Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Ennen alkoholin lisäämistä bensaan ( muutama vuosi sitten ) homma oli selvä: 98 oktaaninen oli parempi kuin 95.
Nyt 95 sisältää 10 % alkoholia ja 98 5 %.
Lisäksi on Shellin Formula, josta en ole oktaanilukua nähnyt ilmoitettavan.
Alkoholin pitäisi lisätä nakutuksenkestoa.
En ole asiaan käytännössä perehtynyt , onko meillä asiasta teoreettista / käytännön tietoa ?
Ps. USA bensan oktaaniarvoja ei voi suoraan verrata meikäläisiin koska mittaustapa on eri. Sikäläinen 91 oktaaninen vastasi ainakin muutama vuosi sitten meidän 95sta ja 93 meidän 98a.
Tilanne on kyllä saattanut muuttua alkoholin lisäämisen takia.
Tästä vois joku aktiivinen ja ahkera soittaa Nesteelle ja selvittää asian
tankkasin kerran vahingossa tankin täyteen tätä 95 bensaa, samalla ajelen edelleenkin (tietenki on joutunu satoja litroja tankkaamaan tuon jälkeen) kun ei konetta saa nakuttamaan vaikka vähän yrittäis. v powerilla sentään onnistu. nykyinen formula on kuulema samaa 98 bensaa kun muillakin asemilla.
ja shellillä tankkaan edelleen.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Eikös e85(etanolia 85%) ole yli sata oktaanista. Tosin seosta pitää saada rikkaammalle ja letkujen ,tiivisteiden ym.on kestettävä etanolia.Eikä sitä kyllä taida vieläkään jokaisesta pienemmästä kylästä saada.
Toi alkoholilla ajaminen on ihan oma juttunsa / topikkinsa..mutta:
Mulla on muuten käyttiksenä multifuelpassat johon käy sekä bensa että alkoholi missä seossuhteessa tahansa. Suorituskyvyssä ei tuntuvaa eroa kumpaakaan suuntaan, kuluttaa alkoholilla ajettaesssa 30-35 % enemmän, mutta onhan toi alkoholi halpaa joten kyllä alkolla ajettaessa säästää polttoainekuluissa perstuntumalla jotain 15 % ilman laskutoimituksia.
Harrastajan näkökulmasta katsoen suurin hyöty alkolla ajamisesta tulee korkealle viritetyissä moottoreissa, ahdetuissa tai korkean puristussuhteen omaavissa.
Koska alkoholia kuluu paljon enemmän jäähdyttää se mottia jolloin voidaan työskennellä korkeiden työpaineiden kanssa.
Kuulin eilen Asserilta että aikoo siirtyä alkon käyttöön sen -91 Musse street / varttimaili / maili kilpurissa. Kaudessa menee helposti 1500 € edestä racebensaa.
Mullakin oli voikkari 3,3 koneella, kone oli erinomaisessa iskussa, käytin ihan mittareissa, kun epäilin jotain vikaa kun kulutti niin paljon! Mutta se Voyager on vaan SYÖPPÖ!!! Mullakin vei nätillä matka-ajolla 12-13 litraa sataselle, ja se on minusta liikaa! Musse vei kesällä matkalla Tahkolle 13 litraa sataselle ja siinä oli parit polkaisutkin!
Topias74 kirjoitti:Mullakin oli voikkari 3,3 koneella, kone oli erinomaisessa iskussa, käytin ihan mittareissa, kun epäilin jotain vikaa kun kulutti niin paljon! Mutta se Voyager on vaan SYÖPPÖ!!! Mullakin vei nätillä matka-ajolla 12-13 litraa sataselle, ja se on minusta liikaa! Musse vei kesällä matkalla Tahkolle 13 litraa sataselle ja siinä oli parit polkaisutkin!
No onhan se vähän pullukan näkönenki
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
ihan aiheen ohi, mutta ei voi olla viisastelematta.
"Öhöm...1966 Charger".
laita siihen fordin boss ja kato kun mopariväki pyörtyilee.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Futurage kirjoitti:Ennen alkoholin lisäämistä bensaan ( muutama vuosi sitten ) homma oli selvä: 98 oktaaninen oli parempi kuin 95.
Oktaanilukuhan sen nakutuksenkeston nimenomaan kertoo. Miksi se sitä muuttaisi jos sekaan on sotkettu etanolia, kokonaisseoksen arvohan se RON on kummassakin.
Galaxie61 kirjoitti: nykyinen formula on kuulema samaa 98 bensaa kun muillakin asemilla.
Ei se ihan samaa ole kun vertailee tuotekortteja, mutta V-Power Nitro+:n oktaaniluvuksi ilmoitetaan min. 98.
Futurage kirjoitti:Ennen alkoholin lisäämistä bensaan ( muutama vuosi sitten ) homma oli selvä: 98 oktaaninen oli parempi kuin 95.
Oktaanilukuhan sen nakutuksenkeston nimenomaan kertoo. Miksi se sitä muuttaisi jos sekaan on sotkettu etanolia, kokonaisseoksen arvohan se RON on kummassakin.
Galaxie61 kirjoitti: nykyinen formula on kuulema samaa 98 bensaa kun muillakin asemilla.
Ei se ihan samaa ole kun vertailee tuotekortteja, mutta V-Power Nitro+:n oktaaniluvuksi ilmoitetaan min. 98.
noin minäki olen asian ymmärtäny, mutta käytännössä jokin asia muuttuu.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Enpäs tiedä onko tuo viina sotkulla ajo ongelmallista, voihan se joillekkin ollakkin. Minä ajalin viime kesän koe mielesä tojolla ja mussella noin 50/50 suhteella re85/95e sotkulla. Mielestäni toimi kohtuullisen hyvin, mussesa mekaaninen ryyppy niin lähti käyntiin ihan hyvin. Tojossa taas ei mitään ogelmia automaatti ryyppy hoiti pisteet kotiin. Hiukan enemmänhän sitä kuluu, mutta on se sen veran halvempaa että antaa palaa vaan, kun joskus lopettais tän köyhtymisen, niin sais tilattua kunnon ruiskusatsin tuon tuliterän trukkilohkon päälle niin vois ruveta säätelemään viina säätöjä.
kaara91 kirjoitti:Se pitäisi olla noin 106, jos polttoaine sisältää 85% etanolia ja 15% bensiiniä. Olin joskus lukevinani, että etanolipitoisuus ei välttämättä kaikissa toimittajien polttoaineissa sisällä 85% etanolia, vaan että osuus voi vaihdella noin 60-85% välillä. Eli tuo 85% olisi kylmäkäynnistyksen kannalta rajana. Jos tuo 60% pitää paikkansa, olisi energia sisältö suurempi kuin 85% etanolia sisältävällä polttoaineella. Samoin jos bensiinin osuus olisi suurempi, oktaaniarvo putoaisi pari kolme pykälää alemmaksi. Samallahan se selittäisi tuon kokemusperäisen hajonnan, mitä kuluttajilta on tullut palautuksena kulutuksen eroavuuksista.
Tuon Shellin V-powerinkin kohdalla olin lukevinani jostain, että asiakkaita oli huijattu ja oktaaniarvo oli kuitenkin vaan sama kuin 98E bensiinillä. Nykyisin kuulemma uudessa V -powerissa on imuventtiiliä puhdistavia ainesosia ja kitkaa alentavaa lisäainetta. Mene ja tiedä sitten onko näin. Välillä itsestäkin tuntuu että tän nykymaailman tuoteselosteet ja testit tehdään aina jollain tavalla voidelluin tai rasvatuin köysin. Näistähän löytyy Googlettamalla netistä tietoutta ja lukemattomia paskapalstoja huonoista ja hyvistä kokemuksista.
