Keskustelua moottorin huohotuksesta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mikä on normaalia 289 Mustin huohotusta? Mulla on vedetty letkut molemmista venakopista säiliöön jonka päässä filtteri, nytkun ajaa koneen kuumaksi niin filtteristä nousee aika kivasti öljyhöyryä. Kone on rempattu joku vuosi takaperin eikä kilometrejä ole tullut paljoa sen jälkeen. Kannattaisko tehdä puristuspainemittaus? Kone kuitenkin vetää hyvin eikä putkista tule mitään sinistä tms.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Ei huolta. Sellaista konetta ei olekkaan joka ei huohota. Siksi juuri tuo huohotusjärjestemä on olemassa, että se päästää ne huohotushöyryt ilmaan tai takaisin koneen imupuolelle rakenteesta riippuen. Muutoin öljy pilaantuu nopeammin kuin ilman tätä järjestelmää. Tarkoitushan on poistaa työtahdilla männän ohi vuotaneet paineet ja epätäydellisesti palaneet kaasut takaisin kiertoon tai suoraan ulkoilmaan.
Poistaa myös moottorin kondensoinutta vettä kun kone ajetaan kuumaksi. Ekalla sivulla selviää se tehdaslainen ratkaisu. Kylmällä ilmalla moottorin huohotus pistää vielä paremmin silmään. Muuttaisin tuon huohotuksesi alkuperäistyyliseksi. Minäkin olen palaamassa tuohon alkuperäiseen, eli toisesta kopasta 4 pytyn kohdalta pvc venttiilillä höyryt pois ja toisesta kopasta 5 pytyn kohdalta korvausilma tilalle. Kuvassa Blue Thunder Auton 429/460 Competition kopat, todella asiallista valua ja poikkeavat "tuulipukukansan" normi kopista muotoilunsa osalta - tuo myös mukavasti lisätilaa jarrupääsylinterille. Malleja myös sbf moottorille.

Kuva
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mulla oli paha ongelma tuon huohotussysteemin kanssa aiemmin kun pcv venttiilin kautta meni letku kaasariin. Imuvenat karstoittui ihan älyttömästi joten päätin viedä molemmat letkut "ulkoilmaan" Eli mittaan kuitenkin varalta puristuspaineet kaikista pytystä varalta, jos kaikki ok niin kovaa ajoa vaan :)
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Oma kokemus on että paras ratkaisu on perinteinen pcv venttiili paketti: Toisesta kopasta ilmaa sisään, toisesta imetään ilma imusarjaan tuon venttiilin kautta. lisänä mulla ainakin pitää olla öljyn erotus pönttö tuossa kaasarille menevässä linjassa. Muutama kierros alastaroa tuottaa pari ruokalusikallista... Aiemmin tämä valui huohottajan kautta pakosarjoille muodostaen mukavan savun...
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Ei huolta. Sellaista konetta ei olekkaan joka ei huohota. Siksi juuri tuo huohotusjärjestemä on olemassa, että se päästää ne huohotushöyryt ilmaan tai takaisin koneen imupuolelle rakenteesta riippuen. Muutoin öljy pilaantuu nopeammin kuin ilman tätä järjestelmää. Tarkoitushan on poistaa työtahdilla männän ohi vuotaneet paineet ja epätäydellisesti palaneet kaasut takaisin kiertoon tai suoraan ulkoilmaan.
Poistaa myös moottorin kondensoinutta vettä kun kone ajetaan kuumaksi. Ekalla sivulla selviää se tehdaslainen ratkaisu. Kylmällä ilmalla moottorin huohotus pistää vielä paremmin silmään. Muuttaisin tuon huohotuksesi alkuperäistyyliseksi. Minäkin olen palaamassa tuohon alkuperäiseen, eli toisesta kopasta 4 pytyn kohdalta pvc venttiilillä höyryt pois ja toisesta kopasta 5 pytyn kohdalta korvausilma tilalle. Kuvassa Blue Thunder Auton 429/460 Competition kopat, todella asiallista valua ja poikkeavat "tuulipukukansan" normi kopista muotoilunsa osalta - tuo myös mukavasti lisätilaa jarrupääsylinterille. Malleja myös sbf moottorille.

Kuva
noissahan tarvii olla kiinnitusruuvit pitkiä kun nälkävuosi.
minne on hävinny imusarjan puolelta kaks kiinnitysreikää ? :shock:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Antti66HT kirjoitti:Oma kokemus on että paras ratkaisu on perinteinen pcv venttiili paketti: Toisesta kopasta ilmaa sisään, toisesta imetään ilma imusarjaan tuon venttiilin kautta. lisänä mulla ainakin pitää olla öljyn erotus pönttö tuossa kaasarille menevässä linjassa. Muutama kierros alastaroa tuottaa pari ruokalusikallista... Aiemmin tämä valui huohottajan kautta pakosarjoille muodostaen mukavan savun...
Toi on paras systeemi ainakin sellaiseen missä on alunperinkin ollut tollanen systeemi. Tossa meidän autossa kun oli kone totaalisen loppu ennen remonttia, veti hyvin eikä syönyt öljyä, mutta puhalsi oikein kunnolla tosta korkista mistä sen piti imeä korvausilmaa kampikammioon.. Nyt kun on kone ehjä niin virtaus on ihan toiseen suuntaan :D
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Öljytikun putkesta ei ainakaan oma puhalla yhtään, ehkä siellä tuntuu lievää imua. Sen huomasin että toinen huohotin korkki on kauttaaltaan kermanvärisessä "höhhelössä", epäilen että tuokin johtuu talvisäilytyksen aikana koneeseen kertyneestä kosteudesta joka pukkaa pihalle huohottimien kautta. Pitää tänään ottaa vähän pitempi lenkki maantiellä joskos kosteus haihtuis ja samalla reissun jälkeen tehä puristustesti.
jeppe
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:12
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jeppe »

mä tein itte tollasen kollektoriin menevän systeemin ja imee myös tyhjäkäynnillä kun laittaa nortin mittatikun putkenpäähän niin iloseen palaa.putket loppuu akselin eteen ja yksillä läpinäkyvillä pöntöillä. :lol:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Hyviä ajatuksia, enpä ole tuota öljynerotinta tullut ajatelleeksi, toisaalta eihän tuolla mutkarataa ajeta, joten ehkä selviäisi ilmankin. Tutkittava ajatus kumminkin. Noissahan on eroja pvc venttiileissä, toiset aukeavat pienemmällä paineella mitä toiset. Se tarvitsee vain sovittaa sopiva.

Galaxie61, kopissa on vastaavat kiinnitysreiät mitä Ford Racingin alukopissa, niistäkin on eliminoitu keskimmäinen kiinnitysreikä pois. Sullahan on SVO:n kisakopat, onko niissä ylärivissä enemmän mitä 2 reikää? Pitkät kiinnityspultit tulivat koppien mukana.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos kone on kunnossa, eikä se loppuun ole viritetty, niin alkuperäinen huohotus järjestelmä toimii moitteettomasti.
Vänkärin puolen venttiilikopasta PVC:n kautta kaasarin alalaippaan tai kaasarin ja imusarjan väliseen välipalaan.
Kuskinpuoli joko vapaa huohotteinen korkki tai korkki josta letku ilmanputsarin ulkopuolelle.
Tämä systeemi toimii myös ehjän matalaviritteisen (250 - 350 hp) pikkulohkon kanssa myös rata-ajossa (kahdenvuoden kokemus).

Mutta jos kone on korkealle viritetty (350 - 550 hp) pikkulohko saattaa korkeilla kierroksilla huohotustarve kasvaa ja jotain muuta pitää rakentaa tilalle.
Paras vaihtoehto olisi vakuumipumppu ja kerääjäsäiliö noin 3 litraa. Turbo tuo lisää ongelmia huohotukseen.

Minun kone huohotti noin 1/4 - 1/2 litraa öljyä / kisaviikonloppu kerääjä säiliöön (ei vakuumipumppua).
Liitteet
0900c1528004def9.jpg
0900c1528004def9.jpg (10.89 KiB) Katsottu 6198 kertaa
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tämännäköiset olivat imuvenat omassa noin pari kesää ajetussa koneessa kun pcv-venttiilistä tuli letku kaasariin läppien alapuolelle. Joko kone huohottaa älyttömästi tai joku muu mättää. Nytkun molemmat letkut menee kerääjäsäiliöön niin venat on ihan puhtaat.
Liitteet
Imuvena.jpg
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Omassa suurin ongelma oli kiihdytettäessä vasemmalle kaartuvissa mutkissa, jolloin öljykopassa öljyt loiskuivat huohottimeen, ja sitä kautta joko pcv imuletkuun, ja yhdessä revisiossa pakoputkeen imusysteemillä. Tuo erotus kannu välissä toimii molemmissa systeemeissä.

Mulla oli edellisessä koneessa ihan muovi limsapullosta toteutettu sifoni... ;)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

ak72 kirjoitti:Tämännäköiset olivat imuvenat omassa noin pari kesää ajetussa koneessa kun pcv-venttiilistä tuli letku kaasariin läppien alapuolelle. Joko kone huohottaa älyttömästi tai joku muu mättää. Nytkun molemmat letkut menee kerääjäsäiliöön niin venat on ihan puhtaat.
Joku mättää. Venttiliiohjurit good bye ja voihan tuo konekin hieman huokaista.

Piti oiken kaivaa vanhan 5.0 -94 vaihtoon meneet venttiilit ja otta kuva.
Tällä koneella ajettiin 5 vuotta ensin kadulla senjälkeen 2 vuotta kilpaa ja oli siten lainassa vuoden.

Tämän jälkeen kun konetta kunostettiin, todettiin venttiilivarsien kuluneen ja ohjureiden olevan väljät, pientä huhotustakin oli jo havaittavissa.

Venttiilit meni vaihtoon ja ohjaimet korjaukseen.
Tuossa nuo ventiilit suoraan koneesta putsaamattomina ja huohotus systeemi oli koneessa kuvaamani kaltainen.
Ei tuossa imuventtiilin päällä ole mitään karstaa tai muutakaan mönjää ja pakosessa nuo vakio syöpymät tiivistepinnassa.
Liitteet
Picture 004.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu tehään ohivuotomittaus kunnon vehkeillä tälläviikolla niin näkee tuon motin kunnon. Joku vuos takaperin kyllä kannet (edelbrock rpm)kävi koneistamossa tarkistuksessa ja kaikki oli kunnossa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Imusarjan tiiviste vuotaa imukanavaan?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin