aikaan mutta vakioimarin ahtaat kanavat aiheuttavat sen
että 5000rpm:n jälkeen ei ilma riitä koneelle ja käy vähän kuin dieselille, veto vaan lakkaa ja auto puutuu..Eli käytännössä
ei ole juurikaan hyötyä laittaa plenumeita ja suurempia läppärunkoja ilman imusarjan vaihtamista...

Pi-imusarjan kanavat on muistaakseni puolet suuremmat kuin Npi-sarjan..

http://www.moddedmustangs.com/forums/96 ... -swap.html
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos budjettia on kaksi tonnia, niin miksi et turboahda keksintöä? Tulee bang for the buck kerrointa aika roimasti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Muistan jostain lukeneeni että vakio mafista menee saman verran ilmaa läpi kun siitä 78mm tb/plenum yhdistelmästä, mikä on enemmän kun tarpeeks 300hp 4.6 litraselle moottorille.

Ja mun mielestä se ecun säätäminen on helpompaa jos on se vakio maf paikallaan.
1998 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

TPN kirjoitti:Muistan jostain lukeneeni että vakio mafista menee saman verran ilmaa läpi kun siitä 78mm tb/plenum yhdistelmästä, mikä on enemmän kun tarpeeks 300hp 4.6 litraselle moottorille.

Ja mun mielestä se ecun säätäminen on helpompaa jos on se vakio maf paikallaan.
Tovi vierähti sairastaessa kommentoimatta tännekään.

Ahaa eli MAFia ei siis tarvi vaihtaa. Nuo läppärungot ja plenumit, jotka heitin esille on samanhintaisia kuin pienemmät vastaavat. Eli tarvitsee vain valita tarvitsemansa. Tällä hetkellä JXA-26:n kans aiheesta raataamisen jälkeen ajatukset ovat kallellaan noiden PI-kansien, PI-imusarjan ja paremman plenumin sekä läppärungon suuntaan. Kysymysmerkiksi jää nokkien valinta kun muuhun kokoonpanoon tulee peltisarjat ja paikallaanhan Pony Expressissä on jo 4.56-välitys, huomioiden tietenkin se nostoa rajoittava mäntien läheisyys. Onko kellään tietoa paljonko kestää olla nostoa PI-kansien ja '92-'98-lohkon kanssa?

Ai niin ja pitää lukea tämä topikki alusta asti läpi... :?

PI-imusarjan laitto '92-'98-kansin kanssa näytti ensin kantikkaan palikan tunkemiselta pyöreään reikään, mutta jos siihen on sovitteita olemassa, niin mikä ettei niiden kans.
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Maksiminostoahan se mäntään kiinni ottaminen ei rajoita, joku .55 tuumaa on aika yleinen. Mutta aukioloaikoihin ja ajotuksiin se vaikuttaa.

Ne imuventtiilit ottaa mäntään kiinni siinä tapauksessa että ne aukeaa liian aikasin ja nokan profiili on tarpeeks jyrkkä. En muista enää ihan tarkasti, kun on yli vuosi omasta projektista mutta, joku 1.2mm jäi mulla väliä. Mä sorvasin imuventtiilin lautasen pinnasta millin pois että sai lisää välystä.

Fiksuin (tosin ei halvin eikä helpoin) homma olis loveta männät niille venttiileille, niin sais kunnolliset nokat laitettua.
1998 GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tohon venttiilikolon tekemiseen on myös poranterä. Se laitetaan kanteen terä mäntään päin. Kansi paikalleen ja siinä missä normaalisti olisi venan pää, onkin toi poranterän pää ja ei muuta kuin työstämään.

Valve relief cutting tool / valve pocket cutter

Tapsa muistaakseni oli hankkimassa joskus tuollaista, liekö ollut kuitenkin isolohkoChevyyn?
ikk
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Heinä 2008, 10:49
Paikkakunta: Kotka

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja ikk »

En muista onko jo mainittu mutta http://modularheadshop.com/ löytyy paljon asiaa Modularin kansista. Myös noista venttiilikoloista löytyy juttua sekä nokkien ajoituksen tärkeydestä vähänkään rajummilla nokilla.
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TPN »

Mä tilasin omaan nokat tuolta modular head shopista, Nick on pätevä ja mukava kaveri, joku 60 sähköpostia tuli vaihdettua hänen kanssa ennen ostopäätöstä, tilauksen tehtyäni meni viikko ja nokat oli tullissa haettavissa. :)
1998 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Vasta myöhemmin tajusin että ajoitushan siihen mäntä-venttiili-välykseen vaikuttaa eniten eikä nosto, kuten aiemmin kirjoitin. No, sama pää kesät talvet.

Ajattelinkin jo teidänkin ehdottamaa mäntien koloamista ihan kotikonstein, että se on tehtävä tai ainakin siihen on varauduttava. Nokkavalikoimaa katsoessa tuolla 5 astetta ennen YKK:ta aukemisen rajoituksella vain miedoin vaihtoehto tulisi kyseeseen. Taitaa olla parasta ottaa yhteyttä esim. Modular Head Shoppiin ja keskustella mikä nokkapari olisi paras kun PI-kansia aiotaan portata kotitaidoin, mäntien venttiilikolot voidaan tehdä ja mihin käyttöön sekä kokoonpanoon moottori on menossa. MHS:n sivuja onkin jo tullut lueskeltua läpi.

Kolon tekemiseen tarkoitettuja työkaluja on kuvissa näkynytkin ja kotikonstein sellaisen voi tehdä venttiilistä ja hiomapaperista. Tai vain hiomalla venttiiliin leikkuuterän. Vaatii tietenkin ylijäämäventtiilejä. Ja leikkuutulos männässä viimeistellään käsityönä.
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Modular 4.6 L 2V viritys

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Pistin hhp:lle kyselyä muovisen pi imusarjan ja uudemman mallin nokkien hinnasta. Jos semmoset tähän vuoteen investoisi... Ja ehkä softa jossain vaiheessa...
Kai niillä alkuun pääsee. Siellä olisi kyllä varastossa ollut käytetty uudemman mallin kansi/nokka yhdistelmä, mutta taitaa olla niin iso homma vaihtaa ne etten enää tässä vaiheessa vuotta viitti alkaa siihen pitäisi melkein kokkare nostaa pois keulalta.

Oliskohan tuohon nyt fiksua hankkia myös semmonen sovitepala että saa imusarjan sopimaan heittämällä ja mistäköhän semmosia vois kysellä? Kai hhp:n kauttakin sais? Harri ei kyllä puhunut mitään semmosesta.
Muutenhan tuo ilmeisesti on melko pulttaa kiinni homma?
Mustang GT -96 convertible
Vastaa Viestiin