Putkisto?
- mercstang
- Aktiivi
- Viestit: 112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Capri -79
Mustang GT -95
Re: Putkisto?
Muuttuuko kabiiniäänet käytännössä mihinkään suuntaan jos kääntää taka-akselin eteen alle päättyvät putket tuleman ulos sivulle takarenkaiden eteen?
superkompit, 2.5" "homemade"-x ja dynomaxin superturbot.
Huono kännyvideo
superkompit, 2.5" "homemade"-x ja dynomaxin superturbot.
Huono kännyvideo
- miksu11
- Addikti
- Viestit: 152
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 21:25
- Auto: Mustang 1966 HT
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Putkisto?
Kyllä soi räyhäkkäästimercstang kirjoitti:Muuttuuko kabiiniäänet käytännössä mihinkään suuntaan jos kääntää taka-akselin eteen alle päättyvät putket tuleman ulos sivulle takarenkaiden eteen?
superkompit, 2.5" "homemade"-x ja dynomaxin superturbot.
Huono kännyvideo

-
- Aktiivi
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
- Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
- Viesti:
Re: Putkisto?
Kaverini järvenpäässä on erikoistunut tekemään putkistoja jenkkiautoihin. Hinta ei päätä huimaa ja laatu on viimisen päälle.
Onnistuu 3" akselin ylitykset ja Isommatkit erikoisputkistot. x- Putket, h-putket yms
http://pakoputkihuolto-sata.fi/erikoisputkistot/
Työn alla juuri mulle mustangiin 3.5" putkisto, tänä keväänä tehty 572hemi challengeriin putket alusta loppuun yms..
Suosittelen!
http://m.facebook.com/Pakoputkihuolto.S ... 22780&_rdr
Onnistuu 3" akselin ylitykset ja Isommatkit erikoisputkistot. x- Putket, h-putket yms
http://pakoputkihuolto-sata.fi/erikoisputkistot/
Työn alla juuri mulle mustangiin 3.5" putkisto, tänä keväänä tehty 572hemi challengeriin putket alusta loppuun yms..
Suosittelen!
http://m.facebook.com/Pakoputkihuolto.S ... 22780&_rdr
- miksu11
- Addikti
- Viestit: 152
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 21:25
- Auto: Mustang 1966 HT
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Putkisto?
Nonnii (Sama video minkälaitoin jo Projekti sivulle)Eli Putket on paikallaan pistin Tepolta saadut 2.5" putket siihen väliin tein X:sän ja jokkut Turbo Vaimentimet..Ihan ok soundi!
Kännykällä kuvattua Lotkokusta

Kännykällä kuvattua Lotkokusta
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Putkisto?
Yliarvostettua mun mielestä. Siellä on niin ahdastakin!!Antti66HT kirjoitti: Oliskohan ens kesänä putket jopa akselin yli... tuskin.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Putkisto?
Tietääkö kukaan saakohan mistään pakosarjan ja pakoputken välistä kiinnityslaippaa?? Tarttis semmoiset 2,5 tuumaset pakoputkiin hitsattavaksi.
Re: Putkisto?
Henkilökohtainen mielibidee on muuten, että pyöreät läpivirtaavat vaimentimet eivät anna ideaalista V8 high performance soundia.En nyt tarkoita mitään glasspackeja, niissä soundit todella kohdallaan, vaan esimerkiksi 4-5" paksuja sylinterin mallisia pönttöjä joissa siis suorat päädyt. Ääni on sellainen tumma mörinä.
Tein Futuraan sellaiset lyhyet " ralliputket " tällaisilla Marteliuksen pyöreillä viime kesänä ja äänimaailman ei mun korvaan ainakaan ole ideaali. Toki se nyt ihan ookoo on, mutta tulevaisuudessa en enää laita tällaisia.
Uskoisin että monessa "ei USA 4-pyttyisessä laitetussa nuorisoautossa" on homemade-putkistoja joissa on yksi tällainen vaimentaja.Ja ääni on just sellainen nelospyttyisen mörinäpörinä joka ei kuullosta hyvältä edes kierroksilla.
35 vuoden putkistorakentelun kokemuksella : parhaat yleis / katu / tehokäyttöön ovat "läpinäkyvät" ovaalit vaimentimet joissa on riittävästi kokoa / vaimennustehoa.Esim Simons noin 60 cm pitkät : eivät resonoi millään kierrosluvulla, normiajossa sopivan hiljaiset mutta kiihdytettäessä / kierroksilla päästävät äänimaailman valloilleen.Hip hei !
Putkistojen koot ( tuplaputket H tai X putkella ja yksi hyvä vaimennin per putki suurinpiirtein näin, ettei tule tehohukkaa:
2" riittää 275 heppaan asti.
2 1/4" riittää 350 heppaan.
2.5" riittää 425 heppaan.
3" riittää 625 heppaan.
Putkiston halkaisijan kasvaessa poikkipinta-ala kasvaa neliössä, siksi esim. lisäys 2,5 tuumasta 3 tuumaan antaa noin 200 hepalle lisää tilaa.Eihän se tehohukka tietenkään 200 heppaa ole, mutta putkiston tulee olla niin hyvin virtaava kuin mahdollista.
Noistahan voi poikkipinta-alat laskea jos joku haluaa noihin lukuihin täsmällisempää tieteellistä tuntumaan.
Arvioisin että jos 600 heppaisen moottorin hyvän tupla 3" putkiston korvaisi samanlaisella 2,5 " tuumaisella tehohäviö olisi luokkaa 40 heppaa.
Ai niin ja muistetaas vielä se että rosteriputkisto lisää meteliä ja metallisuutta ääneen...Peltorit saattavat tulla käyttöön. Pehmeä, sisältä hieman ruosteinen ja nokinen putkisto vaimentaa mukavasti korkeita taajuuksia.
Tein Futuraan sellaiset lyhyet " ralliputket " tällaisilla Marteliuksen pyöreillä viime kesänä ja äänimaailman ei mun korvaan ainakaan ole ideaali. Toki se nyt ihan ookoo on, mutta tulevaisuudessa en enää laita tällaisia.
Uskoisin että monessa "ei USA 4-pyttyisessä laitetussa nuorisoautossa" on homemade-putkistoja joissa on yksi tällainen vaimentaja.Ja ääni on just sellainen nelospyttyisen mörinäpörinä joka ei kuullosta hyvältä edes kierroksilla.
35 vuoden putkistorakentelun kokemuksella : parhaat yleis / katu / tehokäyttöön ovat "läpinäkyvät" ovaalit vaimentimet joissa on riittävästi kokoa / vaimennustehoa.Esim Simons noin 60 cm pitkät : eivät resonoi millään kierrosluvulla, normiajossa sopivan hiljaiset mutta kiihdytettäessä / kierroksilla päästävät äänimaailman valloilleen.Hip hei !

Putkistojen koot ( tuplaputket H tai X putkella ja yksi hyvä vaimennin per putki suurinpiirtein näin, ettei tule tehohukkaa:
2" riittää 275 heppaan asti.
2 1/4" riittää 350 heppaan.
2.5" riittää 425 heppaan.
3" riittää 625 heppaan.
Putkiston halkaisijan kasvaessa poikkipinta-ala kasvaa neliössä, siksi esim. lisäys 2,5 tuumasta 3 tuumaan antaa noin 200 hepalle lisää tilaa.Eihän se tehohukka tietenkään 200 heppaa ole, mutta putkiston tulee olla niin hyvin virtaava kuin mahdollista.
Noistahan voi poikkipinta-alat laskea jos joku haluaa noihin lukuihin täsmällisempää tieteellistä tuntumaan.
Arvioisin että jos 600 heppaisen moottorin hyvän tupla 3" putkiston korvaisi samanlaisella 2,5 " tuumaisella tehohäviö olisi luokkaa 40 heppaa.

Ai niin ja muistetaas vielä se että rosteriputkisto lisää meteliä ja metallisuutta ääneen...Peltorit saattavat tulla käyttöön. Pehmeä, sisältä hieman ruosteinen ja nokinen putkisto vaimentaa mukavasti korkeita taajuuksia.
Viimeksi muokannut Futurage, 23 Touko 2013, 23:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Putkisto?
No, laskin tossa vielä noi putken poikkipinta-alat.( A = pii x r toiseen )
Jos lähtökohta on 2" putki niin sen poikkipinta-ala on 3,14" eli olkoon referenssiarvo 100.
Verrattuna 2" putkeen ovat poikkipinta-alat, eli käytännössä virtauskapasiteetit seuraavat:
2,25" = + 26%
2,50" = + 58%
3,00" = + 230 %
Huima hyppäys 2,5 " 3" siirryttäessä johtuu 2,75" koon välistä puuttumisesta sekä poikkipinta-alan toiseen potenssiin eli neliöön kasvamisesta.
Jos lähtökohta on 2" putki niin sen poikkipinta-ala on 3,14" eli olkoon referenssiarvo 100.
Verrattuna 2" putkeen ovat poikkipinta-alat, eli käytännössä virtauskapasiteetit seuraavat:
2,25" = + 26%
2,50" = + 58%
3,00" = + 230 %
Huima hyppäys 2,5 " 3" siirryttäessä johtuu 2,75" koon välistä puuttumisesta sekä poikkipinta-alan toiseen potenssiin eli neliöön kasvamisesta.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Putkisto?
Omakohtaisia kokemuksia:
Moottori dyno 3" putkilla ja tosi isoilla vaimentimilla -> 540 hp (Santala Racing)
Rulla dyno 2½" auton oma putkisto - > 550 hp (SOFTATECH)
OK dynoissa aina eroja, mutta kumpi vaikuttaa enemmän dynotus tapa vai putkisto.
Tosin en ole tyytyväinen äänen liialliseen voimakkuuteen, kuitenkaan radalla auto ei kuulosta pahalta.
Moottori dyno 3" putkilla ja tosi isoilla vaimentimilla -> 540 hp (Santala Racing)
Rulla dyno 2½" auton oma putkisto - > 550 hp (SOFTATECH)
OK dynoissa aina eroja, mutta kumpi vaikuttaa enemmän dynotus tapa vai putkisto.
Tosin en ole tyytyväinen äänen liialliseen voimakkuuteen, kuitenkaan radalla auto ei kuulosta pahalta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Putkisto?
V8 -Magazine mittaili näitä joskus. Joku voisi kaivaa artikkelin esille.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Putkisto?
Unohdit nyt miesten koot vallan pois.Futurage kirjoitti:No, laskin tossa vielä noi putken poikkipinta-alat.( A = pii x r toiseen )
Jos lähtökohta on 2" putki niin sen poikkipinta-ala on 3,14" eli olkoon referenssiarvo 100.
Verrattuna 2" putkeen ovat poikkipinta-alat, eli käytännössä virtauskapasiteetit seuraavat:
2,25" = + 26%
2,50" = + 58%
3,00" = + 230 %
Huima hyppäys 2,5 " 3" siirryttäessä johtuu 2,75" koon välistä puuttumisesta sekä poikkipinta-alan toiseen potenssiin eli neliöön kasvamisesta.
3,50" = + 306 %
4,00" = + 368 %
Tuo 4" on eräässä Fairlanessa synnyinkylilläni ERITTÄIN pirteän R-kantisen 302 cid motin putkistona...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Putkisto?
Mulla muuten saattaa olla kyseinen lehti... Vois vaikka kaivaa lomilla sen esille...Veikko kirjoitti:V8 -Magazine mittaili näitä joskus. Joku voisi kaivaa artikkelin esille.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Putkisto?
Mulla oli 50mm ruosteiset putket ja sitten laajennukset Super Turbo läpivirtauspöntöille. Pöntöistä lähti lyhyet putket jotka päättyivät takapyörien kohdalle auton alle.(tässä oli ohjaamoäänet aika hiljaiset)
Nyt laitatin rosteriset 60mm putket X-putkella ja Magnaflow rosteriset kammiovaimentimet. Taka-akselin ylitykset ja kaikki. Ääni tyhjäkäynnillä ja paikallaan kaasutellessa on tosi hieno ja tarpeeksi hiljainen. Mutta mistähän johtuu, että ajaessa juuri matka nopeutta, niin meteli ohjaamossa on hirmuinen? Johtuisko se siitä, että pakosarjoista lähtee ensin 55min lähdöt, X-putkesta, materiaalista(rosteri), voisko kannattimet olla liian kovat, vai kaikki nämä yhdessä? Pystyiskö putkia vuoraamaan pakosarja "teipillä" ja olisiko siitä edes mitään hyötyä?
Nyt laitatin rosteriset 60mm putket X-putkella ja Magnaflow rosteriset kammiovaimentimet. Taka-akselin ylitykset ja kaikki. Ääni tyhjäkäynnillä ja paikallaan kaasutellessa on tosi hieno ja tarpeeksi hiljainen. Mutta mistähän johtuu, että ajaessa juuri matka nopeutta, niin meteli ohjaamossa on hirmuinen? Johtuisko se siitä, että pakosarjoista lähtee ensin 55min lähdöt, X-putkesta, materiaalista(rosteri), voisko kannattimet olla liian kovat, vai kaikki nämä yhdessä? Pystyiskö putkia vuoraamaan pakosarja "teipillä" ja olisiko siitä edes mitään hyötyä?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Putkisto?
Rosteri soi.
Pikkuveli teki muuten just opinnäytetyön huuliharpun rungon materiaalieroista. Täähän menee offtopiciks mutta kuitenki... Eli siis veli väsäs eri materiaaleista huuliharpun runkoja, ja vertaili sointia. Käytössä oli erilaisia puita, nailonia, rautaa, rosteria ja haponkestävää. En ees tiiä kuinka laaja oikeesti oli toi tutkielma, sen se mulle paljasti että rosteri kaikuu mutta haponkestävä ei.
Eli uskon että on materiaali joka sullakin sen äänen saa sinne koppiin.
Pikkuveli teki muuten just opinnäytetyön huuliharpun rungon materiaalieroista. Täähän menee offtopiciks mutta kuitenki... Eli siis veli väsäs eri materiaaleista huuliharpun runkoja, ja vertaili sointia. Käytössä oli erilaisia puita, nailonia, rautaa, rosteria ja haponkestävää. En ees tiiä kuinka laaja oikeesti oli toi tutkielma, sen se mulle paljasti että rosteri kaikuu mutta haponkestävä ei.
Eli uskon että on materiaali joka sullakin sen äänen saa sinne koppiin.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Putkisto?
Eli tulpat vaan korviin. Olisikohan tuo putkiston osittainenkin vuoraaminen jollain materiaalilla rahan ja ajan tuhlausta?Firebolt kirjoitti:Rosteri soi.
Pikkuveli teki muuten just opinnäytetyön huuliharpun rungon materiaalieroista. Täähän menee offtopiciks mutta kuitenki... Eli siis veli väsäs eri materiaaleista huuliharpun runkoja, ja vertaili sointia. Käytössä oli erilaisia puita, nailonia, rautaa, rosteria ja haponkestävää. En ees tiiä kuinka laaja oikeesti oli toi tutkielma, sen se mulle paljasti että rosteri kaikuu mutta haponkestävä ei.
Eli uskon että on materiaali joka sullakin sen äänen saa sinne koppiin.