FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Tämä on FAQ ketju, tehkää mielellään uusi aihe jos kysytte jotain.

Koeajaminen

Automaatin oikean toiminnan selvittämiseksi pitää suorittaa perusteellinen koeajo. Normaalissa ajossa ei välttämättä huomaa vaihteiston virheellistä toimintaa.
Ennen koeajoa on tarkastettava öljyn määrä vaihteistossa, tyhjäkäyntinopeus ja kick-downvaijerin oikea säätö.
Koeajettaessa välttääksesi ylikuumenemista: älä vaihda vaihteita toistuvasti varsinkin kuormitettaessa. Pidä n. 15 sek. tauot vaihtojen välillä ettei servot ylikuumene.

Tarkkaile vaihtokierrosluvun lisäksi vaihtamishetken kestoa.
Osakuormalla ajettaessa tarkkaile ylöspäin vaihtoa. Kuuntele tarkasti, vaihto pitäisi tapahtua huomaamattomasti. Täyskaasulla ja kick-down pohjassa vaihdot ovat selviä. Kytkeytyminen pitää tapahtua ilman luistoa mutta nykäisemättä. Kiihtyminen on jatkuvaa ja moottorin veto ei saa heiketä. Jos kierrokset karkaavat vaihdon hetkellä se on merkki kytkinelementin luistosta (pakka tai panta).
Automaatti ei saa luistaa, se polttaa kytkinlevyt nopeasti. Laatikon luisto tapahtuu ainoastaan momentinmuuntimessa.


Automaatin alaspäinvaihto, kun kaasupoljin ei ole painettuna, tapahtuu hyvin pienillä nopeuksilla ja on vaikea huomata. Parhaiten sen huomaa moottorin kierrosluvun kasvamisesta. Kick-down alaspäinvaihto kiihdytettäessä taas on selkeästi huomattavissa, vaihto tapahtuu nopeasti ja kytkeytyminen tuntuu selvästi. Kick-down vaihto kaasu pohjassa on mahdollista vain rajatulla nopeusalueella.
Alaspäinvaihto valitsimella voi olla kuormitettaessa tapahtuva (mäennousu) tai kuormittamatta (mäenlasku) moottorijarrutusta tarvittaessa. Kuormittaessa vaihto tapahtuu nopeasti mutta moottorijarrutuksessa vaihto vaatii 1-2 sekuntia.

Käyttövinkkejä joilla pidennät automaattivaihteiston ikää:

- Paikalta lähtiessä siirrä valitsinta ainoastaan auto pysähdyksissä, moottori joutokäynnillä. Pidä jarru painettuna kunnes tunnet vaihteiston kytkeytymisen (auto nytkähtää). Päästä jarru ja lähde liikkeelle kaasulla.
- Samoin kun vaihdat suunta R ja D välillä, odota, että auto pysähtyy ennen kuin siirrät valitsinta. Siirrä valitsinta ainoastaan joutokäynnillä jarru painettuna. Odota vaihteen kytkeytymistä ennen kierrosten nostamista.

Vaihteiston öljynvaihto


Tarkasta öljyn korkeus moottori lämpöisenä joutokäynnillä, vaihde P tai N asennossa. Öljyn lämpötila pitäisi olla vähintään 60c . Tarkkaile öljyn väriä ja hajua.
Vanha öljy kannattaa laskea astiaan jotta voit mitata pois tulleen öljyn määrän. Jos öljypohjassa ei ole tyhjennysproppua niin avaa öljypohjan ruuvit mutta jätä leveästä päästä ruuvit kierteille ja kapeastakin päästä 1 ruuvi kiinni. Kun tiiviste irtoaa niin öljyt ei roiskahda niin helposti. Sen jälkeen ota kapean pään ruuvi kokonaan irti ja valuta niin paljon öljyä kuin tulee.
Irroita öljypohja, puhdista tiivistepinnat. Suodatinta irroittaessa tulee lisää öljyä. Joissain turbiineissa on tyhjennysproppu öljyn vaihtamiseksi. Tarkasta magneetti. Rautajäämien seassa ei saa olla kiinteitä paloja. Rikkoutuneessa vaihteistossa magneetista voi löytyä laakerin tai rattaiden kappaleita tai aluslevyn kappaleita. Puhdista öljypohja ja magneetti. Asenna uusi suodatin uusien tiivisteiden kanssa. Löysä tiiviste suodattimen juuressa voi aiheuttaa öljynsaantivaikeuksia. Asenna öljypohja, korkkitiivisteen asennus helpottuu kun kiertää pultit pari kierrosta tiivisteeseen ja/tai liimaa tiivisteen muutamasta kohdasta pikaliimalla öljypohjaan. Kestotiiviste puhdistetaan huolellisesti. Laita osa öljystä ennen käynnistystä, ja loput mittatikun mukaan joutokäynnillä. Tarkasta lopullinen taso vielä koeajon jälkeen.
Kokonaistilavuudesta vaihtuu kerralla noin kolmasosa.