eri firmojen asemille bensaa kuskaavat rekkakuskit ainakin väittävät hakevansa kuormansa ihan samasta säiliöstä ja paikasta. tiedä sitten missä ne eri lisäaineet laitetaan. shell ja st1 on nykyään samaa st ykköstä. epäilen että 98 on ihan samaa molemmilla asemilla.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
kaara91 kirjoitti:Se pitäisi olla noin 106, jos polttoaine sisältää 85% etanolia ja 15% bensiiniä. Olin joskus lukevinani, että etanolipitoisuus ei välttämättä kaikissa toimittajien polttoaineissa sisällä 85% etanolia, vaan että osuus voi vaihdella noin 60-85% välillä. Eli tuo 85% olisi kylmäkäynnistyksen kannalta rajana. Jos tuo 60% pitää paikkansa, olisi energia sisältö suurempi kuin 85% etanolia sisältävällä polttoaineella. Samoin jos bensiinin osuus olisi suurempi, oktaaniarvo putoaisi pari kolme pykälää alemmaksi. Samallahan se selittäisi tuon kokemusperäisen hajonnan, mitä kuluttajilta on tullut palautuksena kulutuksen eroavuuksista.
Tuon Shellin V-powerinkin kohdalla olin lukevinani jostain, että asiakkaita oli huijattu ja oktaaniarvo oli kuitenkin vaan sama kuin 98E bensiinillä. Nykyisin kuulemma uudessa V -powerissa on imuventtiiliä puhdistavia ainesosia ja kitkaa alentavaa lisäainetta. Mene ja tiedä sitten onko näin. Välillä itsestäkin tuntuu että tän nykymaailman tuoteselosteet ja testit tehdään aina jollain tavalla voidelluin tai rasvatuin köysin. Näistähän löytyy Googlettamalla netistä tietoutta ja lukemattomia paskapalstoja huonoista ja hyvistä kokemuksista.
eri firmojen asemille bensaa kuskaavat rekkakuskit ainakin väittävät hakevansa kuormansa ihan samasta säiliöstä ja paikasta. tiedä sitten missä ne eri lisäaineet laitetaan. shell ja st1 on nykyään samaa st ykköstä. epäilen että 98 on ihan samaa molemmilla asemilla.
Kyllä V-power on nykyään tuota 98e:tä ja todennäköisesti ihan samaa mitä st1 asemillakin. Siinä vaiheessa kun st1 osti? Shellin toiminnan Suomessa, vaihdettiin 99 tuohon 98e:hen vähin sanoin. Ja joitain lisäaine eroja noissa kait kuulemma on, tiedä sitten.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Hmmm...jos ei halua muuttaa kokonaan E 85:een ja haluaa hyvän oktaaniarvon / nakutuskeston, niin hyvä keino voisi olla sitten lisätä 98:iin vaikkapa 25 % E 85:ttä.Voisi kuvitella että oktaaniarvo pyörisi 100 paremmalla puolella.
Vois päästötkin muuten olla pienemmät....nimimerkki " auton vm -80 ja päästömittaus haasteellista joka kevät"
Tallikaveri muuten kertoi eilen ajaneensa käyttöautollaan ( Chrysler Sebring ehkä 5-10 v vanha ) jo useamman kymmenen tuhatta 85:llä jossa seassa 1/3 95:sta. Kulutus ei kuulemma ole kuin noin 10 % suurempi kuin pelkällä bensalla ajettaessa. Kokeili myös ajaa 100 % E 85:lla, mutta kulutus nousi tällöin 30 % suuremmaksi kuin pelkällä bensalla.
Homma toimii ainakin sen kohdalla täysin moitteetta, vaikka Kraisu ei mikään multi / flexfuel auto olekaan.
Mulla oli tossa kesällä/syksyllä 1985 Z28 Camaro TPI:llä, ja tuli testailtua E85:ttä. Jopa päästölaput kävin hakemassa, samalla putkistolla aiemmin HC:t 600 bensalla, 40% 98 bensaa, 60% E85:sta seoksella lambda tasan 1 ja HC 85.. eli heittämällä läpi vaikka vähäpäästöisen arvoista. Tollasella seoksella auto toimi ihan normaalisti, käyntiinlähtöä myöten, eikä mitään muutoksia tehty. Kokeilin myös isommalla E85 osuudella, silloin vilkutteli moottorinhäiriövaloa ja kävi laihalla. Kulutukseen ei vaikuttanut yhtään mitään, vei ihan samat 15-16 kuin aiemminkin sekalaisessa ajossa välillä lenkkaria antaen.
Jos on päästöongelmia, niin tolla E85:llä leima heltiää päästöjen suhteen varmasti, kokeilee vaan millä sekotussuhteella auto vielä toimii.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma