Moottorin vaihto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Olis tälläinen probleema. auto on mustang vuosimallia 1965.Koneena on ollut 289cid, 225hp.Kone vaihtui nyt on 302cid 340hp. Pitäis muutoskatsastaa
ja katsastusmies sanoi, että tehoa saa kasvattaa 20% niin selviää pelkällä muutoskatsastuksella.Vertailukoneena pidetään aikakauden 65-66 tehokkainta
moottoria. Pitäis saada jostain "virallista dokumenttia". Mielestäni tehokkain moottori on ollut 271hp?Muuten pitäisi kai anoa jotain erokoislupaa?
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ei tuolla muutoksella mihinkään tehomittaukseen joudu ja miks sille insinöörille pitää kertoa oikeita lukemia ?

:driving3:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Samaa ihmettelin. Multa ei ole kyselty mitään lukemia tai verrokkeja. Auto on -65 HT ja koneena 302/327 ja heppoja dynottu 407. Muutoskatsastus on tehty 302lle.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja venni100 »

On sen verran tuttu katsastusmies. Näin se kuulemma hänen mukaansa menee.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kuinka virallisen tiedon toi inssi vaatii?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Riittääkö sille esim. taulukko oheisesta linkistä tai linkki?http://themustangsource.com/timeline/64-66/65/index.htm
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Pitää kysästä katsastusmieheltä. Kiitos linkistä!
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

venni100 kirjoitti:On sen verran tuttu katsastusmies. Näin se kuulemma hänen mukaansa menee.
että menit etukäteen kehumaan uuden koneen tehoilla katsastusmiehelle ?

:asking02:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Ei se ny ihan niinkä menny.Ei varmaan paranis tällä mitään kysellä kun saa vaan kettuilua vastaukseksi. :(
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ei tässä mitään kettuilla. omituista vaan että vaaditaan muutoskatsastusta yms. kun vaihtaa 289 tilalle 302.
tai miks edes ilmottaa vaihdosta. ei niista päällepäin kokoa ja tehoja näe.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kyllä monet katsurit on sen verran valistuneita, että tietävät paljonkin näistä jenkeistä. Tainnut tännekin aiemmin laittaa, että olin joskus moottoritestissä Autotohtorilla tms. silloin oli ja ohi kävellyt katsuri nappasi takataskusta mittanauhan ja mittasi imusarjan päältä kansien etäisyyden ja totesi: "Et ole sitten 351:stä vaihtanut tähän" ja jatkoi matkaansa. Tai yksi aloitti katsastuksen sanomalla, että sulla on väärä rekkari (päättyy 65, kun auto on tehty 64) ja sitten totesi, että "Jaa niin, mutta eihän fastbackia ollutkaan 64½, eli 65han tämä on".
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Näitähän katsureita löytyy tietenkin ihan laidasta laitaan. Varmaan jotkut ottaa oppaan käteen ja jos on "millinkin" pielessä niin homma jää siihen.
Vaan on myös "harrastajaystävällisiä" asemia pitkin Suomea jotka ymmärtävät myös meidän harrastajien näkökulmasta asioita. Esim. minulla ei ole
tuottanut ongelmaa (kuten ei Homerilla) leimata earlyä "hieman vireämmällä" tekniikalla. Aina ei pidä liikaa kysellä viralliselta katsastuspaikalta
mitä ja kuika paljon saa muutoksia tehdä. Ja sitten kun tietyllä konttorilla on hyväksytty jotkin muutokset niin kannattaa käyttää samaa konttoria
myös jatkossa ettei tule mitään uutta haloota.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

venni100 kirjoitti:Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Sitten se täytyy tehdä vaikeamman kautta. 20 % 271 hv tarkoittaa 325 hv. Veikkaisin että jos viet sen 340 hv moottorin dynoon, niin tehot on lähempänä 300 hv mitä 340 hv. Ainahan moottorin voi vaikka ennakon säädöillä miedontaa ja sitten voit aina ajaa niillä matalilla ennakoilla, niin et huijaa ketään muuta kuin itseäsi. Kaikesta huolimatta sinulla on esim. 300 hv dynolappu, joka pitää kutinsa, sitten konttorille ja leima papereihin. Älä nosta ennakoita, niin ei tarvitse valehdella kenellekkään. Tai vaihda miedompi nokka-akseli tai muuta nokan ajoitusta, kyllä mahdollisuuksia on monia tainnuttaa moottori ja kuten jo yllä todettu jätä moottori siihen säätöön, niin ei tarvitse valehdella.

Muuten tarvitset poikkeusluvast ja muistat ettet saa ylittää 7 kg / kW tehopainosuhdetta. Poikkeuslupien käsittely Trafilla kestää varmaan vuoden tällä hetkellä, yksi henkilö käsittelee kaikki poikkeuslupahakemukset - eli lycka till. Kolmas vaihtoehto on sitten myydä se 340 hv moottorisi ja ostaa tehoiltaan sopiva moottori alle 325 hv versiona.

Jos vaikea tie on ainoa tiet, niin nämä ovat tosielämän realiteetit joilla mennään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

venni100 kirjoitti:Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Sitten se täytyy tehdä vaikeamman kautta. 20 % 271 hv tarkoittaa 325 hv. Veikkaisin että jos viet sen 340 hv moottorin dynoon, niin tehot on lähempänä 300 hv mitä 340 hv. Ainahan moottorin voi vaikka ennakon säädöillä miedontaa ja sitten voit aina ajaa niillä matalilla ennakoilla, niin et huijaa ketään muuta kuin itseäsi. Kaikesta huolimatta sinulla on esim. 300 hv dynolappu, joka pitää kutinsa, sitten konttorille ja leima papereihin. Älä nosta ennakoita, niin ei tarvitse valehdella kenellekkään. Tai vaihda miedompi nokka-akseli tai muuta nokan ajoitusta, kyllä mahdollisuuksia on monia tainnuttaa moottori ja kuten jo yllä todettu jätä moottori siihen säätöön, niin ei tarvitse valehdella.

Muuten tarvitset poikkeusluvast ja muistat ettet saa ylittää 7 kg / kW tehopainosuhdetta. Poikkeuslupien käsittely Trafilla kestää varmaan vuoden tällä hetkellä, yksi henkilö käsittelee kaikki poikkeuslupahakemukset - eli lycka till. Kolmas vaihtoehto on sitten myydä se 340 hv moottorisi ja ostaa tehoiltaan sopiva moottori alle 325 hv versiona.

.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin