Lämpöongelmia
Re: Lämpöongelmia
4.Why is my engine overheating on the highway?
•Your waterpump could be cavitating
•The path of fluid through the radiator could be constricting the coolant e.g. double pass or triple pass
•The fin pattern in the core could be so dense you have a block of aluminum or copper
•You tried to save money and bought inadequate radiator
•Your lower hose may be collapsing at higher rpms choking flow
•Something may be obstructing your airflow e.g. winch, polished Aluminum tank
•Air could be routing around your radiator core
Tuossa aiemmin kirjoitin todella väärin, 15% tehohävikki täysin väärin. Kun nopeasti lukee toisaalta ja yrittää kääntää sen niin isojakin virheitä tulee.
Asia menee jotenkin näin:
jos vesipumppu normaalisti pyörii 5000 rpm ja nopeutta lisätään 7000 rpm:ään niin 650 hp koneen tehosta noin 25 hp menee pumpun pyörittämiseen mutta vesivirtaus lisääntyy vain 15%, ja kavitaatiota on oletettavissa.
Älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitan.
Tehon kannalta paras lämpö koneelle olisi tuo jo aiemmin mainittu 70 - 80 C, joka on aika vaikea toteuttaa näillä mekaanisilla systeemeillä.
Onnistui hyvin minun ruiskukoneessa jossa oli sähköinen vesipumppu jota ohjattiin ECU:n kautta tavoite lämpöön 75 C.
Tuossa minun 289 koneessa Natikoissa lämmön sai pidettyä noin 190 - 200 F alueella rataajossa.
289 koneessani on underdrive hihnapyörät niin vesipumpulle kuin laturille.
Jäähdyttäjä ja flektit on siten vähän over kill mutta toimii vähän kovemmassakin ja pidemmässä menossa.
•Your waterpump could be cavitating
•The path of fluid through the radiator could be constricting the coolant e.g. double pass or triple pass
•The fin pattern in the core could be so dense you have a block of aluminum or copper
•You tried to save money and bought inadequate radiator
•Your lower hose may be collapsing at higher rpms choking flow
•Something may be obstructing your airflow e.g. winch, polished Aluminum tank
•Air could be routing around your radiator core
Tuossa aiemmin kirjoitin todella väärin, 15% tehohävikki täysin väärin. Kun nopeasti lukee toisaalta ja yrittää kääntää sen niin isojakin virheitä tulee.
Asia menee jotenkin näin:
jos vesipumppu normaalisti pyörii 5000 rpm ja nopeutta lisätään 7000 rpm:ään niin 650 hp koneen tehosta noin 25 hp menee pumpun pyörittämiseen mutta vesivirtaus lisääntyy vain 15%, ja kavitaatiota on oletettavissa.
Älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitan.
Tehon kannalta paras lämpö koneelle olisi tuo jo aiemmin mainittu 70 - 80 C, joka on aika vaikea toteuttaa näillä mekaanisilla systeemeillä.
Onnistui hyvin minun ruiskukoneessa jossa oli sähköinen vesipumppu jota ohjattiin ECU:n kautta tavoite lämpöön 75 C.
Tuossa minun 289 koneessa Natikoissa lämmön sai pidettyä noin 190 - 200 F alueella rataajossa.
289 koneessani on underdrive hihnapyörät niin vesipumpulle kuin laturille.
Jäähdyttäjä ja flektit on siten vähän over kill mutta toimii vähän kovemmassakin ja pidemmässä menossa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vertasin tuon Motonetin flektin virtaamaa oman kokemuksen mukaiseen Flex-A-Liten 16-tuumaiseen, joka on riittänyt 351 kanssa ja aika merkittävä ero on. Motonetin 37 cm (myydään 33 cm siipipyörän mukaan, 37 cm ulkohalkaisija) virtaama 2223 m^3/h eli 1308 cfm. Flex-A-Lite 396 virtaamaksi ilmoitetaan 2010 cfm, joka on 35 % enemmän. Sanoisin että flektin pieni virtaama on ainakin osa ongelmaasi. Jos mahdollista, laita toinen samanlainen Motonetin flekti.pete66 kirjoitti:No kyllähän tuo alumiinisyylari helpotti tilannetta ja ehkä tuo motonetin 37cm tuuletin ilman kaukaloa ei vaan riitä.
Mikäli moottorissa ei ole mitään vialla, joka aiheuttaisi ylikuumenemisen niin tuo nykyinen jäähdyttimesi ja vakio vesipumppu riittävät.
Edit: Siis kun moottoria ei ole viritettyä paljoa. Ja suurinkaan jäähdytin ei auta mikäli ilmaa ei virtaa sen läpi.
Sinisessä on ilmanvirtausta jatkuvasti, toisin kuin sähköflektillä varustetussa, jossa jäähdytys aloitetaan vasta sitten kun moottorilla on jo hiki.pete66 kirjoitti:Mietityttää vaan kun tuossa meidän pihassa käy aina silloin tällöin sellainen sininen 66:n ht missä on korkeapuristeinen moottori vähän piristetyllä nokalla ja siinä on kaksirivinen orkkissyylari vakioropellilla eikä siinä ole mitään lämpöongelmiaterveisiä vaan! Vakiopumppu muuten siinäkin
Jotenkin nuo pellistä taivutetut siipipyörät näyttää hieman halvoilta.
Laitan vertailun vuoksi kuvat vanhasta 65 vesipumpusta (oli käytössä 65 ja aikaisemmat Ford sb koneet, pum-pun vastapesä on jakopään kopassa).
Tässä mallissa on mielestäni jo vähän paremman mallinen tuo siipipyörä, mutta näissäkin esiintyy tuota pelti-mallia.
Tuo on minulla 289 koneessa vesipumppuna.
Laitan vertailun vuoksi kuvat vanhasta 65 vesipumpusta (oli käytössä 65 ja aikaisemmat Ford sb koneet, pum-pun vastapesä on jakopään kopassa).
Tässä mallissa on mielestäni jo vähän paremman mallinen tuo siipipyörä, mutta näissäkin esiintyy tuota pelti-mallia.
Tuo on minulla 289 koneessa vesipumppuna.
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
Minä en nyt varmasti muista tuon pumpun merkiä. Mutta vastaavanlainen on varalle NOS 289 water pump C5AZ Motorcraft. Silloin kun oikei etsin noita pumppuja ja jakopäänkoppaa niin ei meinannut mistään löytyä tai hinnat oli sitten pilvissä. Nyt näyttää molempia olevan uustuotannossa.pete66 kirjoitti:Muistatko tuon 289:n pumpun merkkiä?
http://mustangtek.com/classifieds/vinta ... ump-58.htm
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
- Homer65
- Over The Top
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Viesti:
Sen takia noita lämpöjä kyselin, kun Natikoissa oli n.90c, normi katuajossa siellä 80c.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- NooB
- Mega-addikti
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Mulla 95 astetta ja pikatiellä 105. Tosin vesipumppu on juurikin tuollainen peltihärpäkkeellä varustettu.
-
- Addikti
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Mulla oli veli jenkki ympännyt tohon vanhemman mallin jakopään koppaan ton uudemman mallin pumpun.
No se on nyt vaihdettu oikeanlaiseen. Tuskin olisi lämmöt pysyneet kurissa tolla yhdistelmällä.
Rami sulla on siinä mun moottorissa tollainen vanhan mallin koppa muistaakseni jos haluat siihen sun koneesen ton vanhan mallin pumpun.
Juha
No se on nyt vaihdettu oikeanlaiseen. Tuskin olisi lämmöt pysyneet kurissa tolla yhdistelmällä.
Rami sulla on siinä mun moottorissa tollainen vanhan mallin koppa muistaakseni jos haluat siihen sun koneesen ton vanhan mallin pumpun.
Juha
- NooB
- Mega-addikti
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Jep Juha näin tehdään. Koitan tuota 289:n koppaa1223 kirjoitti:Mulla oli veli jenkki ympännyt tohon vanhemman mallin jakopään koppaan ton uudemman mallin pumpun.
Juha

Hyvä että vihdoin ne lämpö ongelmat ovat poissa! 

- Tahavo
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang HT 64½
Oliko sulla vääränmallinen vesipumppu? Seurasin ketjua aktiivisesti mutta putosin silti kyydistä missä vika oli 

-
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang coupe-65, 289, C4
Mites se vaahto nesteen pinnalla? Esiintyykö sitä vielä?, vai hävisikö se jollain kohtaa?
-
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang coupe-65, 289, C4
Omassa mustangissa myös lämmöt vähän seilaa. Syykin taisi selvitä, kun tihrustin jäähdyttäjänkorkin reiästä sisään. Joka putkenpää
oli tukossa. Pikkuruuvarilla sain avattua ne mitä reiästä näky, mutta täytyyhän ne muutkin saada auki. Kysymys kuuluu, miten jäähdyttäjän
saa hyvin putsattua, ja millä aineilla? Hyvistä vastauksista etukäteen kiitos!
oli tukossa. Pikkuruuvarilla sain avattua ne mitä reiästä näky, mutta täytyyhän ne muutkin saada auki. Kysymys kuuluu, miten jäähdyttäjän
- Juke66
- Addikti
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Eikös noihin puhdistuksiin myydä ihan omaa ainettakin, tai näin ainakin muistelisin katsoneeni jostain hyllyltä? Motonet? Kokemusta noista ei ole, mutta itse olen käyttänyt ihan ruokasoodaa. Sen antaa muhia puolipäivää / päivän ja sitten hyvä huuhtelu, niin kyllä sieltä tavaraa on irronnut. Sitruunahappo kuulemma toimii kanssa hyvin, mutta siitä ei itsellä ole kokemuksia. Ja jotkut sanoo, että konetiskiaineella irtoo hyvin. Konetiskiainetta en kyllä itse käyttäisi, koska se syövyttää ainakin alumiinin aika tehokkaasti..
Edit: Näyttäisi noita aineita ainakin Motonetista löytyvän ja varmaan monesta muustakin liikkeestä.
Tuossa muutama esimerkki:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608019/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606164/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602913/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608003/
Edit: Näyttäisi noita aineita ainakin Motonetista löytyvän ja varmaan monesta muustakin liikkeestä.
Tuossa muutama esimerkki:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608019/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606164/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602913/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608003/
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Syy ja seuraus?2030 kirjoitti:Omassa mustangissa myös lämmöt vähän seilaa. Syykin taisi selvitä, kun tihrustin jäähdyttäjänkorkin reiästä sisään. Joka putkenpää
Syy taitaa kuitenkin olla, että lohkosta ja kannesta irtoaa ruoste paloja, (seuraus) jotka tukkivat jäähdyttäjän.
Lohko ilmeisesti myös tarvitsee puhdistuksen, että tuo ruoste hile ym. moska saadaan sieltä pois. Jäähdyttäjää voi myös yrittää putsata erilaisilla kemikaaleilla, kuten edellä jo mainittiin. Jotkut jäähdytin korjaamot myös putsaavat niitä tai sitten kennottavat uudelleen.
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"