
asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
tänne kaikki jutut ja muistelot erilaisista moottorijutuista ettei tiettyyn asiaan keskittyneet alotukset mene sekasin. 

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Noniin, tässä topicissa saa kysyä todella tyhmiä vaikka imusarjan muodosta ja niihin saa asiattomia vastauksia.
Weiand Tunnel Ram kahdella nelikurkkuisella 289 koneessa, kuten itsellä. Tässähän periaatteessa imusarjan muodon, pituuksien ym osalta kaikki on kunnossa. Mutta osa imusarjaa on se laatikkomainen yläosa ennenkuin kanavat alkaa. Onko niin, että laatikko toimii vain sekoittajana vai leikkii sitä trumpettimuotoa kanavan alussa, kuten yksikurkkuisissa imutorvissa (onnistumatta siinä kovinkaan seksikkäästi).
Jos on aidot nelikurkkuiset, eikä olisi parempi, että jokaisen kurkun alla olisi vain pieni tyhjä tila, jonka jälkeen imarissa jokainen lähtö olisi trumpetti. Pieni tila sallisi edelleen sen, että eri kurkkujen tavara jotenkin sekoittuu keskenään, mutta trumpetti imisi ja kiihdyttäisi virtauksen huippuunsa.
Seuraava: miksi tunneli edes on hyvä. Jos tehdään kaksitasoinen imari, jossa kanavat kiemurtelevat tietenkin, mutta sinne onnistutaan tavallaan vaakatasoon tekemään tunnelia vastaavat kanavien pituudet ja muodot. Onko yhtään huonompi.
...
Weiand Tunnel Ram kahdella nelikurkkuisella 289 koneessa, kuten itsellä. Tässähän periaatteessa imusarjan muodon, pituuksien ym osalta kaikki on kunnossa. Mutta osa imusarjaa on se laatikkomainen yläosa ennenkuin kanavat alkaa. Onko niin, että laatikko toimii vain sekoittajana vai leikkii sitä trumpettimuotoa kanavan alussa, kuten yksikurkkuisissa imutorvissa (onnistumatta siinä kovinkaan seksikkäästi).
Jos on aidot nelikurkkuiset, eikä olisi parempi, että jokaisen kurkun alla olisi vain pieni tyhjä tila, jonka jälkeen imarissa jokainen lähtö olisi trumpetti. Pieni tila sallisi edelleen sen, että eri kurkkujen tavara jotenkin sekoittuu keskenään, mutta trumpetti imisi ja kiihdyttäisi virtauksen huippuunsa.
Seuraava: miksi tunneli edes on hyvä. Jos tehdään kaksitasoinen imari, jossa kanavat kiemurtelevat tietenkin, mutta sinne onnistutaan tavallaan vaakatasoon tekemään tunnelia vastaavat kanavien pituudet ja muodot. Onko yhtään huonompi.
...
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Kannet:
Minkälaiset kannet tai minkälaiset venttiiljouset tai tehokkaat katupikkulohkot palstalla on hyviä vinkkejä. Mutta mitä pitää tehdä, jos haluaa koneen kiertävän 9000 kierrosta. Mikä sekoaa ensin, vaikka olisi tasapainossa. Männännopeus ei liene ongelma pikkulohkossa. Siis venttiilijouset. Onko mahdollista laittaa formulatyyliin paineilmatoimiset jouset. Tai kokonaan tietsikkaohjelmalla ja jollain magneettisolenoideilla pakko-ohjatut venttiilit. Eikös joissain maailman moottoreissa ole sellaisia.
Minkälaiset kannet tai minkälaiset venttiiljouset tai tehokkaat katupikkulohkot palstalla on hyviä vinkkejä. Mutta mitä pitää tehdä, jos haluaa koneen kiertävän 9000 kierrosta. Mikä sekoaa ensin, vaikka olisi tasapainossa. Männännopeus ei liene ongelma pikkulohkossa. Siis venttiilijouset. Onko mahdollista laittaa formulatyyliin paineilmatoimiset jouset. Tai kokonaan tietsikkaohjelmalla ja jollain magneettisolenoideilla pakko-ohjatut venttiilit. Eikös joissain maailman moottoreissa ole sellaisia.

