Lämpöongelmia

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja starsky »

Pakokaasuanalyysi jäähdytysjärjestelmästä näemmä myynnissä ihan Biltemassa:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-191299/

Tuontyyppistä testiä tarkoitin.
Bruthal
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Tässä kyllä yhtä miestä koetellaan ihan liikaa. Kuten eilenkin juteltiin niin kannattanee tänään käydä vielä toisella koeajolla. Jos edelleen pukkaa paineet jäähdytysjärjestelmään niin liekkö voi johtua muusta kuin lohkosta tai kansista? Kansiakin on ollut nyt kiinni kahdet niin vaikea uskoa, että molemmat halki. Lohkokin tutkittiin halkeamien osalta niin miten on tasopinnat? Oisko joku kansipinta sitten niin kiero, ettei tiivisty?

Tsemppiä! Autoit omankin auton kanssa niin paljon, että saat vaikka sitä lainata kesän aikana jotta pääset ajelemaan! :)
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuolla pakokaasuanalyysillä saisi kerta heitolla selvitettyä onko jossain vuoto, ei tarvitsisi enempää pähkäillä tutkimismenetelmiä.

Henkiselle puolelle vaan rauhoittumista. Itsekin olen tässä jo zen-meditoitunut ensi kesää varten (I-oluen voimalla). Auto on kuitenkin sinullakin tallissa ja ei se sieltä mihinkään häviä. Rahaa ja aikaa tuossa sinullakin palaa, mutta jos autoa rakentelee itselle ja ei ole myyntitarkoitus mielessä, niin ei kannata liikaa murehtia.
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Useita koneita tehneenä ja vielä useampien koneiden tekemistä avustaneena ja seuranneena en ole tähän ilmiöön törmännyt.
En myöskään ole törmännyt haljenneisiin lohkoihin tai kansiin, joitakin on mennyt ajossa rikki.

Minä myös rupesin miettimään noita tasopintoja, jos niissä olisikin jotain pielessä.
Yleensä aina koneita tehdessäni ajatan molemmat tasopinnat suoriksi.
Toinen asia joka on kyllä epätodenöinen on kiristys momentti, tiivisteet, pultit/ studit.
HUOM!
Kansipahvit oikeinpäin, kannen, lohkon, tiivisteen yhteen sopivuus vesireikien osalta!

http://302budgetbuild.com/install-cylin ... 40p-heads/

Luepas tämä keskustelu läpi löytyykö vastaus lohkosta / kannen tiivisteestä / lohkon vesirei’istä!

http://forums.mustangandfords.com/musta ... ead-issue/

Onhan vesipumppu oikeaan suuntaan pyörivä?
V-hihnalla pyörii toiseen suuntaan kuin moniurahihnalla.

Vielä eräs huomio.
Miksi koneen tulee pyöriä tyhjäkäynnillä noin hitaasti?
Huomioikaa nyt hyvät veljet ja siskot, että samalla vesipummpu ja öljypumppu pyörii hitaasti.
-> öljynpaine laskee
-> vesi ei kierrä koneessa

Suosittelisin alhaisimmaksi tyhjäkäynti nopeudeksi noin 800 - 1000 rpm. Jos kyseessä hieman rajumpi laite ja manuaali niin 1000 - 1200 rpm.

Käy oikein koneita sääliksi kun ne jumputtaa 500 - 600 rpm tyhjäkäyntiä.
Katsokaa vaikka käyttöautojenne tyhjäkäynti nopeuksia niin ei ne 500 rpm käy.
Liitteet
jakopää.jpg
SBF%20Timing%20Covers.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Late
Aina äänessä
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T

Viesti Kirjoittaja Late »

Peukut pystyssä että vika olisi löytynyt :wink:
Late

-84 Mustang SVO
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jaa-a, toivotaan että vika oli siinä. Imusarja on aina jälkikiristettävä ja se tuntuu löysältä ensimmäisen lämmityskäytön jälkeen. Tyhjäkäynnin vaellus saattaa olla että vetää ilmaa imusarjan ja kannen välistä. Minä olen vetänyt ohuen rannun moottorisilikonia imusarjan vesi ja imuaukkojen ympärille kasausvaiheessa, vähentää ilmavuotojen riskiä. Imusarjan vuoto ei tosin tee painetta syyläriin.

Täytyy jakaa tuskaa sen verran, että minulla oli vastaavaa oiretta. Minulla ei ollut lohko halki, eivätkä kannet banaanilla, mutta momenttiavain teki temput. Kannenpultit jäivät liian löysälle, sitä löysyyttä oli hankala huomata kun momentti oli 170 Nm, ei meikäläisen pulkannarut sitä tunnistaneet. N. 150 km ajoa ja paffit aina valmiina. Nyt kun on kunnon avain, niin meni momenttosit kohdalleen ja auto tuli ekaa kertaa neljään vuoteen AJAMALLA OMIN VOIMIN Alastaron radalta kotiin - herkkä tunne, vieläkin tippa linssissä tai Björn Borgeissa :mrgreen: Eli vie momenttiavain tarkastettavaksi, se ei maksa montaa kymppiä ja eliminoi ison riskitekijän. Vanha avain oli ainoastaan minulla ollut uudesta asti IKH:n 99e avain muistaakseni ja en ole todellakaan ikinä jättänyt sitä pänninkiin - aika tarkka olen työkalujen suhteen. Ostin kaverin kautta Snap-onin rikitaalisen tech wrenchin, maksoi pikkuista enempi mitä tollainen perusmättö momenttiavain, mutta maksaa itsensä takaisin aika äkkiä kun miettii paljonko maksaa fel-pron kansipahvit x 3.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kohtalaisen perusteellinen momenttiavaimen käyttöohje Kaaralta. :peukku:

Jos momenttiavain on outo kapistus, niin kannattaa lukea ajatuksen kanssa.
Nimittäin kaikki työssään momenttiavainta tarvitsevatkaan eivät osaa em. laitetta käyttää.
Ihan olen omin silmin tämän havainnut..
-Jukka-
Galaxie61
Mega-addikti
Auto: Galaxie -61

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

koskaan en ole rautakansia jälkikiristänyt. oli moottorin käyttötarkoitus ja polttoaine mikä hyvänsä. alukannet aina, kylmänä. jotkut niitä alumiinisiä kiristelee kuulema lämpösenäkin. semmosella kokemuksella mitä mulla on ikää.
:shock:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
ak72
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang '66 289 HT

Viesti Kirjoittaja ak72 »

pete66 kirjoitti:Tuli mieleen että minkälaisilla syylareilla porukka ajelee ja pitäisikö tuollaisessa vähän piristetyssä 302:ssa riittää ihan vakio syylari?
Jenkki foorumeita kun lueskelee niin yleensä ongelmat poistuu kun vaihtavat vakiota isomman syylarin tai alumiinisen, no siellä on monin paikoin aika paljon lämpimämpää keliä kun täällä mutta kuitenkin.
Mutta miten tuollainen 9,5 rutuilla ja xe268 nokalla ja vähän portatuilla rautakansilla oleva moottori eikö sen nyt pitäisi mennä ihan vakio syylarilla?
Ei kai se lämmön tuotto niin paljoa muutu. Mulla nyt voi muutakin löytyä vikaa tuolta koneesta mutta käsitellään tämäkin asia kun mietityttää.

Mulla on tuossa omassa 3-rivinen "heavy duty" syyläri ja koskaan ei ole ollu lämpöjen kanssa ongelmia. Rupelina visko tyyppinen ratkaisu, vakiorupeli mun mielestä on vähän heikkotehoinen ja rasittaa vesipumppua. Eli ainakin pitäis nuo riittää hyvin reilusti 300 heppaiseen koneeseen jossa puristukset yli 10.
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

Galaxie61 kirjoitti:koskaan en ole rautakansia jälkikiristänyt. oli moottorin käyttötarkoitus ja polttoaine mikä hyvänsä. alukannet aina, kylmänä. jotkut niitä alumiinisiä kiristelee kuulema lämpösenäkin. semmosella kokemuksella mitä mulla on ikää.
:shock:
Juuri näin. Se on käytäntö joskus teoriaa ihmeellisempää, ns. jotkut ketkä kiristävät alukannet lämpöisinä niin ovat ottaneet Fordin tönärimoteilla niskalenkin mm. Ferrarista aikoinaan La-Sarthen herruudesta käydyissä kylätaisteluissa. Kyläkähinä tunnetaan paremmin Le-Mansina kansan suussa.

Takaisin lämpöongelmaan, eli jos motti vetää ilmaa paljon ohi kaasarin niin lämmöt nousevat melko nopeasti motin jyskyttäessä laihalla. Raporttia odotellen ja parasta tietysti toivoen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jls
Addikti
Auto: 1965 Fastback 351

Viesti Kirjoittaja jls »

pete66 kirjoitti:Tuli mieleen että minkälaisilla syylareilla porukka ajelee ja pitäisikö tuollaisessa vähän piristetyssä 302:ssa riittää ihan vakio syylari?
Mulla ainakin riitti +300hv 351w:ssä -65 vakiotyyppinen syyläri hyvin. Ei ollut ongelmia. Suuremmalla ja pirteämmällä motillakin riitti vielä sama syyläri isomman rupellin kanssa, mutta sittemmin vaihdoin varmuuden vuoksi isoon alumiiniseen.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

Minkälainen syylärin korkki sulla on? Onko sinulla paisuntasäiliötä ja jos on niin toimiiko ja kuinka suuri?
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Fastback kirjoitti:Minkälainen syylärin korkki sulla on? Onko sinulla paisuntasäiliötä ja jos on niin toimiiko ja kuinka suuri?
Hyvä pointti tuo korkki.
Mulla hajosi omasta autosta takavuosina korkki ja oireet olivat melkein samat kuin olisi keittänyt.
-Jukka-
Ville K
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Juu, syylärin korkkia saa eri paineille, ja syyläri ei saa olla täynnä, sinne pitää jättää kolme-neljä senttiä paisuntavaraa.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

Onko syylärin kyljet olleet ikinä märät tai alue märkänä johon syylärin korkin kaulalta lähtee se ylivuotoputki? Paisuntasäiliö jos on lokasuojan sisässä, niin epäilen ettei ole alkuperäinen. Se kannattaa ottaa alas, katsoa mitä on syönyt ja putsata tai vaihtaa uuteen. Paisuntasäiliö kannattaa ottaa käyttöön. Mitä korkeampi paine on korkissa sitä kovemmalla paineella jäähdytysvesi pyrkii järjestelmästä ulos kun korkki alkaa aueta. Minulla oli 21 psi korkki, 16psi korkki ja nyt mennään 13 psi korkilla - paisuntasäiliön tilavuus 4 litraa.
Vastaa Viestiin