Tyhjäkäynti D asennossa
Re: Tyhjäkäynti D asennossa
Hei!!! sulhan on samanlaissii onkelmii kun mullakin ton tyhjäkäynnin suhteen kun mullakin ,eli pitäsköhän tota vikaa ruveta ettii sit tuolta turbiinin puolelta ,jotta suuremmalla stallilla pitäis olla kait, kun on vähän viilattu.Niin oon ajatellu ittekkin.Vikaa on ettinny viisammatkin kun mä,ja silti kronaa.Älä lannistu kyl se joskus viel toimii, pakkohan sen on.
- FFreak
- Aina äänessä
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Mulla 2400 stall turbiini ja tyhjäkäynti kierrokset kans 1100-1200 ja kun laittaa pykälän tippuu siten, että jaksaa käydä eli taitaa olla jonkinlainen ominaisuus kaasari viri vehkeissä. Kai? 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mielestäni syy on kaasuttaja säädössä. Ruiskukoneessa ECU hoitaa asian. Kun minulla oli C4 ja 280 Magnum nokka niin homma onnistui huolellisella kaasuttelemaan ja sytytyksen säädöllä. Operaatio vaatii hieman kärsivällisyyttä ja mahdollisesti apuvälineitä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mulla 331+xe268+c4kitillä+2400turbiini+600holley. Ongelman säätämiseen meni viikon illat kaasarijumpan parissa.
Nyt kierrokset laskee 200 kun kytkee D:lle (950-750).Kannattaa ainakin holleyssä kokeilla toisiokurkkujen avaamista ja ensiön sulkemista.
Ehkä sekin vaikuttaa kun mulla on toisiopuolella samanlainen meteringplate (powervalve tulpattuna ja tyhjäkäyntiruuvit kiinni) kuin ensiöpuolella.
Nyt kierrokset laskee 200 kun kytkee D:lle (950-750).Kannattaa ainakin holleyssä kokeilla toisiokurkkujen avaamista ja ensiön sulkemista.
Ehkä sekin vaikuttaa kun mulla on toisiopuolella samanlainen meteringplate (powervalve tulpattuna ja tyhjäkäyntiruuvit kiinni) kuin ensiöpuolella.
No jopas löytyi hyvä viestiketju.
Oon vasta perehtymässä oman musseni saloihin ja varsinkin Holleyn sielunelämään ja säätöihin.
Mulla on Mustang -67/C4/289/Edelbrock performer RPM imusarja/Holley 4 kurkkuinen 600CFM/Hooker peltisatsi pakopuolella. Oheinen resepti siis pantu rapakon takana joskus aikanaan. Nokkakin on todennäköisesti vaihdettu kireämmäksi. Nokkaketju on vaihdettu rattaiksi kun vonkuu niin ärsyttävästi. Se pitäis vaihtaa kyllä jossain välissä takas ketjuksi.
Mutta joo itse ongelmaan. Ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäynnillä ku vaihde päällä. Vapaan kierrokset pitää pitää turhan korkealla, jotta jaksaa käydä. Mietinkin jo tota C4 säätämistä, mutta hyvä tietää, jotta ei kannata vielä C4 koskea.
Kaasarin säädöt ei muutenkaan tunnu olevan vielä kohdillaan kun nykii hieman tasakaasulla ja tyhjäkäynniltä siirryttäessä kiihdytykseen.
Kysymys: Tyhjäkäynnin seosruuvejä avattaessa laiheneeko vai rikastuuko seos?
Oon vasta perehtymässä oman musseni saloihin ja varsinkin Holleyn sielunelämään ja säätöihin.
Mulla on Mustang -67/C4/289/Edelbrock performer RPM imusarja/Holley 4 kurkkuinen 600CFM/Hooker peltisatsi pakopuolella. Oheinen resepti siis pantu rapakon takana joskus aikanaan. Nokkakin on todennäköisesti vaihdettu kireämmäksi. Nokkaketju on vaihdettu rattaiksi kun vonkuu niin ärsyttävästi. Se pitäis vaihtaa kyllä jossain välissä takas ketjuksi.
Mutta joo itse ongelmaan. Ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäynnillä ku vaihde päällä. Vapaan kierrokset pitää pitää turhan korkealla, jotta jaksaa käydä. Mietinkin jo tota C4 säätämistä, mutta hyvä tietää, jotta ei kannata vielä C4 koskea.
Kaasarin säädöt ei muutenkaan tunnu olevan vielä kohdillaan kun nykii hieman tasakaasulla ja tyhjäkäynniltä siirryttäessä kiihdytykseen.
Juuso-81 kirjoitti:Mutta joo itse ongelmaan. Ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäynnillä ku vaihde päällä. Vapaan kierrokset pitää pitää turhan korkealla, jotta jaksaa käydä. Mietinkin jo tota C4 säätämistä, mutta hyvä tietää, jotta ei kannata vielä C4 koskea.
Jos kyseessä perusmallin Holley niin rikastaa kun ruuveja avaa eli vastapäivään.Juuso-81 kirjoitti:Kysymys: Tyhjäkäynnin seosruuvejä avattaessa laiheneeko vai rikastuuko seos?
Laita ensiöpuolen läpät perussäätöön. Mikäli ensiöpuoli ei ole perussäädössä, tai hyvin lähellä sitä, ei seosruuvien kääntelyllä ole vaikutusta, koska läppien ohi menee niin paljon ilmaa. Perussäädön saa aika lähelle kaasaria irrottamatta kun kääntää tyhjäkäyntiruuvin kokonaan auki siten, ettei se koske vivustoon ja sitten tyhjät pois ja puoli kierrosta siitä läppiä auki. Sytytyksen perus- ja maksimiennakko kohdilleen ensin (tähän liittyy tarkistettavia asioita, joista löytyy täältä foorumilta juttua haun avulla) ja sitten toisiopuolen läppiä avaamalla vaihde päällä tyhjäkäyntikierrosluvuksi 700-800 rpm. Toisiopuolen läppien säätöruuvi on vänkärin puolella läppäakselissa olevaa vipua vasten alhaalta ylöspäin (katso kuva alla). Siihen käy kapea talttapäämeisseli. Jos meisseli ei mahdu, niin ruuvauskärki ja 1/4" kiintoavain, mutterisorvi (pikkujakari) tai millä sitä nyt saa käännettyä.
Kuten Kaaran tekstistä voi päätellä, säätäminen ei ole kerralla ruuvit johonkin asentoon ja toimii vaan pitää hakea millä säädöillä kukin voimalinja pelaa parhaiten.
Aiemmin kirjoittelussa olleeseen turbiinin tartuntakierrosluvun yhteyteen huonoon tyhjäkäyntiin kanssa kommentoin sen verran, että esim. eräs 11.9:1-puristeinen moottori toimii AOD vakioturbiinilla edellä selostamallani tavalla säädettynä hyvin. Vastaava tapaus täällä oli jo kirjoitettunakin. Eli en lähtisi ensimmäisenä turbiinia vaihtamaan ellei kaikki muu ole jo kokeiltu.
-
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
Omassa 393W ja AOD (turbiinin stall speed 2400) paketissa, ollut myös ongelmana korkea tyhjäkäynti. Vapaalla 1100-1200 kierrosta ja vaihde päällä 700 jos sääti tyhjäkäynnin pienemmäksi niin auto sammui vaihde päällä. Säädin auton Holley 1850S kaasuttimen Sami M:n ohjeiden mukaan ja nyt tyhjäkäynti 850 kierrosta ja vaihde päällä 700 ja auto toimii hyvin.