-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Toihan on pakoputki eikä imusarja.kaara91 kirjoitti:Tämmösillä pelittää.
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Imusarjasta vielä. Yritän tietenkin itselleni ja muille perustella, miksi olen luopumassa tunnelista ja vaihto tulee Weiand stealthiin ja yhteen Holley DP HP nelikurkkuiseen ilman ryyppytorneja. Eihän se tietenkään sama asia ole kuin kaksi pientä nelikurkkuista, mutta näillä mennään...
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
jsarkila kirjoitti:Imusarjasta vielä. Yritän tietenkin itselleni ja muille perustella, miksi olen luopumassa tunnelista ja vaihto tulee Weiand stealthiin ja yhteen Holley DP HP nelikurkkuiseen ilman ryyppytorneja. Eihän se tietenkään sama asia ole kuin kaksi pientä nelikurkkuista, mutta näillä mennään...
mä tein just päinvastoin eikä paluuta ole entiseen.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
ei muuten ole.kaara91 kirjoitti:Käsittääkseni tunnelramissa syke kääntyy tuossa laatikossa takaisin imukanavaan, kuten ruiskuimusarjoissakin ja kaasuttimet syöttää tasaisesti tätä laatikkoa. Mitä suurempi laatikko sitä tasaisemmin kaasuttimissa virtaa ilma sisäänpäin. Kaksitasoissa imukanavat on pidempiä ja näin alapää vääntöä tulee lisää. Samoin kun laatikko osa on pieni jatkuu imusyke kaasuttimeen saakka voimakkaampana.
http://image.hotrod.com/f/featuredvehic ... intake.jpg
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Ja tyhjäkäynnillä kun pulssit eivät pääse väärään kanavaan sotkemaan.kaara91 kirjoitti:Tunnelrameja ei suositella keskialueen vääntöjä havitteleville. Niiden toiminta ja hyöty tulee esiin vasta 5000+ kierroksilla.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Kokemuksen perusteella olen taas erimieltä, kolmosella päsee liikkeelle tyhjäkäynniltä nikottelematta ja keskialueella kaikkea muuta kun huono vääntö, tai sitten kierrokset nousee äkkiä toimivalle alueellekaara91 kirjoitti:Tässä kaasutin on niinsanotusti kuitenkin mukana imusarjaa, vai käsitinkö väärin. Ei kyllä tuon kuvankaan mukaan. Samoin pulssit tulee 180 asteen välein ja tilavuus on pieni, jolloin kaasuun reagointi on nopea ja antaa alhaalla hyvän täytöksen. Tunnelrameja ei suositella keskialueen vääntöjä havitteleville. Niiden toiminta ja hyöty tulee esiin vasta 5000+ kierroksilla.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Tunnel ram on aika monelle mörkö ja syystä että eivät ole saaneet sitä toimimaan tai naapurin enolla tollainen oli joskus 80-luvulla ja ei toiminut eli vakio 350 cid katolla oli prostock tason imusarja ja 2 kpl 1050 cfm dominaattoria. Tuttavapiirissä on muutama kaveri ketkä ajavat tunnelrammeilla heistä yksi on galaxie61 ja täytyy sanoa että kaikki ovat onnesta soikeina tunnelien kanssa. Se ei ole bolt-on kauppa vaan tarvitsee hieman säätöä ja kokeilua, mutta kun saan kohdallensa niin viesti on poikkeuksetta tuo "ei paluuta vanhaan".
Miksi tunnel ram olisi huono? Pitkät ja lähes suorat runnerit suoraan imuventtiilin katolle - ei ole jyrkkiä kurveja kuten monessa muussa matalammassa imusarjassa. Tässä on yksi vanhempi juttu letukan 359 cid moottorista, jossa vertailtiin monenmoista komboa. Testi alkaa tosin 4500 rpm mutta jo siinä tunnelram laite on edellä 25 ft-lbs = 34 Nm ja hevosvoimissa 22 hv verrattuna 1x4 valusarjaan.
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... e_systems/
"Tunnel rams may be icons of the hole-in-the-hood '70s, but you can't say they don't make big power. This month we stacked the Anvil with an Edelbrock Street Tunnel ram, with longer, smaller ports than a full-competition tunnel ram, then added a pair of Speed Demon 650-cfm mechanical-secondary carbs that were ultimately jetted at 94/96 with no power valves. Ignition timing for optimal peak power was 40 degrees total.
We only made power pulls above 4,500 rpm--that's just below where you'd want the torque converter to stall with this engine--but it's clear that the tunnel ram whacked the wee out of the single four- barrel at every point along the way to a screamin' 550-plus horsepower at 6,700 rpm. On average from 4,500 to 6,800, the dual fours killed the single quad by 18 lb-ft and 20 hp. The rpm at peak power did not change, though the number grew by 22.6 horses. Interestingly, the rpm at peak torque climbed from 5,100 to 5,600 rpm. But consider this: The tunnel ram may reach its torque peak at 500 rpm higher than the four-barrel, but at the four-barrel's peak of 5,100 rpm, the tunnel ram is still making an extra 7.8 lb-ft."
Käytäntö on monta kertaa teoriaa ihmeellisempää, onneksi on valinnan vapaus. Vakiomoottorinkin kanssa tekisi mieli testata tunnelrammia, sopivat vacuumi kaasarit katolle niin moottori luulee että sen katolla on vaan yksi vacuumi kaasari. Suurimmiksi ongelmiksi sanoisin korkeuden ja seuraavaksi hinnan verrattuna 1x4 satsiin - tarvii sen kaksi karputraattoria sekä vivustot, sekä se on vähän vaativampi säädettävä normaali Tauno Tasolatvalle.
Miksi tunnel ram olisi huono? Pitkät ja lähes suorat runnerit suoraan imuventtiilin katolle - ei ole jyrkkiä kurveja kuten monessa muussa matalammassa imusarjassa. Tässä on yksi vanhempi juttu letukan 359 cid moottorista, jossa vertailtiin monenmoista komboa. Testi alkaa tosin 4500 rpm mutta jo siinä tunnelram laite on edellä 25 ft-lbs = 34 Nm ja hevosvoimissa 22 hv verrattuna 1x4 valusarjaan.
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... e_systems/
"Tunnel rams may be icons of the hole-in-the-hood '70s, but you can't say they don't make big power. This month we stacked the Anvil with an Edelbrock Street Tunnel ram, with longer, smaller ports than a full-competition tunnel ram, then added a pair of Speed Demon 650-cfm mechanical-secondary carbs that were ultimately jetted at 94/96 with no power valves. Ignition timing for optimal peak power was 40 degrees total.
We only made power pulls above 4,500 rpm--that's just below where you'd want the torque converter to stall with this engine--but it's clear that the tunnel ram whacked the wee out of the single four- barrel at every point along the way to a screamin' 550-plus horsepower at 6,700 rpm. On average from 4,500 to 6,800, the dual fours killed the single quad by 18 lb-ft and 20 hp. The rpm at peak power did not change, though the number grew by 22.6 horses. Interestingly, the rpm at peak torque climbed from 5,100 to 5,600 rpm. But consider this: The tunnel ram may reach its torque peak at 500 rpm higher than the four-barrel, but at the four-barrel's peak of 5,100 rpm, the tunnel ram is still making an extra 7.8 lb-ft."
Käytäntö on monta kertaa teoriaa ihmeellisempää, onneksi on valinnan vapaus. Vakiomoottorinkin kanssa tekisi mieli testata tunnelrammia, sopivat vacuumi kaasarit katolle niin moottori luulee että sen katolla on vaan yksi vacuumi kaasari. Suurimmiksi ongelmiksi sanoisin korkeuden ja seuraavaksi hinnan verrattuna 1x4 satsiin - tarvii sen kaksi karputraattoria sekä vivustot, sekä se on vähän vaativampi säädettävä normaali Tauno Tasolatvalle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Ei ole yhtään helmholtzia. Muuttuvapituuksinenhan olisi paras, mutta hintaa tulee ihan eri tavalla ja eipä näytä kovin esteettiseltä vanhan amerikanlossin konehuoneessa.Fastback kirjoitti: Miksi tunnel ram olisi huono?
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Eli about parikymmentä hepoa "bolt on" tuli tunnelilla 359 koneessa. Jos oma laiskankireä 289 toimii samassa suhteessa, mä häviän vain 17 hepoa, jos kaikki menee melkein kuin nallekirjoissa. Dual Quadit oli tavallisia ryyppytornillisia single pumppereita (no tuleehan siinä kahdellä kaasuttimella yhteensä kahdet pumpperit) ja 2*390=780. Uusi kaasutin on käyttämätön HP sarjan DP 650. Weiandin Stealth on kuitenkin ok muka high riser eli pitäisi vielä jaksaa kierroksillakin pikkukoneessa. Tähän kun lisätään vaikka tuuman speiseri tuomaan tunnelimaista sekoituslaatikkoa ja säädöt kohdalleen niin toivossa on Taunona hyvä elää.
Ei ole dynotietoa ennen ja ihan ensimmäisenä ei jälkeenkään - kunhan toi nyt valmistuu.
Ei ole dynotietoa ennen ja ihan ensimmäisenä ei jälkeenkään - kunhan toi nyt valmistuu.
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Miksi rakennat 1 x 4 imusarjan simuloimaan tunnelrammia kun sulla on jo kerran tunneli?? Ootko aatellut?jsarkila kirjoitti:Eli about parikymmentä hepoa "bolt on" tuli tunnelilla 359 koneessa. Jos oma laiskankireä 289 toimii samassa suhteessa, mä häviän vain 17 hepoa, jos kaikki menee melkein kuin nallekirjoissa. Dual Quadit oli tavallisia ryyppytornillisia single pumppereita (no tuleehan siinä kahdellä kaasuttimella yhteensä kahdet pumpperit) ja 2*390=780. Uusi kaasutin on käyttämätön HP sarjan DP 650. Weiandin Stealth on kuitenkin ok muka high riser eli pitäisi vielä jaksaa kierroksillakin pikkukoneessa. Tähän kun lisätään vaikka tuuman speiseri tuomaan tunnelimaista sekoituslaatikkoa ja säädöt kohdalleen niin toivossa on Taunona hyvä elää.
Ei ole dynotietoa ennen ja ihan ensimmäisenä ei jälkeenkään - kunhan toi nyt valmistuu.
Kaikesta päätellen, kun olet tuon tunnelin päättänyt poistaa, niin mulla on ostaja sille valmiina - menee Victor EFI:n tilalle...




"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- jsarkila
- Aktiivi
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 22:56
- Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
Tunnelinpoisto oli joskus 10 kk sitten palstalla perusteltuFastback kirjoitti:Miksi rakennat 1 x 4 imusarjan simuloimaan tunnelrammia kun sulla on jo kerran tunneli?? Ootko aatellut?jsarkila kirjoitti:Eli about parikymmentä hepoa "bolt on" tuli tunnelilla 359 koneessa. Jos oma laiskankireä 289 toimii samassa suhteessa, mä häviän vain 17 hepoa, jos kaikki menee melkein kuin nallekirjoissa. Dual Quadit oli tavallisia ryyppytornillisia single pumppereita (no tuleehan siinä kahdellä kaasuttimella yhteensä kahdet pumpperit) ja 2*390=780. Uusi kaasutin on käyttämätön HP sarjan DP 650. Weiandin Stealth on kuitenkin ok muka high riser eli pitäisi vielä jaksaa kierroksillakin pikkukoneessa. Tähän kun lisätään vaikka tuuman speiseri tuomaan tunnelimaista sekoituslaatikkoa ja säädöt kohdalleen niin toivossa on Taunona hyvä elää.
Ei ole dynotietoa ennen ja ihan ensimmäisenä ei jälkeenkään - kunhan toi nyt valmistuu.
Kaikesta päätellen, kun olet tuon tunnelin päättänyt poistaa, niin mulla on ostaja sille valmiina - menee Victor EFI:n tilalle...![]()
??? Kyllä.
![]()


Jaa ostaja. Onko kiire. Ei ole vielä irti. Pelkkä imariko vaan?
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: asiattomat moottoriaiheet, kehut ja haukut kaikesta.
mulle vois kelvata tuo ilmanputsari jos siinä ei ole kiinteä välimatka kaasareille. tietenki sen täytyis olla ensin myytävänä.
(ja jos kyse on autosta mikä on avatarkuvassa)
(ja jos kyse on autosta mikä on avatarkuvassa)
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen