S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Madalluksen ja takapään puslien sekä tukivarsien vaihdon jälkeen pitäisi kardaanikulma säätää kohdalleen. Taustana sen verran, että auto on 2006 GT, jossa paikallaan Eibachin Pro-kit. Säädettäväksi ylätakatukivarreksi on tulossa Whitelinen KTA204:nen (https://www.americanmuscle.com/whitelin ... ta204.html), jossa puslana ei ole uretaaninen, mutta kuitenkin vakiota jäykempää synteettistä elastomeeria.
Jos en ihan väärässä ole niin oletan tällä hetkellä pinion kulman olevan madalluksen jälkeen hieman pielessä. Autossahan on kaksiosainen kardaani, mutta luultavastihan kardaanikulma on nyt negatiivinen (kardaanilaskee auton perää kohden). Onko aina muuten näin?
Perän/pinionin kulmasta en osaa sanoa madalluksen jälkeen ja vakiotakaan en tiedä. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä auton alle siten, että saisin auton tasalleen; voin kyllä ajaa auton perän ramppien päälle, mutta se vääntää sitten kulmaa väärään asentoon ja kulman mittaus ei onnistu. No tuo ei ole niin relevantti asia, koska vaihdatan ylätukivarren jossakin.
Kiinnostava kysymys on, että mikä pinionkulmaksi kannattaisi säätää/asettaa, jos alustan puslat ovat edelleen kumisia eikä uretaanisia (alatukivarret ford performance)? Joissakin foorumeilla on sanottu, että "vakiopuslilla" ja katukäytössä pinion kulma säädetään 2.5-3 asteen erolle kardaanikulmaan (esim. jos kardaanikulma on -2 niin perän kulma olisi sitten +0.5-1.0). Uretaanisille puslille suositellaan ilmeisesti 2 asteen eroa.
Sitten kulman mittaus; ilmeisesti kaksiosaisessa kardaanissa kardaanin kulma mitataan taaimmaisesta kardaanista. Perän kulma mitataan perän laipasta, mutta koska se on ohut niin saako oikean lukeman perämurikan pohjan tasaisesta osuudesta?
Jos en ihan väärässä ole niin oletan tällä hetkellä pinion kulman olevan madalluksen jälkeen hieman pielessä. Autossahan on kaksiosainen kardaani, mutta luultavastihan kardaanikulma on nyt negatiivinen (kardaanilaskee auton perää kohden). Onko aina muuten näin?
Perän/pinionin kulmasta en osaa sanoa madalluksen jälkeen ja vakiotakaan en tiedä. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä auton alle siten, että saisin auton tasalleen; voin kyllä ajaa auton perän ramppien päälle, mutta se vääntää sitten kulmaa väärään asentoon ja kulman mittaus ei onnistu. No tuo ei ole niin relevantti asia, koska vaihdatan ylätukivarren jossakin.
Kiinnostava kysymys on, että mikä pinionkulmaksi kannattaisi säätää/asettaa, jos alustan puslat ovat edelleen kumisia eikä uretaanisia (alatukivarret ford performance)? Joissakin foorumeilla on sanottu, että "vakiopuslilla" ja katukäytössä pinion kulma säädetään 2.5-3 asteen erolle kardaanikulmaan (esim. jos kardaanikulma on -2 niin perän kulma olisi sitten +0.5-1.0). Uretaanisille puslille suositellaan ilmeisesti 2 asteen eroa.
Sitten kulman mittaus; ilmeisesti kaksiosaisessa kardaanissa kardaanin kulma mitataan taaimmaisesta kardaanista. Perän kulma mitataan perän laipasta, mutta koska se on ohut niin saako oikean lukeman perämurikan pohjan tasaisesta osuudesta?
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Koska kyseessä kaksiosainen kardaani, niin pinion kulman säätäminen todennäköisesti turhaa. Kaksiosaiseen kardaaniin ei päde samat säännöt kuin yksiosaiseen.
me ollaan pudotettu BMW:n perää noin puolimetriä eikä olla koskettu kardaani kulmaan eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Samoin ko. autossa lähes kiinteät puslat takapäässä. Joo, BMW:ssä linnkuperä mutta murikan korkeutta on todellakin muutettu aika rajusti, eikä ennen muutosta tai muutoksen jälkeen ole havaittu ongelmia.
Kokeile ilman säätöä ensin ja jos värinöitä tai muuta ongelmaa ei esiinny niin kaikki OK, jos jotain ilmenee niin lienee tietynlainen säätö paikallaan.
me ollaan pudotettu BMW:n perää noin puolimetriä eikä olla koskettu kardaani kulmaan eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Samoin ko. autossa lähes kiinteät puslat takapäässä. Joo, BMW:ssä linnkuperä mutta murikan korkeutta on todellakin muutettu aika rajusti, eikä ennen muutosta tai muutoksen jälkeen ole havaittu ongelmia.
Kokeile ilman säätöä ensin ja jos värinöitä tai muuta ongelmaa ei esiinny niin kaikki OK, jos jotain ilmenee niin lienee tietynlainen säätö paikallaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Värinöitä ei ole kyllä ollut, mutta koska tuli ajankohtaiseksi vaihtaa alkuperäinen tukivarsi niin päädyin sitten säädettävään. On varmaan ihan hyvä lähtökohta lähteä tehtaan mitoilla liikkeelle, mutta jo tarvetta on säätää niin nyt sen ainakin voi tehdä.
Mitä tarkoitat 0 kulmalla? Molemmat samassa linjassa?
Mitä tarkoitat 0 kulmalla? Molemmat samassa linjassa?
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Kiitos. Jep, perä on keskitetty säädettävän panhard-tangolla.
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Tarkentavana kysymyksenä - tyhmiä kysymyksiähän ei olekaankaara91 kirjoitti: ↑24 Maalis 2020, 17:37 Säädettävällä ylätukivarrella saat käänettyä perän pinjonin saman suuntaiseksi kuin etukardaani. Ylhäältä katsottuna pitäisi laatikon takapäätä kääntää vastaavasti, mutta tehdas asetus on kyllä kohdillaan ja säätövaraa tuskin kiinnikkeissäkään montaa milliä on.

-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Hyvä ja selkeä kuva. Kiitos.
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Onko toi kaks osainen kardaani joku erikoisempi noissa s197 korisissa vai kuuluuko jollain tavalla v8 voimalinjaan?
Mulla v6 automaatilla ja ihan normaali suora kardaani ollu uudesta asti. Eikä kulmat muuttunu vaikka on eibach pro-kit asennettu
Mulla v6 automaatilla ja ihan normaali suora kardaani ollu uudesta asti. Eikä kulmat muuttunu vaikka on eibach pro-kit asennettu
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Minun mielestäni vakiona ainakin V8:ssä ja käsittääkseni myös V6:ss Aika paljonhan 2-osaista vaihdetaan 1-osaiseen, mutta lennolle itselle nähnyt tarvetta.Power_boat kirjoitti: ↑09 Huhti 2020, 22:28 Onko toi kaks osainen kardaani joku erikoisempi noissa s197 korisissa vai kuuluuko jollain tavalla v8 voimalinjaan?
Mulla v6 automaatilla ja ihan normaali suora kardaani ollu uudesta asti. Eikä kulmat muuttunu vaikka on eibach pro-kit asennettu
Voi tosiaan olla, että kulmat on pro-kitin (omassa myös jäljiltä ihan kunnossa, mutta täytyy mitata kunhan saan uuden ylätukivarren paikalleen.
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Eikös kutosen kardaanit räjähdelleet, kun nopeutta nostettiin. Fordihan laittoi niihin 112mph nopeusrajoituksen.
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Ai v6:lla 217km/h, älkää nyt jaksako isot miehet
Mä oon kyl alkanu vakavasti pohtii siistymistä tohon kuninkuusluokkaan kun ei vissiin noissa v8 laitteissa ole tälläsiä lastentauteja.

Mä oon kyl alkanu vakavasti pohtii siistymistä tohon kuninkuusluokkaan kun ei vissiin noissa v8 laitteissa ole tälläsiä lastentauteja.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Power_boat kirjoitti: ↑10 Huhti 2020, 19:55 Ai v6:lla 217km/h, älkää nyt jaksako isot miehet![]()
Mä oon kyl alkanu vakavasti pohtii siistymistä tohon kuninkuusluokkaan kun ei vissiin noissa v8 laitteissa ole tälläsiä lastentauteja.



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Iekki
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 08:07
- Auto: Ford Mustang GT Coupe 2006
- Paikkakunta: Toivala
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Terve!
Olisko jollakin näkemys värinän aiheuttajaan, elikkä mikä muuttui?
Sain puslaurakan GT 2006:ssa (4.6) pääosin tehtyä eteen ja taakse. Taka-alatukivarret vielä päivittämättä.
Vaihdoin uretaanipuslat alustaan. Ylempi takatukivarsi kardaanin päällä vakio - uudet puslat. Kävin illalla koeajolla ja 100 mailin jälkeen alkoi varinät tulla ja kasvoivat 120 mailissa siten, etten viittinyt nostaa enää nopeutta. Kardaani on alkuperäinen kaskiosainen.
Aikaisemmin väljällä alustalla äänet hävis ilman tuhinaksi nopeuden noustessa 100-120 ml.
(Siirtyikö kaikki vääntö yms. vanhoille alatukivarsien löysille puslille?)
Tietoja?
Olisko jollakin näkemys värinän aiheuttajaan, elikkä mikä muuttui?
Sain puslaurakan GT 2006:ssa (4.6) pääosin tehtyä eteen ja taakse. Taka-alatukivarret vielä päivittämättä.
Vaihdoin uretaanipuslat alustaan. Ylempi takatukivarsi kardaanin päällä vakio - uudet puslat. Kävin illalla koeajolla ja 100 mailin jälkeen alkoi varinät tulla ja kasvoivat 120 mailissa siten, etten viittinyt nostaa enää nopeutta. Kardaani on alkuperäinen kaskiosainen.
Aikaisemmin väljällä alustalla äänet hävis ilman tuhinaksi nopeuden noustessa 100-120 ml.
(Siirtyikö kaikki vääntö yms. vanhoille alatukivarsien löysille puslille?)
Tietoja?
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Onko täällä kokemusta s197 korisen taka-akselin keskittämisestä? Omassa näyttäisi olevan jopa muutaman sentin verran toispuoleisuutta, kun katsoo takakaariin nähden renkaiden istumista. Luin tästä amerikkalaisten foorumeilta, ja aika yleistä on. Madalletuissa autoissa varsinkin. Drag renkaiden kanssa jopa pakko keskittää, koska renkaat ovat niin lähellä kaaria. Fordilla puhutaan toleranssista vaikka aika isojakin heittoja on tehtaalta tullut ulos. Säädettävä panhard on ratkaisu ongelmaan ja ajattelin sen tilata kun olen kaikki muut projektit ensin hoitanut loppuun tuon auton osalta. Mitähän tuollaisen keskittämisen kanssa tulisi muuta ottaa huomioon?
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
On kokemusta ja sivuun menee jos madallettu ja vakio panhardi.
Säädettävä tanko, säädettävät takatukivarret ja säätö asiantuntevassa kolarikorjaamossa joka katsoo että kaikki on millilleen oikeassa asennossa.
Sillai siitä tulee hyvä, mutta se elää ajossa tietty hiukan. Johtuu ihan siitä panhard ratkaisusta, wattslinkki on korjaus siihen ongelmaan jos kokee ongelmaksi.
Säädettävä tanko, säädettävät takatukivarret ja säätö asiantuntevassa kolarikorjaamossa joka katsoo että kaikki on millilleen oikeassa asennossa.
Sillai siitä tulee hyvä, mutta se elää ajossa tietty hiukan. Johtuu ihan siitä panhard ratkaisusta, wattslinkki on korjaus siihen ongelmaan jos kokee ongelmaksi.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö
Ero on silmin nähden aika iso, joten jotain siellä pakostakin on vituroillaan. Vien heti alkuun nelipyöräsuuntaukseen niin näkee mitä toi on syönyt, tuskin on käynyt vuosikausiin. Tilataan sen mukaan sitten tarvittavaa tilpehööriä. Kiitos tiedoista!