Väljä simpukka?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 29
- Liittynyt: 06 Maalis 2016, 09:21
- Auto: Ford Mustang Fastback 69
Väljä simpukka?
Voiko ohjaussimpukan väjystä pienentää jotenkin säätämällä? Revittiin talvella fastback 69:ä kaikki orkkis tehostin hilpeet pois ja nyt ohjaus on siis tehostamaton. Alustan on vaihdettu kaikki osat uusiksi ja pyörien suuntaus on myös tehty. Ohjauksen jäykkyydestä en välitä mutta ohjaus hakee kovemmassa vaudissa kuin ajokoira jänön jälkiä. Toki suomen tiet on tosi uraisia ja leveät etukumit eivät paranna autossani tilannetta. Jos laitan Borgesonin tehostetun simpukan, korostuuko ongelmat vain?
Vai,kantsiiko alkuperäisiä tehostimen hilppeitä korjata ja asentaa ne uudestaan autoon? Mikä siis paras vaihtoehto? Kiitti jo etukäteen kaikista tiedoista mitä teiltä taas irtoaa.
Vai,kantsiiko alkuperäisiä tehostimen hilppeitä korjata ja asentaa ne uudestaan autoon? Mikä siis paras vaihtoehto? Kiitti jo etukäteen kaikista tiedoista mitä teiltä taas irtoaa.
Re: Väljä simpukka?
Täältä ääni borgesonille, ainakin mun entisessä -67:ssa ohjauksesta tuli tosi hyvä, ei liian kevyt, ja kannattaa käyttää sitä GM :n saginaw pumppua. Kokeile erilaisia aurauskulmia.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Väljä simpukka?
Ameriikan foorumeilla kehottavat kovasti korjauttamaan alkuperäisen simpukan. Itsekin sitä vaihtoehtoa mietin että lähetän simpukan jenkkeihin korjattavaksi mutta kulut ois ollu liian kovat. Borgeson tekee kyllä hyviä simpukoita ja tietty hieman modernimpia kuin alkuperäiset eli ei sekään ole huono vaihtoehto.
Kannattaa kyllä tarkistaa myös ne aurauskulmat, täältä hyvät ohjearvot:
http://opentrackerracing.com/technical/
Myös on hyvä tarkistaa että simpukka on täytetty oikeanlaisella molyrasvalla. Säätääkin sitä voi mutta silloin pitää tietää aika tarkkaan mitä tekee, ei riitä säätöruuvin kiristäminen simpukan päältä.
Kannattaa kyllä tarkistaa myös ne aurauskulmat, täältä hyvät ohjearvot:
http://opentrackerracing.com/technical/
Myös on hyvä tarkistaa että simpukka on täytetty oikeanlaisella molyrasvalla. Säätääkin sitä voi mutta silloin pitää tietää aika tarkkaan mitä tekee, ei riitä säätöruuvin kiristäminen simpukan päältä.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16 Heinä 2012, 22:30
- Auto: Ford Mustang "GT" Convertible -69
Ford Mustang Sportsroof 429 Cobra Jet -71 - Paikkakunta: Kiiminki
Re: Väljä simpukka?
Laita Borgesonin simpukka ja Chevy miehiltä GM Saginaw pumppu, jenkeistä siihen kiinnikkeet parilla kympillä. Mun mielestä paras simpukkaohjaus, hammastankoon en halunnut mennä kun kääntösäde isonee ja en halunnut tehdä suuria muutoksia.
Alkuperäistä simpukkaa yritin hiukan kiristää ja rasvata, ei muutosta parempaan. Alkuperäisen tehostimen vermeitä en saanut tiiviiksi ikinä...
Jos haluat laakeroida alkuperäisen simpukan uudestaan, Ebay:stä löytyy korjaussetti joka olisi Suomeen lähetettynä about 100€. Itse hommasin tuon maaliskuussa jenkeissä ollessani(72€) ja tarkoitus on kunnostaa alkuperäinen simpukka+tehostinvermeet seuraaviin 69-70 proggiksiin.
Alkuperäistä simpukkaa yritin hiukan kiristää ja rasvata, ei muutosta parempaan. Alkuperäisen tehostimen vermeitä en saanut tiiviiksi ikinä...
Jos haluat laakeroida alkuperäisen simpukan uudestaan, Ebay:stä löytyy korjaussetti joka olisi Suomeen lähetettynä about 100€. Itse hommasin tuon maaliskuussa jenkeissä ollessani(72€) ja tarkoitus on kunnostaa alkuperäinen simpukka+tehostinvermeet seuraaviin 69-70 proggiksiin.
Ford Mustang 302 Convertible 1969
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Ford Mustang 429 CJ Sportsroof 1971
Re: Väljä simpukka?
Laitoin myös tuon Borgesonin Tehostetun simpukan asiaankuuluvine pumppuineen yms. On hyvä, välyksetön tunnokas ja nopea.
Setin mukana tulleet letkut olivat onnettoman lyhyet ainakin Fairlaneen, teetin itse sopivat.
Ainakin Fairlanessa ohjausakselin offset on eri kuin alkuperäisessä ja vaatii joko muutoksia tulipeltiin ja ohjauspylvääseen. Jos vaihteenvalitsin ohjauspylväässä niin vaatii aika paljon askartelua, itse poistin moiset turhana koska keppi Siirtyi lattialle. Ohjauspylvään akseleineen lyhensin sopivaksi.
Setin mukana tulleet letkut olivat onnettoman lyhyet ainakin Fairlaneen, teetin itse sopivat.
Ainakin Fairlanessa ohjausakselin offset on eri kuin alkuperäisessä ja vaatii joko muutoksia tulipeltiin ja ohjauspylvääseen. Jos vaihteenvalitsin ohjauspylväässä niin vaatii aika paljon askartelua, itse poistin moiset turhana koska keppi Siirtyi lattialle. Ohjauspylvään akseleineen lyhensin sopivaksi.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Re: Väljä simpukka?
Laiton kans Borgesonnin veliäijän -73 Mustiin , siinä saa olla tarkkana, ettei vaan vedä suoraan bolt on pulttipyssyllä kiinni, siinä ois kuulunu kräk ja pam ! Joutui hieman shimmailemaan runkosovitusta . Alkuperäisen pumpun teho ei tosiaan riitä .

Re: Väljä simpukka?
67:aan taas oli Bolt-on, kaikki meni paikoilleen niinku pitikin.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Maalis 2017, 15:16
- Auto: Fairlane Ranchero -67 302W Toploader 8"
Falcon -68 408W C4 8" - Paikkakunta: Kalajokilaakso
Re: Väljä simpukka?
r.z. kirjoitti: ↑28 Huhti 2017, 13:08 Laitoin myös tuon Borgesonin Tehostetun simpukan asiaankuuluvine pumppuineen yms. On hyvä, välyksetön tunnokas ja nopea.
Setin mukana tulleet letkut olivat onnettoman lyhyet ainakin Fairlaneen, teetin itse sopivat.
Ainakin Fairlanessa ohjausakselin offset on eri kuin alkuperäisessä ja vaatii joko muutoksia tulipeltiin ja ohjauspylvääseen. Jos vaihteenvalitsin ohjauspylväässä niin vaatii aika paljon askartelua, itse poistin moiset turhana koska keppi Siirtyi lattialle. Ohjauspylvään akseleineen lyhensin sopivaksi.
Itsellä on -67 Rancheroon Borgeson 5-vuotis A-suunnitelmissa väljän tehostamattoman tilalle, eli käytännössä sama auto keulasta. Toploader olisi tarkoitus vaihtaa sitä ennen tomaatin tilalle niin kiinnostaa kokemusperäinen tieto, mites alkuperäisen mallisten kytkinvipuakselien kanssa Borgeson seurustelee vai pitäiskö suosiolla rakentaa Hydrauli/vaijerikytkin siinä tapauksessa?
Akseli mallia umpipuuta(niveletön) ja rattivaihteen jämät löytyy tieltä, vaikkei käytössä. Manuaalisimpukan korjaus olisi B-vaihtoehto kun silläkin pärjää kevennetyn pikkulohkon kanssa, vaan lienee hankala tuollainen seiväsmalli irrottaa ja saako siitä paljoa parempaa sittenkään jos yleensä onnistuu?
Max, she is the last of the V8s! 600 horsepower through the wheels. She's meanness set to music and the bitch is born to run!