Joissain vaihteistossa (esim A4LD) rautakertymää tulee huomattavissa määrin normaalin kulumisen takia. Laatikon kestoikää lisää tällöin lauhdutinputkeen asennettava magneettisuodatin.

Automaattivaihteiston yleisimmät
hajoamissyyt.



Ylikuumeneminen
Ylikuorma. Raskaan vaunun hinaaminen, kiinni jääneen auton liikkeelle yrittäminen, kuumalla säällä ruuhkassa ajo, kilpailukäyttö.
Ylikuumennut öljy menettää voitelukykyään ja hapettuu. Tiivisteet kovettuvat ja alkavat vuotaa. Metalliosat väsyvät ja muuttavat muotoaan.

Huollon puute
Kitkalevyistä ja rattaista irronnut materiaali kerääntyy venttiilikoneistoon ja aiheuttaa toimintahäiriöitä. Öljyn kondensoitunut vesi pilaa öljyn ominaisuudet. Kytkinpakan tai pannan alkaessa luistaa rikkoontuminen on nopeaa. Luistavassa elementissä lämpö nousee nopeasti.

Väärä käyttötapa
Vaihteen kytkeminen liikkeessä saattaa kerralla rikkoa esim. planeettavaihteiston tai katkaista pannan.
Kierroksilla vaihtaminen, vaihtohetkellä momentti on liian suuri ja kytkin jää luistamaan tai hajoaa mekaanisesti.
Hinaaminen ylivaihteella (ylikuumeneminen)
Käymättömän auton hinaaminen liian kauan tai liian kovalla vauhdilla (voitelu riittämätön).
Ylikierrokset. Keskipakovoima saattaa rikkoa turbiinin tai se muuttaa muotoaan.
Vaihteiston suunnittelu
Joissain vaihteistoissa kick-down vaihto 4 > 2 saattaa nostaa kytkinpakan kierrokset niin suureksi että ulkopuolinen sokka irtoaa keskipakovoiman takia. Tämän pystyy uudemmissa laatikoissa korjaamaan ohjelmistossa.
Venttiilikoneiston kulumisesta johtuva kytkentävika (tarkasta onko vaihteistoon saatavana kytkeytymistä parantavia korjaussarjoja ”shift kit”).
Vaihteistossa ns. sulake. Esim. liian paineen alla kasaan murtuva kytkinmäntä, pannassa liian voiman estävä heikko kohta.

Väärin korjattu vaihteisto
Käytetty vääriä tai huonolaatuisia osia
ammattitaidon puute
väärä vaihteistoöljy (myös huollossa).

Tarkkaile vaihteiston öljyä säännöllisesti: määrä, väri, vuodot ja haju.

Pesuöljynvaihto


Lian aiheuttamia vikoja voidaan korjata pesemällä. Kytkimien tiivistepintoihin tarttuu kytkimien kitkamateriaalia ja oksidia. Tämä aiheuttaa öljynpaineen vuotoa.
Aja vaihteistoöljy lämpimäksi. Lisää öljyn joukkoon ”Motor Flush” moottorin sisäpesuaine. Aja autolla vaihteiston manuaaliasennossa kaikilla vaihteilla, aja D vaihteella myös kaikilla vaihteilla niin että kaikki ylös- ja alasvaihdot tapahtuvat. Aja myös R-vaihteella. Ajon kesto 30-40 min. Aja mahdollisimman monipuolista ajoa että pesuaine pääsee kaikkiin kytkimiin ja venttiilikoneistoon.
Suorita öljynvaihto normaalisti, mutta älä käynnistä moottoria. Selvitä kumpi lauhdutinputki on paluu vaihteistoon (esim. kun öljypohja on vielä irti). Irroita putki ja liitä siihen läpinäkyvä letku joka menee keruuastiaan. Käynnistä moottori, tarkkaile letkua kunnes sieltä tulee ilmakuplia, sammuta moottori. Lisää öljyä. Toista kunnes letkusta tuleva öljy on puhtaan väristä. Kiinnitä paluuputki ja viimeistele öljynvaihto. Varaa riittävästi öljyä. Tällä menetelmällä tulee vaihdettua kaikki vaihteiston öljyt, myös turbiinista.

Öljyn kunnon määritys


Ennen määrän tarkastusta kannattaa vaihdevalitsinta käyttää joka asennossa hetken. Silloin saadaan luotettavampi tulos.

Määrä: Ehjä vaihteisto ei kuluta öljyä, alhainen öljyntaso viittaa vuotoon. Tarkasta vuotokohdat auton alla, ulostuloakselin tiivistys, sisäänmenoakselin tiivistys, öljypohjan tai kuorien tiivisteet, kuoren valuviat, lauhdutinputket ja niiden liitokset. Myös jäähdytysjärjestelmä lämmönvaihtimen rikkoutumisen varalta.

Kunto: Väri ja haju. Punainen väri tummenee ajettaessa ja muuttuu ruskeahkoksi. Jos sävy muuttuu sameaksi eikä öljy ole enää läpinäkyvää, öljyssä on vettä tai jäähdytysnestettä. Jos öljyssä on kuplia tai vaahtoa, se saattaa johtua ylitäytöstä. Haju kertoo hapettumisesta mutta parempi keino on imeyttää öljyä puhtaaseen paperiin, odota 30 sek. Jos öljy leviää paperiin ja on vaaleanpunaista, punaista tai lievästi ruskeaa niin öljy on tyydyttävässä kunnossa. Jos pisara ei leviä ja on tumman ruskeaa, niin öljy on hapettunut vaihtokuntoon.

Ylikuumeneminen vaikuttaa automaattiöljyn kestoon. Jos öljyn lämpötila ylittää 105 astetta sen kestoikä lyhenee huomattavasti. Yli 150 asteessa öljyn ikä lyhenee satoihin kilometreihin ja 200 asteessa öljy kestää 20-30 min.

Tämä johtaa siihen että väärin koottu vaihteisto saattaa tuhoutua lyhyelläkin koeajolla.

Vaihteistot joissa ei ole mittatikkua.
Öljyn määrän tarkistusta varten on vaihteiston sivussa tarkistustulppa. Auto pitää olla tarkastuksessa nostettuna tasaisesti. Öljyn ollessa lämmintä ja auto käy joutokäyntiä P tai N asennossa, avataan tarkistustulppa. Ylimääräinen öljy annetaan valua pois. Jos sitä ei tule, lisätään kunnes öljyn pinta on reiän tasalla.

Linkkejä

http://www.autozone.com/autozone/

http://www.bulkpart.com/

http://www.familycar.com/transmission.htm

http://www.sonnax.com/trans_spec.php

http://www.ehow.com/topic_5772_transmis ... guide.html

http://www.ford-aod.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_transmissions

Normaalia rautakerääntymää magneetissa
Kuva


Mekaaninen vaurio, kiinteitä paloja magneetissa
Kuva


Öljyn seassa vettä, selvästi sameaa
Kuva
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 11 Heinä 2018, 17:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Kardaanin värähtelyt

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Kardaanin värähtelyt

Ensimmäisen kertaluvun värähtelyt – yksi värähdys/kierros. Syy massan epätasapaino. Pahin värähtely noin 50 km/h nopeudessa. Epätasapaino ei aiheuta muuta värähtelyä.

Toisen kertaluvun värähtelyt – kaksi värähdystä/kierros. Ei voi johtua massan epätasapainosta. Mahdolliset syyt: kardaanin linjausvirhe, vialliset voimansiirron kumityynyt, vialliset nivelristikot, vääntynyt kardaani tai nivelten vaihevirhe (väärin koottu kardaani). Linjausvirhe tai vaihevirhe tuntuu pahiten matalissa ja/tai kovissa nopeuksissa.

Kolmannen kertaluvun värähtelyt – kolme värähdystä/kierros. Ei esiinny kardaaneissa joissa on pelkästään ristikkonivelet. Johtuu vakionopeusnivelen välyksistä tai vioista.
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 04 Elo 2017, 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja SamiM »

fox50 kirjoitti:Mitä tulisi päätellä jos aod laatikko moottoritie nopeuksissa n.100-140km/h. Reippaasti kaasuttaen eli kickdown käyttö, laatikko tuntuisi että kierrokset nousee mutta ei vetoja löysäämällä kaasua rupeaa taas vetämään. Toisinaan taas ei mitään ongelmia pelaa kuin unelma. Koittanut hakea tuntumaa kaasusta mutta tuloksetta. Öljyt kunnossa suodatin uusi yms. Entinen omistaja kertoi vaihteisto korjattu muutama vuosi takaperin, muisteli jotain muutoksia olisi samalla tehty. Olenko nyt väärässä eihän mitään muutosta ole automaatissa, että voisi jostain syystä luistattaa tarkoituksella? Montako vaihdetta yleensä aod vaihtaa? mun mielestä käyttää kolmea mutta suuremmissa nopeuksissa tuntuisi löytyvän vielä kaksi lisää? Vai onko vikana vaan ford vaihteisto? :D
Pappacosworth kirjoitti:Aod:ssä 4 vaihdetta ja lukkiutuva turbiini, jos vaihdon jälkeen kierrokset nousee niin kytkettävä vaihde luistaa. Tuossa vauhdissa pitäisi olla suurin vaihde kytketty, ylivaihteen panta ei pidä. Panta palanut/kulunut tai servo vuotaa.
Siis jos tuntuu että vaihtaa pienempää ylivaihteelta ja sen jälkeen luistaa niin ei ole ylivaihdepanta silloin luistava vaan forward- ja/tai direct-kytkin, joita käytetään kolmosella tai kolmonen ei tule päälle ollenkaan. Pieni kierrosten nousu hetkeksi alasvaihdossa on normaalia, mutta sekunnin osia kauempaa ei saa olla kierrokset korkeammalla. Jos laatikko on suht vakio vaihtohetkiltään niin se vaihtaa isompaa liikkeellelähdön jälkeen hyvin nopeasti ja huomaamatta.

Osaatko sanoa fox50 että kytkeytyykö kolmonen kickdownilla vai ei? Siis luistaako kolmonen vai jättääkö se tulematta kokonaan päälle? Varmuutta lisää siihen vaihtaako kolmosen päälle vai ei saat kun moottoritienoppeudessa laitat kepistä yhden pykälän pienemmälle (taaksepäin) niin tulee kolmonen. Vaihdekaavio siis edestä taakse on P-R-N-OD-D-1. OD-asennossa vaihtaa ylivaihteelle eli neloselle asti, D-asennossa vaihtaa kolmoselle asti, 1-asennossa pitää ykkösen. Siis jos on vakiotoiminta eli ei ole muutettu paljon koneistoa.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja SamiM »

fox50 kirjoitti:Kerron mitä osaan eli mullahan on tossa shifterissa vain 1,2,D eli ei vissiin aoed laatikon oma? Korjaan sen verran edellistä että tuntuisi luistavan 3-4 vaihteella? jos kaasu heti kerrasta pohjaan, ja luistaa pitempään kuin sekunnin ehkä kaksi? Tässä tilanteessa jos hiemankin nostan kaasua heittää vaihteen kyllä heti päälle. 1,2,3 Vaihtuu kyllä omasta mielestä ihan miten kuuluu, tota ylivaihdetta siis voi luistattaa mutta kaasua laskemalla heti kiinni, eikä luista enään sen jälkeen vaikka kaasu pohjaan. Sama toistuu jos lasken kaasua edellisen jälkeen ja uudestaan kick-downia. Vähän on välillä jännittänyt kun laatikko ei "vaihda" kierrokset nousee vauhti ei. Olen ihan kokeilemallakin luistattanut todella monia kertoja, rikkikään ei ole mennyt eikä mitään muutosta toiminnassa samanlainen edelleen. Ei hajuja yms merkkejä :D Lyhyesti tiivistettynä tuntuis että viimestä vaihdetta pystyy luistattamaan ja nappaa kiinni kaasua hieman hellittämällä. Tulipas sekava kirjoitus.
Shifteri on sitten kolmevaihteisen. Mutta lopultahan sillä ei ole väliä mitä siinä lukee, jos laatikko on AOD niin asentojen merkitys on tuo edellä mainittu.

No nyt selventyi että ylivaihde siellä tosiaan luistaa. Syynä liian matala linjapaine ylivaihteella, servo vuotaa, panta/rummun pinta on antautunut tai joku edellisten yhdistelmä. Rikki se ylivaihteen osalta jo on jos kerran aina luistaa kun vedättää kun vaihto ylivaihteelle on kesken. Neuvona siis, älä vedätä ylivaihteen ollessa menossa päälle. Ja ohitukseen aina ensin kepistä pykälä taaksepäin ja antaa kolmosen kytkeytyä ja sitten vetoja. Ylivaihteelle vaihtaessa kaasun kanssa maltilla kunnes vaihde on päällä ja sitten vetoja.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja SamiM »

fox50 kirjoitti:Joo täytyy ottaa rauhallisesti.. Onko järkeä lähteä remppaamaan, autoon alettu laittamaan jo kalliita alustan osia, jos radalle joskus pääsisi. Voi kuulostaa tyhmälle mutta ite en välttämättä haluais vaihtaa manuaaliin. Ehkä joku muu automaattilaatikko?
Mulla on jotenkin aina ollut semmonen ajatus amerikkailesta automaatista, että ne on juuri tehty huonoja kuskeja varten, samalla pystyivät vetämää vaunua yms ilman kytkimen käyttöä? Eikö automaatti kumminkin loppupeleissä ole hyvin vaikea rikkoa, teet mitä vaan aina se toimii, lukuun ottamatta nykyajan automaatteja.
Ei minusta kuulosta tyhmälle pitää automaattia. Realiteetti on kylläkin että esim. C4 on halvempi rakentaa siten, että sitä on mukava käyttää myös radalla. Kun sitten saa haluamansa vaihteen päälle aina kun tarvitsee. AOD:ssä alunperin saa kyllä kiihdyttäessä kakkosenkin pidettyä päällä tarvittaessa, se kuitenkin on laatikon kunnolle erittäin haitallista ylimääräisen kulumisen takia. Vaihtoehdoksi jää hankkia manuaalikoneisto, jolla taas normaalissa taajama/maantieajossa automaatin paras puoli eli automaattitoiminta menetetään.

Mutta jos radalla käynti on sellaista kerran kesässä tai ei välttämättä edes joka kesä huvikseen kurvailua ilman kovimman kierrosajan hakemista, niin sitten ylivaihde on kyllä yliveto lisänä kun muu ajo on pääasiassa taajama ja maantie/moottoritieajoa. Bensansäästöllä ylivaihteen hintaa ei saa katettua, kyse on ennemminkin ajomukavuudesta maantiellä, kun kone pysyy maltillisilla kierroksilla. Lisäksi AOD vaatii peräänsä riittävän tiheän perävälityksen, jotta ylivaihteesta saa kaiken hyödyn irti. Varsinkin jos moottoria on tarkoitus virittää, jolloin vääntöalue nousee ylemmille kierroksille. Sopiva perävälitys AOD:n kanssa luokkaa 4.0:1. Vertaapa tätä siihen, että maantieajoa varten C4:n kanssa on oltava perävälitys ehkä enintään luokkaa 3.25:1, jotta maantieajo on jotenkuten siedettävää ja sitten AOD:n kanssa tuo 4.0:1, että mikä suorituskykyero paikaltaan lähtiessä ja pienissä nopeuksissa!

Pääajatus jenkkiautomaateissa on nähdäkseni huomaamattomat vaihdot ja käyttömukavuus, jolloin kuskin ei tarvitse kiinnittää huomiota muuhun kuin mukavaan matkantekoon. Huonot kuskit saavat sekä manuaalit että automaatit rikki, joko käytöllä tai kuten automaattien kohdalla on asianlaita, huonolla ylläpidolla ja väärällä käytöllä. AOD:n kohdalla suurin sen heikkous on alunperin liian pehmeäksi tehty toiminta, joka sitten vanhemmiten, kun paikat kuluvat ja välyksiä tulee lisää, alkaa aiheuttamaan lisää kulumista luistamisen kautta. Ja lopulta tulee se hetki kun lämmönkehitys on riittävää, niin jokin paikka ylikuumenee ja jatkuva luistaminen alkaa.
jollas
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Elo 2009, 16:14
Auto: Mustang GT 4,6, vm -96

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja jollas »

Moro,

1996 Musse, jossa 4R70 automaattiloota toimii, mutta öljytasossa pientä epäselvää:

- kylmänä mittatikku näyttää "cool"- tason yläreunaa
- lämpimäksi ajettu, kaikki vaihteet läpikäytynä ohjeiden mukaisesti, mittatikussa ei näy mitään öljyä.

Lisäksi ajon jälkeen mittatikun putken reiästä tulee lievästi öljyä ulos. Ajon aikaista vuotoa ei ole.

Kehittääkö laatikko painetta sisäänsä ? Onko tässä laatikossa huohotusta ? en ole sellaista löytänyt.
Ilmeisesti öljyä on selkeästi liian vähän. Itse uskon tuon käyttölämpöisen laatikon öljytasoon.
Mitä tuumaat, laatikkoon vaan lisää öljyä.
Loota toimii kyllä ihan ok
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja SamiM »

jollas kirjoitti:Moro,

1996 Musse, jossa 4R70 automaattiloota toimii, mutta öljytasossa pientä epäselvää:

- kylmänä mittatikku näyttää "cool"- tason yläreunaa
- lämpimäksi ajettu, kaikki vaihteet läpikäytynä ohjeiden mukaisesti, mittatikussa ei näy mitään öljyä.

Lisäksi ajon jälkeen mittatikun putken reiästä tulee lievästi öljyä ulos. Ajon aikaista vuotoa ei ole.

Kehittääkö laatikko painetta sisäänsä ? Onko tässä laatikossa huohotusta ? en ole sellaista löytänyt.
Ilmeisesti öljyä on selkeästi liian vähän. Itse uskon tuon käyttölämpöisen laatikon öljytasoon.
Mitä tuumaat, laatikkoon vaan lisää öljyä.
Loota toimii kyllä ihan ok
Tarkistukset on ilmeisesti tehty moottori tyhjäkäynnillä ja shifteri P-asennossa? Puhtaan ATF:än erottaminen ainakin metallisesta tikusta voi olla vähintäänkin haastavaa, siihen on hyvä konsti ottaa valkoinen rätti käteen ja painaa tikun rättiä vasten, jolloin öljynpinta näkyy punaisena rätissä. Tikussa olevien reikien tarkoitus on ilmoittaa onko öljytaso reiän ala vai yläpuolella. Reikään nimittäin jää öljytippa jos reikä on käynyt öljypinnan alapuolella. Tuossa vuosimallissa taitaa kuitenkin olla jo teräslangan päässä sellainen muovinen se tikun pää ja siinä tuo rättikonsti taitaa olla toimivin jos on hankalaa erottaa missä öljynpinta on.

Lämpimänä saa tarkistettua varmimmin oikean tason. Tuossa tilanteessa että tikussa ei näy mitään voi lähteä siitä että lisää 2 desiä kerrallaan kunnes pinta alkaa nousemaan oikealle alueelle. Puoli litraa kerrallaan lisäämällä menee helposti yli, eli tuo kaksi desiä on aika varma valinta. Liian matala öljytaso voi aiheuttaa vaahtoamista. Laatikon huohotin on kotelon takaosassa yläpuolella, juuri hännän liitospinnan etupuolella.

Eli ensin kannattaa varmistaa että tulkitsee tikkua oikein ja sitten lisää öljyä tarvittaessa. Liian korkea öljytaso voi myös aiheuttaa vaahtoamisen kun laatikon pyörivät osat vatkaavat öljyä ja silloin vaahto puskee ulos sieltä mistä pääsee. Ja 4R70W:ssä kannattaa käyttää Mercon V -luokituksen täyttävää öljyä. Se sisältää turbiinin lukituksen eli TCC-kytkimen toimintaa ylläpitävän lisäaineistuksen.
Paasse
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Loka 2010, 21:39
Auto: Mustang convertible 4.6 gt

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja Paasse »

ihan mielenkiinnosta kyselen jotta onko Suomaassa tekijää joka kiristäis tätä 4R70 lootaa
selkeesti tiukemmin pitäväksi?? Kinneriin kun tuli pi-osia ja peltisarjaa väljällä putkistolla
ynnä pieni poraus uusilla männilla, niin loota tuntuis niinkuin hukkaavan tehot pihalle.
Tosin tuossa kyllä momentti lukkiutuu 3 ja 4 vaihteella ihan ok eikä ihan heti irrota kun
vääntöä alkaa käyttää. Kestää vaan niin pirskutin kauan se lukkiutuminen. Voisko sitä
saada aikaisemmaksi ja tai vaikka ominaisuus joka vaihteelle??

Oon kyllä ihan nöösi näiden kanssa. Öljyt vaihdettu lootaan ja perään pari vuotta sitten..
Oli silloin ihan kirkaat ja hyvä ainakin lootassa. Perään tulikin sitten joku lisukeaines osa
jolla turhat narinat katos. Nyt olis tarkoitus syssymmällä vaihtaa välitys ja hiilikuitupaketti
lukkoon joka ei turhia ainakaan pidä tällähetkellä. Mutta tommosii tiedustelisin...

:bighorse:
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: FAQ automaattivaihteistot

Viesti Kirjoittaja SamiM »

1965 -1972 vaihteistojen tunnistus peltilätkän koodin perusteella
fordification.com Ford Automatic Transmission Application Chart 1965-1972 Cars
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

A4LD 1985-1994: kevyt 4-vaihteinen ylivaihteella, käytetty Mustangissa '87-'93 ja T-birdissä '87-'88 2.3 L moottorin kanssa sekä muissa malleissa myös 4.0 L V6:n perässä. Turbiinin lukituksen ohjaus moottorinohjauksella, myöhemmissä malleissa myös 3-4 vaihdon ohjaus EEC:llä. Vaihtohetkien ja -tuntuman ohjaus alipainemodulaattorilla. Välitykset 2,47/1,47/1,00/0,75, märkäpaino 67 kg, pituus 88 cm, öljy Mercon.
Yleisiä oireita: virheelliset vaihdot, epäröinti vaihdettaessa, öljyn häviäminen ilman vuotojälkiä. Tarkasta silloin tuleeko alipainemodulaattorin letkusta öljyä kalvon rikkoontumisen takia. 4. vaihde saattaa puuttua viallisen nopeustunnistimen takia. Tässä vaihteistossa on muistettava säätää pannat huollon yhteydessä.


AOD 1980-1993: (myös AOT, FIOD) Fordin 1. ylivaihdeautomaatti, käytetty Mustangissa '84-'93, T-birdissä ja Cougarissa '80-'93 V6, V6 SC ja V8 moottorien perässä. Jaettu voiman kulku 3:lla kampiakseli/turbiini 60/40 %, 4:lla suoraan kampiakselilta. Vaihtohetkien ja -tuntuman ohjaus TV-kaapelilla kaasuvivustolta. Välitykset 2,40/1,47/1,00/0,67, kuivapaino ~70 kg, pituus 77 cm, öljy Mercon. Tyyppivikana tv-kaapelin kiinnitys kaasuläpällä rikkoutuu ja aiheuttaa virheelliset vaihtohetket. Etummaisen vapaakytkimen kiinnityssokka aukeaa keskipakovoimasta ja irtoavat osat rikkoo vapaakytkimen ym. Aina vaihdettava parannettuun kiinnitykseen jos laatikko on purettu.


AODE 1992-1995 4R70W 1993-2004: Välitykset AODE 2,40/1,47/1,00/0,67, 4R70W 2,84/1,55/1,00/0,70, kuivapaino ~75 kg, pituus, öljy Mercon V.
Tyyppivikoja: johtosarjavikoja, vuotaa öljyä sähköliittimestä, turbiinin lukko tarttuilee (korjaussarja olemassa), valintavipukytkin vikoja.

FMX

C3

C4 rautaiset rengastiivisteet kuluu. Keskipakosäädin vikoja. Vapaakytkin hajoaa/luistaa. Eteenajokytkin vuotaa. Väärä säätö tai väärä öljymäärä.

C5

C6 samankaltainen kuin C4


4R44E/4R55E
1995 otettin käyttöön A4LD laatikosta kehitetty 4R44E jossa venttiilikoneisto on täysin sähköohjattu. Eurooppalaisissa sama laatikko oli esim Scorpiossa A4LDE nimellä. Paperisuodatin käy parannuksena myös A4LD metalliverkkosuodattimen tilalle. Mekaanisilta osiltaan sama kuin A4LD.
Yleisiä vikaoireita: OD valo vilkkkuu vian takia, virheelliset vaihdot, luistaa tai ei vaihda ollenkaan. Iso osa näistä oireista johtuu ulkoisten anturien hajoamisesta (kaasuläpän asentoanturi eli TPS, nopeustunnistin)

5R55
Mekaaniset osat samat kuin 4R44 mutta 5 vaihdetta eteenpäin. Löytyy uudemmista Mustangeista tai Thunderbirdeistä. Tyyppivikoja: keskimmäisen pannan servon pesä kuluu, ja aiheuttaa erilaisia luisto-oireita. Useita erilaisia venttiilikoneistoja ja solenoidipakkoja.



täydennellään puuttuvia tekstejä kunhan joku jaksaa kirjoitella.
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 29 Loka 2018, 18:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Pieni tekninen tarkennus: AOD turbiinin lukkiutuminen on toteutettu erilailla kuin AODE:ssä. Kytkin laatikossa kytkeytyy ja 4 vaihteella turbiinin luisto ohitetaan akselilla turbiinista vaihteistoon. 3-vaihteella osa voimasta viedään myös tällä akselilla. Isoilla tehoilla akseli joutuu kuormitetuksi ja saattaa katketa tai rikkoa poorin. AODE:ssä on sähköisesti ohjattu turbiini sisäisellä kytkinlevyllä.
AOD:ssa ei ole sähköosia muuta kuin tunnistimia, vaihdevalitsin asento- ja nopeustunnistin. AODE:ssä taas mielestäni järkevin keino muuttaa vaihtotuntumaa ja hetkiä on ohjelmointi. Jos AOED/4R70 vaihteistoa muuttaa shift-kiteillä, tietokone yrittää kumota muutokset ja todennäköisesti vaihtotuntuma ei ole halutunlainen. Vaihtohetkien käytökseen muutoksia voidaan tarvita venttiilikoneistoon.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Onko kellään kirjaa jossa olisi loput kuvat hydrauliikkakaavioista? Tässä yksi AOD hydraulitilanne
Hydraulikaavio
Hydraulikaavio
Testilevyn poraukset metkittynä AOD
testilevy
testilevy
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Extreme3Dpro
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Heinä 2018, 12:46
Auto: Ford Mustang GT '05 E-force supercharged

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Extreme3Dpro »

Morjesta!

Olisikohan itellä tulossa keskipannan vaihto mustangiin? (Ford Mustang GT 2005, automaatti) Sillä välillä esimerkiksi ykkönen ei saatakkaan mennä päälle, vaan kone nostaa kierroksia ja yhtäkkiä saattaakin vaihde mennä silmään ja tapahtuu nykäsevä lähtö. Tai esim. hitaassa vauhdissa alamäkeen saattaa heittää vapaalle ja kun lisäät kaasua niin vaihde ei meinaakkaan mennä silmään vaan tapahtuu edellä mainittu kuvaus asiasta.

Lisäksi normaalisti rauhallisesti kiihdyttäessä tapahtuu vaihteen vaihto nykästen välillä tai sitten tuntuu että vaihde ei meinaa millään vaihtua ja kierrokset nousee, kun vasta kiihdytyksessä kaasujalkaa hieman nostamalla.

Olisiko kellään tiedossa, kuka osaisi tarkastaa ja huoltaa noita mustangin automaattilootia? Osathan sinne ei paljoa maksa, joten ennen kuin laatikko antaa periksi, kerkeisi pienemmällä budjetilla selviämään. Kilsoja mussella noin 90 tkm.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Etelä-Pohjanmaalla Suojasen Autokorjaamo.
Timppa on Mustangien kanssa toiminut niin kauan kun niitä on Suomessa ollut.
Automaattilaaatikot hallinnassa vaikka kisakoneisiin.

Osoite: Kitinojantie 305, 61470 Kitinoja
Puh.: 06 4176881
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Extreme3Dpro
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Heinä 2018, 12:46
Auto: Ford Mustang GT '05 E-force supercharged

Re: FAQ automaattivaihteistot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Extreme3Dpro »

Pertti kirjoitti: 12 Heinä 2018, 08:53 Etelä-Pohjanmaalla Suojasen Autokorjaamo.
Timppa on Mustangien kanssa toiminut niin kauan kun niitä on Suomessa ollut.
Automaattilaaatikot hallinnassa vaikka kisakoneisiin.

Osoite: Kitinojantie 305, 61470 Kitinoja
Puh.: 06 4176881
Kiitoksia paljon vinkistä! Ainoa huono puoli tuossa on se, että asustelen Itä-Suomessa päin, niin on ainaki tuota matkaa aika reilusti. Laitetaan kuitenkin korvan taakse!

Onko lisää ehdotuksia kenellä?
Vastaa Viestiin