Niin mitä oikeastaan onkaan tämä early / classic - toiminta, mitä mahdollisen alajaoston tai uuden kerhon peräänhuutelijat tahtoisivat? Omien kokemuksien valossa tuommoisten vanhojen originaaliautojen (ei pelkkien museoautojen) harrastuksen ydinsektoria ovat erilaiset kokoontumisajot ja kruisingit: samanhenkistä väkeä, ajatusten vaihtoa, toisten autojen tutkimista, leppoisaa yhdessäoloa ja ajelua. Olen samaa mieltä, että n. neljäkymmenvuotiaalla autolla ei ole kaiken mielekkäintä lähteä satojen kilometrien reissulle, ihan jo kustannus- ja mukavuussyistä. Eli early / classic toiminnassa paikallisuudella on iso merkitys. Etuna tässä on toiminnan helppo organisointi, ei tarvitse rata- tai majoitusvarauksia juuri miettiä vaan yksi- kaksikin puuhaihmistä saa aikaan halutessaan hyvän ja mieliinpainuvan tapahtuman tarvitsematta uhrata siihen päiväkausia vapaa-aikaansa tai rahaa. Viestintäkanavathan kerhon sisältä löytyvät kuin myös apua ja vinkkejä asioita aikaisemmin tehneiltä. Tässä valossa onkin erikoista kuinka aina jaksetaan itkeä kuinka kerho ei järjestä tapahtumia, mutta kun joku järjestää ne ovat liian kaukana, niihin ei jakseta ajaa.
Hassua asiassa onkin, että ainakin oman tulkintani mukaan jo nykyisessä kerhon tapahtumatarjonnassa on runsaasti tällaisia kokoontumisia myös Earlyille. Isoimpana tietenkin päätapahtumamme Fun Run, mitä onkin kiitettävällä aktiivisuudella järjestetty Suomen joka kolkalla viimeisien vuosien ajan. Sitten on ollut / olemassa Poker Run Hanko, Kainuun Kiekka, Vappukruisingit, Forssa Pick-Nick, Beach Pony Party Kalajoki, Big Wheels Pieksamäki, Oldtimer Run Mikkeli, Early Mustang cruising Sipoo, Mustangit Maalla Juupajoki ja montaa muuta. Lisäksi vielä alueilla järjestetyt kuukausimeetingit, kruisingit ja vierailut yrityksiin ja harrastekohteisiin. Mun mielestä tässä on aika laajalla skaalalla tapahtumia ympäri Suomea ja aika monelle kesäviikonlopulle. Nuo FMOC-osastot Pick-Nickin tai Oldtimer Runin tapaisessa isommassa meetingissä ovat ehdottomasti luettavissa kerhotapahtumiksi. Mennäänhän sinne "omalla" porukalla osaksi isompaa samanhenkisten ihmisten kööriä myös esittelemää kerhon toimintaa ja kalustoa, vaikka varsinainen järjestäjä onkin joku muu kuin FMOC.
Eli mitä tähän vielä kaivataan lisää jotta ihmiset lähtisivät mukaan ja kertoisivat kuinka hienon tapahtuman FMOC on järjestänyt? Ja kuka ottaa käytännön järjestelyt hoitaakseen muuallakin kuin tietokoneen näppiksellä?
Omaa harrastekesää 2010 classic-auton vinkkelistä muistellessa kaksi tapahtumaa on erityisesti jäänyt mieleen. Kesän hienoin yllätys oli ehkäpä osallistuminen Vääksyn Mobilisti-iltaan heinäkuisena tiistai-iltana, tapahtuma löi ällikällä suuruudellaan, ympäristöllään ja tunnelmallaan. Totesimme yhteistuumin paikalla ollen FMOC-edustajien kesken, että hienoa nähdä näin paljon kaikkea mahdollista kalustoa Alfasta Wartburgiin, ei pelkkiä Mustangeja tai USA-autoja. Hassua (vai laajakatseista

) sinänsä että ajoimme paikalle FMOC-osastona, mutta neljästä autokunnasta vain yksi oli liikkeellä Mustangilla (muut Cortinalla, Cougarilla ja Montegolla). Mustageja oli n. viidensadan auton joukossa varmaan parikymmentä. Olisiko ensi vuonna enemmän?
Toisena isona positiivisenä yllätyksenä koin Nationalsien yhteydessä pidetyn Tbird & Cougar meetingin. Tapahtuma on aikaisemmin ollut oma kokoontuminen + kruising Tampereen ympäristössä vetäen paikalle parisenkymmentä autokuntaa aina Kymenlaaksoa myöten. Nyt se pidettiin Natikoissa ihan järjestäjän resurssienkin takia (käytännössä homman organisoi kokonaan täälläkin silloin tällöin esiintyvä nimim. Arrakis ja minäkin pienenä takapiruna). Järjestelyn vaiva oli murto-osa edellisvuosista ja porukkaa tuli enemmän kuin aikaisemmin ja pääsääntöisesti kaikki tykkäsivät olla osana isompaa Ford- harrastajien joukkoa. Ennenkaikkea väkeä saapui aikaisempaa enemmän classic-autoilla ja lauantai-iltapäivä muodostui melkoisen asiantuntevaksi Cougar- entisöinti/kunnostus/hankintaseminaariksi. Ketään ei haitannut (päinvastoin

), että taustalta kuului race-reinojen uudemman ja vanhemman raudan revitystä.
Vink, vink Early-harrastajat, Natikoiden yhteydessä olisi helppo järjestää enemmänkin tämänkaltaista oheistoimintaa, tilaa on ja ympäristö samanhenkistä. Ei se ole mikään pelkkä kilpa-ajo tapahtuma, vaan kokoontuminen, jossa on mahdollisuus harrastaa kilpa-ajoa, kukaan ei aseella uhaten pakota radalle. Ja onhan siellä jo sunnuntaina autonäyttely, missä palkitaan klassikotkin. Aivoriihi vain käyntiin, ensi vuoden Natikat on jo kalenterissa.
Tapahtumat, mitkä itseäni kiinnostaisi ja muidenkin kanssa kiinnostavaksi todettu, ovat erilaiset yritysvierailut. Tähän käsiteltävään aiheeseen sopisi loistavasti vierailu jollakin entisöintipajalla, ykköskohteena lienee Triangle Motors Turussa. Olisiko Early-ihmisissä kiinnostusta moiseen, entäpä vapaaehtoisia asian selvittämiseen? Tämähän onnistuisi mainiosti talvellakin
Ohhoh, tulipa taas pitkä sepustus, tän siitä saa kun vaimo ei ole kotona nakittamassa ja yrittää vältellä talvikotteron lämppärinkennon vaihtourakkaa.

Toivottavasti silti jotain ideaa tai asiantynkääkin mukana. Jatketaan turinointia, syyskokoukseen mennessä on lienee jo paljon puhuttavaa ja toivottavasti myös toteutettavaa / toteuttajia.
